Ga naar inhoud
GENEGEERD

Fire piston


luna1988

Aanbevolen berichten

Hallo

 

Zoals altijd zat ik het internet af te speuren naar survival technieken.

Ik kwam een manier van vuur maken die ik nog nooit had gezien, in een fractie van een seconde heb je een gloeiende tondel wat je kan uitbouwen tot een vuur.

Het princiepe werkt doordat lucht snel gecomprimeerd word.

 

Tot mijn verbazing kon ik in de zoekfunctie niets vinden over deze methode.

In de winkel zijn ze vrij prijzig, maar een beetje handig iemand kan het prima zelf fabriceren.

 

Hier word het met acryl gedaan maar het kan ook gemaakt worden van hout of aluminium.

 

Het filmpje heb ik van youtube geplukt.

 

Succes!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast gebruikersnaam

google maar eens op vuurpomp.

Werkt op hetzelfde principe als een dieselmotor, lucht zo comprimeren dat de temp ervan oploopt en een stof (tondel) "spontaan' laat ontbranden.

 

Werkt ook met een aangepast fietspompje

Link naar reactie
Delen op andere sites

@luna88 Er is zelfs heel veel over te vinden , en inderdaad je kan ze op een hele hoop manieren maken .

Van High Tech materialen dmv een draaibank tot een stuk rond hout en een stukje draad (vezels) als afdichting .

alhoewel dat laatste er simpel uitziet het valt niet mee om een vrij precies rond gat van plm 10 mm diameter over

een lengte van ongeveer 10 tot 15 cm in dat stuk hout te boren .

Voor jou is interessant een stuk koperen buis 15 mm met op het ene eind een afdichtingsdop gesoldeerd en een stuk rond hout wat daar

net in past hierin maak je een groef waar een O-ring in past en het geheel goed afsluit zodat je compressie krijgt

Het werkt net als een diesel motor , de werking is precies hetzelfde enkel hier is je brandstof (in de meeste gevallen ) char cloth

dit heeft één van de laagste ontbrandingstemperaturen en de lucht in de verkoolde vezels zorgen voor een snelle en goed ''ontbranding ''

door met een snelle pomp beweging de zuiger snel op en neer te bewegen in de buis krijg je druk verhoging maar ook temperatuur

verhoging en dit laatste zorgt voor de ontbranding van het stukje verkoolde katoen (char cloth)

Zo'n fire-piston is wel een stukje gereedschap , wat inhoud dat je moet weten hoe het werkt en je het onderhoud

bij de o-ring wordt vaseline gebruikt om een nog betere afdichting en smeerring te krijgen van de o-ring

bij een afdichting met een draad wordt of water gebruikt (draad /vezel zet ietsjes uit) of men gebruikt ook vaseline

bij een o-ring moet je echt vaseline gebruiken.

Ga je de fire piston gebruiken , dan zorg je ervoor dat hij schoon van binnen is , je smeert een beetje vaseline op de afdichting

en plaatst een klein stukje char cloth in de opening die in de zuiger ervoor gemaakt is

Wat ik zelf doe is eerst een paar keer de zuiger langzaam op en neer drukken zodat de lucht die erin zit

al wat is voor verwarmd en de smering optimaal verdeeld is . Daarna is het zaak om de pomp beweging zo snel mogelijk te maken

(je ziet ze er wel eens op ''slaan'' zo hard mogelijk maar het gaat echt puur om de snelheid van je slag )

 

een kleine opmerking over wat je erin kunt gebruiken als brandstof : char cloth is het meest gebruikte waarbij je zowel katoen

kunt verkolen maar ik heb ook aardig wat natuurlijke dingen verkoold en gebruikt waaronder lisdodde pluis (samen geperst in een metalen buisje en dat verkoold)

maar ook het zacht kern deel van een vlier en afgezien van lisdodde pluis van bomen en distels er zijn ook tinder fungus die je erin kunt gebruiken

maar die heb ik niet ter beschikking , enkel de kogelhoutzwam (King Alfred's cake) en die werkt (onbehandeld ) prima

ik hoop dat je wat wijzer ervan bent geworden :rolleyes:

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn firepiston ziet er wat vreemd uit maar dat komt omdat een vriend hem van hout gemaakt heeft wat eigenlijk er niet geschikt voor was (maar hij gebruikt hout

van zijn omgeving wat voorhanden is ) en dan krijg je zoiets maar hij werkt al jaren perfect het is nog steeds dezelfde draad afdichting

op de foto's zie je de firepiston , met char clot en een kogelhoutzwam en de piston met zijn gloeiend kooltje en een foto waar ik de kogelhoutzwam in twee heb gebroken

zodat je de structuur er goed van kan zien . deze kogelhoudzwam is ook zo te gebruiken met Flint & Steel (met een firesteel ook natuurlijk)

DSCF8249.JPG.9581dd887ccddbb243c68397e93ba3b1.jpg

 

DSCF8251.JPG.51e0addf280330ad1d80e1337f312fd9.jpg

 

DSCF8254.JPG.154043a5a6172e641387acaf4fae602b.jpg

gr will

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo

 

Zoals altijd zat ik het internet af te speuren naar survival technieken.

Ik kwam een manier van vuur maken die ik nog nooit had gezien, in een fractie van een seconde heb je een gloeiende tondel wat je kan uitbouwen tot een vuur.

Het princiepe werkt doordat lucht snel gecomprimeerd word.

 

Tot mijn verbazing kon ik in de zoekfunctie niets vinden over deze methode.

