Ga naar inhoud
GENEGEERD

De vluchteling


Kans

Aanbevolen berichten

Ik lees vaak post over de Bugout.

En dan vooral die posts over rugzak op en gaan.

 

Altijd heb ik dan een rilling over mijn rug, waarheen en wat dan?

 

Ik denk dat we het snel eens zijn over het feit dat een vluchteling zijn wel zo ongeveer het laatste is wat een prepper wil zijn?

Maar wat is een vluchteling dan?

 

in mijn definitie ben ik ongeveer uitgekomen op:

Een vluchteling is iemand die niet verblijft op een vaste locatie met een permanente dak boven zijn hoofd dat zelfvoorzienend en verdedigbaar is.

 

We kunnen dan natuurlijk de discussie aangaan of iemand die gekozen heeft voor een jager/verzamelaars bestaan een vluchteling is?

Maar laat ik dan voorop stellen dat dit bestaan in grote delen van het huidige europa met de huidige bevolkingsdichtheden en gemiddelde skills voor mij een duidelijke NOGO is.

 

Een vluchteling is een speelbal van de heersende partijen van het land waarover hij zich begeeft, of zich tijdelijk op verschanst heeft.

Even voor de duidelijkheid ik denk dat ook iemand die over een afstand van meer dan enkele kilometers naar zijn BOL of BIL op weg is een, tijdelijke, vluchteling is.

 

Ik denk dat in een shtf en als die zich snel ontwikkeld, je route naar huis wel eens compleet anders kan zijn dan je diezelfde ochtend hebt gemaakt.

Bruggen kunnenopen staan en onbruibaar, de weg kan verstopt zijn, overheden kunnen bepalen dat het niet wenselijk is dat je jezelf verplaatst (zeker als je compleet overbepakt met zware aanhanger enz bv de grens wilt overgaan...).

Om nog maar niet te spreken over als de samenleving al aan het plunderen is geslagen.

En is dat mischien op jezelf low profile nog te doen met je gezin en zware auto met aanhanger is dat vele malen moeilijker.

 

Als je BIL bereiken al moeilijk kan zijn dan is een BOL, die vaak nog verderweg is, evenredig veel moeilijker te bereiken.

Nou denk ik niet dat een shtf altijd zo snel zo drastisch zal zijn maar een ongeluk, oorlog, natuurgeweld enz zal wel degelijk heel snel kunnen gaan.

Ik denk aan de afgelopen winters waarbij sneeuwval al vertragingen van uren tot gevolg had op bepaalde locaties..

 

Een verplaatsing is altijd synoniem met kwetsbaar.

Voor een 'jager' is een bewegend doel iets wat hij graag ziet, zichzelf verdekt opstellen bij een drinkplaats enz en dan komt het doel vanzelf...

 

In een shtf zal alles dat vertrouwd was veranderen.

Elke plek die je kende zal je anders moeten bekijken, is het veilig hoe kwetsbaar ben ik, zou ik hier zelf een hinderlaag maken enz.

Een van de reden dat een stad een ramp kan zijn, elke hoek elk blok kan een potentiele val zijn een vijand kan op hinderlaag liggen enz.

En de jager zal smullen, zonder water en electriciteit is de stad een schietstand voor een snipper.

Elke winkel, markt plek waar, tijdelijk, water is enz hij kan rustig een plek opzoeken zijn zaakje doen en weer verplaatsen.

En door de hoeveelheid wanhopige mensen zijn snippers niet eens nodig, de beperkt beschikbare middelen en te veel mensen alleen zullen hun uitwerking niet missen.

 

Maar dus ook de tijdelijke vluchteling zal elke meter moeten beschouwen als potentieel gevaarlijk, een versperring, plundering, enz zijn zaken waar je rekening moet houden.

Als je met een voertuig jezelf verplaatst val je op, nee nu niet, maar als er een shtf heeft plaats gevonden des te meer.

Dus ben je een makkelijke prooi voor diegene die daar opuit zijn.

Je zult je route en rijstijl daarop moeten aanpassen.

Grote doorgaande wegen zijn perfect om km te maken, maar voor een plunderende bende ook de plek om met een simpele wegversperring alles tegen te houden en te nemen waar ze behoefte aan hebben.

