Ga naar inhoud
GENEGEERD

Water koken als de stroom is uitgevallen (zonder vuur)


darius

Aanbevolen berichten

beste mede preppers

 

ik heb pas een klein voorraadje mountain house gekocht nu vraag ik me af hoe ga ik het water warm krijgen als de stroom is uitgevallen en ik geen vuur wil gebruiken ( rook geeft je positie weg) ik heb al nagedacht over zonne energie maar omdat een waterkoker 220v is heb ik 3 m2 nodig dit is niet echt draagbaar nog een suggestie?

 

gr

darius

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 61
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Zonnekoken met een satellietschotel. Deze lijkt me het meest innovatief.

[ATTACH=CONFIG]5286[/ATTACH]

 

 

Of zelf een oven knutselen met karton en alufolie.

[ATTACH=CONFIG]5287[/ATTACH]

 

Of koken op de glijbaan.

[ATTACH=CONFIG]5288[/ATTACH]

 

 

Of alle andere mogelijkheden.http://solarkoken.blogspot.be/

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de preppers wereld is een gasbrander op kleine gasflesjes of grotere gasflessen voor thuis een must have om de eerste weken/maanden door te komen.

dus om niet gezien te worden en als je een zolder hebt om daar te koken, dus zo hoog mogelijk zodat er geen etensgeuren op straat te ruiken zijn.

Een must have is een kleine gasbrander, voor een kelin budget de primus. Ook makkelijk voor in de BOB

 

Voor thuis kun je een grote gasfles nemen zoals op de camping met een kookplaat.

 

Ook de spiritus, petroleumbranders e.d. zijn goede optie's

Maar gasflesje zijn erg makkelijk met vervoer en opslag en zowat eeuwig houdbaar

http://www.qvist.nl/qvist/branders-lantaarns/branders.html?p=9

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Tom: mee eens, maar Kelly-kettle en soortgelijken zijn dan voor een vervolg van deze eerste weken/maanden.

Wat is er praktischer dan een kely-kettle? Dus klein, snel warm maar ook voordelig, schoon te maken, etc?

Of maakt de snelheid niet zo uit als er tijd zat is en voldoende brandstof? Is er wel voldoende brandstof? (hout) Kortom: wat zijn de echte prioriteiten dan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@darius , wat nou als het 2 weken bewolkt is of je kan niet naar buiten?

 

Inderdaad @darius, hoe doe je dat in de herfst en de winter met zonne-energie. :confused:

Ik sluit me in deze aan bij @Tom ... zorg voor meer mogelijkheden.

Bij mij thuis zijn 2 van die € 20 gasstelletjes van de Action incl. gasflesjes voor een maand of drie. Daarnaast heb ik een petroleum-brander en een petroleum kachel.

 

Die twee mogelijkheden geven me veel rust... ik kom een zware winter wel door zonder stroom en gas uit de muur. :cool:

 

Gr. en suc6, Martin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Tom @prepass @Kaetje en ook aan al de anderen hier , vuur maken wat je niet of nauwelijks ruikt is heel goed te doen , MAAR eten koken zonder die lekkere geurtjes

die mensen (die al dagen niet gegeten hebben en dus van de honger bijna sterven) dus over hele grote afstand zullen gaan ruiken is iets waar jullie terdege rekening mee zullen

moeten gaan houden !!! ik zelf ben daar ook al volop over aan het denken geweest hoe kook je zonder geurtjes , koken is een thermosfles is een interessant alternatief

(plus et spaart energie , net als de hooikist (moet dan wel goed afgesloten zijn ) ik een aangepast afzuigkap systeem met koolfilters (bijvoorbeeld gemaakt van een grote kartonnen doos

die je op zou kunnen vouwen bij niet gebruik ) maar denken je er ook maar eens over na :) wellicht kan @vheeswijk nog iets bedenken anders dan een koolfilter om kookgeuren weg te halen ??

zo'n zonnekoker is interessant mits in de zomer ,of hij moet aanzienlijk groter zijn voor in de wintermaanden en ook hier weer geldt die kookgeuren

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad @darius, hoe doe je dat in de herfst en de winter met zonne-energie. :confused:

Ik sluit me in deze aan bij @Tom ... zorg voor meer mogelijkheden.

Bij mij thuis zijn 2 van die € 20 gasstelletjes van de Action incl. gasflesjes voor een maand of drie. Daarnaast heb ik een petroleum-brander en een petroleum kachel.

 

Die twee mogelijkheden geven me veel rust... ik kom een zware winter wel door zonder stroom en gas uit de muur. :cool:

 

Gr. en suc6, Martin.

 

Martin,

 

Onderschat een "zware" winter niet aub. Van november tot maart/april kan een zware winter zijn en dat zijn dan toch ruim 5 maanden..... Relatief gezien zijn die gasbusjes erg duur bij de Action. Een 2ehands 2 pits gasstel koop voor je €10-15 of minder. Een 5kg gasfles kost zo'n €25-35 afhankelijk of je goed je best doet voor koopjes. En met 5kg doe je eeeerg lang als je deze alleen gebruikt voor koken.

 

En off topic: een goede absorptie koelkast op gas is ook erg waardevol als je bepaalde medicijnen gekoeld moet bewaren (in de zomer). Verbruikt ook niet extreem veel gas.... Heeft iemand hier al aan gedacht, een koelkast op gas?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Tom @prepass @Kaetje en ook aan al de anderen hier , vuur maken wat je niet of nauwelijks ruikt is heel goed te doen , MAAR eten koken zonder die lekkere geurtjes

die mensen (die al dagen niet gegeten hebben en dus van de honger bijna sterven) dus over hele grote afstand zullen gaan ruiken is iets waar jullie terdege rekening mee zullen

moeten gaan houden !!! ik zelf ben daar ook al volop over aan het denken geweest hoe kook je zonder geurtjes , koken is een thermosfles is een interessant alternatief

(plus et spaart energie , net als de hooikist (moet dan wel goed afgesloten zijn ) ik een aangepast afzuigkap systeem met koolfilters (bijvoorbeeld gemaakt van een grote kartonnen doos

die je op zou kunnen vouwen bij niet gebruik ) maar denken je er ook maar eens over na :) wellicht kan @vheeswijk nog iets bedenken anders dan een koolfilter om kookgeuren weg te halen ??

zo'n zonnekoker is interessant mits in de zomer ,of hij moet aanzienlijk groter zijn voor in de wintermaanden en ook hier weer geldt die kookgeuren

gr will

 

Precies @Wafels. Hongerige mensen hebben een heel goede neus.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...