Ga naar inhoud

AWOL

Aanbevolen berichten

Voor degenen die een auto bezitten: stel je strand midden in de winter langs de weg en moet minstens een paar uur wachten op hulp of voordat de weg weer vrijgegeven wordt, wat heb je dan bij je?

 

Mijn preps zijn ongeveer dit (standaard in auto tijdens de winter):

 


  • goede zaklamp + extra batterijen
  • LED lamp (12v voor de sigaretten aansteker)
  • 2 waxine kaarsjes
  • Startkabels
  • Pioniersschop
  • 2 liter water
  • Slaapzak en fleece dekentje
  • Soort van thermo vest, grote sjaal en regenjas
  • Waterdichte wandel/bergschoenen en/of rubber kaplaarzen
  • motorolie
  • koelvloeistof
  • multi tool en wat los gereedschap uit auto setje
  • 5 liter benzine
  • afdekzeil (3x3 meter)
  • 10 m paracord
  • krik
  • veiligheids hesje (reflecterend)
  • pomp om banden op te pompen (hand) en bandenspanningmeter
  • oplaadkabel voor mobieltje (12v)
  • TomTom
  • vloermatten kunnen gebruikt worden voor tractie onder de banden

 

edit: ZAKEN DIE IK VERGETEN BEN TE VERMELDEN - doh

  • telefoon
  • ruitensproeiervloeistof
  • brandblusser
  • reservewiel met band op spanning
  • ijskrabber
  • rubberwax
  • zakmes
  • pen en papier
  • lucifers / aansteker
  • werkhanschoenen

 

 

Ik wil nog: (aangevuld met suggesties uit dit topic)

 

  • sleepkabel
  • energy repen oid


  • EHBO kit
  • 12v dompelaar of waterkoker (+thee, koffie en eventueel maaltijd)
  • WC papier
  • vuilniszakken
  • Route / wegenkaart
  • Life jammer
  • (wellicht sneeuwkettingen)

 

 

 

Nog zaken waar ik niet aan heb gedacht?

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 309
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Ik ben al blij als ik mijn jas in de auto bij me heb :) Zo te zien moet ik daar nog wel wat extra aandacht op vestigen. Hoe heb je die spullen allemaal bij je, in een grote tas ofzo?

 

en verder zou ik niet zo snel items meenemen die 12v nodig hebben, want als je strand is de kans best groot, vooral in de winter, dat juist je accu het niet meer doet. al die 12v apparaten zijn dan juist extra ruimte die je voor iets anders zou kunnen gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed geprept @AWOL,

 

- extra waxinelichtjes (neemt nauwelijks ruimte in, dus so what)

- kookspullen: simpel brandertje (liefst benzine, gas werkt niet in kou), pan met deksel (anders verlies je veel warmte), bekers, koffie/thee/suiker/soepjes (altijd lekker in de kou)

- nog wat water

- wollen deken of grote fleece deken (kan je ook op je achterbank doen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben al blij als ik mijn jas in de auto bij me heb :) Zo te zien moet ik daar nog wel wat extra aandacht op vestigen. Hoe heb je die spullen allemaal bij je, in een grote tas ofzo?

 

en verder zou ik niet zo snel items meenemen die 12v nodig hebben, want als je strand is de kans best groot, vooral in de winter, dat juist je accu het niet meer doet. al die 12v apparaten zijn dan juist extra ruimte die je voor iets anders zou kunnen gebruiken.

 

In een tas en hier en daar los in de auto. Ik ben het helemaal eens over de 12v apparaten, in mijn geval nemen die nauwelijks ruimte in en zijn extra's. Natuurlijk moet je er voor zorgen dat je accu in goede conditie is, toevallig heb ik die van mij 2 maanden geleden vervangen. Daarnaast probeer ik mij tank altijd 3/4 vol te houden zodat je in principe (als de auto het nog doet) je de motor kunt laten lopen voor kachel en elektriciteit (daarom ook een paar liter extra benzine).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor degenen die een auto bezitten: stel je strand midden in de winter langs de weg en moet minstens een paar uur wachten op hulp of voordat de weg weer vrijgegeven wordt, wat heb je dan bij je?