En een bende die wat nadenkt weet dat een slimme automobilist niet tot aan de stilstaande auto's doorrijd maar zodra hij iets verdenkt zal willen omdraaien.....

 

Na een shtf is alle aandacht te veel dus je wilt niet opvallen. En juist dat zal ook als goed voorbereide prepper niet echt meevallen...

Als je te zelfverzekerd overkomt of te goed voorbereid dan val je op.

Dan ben je of iemand die ze willen volgen omdat je als verlosser wordt gezien of ben je iemand waar domweg kets te halen is....

 

Eigenlijk wil moet je met niemand contact willen maken.

Zowie zo zal dat opgaan, en buiten je groep kun en mag je eigenlijk niemand vertrouwen.

(En dan een ander moeilijk punt: binnen je groep moet je iedereen kunnen vertrouwen)

Naast in de positieve zin opvallen is er te zwak uitzien ook een probleem.

Het is bijna een uitnodiging om zonder risico even te controleren of je niks van waarde bij je hebt.

En igv een shtf kunnen je schoenen al heel waardevol voor een ander zijn....

 

En dus blijft er maar heel weinig over en dat wat over blijft is een smale bandbreedte van een optimale afstemming op je omgeving en situatie...

 

Eea kan een paar vragen oproepen:

Als je bv een bol hebt op minder dan ~50km waarom is die bol dan niet nu al je dagelijkse bestemming/ woonomgeving?

 

Een andere gevolgtrekking is dat alles wat meer dan 100km weg is een potetieel onmogelijk te bereiken doel is..?

 

Enorm veel zal van je timing afhangen.

Kun je op tijd vertrekken, zodat je jezelf normaal kunt verplaatsen?

 

Zodra dingen af gaan wijken van normaal zal dat een enorme inpact hebben op je mobiliteit.

Zonder een hele goede voorbereiding is snachts verplaatsen een wilde gok of erger.

Als je verlichting of te veel lawaai maakt, en dat doe je snachts al snel, dan ben je voor minder frisse partijen en makkelijk doel.

En alleen bij daglicht verplaatsen is bv in de winter maar een beperkt aantal uur.

 

Bij een meerdaagse verplaatsing wordt dit al snel nog veel beperkter:

Je moet een overnachtingsplek zoeken en inrichten, dit wil je doen als het nog licht is.

Koken, licht, vuur, lawaai zijn in het donker van heel ver te zien en tijdens een bivak moeilijk te voorkomen.

Je moet je kamp weer opbreken.

Voordat je verder kunt zul je ven de omgeving willen scannen of zelf verkennen.

En dat alles gaat van je bruikbare daglichttijd af..

 

En weer gaat op dat je een vluchteling bent, dus acteer daarna.

Geen contacten indien niet nodig.

Ook niet al ziet iemand er zo onschuldig of hulpbehoevend of lijkt het een win win situatie.

En juist die houding zal menig persoon niet meevallen.

 

Ik lees vaak liever een snelle dood dan een vluchteling te worden.

En na lang denken ben ikzelf ook langzaam die richting op gegaan.

Mede door mijn gezinssituatie is op de vlucht zijn al snel een redelijk kansloze opgave.

Als volwassenen ben je nog enogzins weerbaar, maar probeer je eens voor te stellen wat je kinderen, gedurende een nog hele lange tijd, te wachten kan staan als ze in verkeerde handen terecht komen?

 

Deze gedachten zijn een van de grondslagen van mijn bugin filosofie.

 

Inspiratie, en voor een deel gewoon vertaalde text, voor deze text is oa deze mail:

http://www.survivalblog.com/2013/09/getting-real-about-bugging-out-by-rg.html

 

Het was voor mij een feest van herkenning.

 

Prep ze

K a n s

  • Leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Heel mooi verhaal,... Zo zullen wij er straks voor kiezen om permanent op onze bol('s) te gaan vertoeven.

Zo kan er altijd wat gebeuren waar je vrijwel niet voor hebt kunnen preppen, want je kunt je immers niet op alles voorbereiden,... Dan zul je uiteindelijk geen andere keus hebben, maar tot die tijd lijkt het mij idd ook beter om je niet meer te verplaatsen dan strikt noodzakelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zeg: Preppers Heaven. Moet je daar weg, dan vertrek je met een groep van honderd of vijfhonderd man. Het scenario van Kans is gebaseerd op een kleine groep. Kwetsbaar.