In de winkel zijn ze vrij prijzig, maar een beetje handig iemand kan het prima zelf fabriceren.

 

Hier word het met acryl gedaan maar het kan ook gemaakt worden van hout of aluminium.

 

Het filmpje heb ik van youtube geplukt.

 

Succes!

 

 

En ook hier vind je in de zoekfunctie diverse meldingen van de piston vuur maker .

http://preppers.nl/forum/threads/2326-Edu-9-Manieren-om-vuur-te-maken-zonder-lucifers?highlight=piston+vuur

http://preppers.nl/forum/threads/2938-Vuur-maken?highlight=piston+vuur

de orginele de zelf gemaakte en nog veel meer :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben draaier/frezer/slijper/programmeur.

Het te maken duurt tussen een half uur en een uur op de conventionele draaibank.

 

Volgende week zal ik een uurtje langer blijven :)

Op een draaibank als draaier moet dat zeker lukken , maar dan wel even de dimensies wat in de gaten houden :p ( http://www.onagocag.com/piston.html )

Leuk dat je dit zo schrijft '' Ik ga hem dus zeker zelf maken, zulke goede passing krijg je nooit met de hand geschuurd. ''

want hoe denk je dat deze gemaakt is :rolleyes: ( op een '' pedal powered lathe '' dus zo'n oud ''primitief'' soortje ''draaibank '' met de hand en met de hand

geschuurd en hij werkt perfect :cool: ik moet toegeven ik doe mijn vriend het niet na :)

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
Hallo

 

Zoals altijd zat ik het internet af te speuren naar survival technieken.

Ik kwam een manier van vuur maken die ik nog nooit had gezien, in een fractie van een seconde heb je een gloeiende tondel wat je kan uitbouwen tot een vuur.

Het princiepe werkt doordat lucht snel gecomprimeerd word.

 

Tot mijn verbazing kon ik in de zoekfunctie niets vinden over deze methode.

In de winkel zijn ze vrij prijzig, maar een beetje handig iemand kan het prima zelf fabriceren.

 

Hier word het met acryl gedaan maar het kan ook gemaakt worden van hout of aluminium.

 

Het filmpje heb ik van youtube geplukt.

 

Succes!

 

 

download dit maar hier staan allerlij vuurmethoden en ook hoe jezelf een firepiston kunt maken deze download is 7 dagen geldig.

 

gr Hamster.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

@hamster

dank je , deze kende ik al en heb hem ook al gemaakt en ook nog op een andere manier met een 15 mm koperen buis met ipv een O-ring een kraan leertje

waarbij mijn uitgangspunt was dat je niet makkelijk een O-ring bij de hand kan hebben maar een rubber schijfje (of makkelijker een kraan leertje nemen)

kun je zo snijden . de fire piston werkte wel maar het was erg moeilijk om de zuiger weer uit de buis te trekken door het grote raakvlak van de afdichting (een O-ring gaat

veel soepeler . ik ben nu niet thuis maar zal morgen een paar fotootjes posten (het kan handig zijn als nood oplossing )

Op dit youtube filmpje

staan een paar manieren om vuur met water te maken , de derde is een leuke en heb ik ook geprobeerd

niet zozeer om vuur te maken maar om iets mee te verwarmen ipv een spiegel en dit ging erg goed het is een ''water lens''

heel simpel en goedkoop en het werkt

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

@hamster

dank je , deze kende ik al en heb hem ook al gemaakt en ook nog op een andere manier met een 15 mm koperen buis met ipv een O-ring een kraan leertje

waarbij mijn uitgangspunt was dat je niet makkelijk een O-ring bij de hand kan hebben maar een rubber schijfje (of makkelijker een kraan leertje nemen)

kun je zo snijden . de fire piston werkte wel maar het was erg moeilijk om de zuiger weer uit de buis te trekken door het grote raakvlak van de afdichting (een O-ring gaat

veel soepeler . ik ben nu niet thuis maar zal morgen een paar fotootjes posten (het kan handig zijn als nood oplossing )

Op dit youtube filmpje

staan een paar manieren om vuur met water te maken , de derde is een leuke en heb ik ook geprobeerd

niet zozeer om vuur te maken maar om iets mee te verwarmen ipv een spiegel en dit ging erg goed het is een ''water lens''

heel simpel en goedkoop en het werkt

gr will

 

ik weet niet of ik dat hier al gepost heb maar je kunt eigenlijk met alles vuur maken het gaat meestal of om wrijving of focus, focus is mijn favoriet het kost minder energie om dan vuur te maken en met bijnna alles waarmee je een zonnestraal kunt focussen kun je dus vuur maken, voorbeeld onderkant van een blikje drinkenen chocolade google dat maar eens link

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Wafels hier een andere link ook maar 7 dagen geldig als het goed staat dit ook in mijn preppers bijbel

 

Ik heb hem gedownload maar hij opent zich niet. Iets over niet goed gedecodeerd? Heb het geprobeerd met adobe en internet explorer.

@luna1988

Lijkt me iets voor de prepshop. Jij maken, prepshop verkopen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hem gedownload maar hij opent zich niet. Iets over niet goed gedecodeerd? Heb het geprobeerd met adobe en internet explorer.

@luna1988

Lijkt me iets voor de prepshop. Jij maken, prepshop verkopen?

 

Het is een docx document, dus MS Word......

Indien je geen Word hebt, kun je een gratis viewer van MS downloaden: http://www.microsoft.com/nl-nl/download/details.aspx?id=4

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...