 

Mijn preps zijn ongeveer dit (standaard in auto tijdens de winter):

 


  •  
     
  • goede zaklamp + extra batterijen
  • LED lamp (12v voor de sigaretten aansteker)
  • 2 waxine kaarsjes
  • Startkabels
  • Pioniersschop
  • 2 liter water
  • Slaapzak en fleece dekentje
  • Soort van thermo vest, grote sjaal en regenjas
  • Waterdichte wandel/bergschoenen en/of rubber kaplaarzen
  • motorolie
  • koelvloeistof
  • multi tool en wat los gereedschap uit auto setje
  • 5 liter benzine
  • afdekzeil (3x3 meter)
  • 10 m paracord
  • krik
  • veiligheids hesje (reflecterend)
  • pomp om banden op te pompen (hand) en bandenspanningmeter
  • oplaadkabel voor mobieltje (12v)
  • TomTom
  • vloermatten kunnen gebruikt worden voor tractie onder de banden

 

 

Ik wil nog:

 

  • sleepkabel
  • energy repen oid

 

 

Nog zaken waar ik niet aan heb gedacht?

 

wat ik nog zou toevoegen:

 

- EHBO kit

- ruitensproeivloeistof anti vries (ik reed 2 jaar terug op de A10 met zware pekel, toen was het reservoir leeg... ik trok alleen strepen.. levensgevaarlijk... als een hond met het hoofd uit het raam heelhuids bij een tankstation gekomen....)

- pak snickers... daar word je altijd blij van in fuck scenerarios

 

p.s. hoe transporteer jij die 5 liter brandstof... ik had dat wel in een bedrijfsbus.. maar in mn luxe wagen liever niet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja aan iets om te koken zat ik ook te denken maar waar doe je dat? In de auto? Lijkt mij toch wat tricky, net als de waxine lichtjes (qua brand / koolmonoxide) maar van die laatste kan ik er zeker wat meer doen.

Misschien is zo'n 12v waterkokertje een idee (als dus de motor / accu het nog doet?)

Wollen deken zou perfect zijn maar die van mij is nogal groot / volumineus. Ik ga er van uit dat de kleding / slaapzak / fleece dekentje voldoende moeten zijn.

 

 

Goed geprept @AWOL,

 

- extra waxinelichtjes (neemt nauwelijks ruimte in, dus so what)

- kookspullen: simpel brandertje (liefst benzine, gas werkt niet in kou), pan met deksel (anders verlies je veel warmte), bekers, koffie/thee/suiker/soepjes (altijd lekker in de kou)

- nog wat water

- wollen deken of grote fleece deken (kan je ook op je achterbank doen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, die EHBO kit heb ik over het hoofd gezien, ik ben sowieso nogal "low" in dat gebied, moet ik eens wat aan doen.

Ruitensproeier vloeistof is prima tip en heb ik ook inderdaad, vergeten te vermelden.

@jobs, winterbanden heb ik niet, zou ik wel willen maar vind ik een te grote investering voor deze auto (1994 Toyota Corolla) en eerlijk gezegd: ik heb altijd zonder gereden en alhoewel ik overtuigd ben van het nut en de extra veiligheid doet een beetje "common sense" het ook goed. Ik heb genoeg mensen met winterbanden zien stranden daar waar ik door kon kachelen, beetje inzicht in de omstandigheden helpt nog het meest, naast enige voertuigbeheersing. Als ik ze zou hebben zou ik ze zeker gebruiken.

 

wat ik nog zou toevoegen:

 

EHBO kit

ruitensproeivloeistof anti vries (ik reed 2 jaar terug op de A10 met zware pekel, toen was het reservoir leeg... ik trok alleen strepen.. levensgevaarlijk... als een hond met het hoofd uit het raam heelhuids bij een tankstation gekomen....)

pak snickers... daar word je altijd blij van in fuck scenerarios

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja aan iets om te koken zat ik ook te denken maar waar doe je dat? In de auto? Lijkt mij toch wat tricky, net als de waxine lichtjes (qua brand / koolmonoxide) maar van die laatste kan ik er zeker wat meer doen.