 

Precies maar zeker niet minder waar/reëel. @Kans z'n post is een zeer herkenbaar stuk tekst dat ik jaren geleden al heb gelezen. Destijds met de balkan en de vluchtelingen daar heeft mij ogen verder geopend mbt het "fenomeen" vluchteling...

 

Je kan wel willen vertrekken met 100 man, dan moet je nog steeds een plan hebben voor onderweg en allemaal het plan kennen/uitvoeren (zonder uitzondering) en een plan B en C hebben.... Zo'n coordinatie gaat ook lastig worden. Wat als 2 gezinnen het net niet optijd gaan redden of telaat aankomen op de afgesproken plek? Daar sta je dan met de 2 gezinnen....

Hoe los jij zoiets op @Keyser Suze ? Help me eens opweg?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sowieso kies je zo lang mogelijk voor een bug in. Dat is immers je huis!? (Voor de meeste). Alleen is het voor de een veiliger dan voor de ander, afhankelijk van locatie en soort SHTF. Blijft toch per situatie en per individu (gezin of groep) en situatie verschillend. Wel is het goed om nog eens de nadruk op het gevaar van een bug out te leggen. Het is een groot risico wat je neemt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Precies maar zeker niet minder waar/reëel. @Kans z'n post is een zeer herkenbaar stuk tekst dat ik jaren geleden al heb gelezen. Destijds met de balkan en de vluchtelingen daar heeft mij ogen verder geopend mbt het "fenomeen" vluchteling...

 

Je kan wel willen vertrekken met 100 man, dan moet je nog steeds een plan hebben voor onderweg en allemaal het plan kennen/uitvoeren (zonder uitzondering) en een plan B en C hebben.... Zo'n coordinatie gaat ook lastig worden. Wat als 2 gezinnen het net niet optijd gaan redden of telaat aankomen op de afgesproken plek? Daar sta je dan met de 2 gezinnen....

Hoe los jij zoiets op @Keyser Suze ? Help me eens opweg?

 

Als ik nu iets moet zeggen, terwijl ik een dak boven mijn hoofd heb, geen drama aan de hand, water en eten binnen handbereik? Als je met honderd auto's besluit van A naar B te gaan, en er zijn achterblijvers? Jammer dan, de groep gaat vóór . Zebra's of gnoes die trekken, wachten ook niet op de ouderen en zwakkeren. Die vallen ten prooi aan leeuwen en hyenas. Maar nu heb ik makkelijk praten. Als het mijn beste vriend is met zijn gezin....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het blijft een klassiek bug-in bug-out dilemma. M.i. zijn er genoeg mogelijkheden om een verderaf gelegen bug-out locatie te benutten. Ik ben het juist niet met je eens dat je je BOL dichtbij moet hebben.

 

Bij een acute SHTF in je land/regio ben je veroordeeld tot de plek waar je zit - met een beetje geluk kun je nog thuis komen en gebruik maken van je preps. Dat kan het geval zijn bij onverwachts natuurgeweld of een acute noodtoestand. Als je een dichtbijgelegen BOL hebben, bv op minder dan 2-3 uur rijden, is de kans 99,9% dat je daar bijna net zoveel last van de gevolgen van een SHTF hebt als in je BIL.

 

Als het om serieuze dreigingen gaat zoals nucleair geweld, oorlogsdreiging, gewelddadige revoluties of epidemieën ben je beter af met een BOL ver weg (bv Finland/Hongarije/Noorwegen). In veel gevallen heb je echt de tijd om weg te komen mits je bijtijds die beslissing kunt/durft te nemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik nu iets moet zeggen, terwijl ik een dak boven mijn hoofd heb, geen drama aan de hand, water en eten binnen handbereik? Als je met honderd auto's besluit van A naar B te gaan, en er zijn achterblijvers? Jammer dan, de groep gaat vóór . Zebra's of gnoes die trekken, wachten ook niet op de ouderen en zwakkeren. Die vallen ten prooi aan leeuwen en hyenas. Maar nu heb ik makkelijk praten. Als het mijn beste vriend is met zijn gezin....

 

Dat zijn wel het soort problemen waar prepass het denk over heeft.

 

Want dan krijgt mevrouw x problemen met haar auto, en Jan heeft daar een oogje op dus die blijft helpen.

Zijn broer wil Jan niet in de steek laten en rijd toevallig midden in de colonne, hoord eea op de 27mc en trapt op zijn rem.

 

Nou ja vul maar in....

 

Met zo'n groep verplaatsen lukt een militaire organisatie met veel moeite.

Met niet getrainde burgers moet je daar niet eens aan beginnen, bugin in PH....?

 

K a n s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vluchten trekt mij ook niet omdat we het hier thuis behoorlijk op orde hebben. Bovendien hebben we hier ook ons netwerk. Met de buren onderhouden we een correcte relatie. Bij problemen kunnen we bij elkaar terecht. We preppen algemeen en voorzagen al een aantal problemen zoals :

- overstroming : onze woning staat een meter boven straatniveau. We wonen boven zeeniveau en er zijn volop overstromingsgebieden die onze voorstedelijke buurt kunnen ontlasten.

- energiecrisis : opslag van hout en steenkool, pv panelen

- inflatie : risicospreiding en pm

- onlusten : beveiliging woning mogelijk, samenwerking met buren, persoonlijke bescherming

- voedselcrisis : kleine voorraad voor 3 maand mits rantsoenering, kleine groententuin die wordt uitgebouwd.

- brandgevaar : co melders, rookmelders, blusapparaten, branddeken, zorgvuldig handelen

- oliecrisis : verkleinen olie afhankelijkheid door fietsen en aanpassen gewoonten.

- nucleair risico : vluchten naar BOL in Hongarije (en hopelijk zit de wind dan goed)

 

Het trekt me helemaal niet om onze woning te verlaten. Ook als we ons te voet verplaatsen in het buitenland lopen we soms 'in formatie' de positie is afhankelijk van het risico. Meestal is het zo dat we per twee naast elkaar kort bij elkaar lopen. Ma én kid lopen voor, pa en kid lopen achter. Worden we aangesproken, aangeklampt of lastig gevallen, dan lopen we door. Het voordeel van zo te lopen is dat er geen vreemden tussen ons in kunnen komen lopen, wat het risico op diefstal verkleint. Bij SHTF kunnen alle gezinsleden om met vuurwapens en kunnen we rustig die formatie aanhouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Preppers pinnen zich niet vast.

Het gaat erom de meest succesvolle strategie te maken.

Met een bugout, zonder een beter doel dan je huis, als startpunt lijkt me gewoon niet de beste startpositie.

 

Het idee van een soort lange kampeer periode vind ik redelijk kansloos en toch denk ik het nog regelmatig te lezen.

Een bol in, weet ik veel waar, zonder een goed plan hoe daar te komen, en hoe dan verder te gaan is me ook niet duidelijk.

Verplaatsingen zijn altijd maar zeker na een shtf risicovol.

 

Als je moet verkassen dan verkas je.

Maar voor mij zijn het de noodoplossingen( die er wel degelijk ook zijn, en die @lewieke hierboven heel mooi aangeeft)

 

K a n s

 

@Kans. Stalingrad, Leningrad, Berlijn, honger winter, Sarajevo, overstroming etc. Er valt veel te zeggen voor een bugin maar om je daar op vast te pinnen. Timing is belangrijk je hoeft niet nu al te vertrekken maar als je alert bent is het volgens mijn best te voorspellen. Stuur anders je family paar weken vooruit ofzo..
Link naar reactie
Delen op andere sites

Quote van shtfplan.com. Het gaat ook niet om kamperen. Maar soms is zelfs een vluchtenlingenkamp beter. Kijk ook recent. Allepo, Damascus etc.hoewel die plekken met wat preps te vermijden moeten zijn.. Kuch pm..

 

Selco:

4. If you had 3 months to prepare now, what would you do?

 

3 months? Run away from the country? (joking)

 

http://sovietoutpost.revdisk.org/?p=72

Link naar reactie
Delen op andere sites

In een stroom vluchtelingen wil je ook niet terecht komen.

Berovingen, plunderingen, moord, verkrachtingen en ga zo maar nog even door.