Misschien is zo'n 12v waterkokertje een idee (als dus de motor / accu het nog doet?)

Wollen deken zou perfect zijn maar die van mij is nogal groot / volumineus. Ik ga er van uit dat de kleding / slaapzak / fleece dekentje voldoende moeten zijn.

 

Nee, nee, koken doe je buiten. Beste is even een tarp te improviseren.

12 volt waterkokertje of dompelaar gaat ook goed, maar lang leve de backup. Nog een paar MRE's?

Zoek gewoon een deken die je als extra "bekleding" van je achterbank kan gebruiken, fleece of wol, desnoods dubbelvouwen en/of op maat knippen.

O ja: een paar nooddekens van de action. Ook leuk om uit te delen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, nee, koken doe je buiten. Beste is even een tarp te improviseren.

12 volt waterkokertje of dompelaar gaat ook goed, maar lang leve de backup. Nog een paar MRE's?

Zoek gewoon een deken die je als extra "bekleding" van je achterbank kan gebruiken, fleece of wol, desnoods dubbelvouwen en/of op maat knippen.

O ja: een paar nooddekens van de action. Ook leuk om uit te delen.

 

Het lijkt er op dat je er in jouw mentale scenario van uit gaat dat je mogelijk echt langere tijd strandt en dat zie ik in Nederland niet zo snel gebeuren, ik hou rekening met max 12 uur of zo (ik heb het niet over SHTF maar een "normale" stremming door winterse omstandigheden)

Ik kan inderdaad MRE's of mountainhouse maaltijden meenemen en het dekzeil gebruiken om onder te koken maar ik denk dat ik met wat simpel snack voer en water wel 12 uur overleef. Warme thee of koffie zou dan wel heel fijn zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

de sleepkabel staat onder "wil ik nog" maar hoort er zeer zeker bij!

 

Zie ik hem over het hoofd of staat hij er nog niet tussen?

 

De sleepkabel!

 

Kan iemand anders je lostrekken als je vast zit, of gewoon slepen uiteraard.

Beetje lengte is handig, extra touw erbij is handig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt er op dat je er in jouw mentale scenario van uit gaat dat je mogelijk echt langere tijd strandt en dat zie ik in Nederland niet zo snel gebeuren, ik hou rekening met max 12 uur of zo (ik heb het niet over SHTF maar een "normale" stremming door winterse omstandigheden)

Ik kan inderdaad MRE's of mountainhouse maaltijden meenemen en het dekzeil gebruiken om onder te koken maar ik denk dat ik met wat simpel snack voer en water wel 12 uur overleef. Warme thee of koffie zou dan wel heel fijn zijn.

 

Nee hoor, gewoon omdat een goede warme maaltijd er wel ingaat. Goed tegen de kou en goed voor de moraal. Er zijn ook maaltijden waarbij je alleen heet water hoeft te gooien.

En ja, ik ben graag goed geprept. Want WTSHTF als je in je auto zit, heb ik graag het een en ander bij me. Een soort mini- @Geert. :p

W.C. papier?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee hoor, gewoon omdat een goede warme maaltijd er wel ingaat. Goed tegen de kou en goed voor de moraal. Er zijn ook maaltijden waarbij je alleen heet water hoeft te gooien.

En ja, ik ben graag goed geprept. Want WTSHTF als je in je auto zit, heb ik graag het een en ander bij me. Een soort mini- @Geert. :p

W.C. papier?

 

Natuurlijk - WC papier!!!!!! Doe ik er gelijk wat vuilzakken bij om eventueel als wc te gebruiken of wat dan ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn auto is een halve BOL. Standaard ligt - buiten zo goed als alles wat hierboven vermeld is:

- 7 persoonstent, grondzeil, drietal fleecedekens

- compleet gereedschaps (alle gangbare maten schroevendraaiers, imbus/ring/steeksleutels, handschoenen, duct tape, tie wraps enzovoort)

- 6mm2 draad ca 20m

- 230V / 600W continu

- extra 70 Ah deep cycle accu

- 10 liter brandstof

- ca. 40 maaltijden MRE maaltijden

- waterfilter + ca. 25liter water

- Gerber shovel

- Fiscar bijl

- trechters

- alcoholtester

- brandblusser (schuim, geen poeder!)