Timing is van levensbelang, of eerder of later vertrekken dan de meute.

 

Geloof me maar dat als er echt shit is de grenzen onherroepelijk dicht gaan ondanks de verdragen.

Niemand zit erop te wachten dat honderdduizenden of zelfs miljoenen wanhopige buitenlanders die velden leeg roven en alles zullen doen om te overleven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

. Bij SHTF kunnen alle gezinsleden om met vuurwapens en kunnen we rustig die formatie aanhouden.

 

Als je weet hoe je je auto moet starten, zegt dat nog niets over je rijvaardigheid.....

Als je een tent/rugzak/slaapzak hebt en er mee kan lopen, zegt dat nog niets of je kan kamperen......

Als je een plan hebt, betekend dat nog niet dat het gaat lukken wat je van plan bent....

 

En nee ik bedoel het niet negatief. Bekijk je opties gewoon zeer reëel en ga lastige/moeilijke situaties niet uit de weg. Onderken je tekort komingen en probeer ze zo realistisch het hoofd te bieden. Shortcuts werken niet in dit soort situaties.

 

Alles valt en staat met plannen, voorbereiden, testen, verbeteren en uiteindelijk timing. En dan nog kan het gruwelijk misgaan.....

 

Zoals @Kans ook aangeeft, vind ik kamperen niet een ideale (verre van dat) optie. Als het zeer aannemlijk is dat het tijdelijk zal zijn OK dan is het misschien te overwegen. Een tent biedt enkel bescherming tegen het weer..... Ja je hebt de vrijheid van mobiliteit en enige snelheid maar dat zijn zo even de enige voordelen die ik kan bedenken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

'Bij overstromingen niet evacueren, maar schuilen op eigen zolder'

 

Bij een dreigende overstroming moet de overheid mensen niet het gebied uit sturen, maar hen in eerste instantie op de eigen zolder of in een hoog gebouw in de buurt laten schuilen. Slimmer evacueren scheelt bij een overstroming in de Randstad ten minste de helft in doden.

 

Dat stelt calamiteitenmanager Bas Kolen in een proefschrift waarop hij 9 oktober promoveert aan de Radboud Universiteit in Nijmegen

 

Lees verder in het NRC

 

http://www.nrc.nl/nieuws/2013/09/26/bij-overstromingen-niet-evacueren-maar-schuilen-op-eigen-zolder/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hele leven zou zich eigenlijk zo dicht in de buurt van je BIL/BOL moeten plaatsvinden als je wil voorkomen dat je ooit een vluchteling zou kunnen worden.

 

Als je bijv werkt in een andere stad laten we zeggen 30 km verderop en er gebeurt een SHTF tijdens je werkuren en je kan niet met auto of OV weer terug naar huis. Dan zou je de hele afstand moeten lopen. 30 km doe je met de auto slechts een half uur over maar lopende kost het je een hele dag.

 

Ben je bijv. op vakantie in Thailand en door een wereldwijde ramp valt het vliegverkeer voor langere tijd of zelfs permanent uit, ja dan ben je een vluchteling. En de kans dat je ooit thuis komt is dan gering of zelfs nihil.

Link naar reactie
Delen op andere sites

'Bij overstromingen niet evacueren, maar schuilen op eigen zolder'

Weinig verrassend maar een niet minder interessant thema. Dit jaar is Ir. O.L. Huibregts gepromoveerd in Delft op een interessant thema: evacuaties in Nederland. De titel van het onderzoek luidt "Robust model-based optimization of evacuation guidance" waarin onder andere onderzoek gedaan is naar het optimaliseren van routes, onzekerheden van menselijk gedrag en modellen zijn bedacht ter verbetering/optimalisatie.

 

Op basis van de te verwachten verkeersinfarcten zal het advies inderdaad zijn: thuisblijven en naar hoger gelegen etages/gebouwen (als je beneden NAP woont). Ik ben overigens wel benieuwd naar het proefschrift, als iemand een pdf download heeft hou ik me aanbevolen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mensen zijn kudde dieren en met calamiteiten werkt dat vaak tegen je.

Blijkbaar zijn weinig mensen kalm genoeg om gewoon door de knieen te gaan of te gaan kruipen en zo bij een brand in de nog schone lucht te kunnen blijven.

 

Het is ook bijna altijd zinnig om niet de meute te volgen naar de grote deuren waardoor ze zijn binnen gekomen maar aan te leren tegengesteld te bewegen omdat er bijna altijd tegenover de standaard ingang altijd ook nooduitgangen zijn die dus bijna niemand gebruikt.

Zo wie zo, wie kijkt er bij binnenkomst in winkelcentrum, bioscoop enz enz. Nou waar de nooduitgangen zijn?

Dat is dus iets wat ik ook onze kinderen aanleer, ook op school, als ik er ben dan vraag ik standaard " en wat als de poort op slot zou zitten waar kun je dan nog meer van het plein af?

En binnen, waar zijn de nooduitgangen( ze weten de symbolen al te herkennen).

 

Het zou je verbazen hoeveel mensen op het werk waar ze al jaren komen geen idee hebben waar een ehbo kist, brandblussers of de nooduitgangen zijn.

 

Ach ja ook bijna niemand wil zien dat er minder goede tijden aankomen, laat staan ervoor willen preppen..

 

Prep ze,

K a n s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mensen zijn kudde dieren en met calamiteiten werkt dat vaak tegen je.

Blijkbaar zijn weinig mensen kalm genoeg om gewoon door de knieen te gaan of te gaan kruipen en zo bij een brand in de nog schone lucht te kunnen blijven.

 

Het is ook bijna altijd zinnig om niet de meute te volgen naar de grote deuren waardoor ze zijn binnen gekomen maar aan te leren tegengesteld te bewegen omdat er bijna altijd tegenover de standaard ingang altijd ook nooduitgangen zijn die dus bijna niemand gebruikt.

Zo wie zo, wie kijkt er bij binnenkomst in winkelcentrum, bioscoop enz enz. Nou waar de nooduitgangen zijn?

Dat is dus iets wat ik ook onze kinderen aanleer, ook op school, als ik er ben dan vraag ik standaard " en wat als de poort op slot zou zitten waar kun je dan nog meer van het plein af?

En binnen, waar zijn de nooduitgangen( ze weten de symbolen al te herkennen).

 

Het zou je verbazen hoeveel mensen op het werk waar ze al jaren komen geen idee hebben waar een ehbo kist, brandblussers of de nooduitgangen zijn.

 

Ach ja ook bijna niemand wil zien dat er minder goede tijden aankomen, laat staan ervoor willen preppen..

 

Prep ze,

K a n s

 

Goed dat je dat weer even onder de aandacht brengt. Zo heb ik onlangs een fysiotherapeut in verlegenheid gebracht door hem te wijzen op een mank veiligheids- en evacuatieplan.

Op de kaart aangegeven brandblussers hingen niet op z'n plek en de vluchtdeur zat achter een vitrage gordijn. Hij schrok even en moest toegeven dat eigenlijk nog nooit opgemerkt te hebben.

Heb jij nu nooit dat mensen je weird gaan vinden? Ik krijg dat weleens te horen wanneer ik weer eens met mn rug naar de muur en uitzicht in de ruimte wil zitten, of inderdaad direct kijk waar de brandblussers hangen of de vluchtroutes zijn.:rolleyes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

@frank1964

Je bent niet minder weird dan ik alvast. In een grote ruimte wil ik zicht hebben op de toegangen en uitgangen, zonder verrast te kunnen worden, dus zit ik liefst met mijn rug naar een muur zodat ik niet zomaar langs achteren benaderd kan worden. Ook bij wandelen op straat mijd ik risicovolle plekken, langs duistere steegjes maak ik een omweg, groepjes jonge mannen ga ik uit de weg als dat kan. Tijdens vakanties in hotels, restaurants, ziekenhuizen grote gebouwen let ik altijd op beschikbare trappen, nooduitgangen, ontsnappingsmogelijkheden, signalisatie. Er zijn plaatsen die niet goed aanvoelen en waar ik wegblijf omwille van brandveiligheid, slechte elektrische installaties, gammele liften, ... .

 

Ook in huis zijn er verschillende 9kg blusapparaten, brandmelders en co detectoren beschikbaar. In de keuken hangt een branddeken en blusapparaat 9kg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...