- bandenreparatieset

- waterdichte zakken

- aanmaakblokken

- 5 kg aanmaakhout

- verlengsnoer

- compressor

- 5 liter ruitenwissenvloeistof

- start- en sleepkabel

- in de zomermaanden: 45l koelbox

- trackr

- manuals

- routekaarten europa (hard copies)

 

Het zit er niet in omdat ik een F150 rij: de F150 is er omdat ik dit graag bij me heb;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee hoor, gewoon omdat een goede warme maaltijd er wel ingaat. Goed tegen de kou en goed voor de moraal. Er zijn ook maaltijden waarbij je alleen heet water hoeft te gooien.

En ja, ik ben graag goed geprept. Want WTSHTF als je in je auto zit, heb ik graag het een en ander bij me. Een soort mini- @Geert. :p

W.C. papier?

 

Ach met die MRE's bedoel je natuurlijk dat je koud water kunt gebruiken om chemisch heet water te maken, da's wel een idee eigenlijk, je kunt die ook gebruiken voor hete drank.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach met die MRE's bedoel je natuurlijk dat je koud water kunt gebruiken om chemisch heet water te maken, da's wel een idee eigenlijk, je kunt die ook gebruiken voor hete drank.

 

Ik bedoel beide soorten. :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn oude trouwe corolla zou door de hoeven zakken :)

Alcoholtester heb ik ook nog (oeps) en een brandblusser ben ik ook vergeten te vermelden (is maar 1 kilo dus tja, maar het is iets)

 

 

Mijn auto is een halve BOL. Standaard ligt - buiten zo goed als alles wat hierboven vermeld is:

- 7 persoonstent, grondzeil, drietal fleecedekens

- compleet gereedschaps (alle gangbare maten schroevendraaiers, imbus/ring/steeksleutels, handschoenen, duct tape, tie wraps enzovoort)

- 6mm2 draad ca 20m

- 230V / 600W continu

- extra 70 Ah deep cycle accu

- 10 liter brandstof

- ca. 40 maaltijden MRE maaltijden

- waterfilter + ca. 25liter water

- Gerber shovel

- Fiscar bijl

- trechters

- alcoholtester

- brandblusser (schuim, geen poeder!)

- bandenreparatieset

- waterdichte zakken

- aanmaakblokken

- 5 kg aanmaakhout

- verlengsnoer

- compressor

- 5 liter ruitenwissenvloeistof

- start- en sleepkabel

- in de zomermaanden: 45l koelbox

- trackr

- manuals

- routekaarten europa (hard copies)

 

Het zit er niet in omdat ik een F150 rij: de F150 is er omdat ik dit graag bij me heb;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je zorgt voor een GHB/kleine BOB, @AWOL, zit daar al een hoop bruikbaars in en wie weet heb je hem nodig.

 

Yep heb ik maar niet standaard in de auto. Wat in de auto ligt wil ik los hebben van de BOB, juist omdat dat dan niet afhankelijk is van mijn gemoedstoestand of gebrek aan inzicht :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sneeuwkettingen? Werken ook perfect in de modder.

Routekaarten zoals @f150 aangeeft zijn erg belangrijk. Ik zou er nog wat topo kaarten bij doen voor je directe omgeving en die van je bol incl een kompas en wat schrijfgerei

 

Om te koken heb ik een Optimus hunter 8-R erin zitten met 2 messtins. En nee, nooit lekkage gehad in de zomer door de hoge temps in de auto. Dit ding is bomproof en werkt altijd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Yep heb ik maar niet standaard in de auto. Wat in de auto ligt wil ik los hebben van de BOB, juist omdat dat dan niet afhankelijk is van mijn gemoedstoestand of gebrek aan inzicht :)

 

Ja, dat moet je inderdaad los houden van je BOB. Gewoon een extra (kleine) auto BOB/GHB samenstellen. Daar hoeft niet zoveel extra bij en je hebt gelijk alles georganiseerd in je kofferbak liggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...