Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Must have] Aluminium folie


Gast

Aanbevolen berichten

Ik heb een paar rollen aluminium folie in mijn BOB zitten.

 

Aluminiumfolie kun je voor heel veel zaken goed gebruiken en is vrij goedkoop in aanschaf (Lidl) en bovendien in de meeste gevallen herbruikbaar!!

 

Alu folie kun je oa gebruiken voor:

 

- voedsel in te verpakken

- kunt er vrij simpel een pan van maken door er een bakje van te vouwen.

- deksels voor pannen kun je er ook mee maken

- verpak vlees of groenten erin en gooi het simpelweg in je vuurtje om het voedsel gaar te koken

- maak er een bakje van, doe er wat olie, vet of kaarsvet in met een lontje en je hebt verlichting/verwarming

- maak er een nooddeken van om warm te blijven

- vouw een stuk steen of hout in de folie en je hebt een seinspiegeltje

- vouw het om een stuk steen of hout en je kunt het gebruiken om dmv zonlicht iets in de fik te steken

- gebruik een paar reepjes alu folie om een batterij/accu te verbinden met alles waar je stroom voor nodig hebt

- repareer een kapotte zekering met een stukje alu folie

- gebruik een paar repen alu folie op een stok als vogelverschrikker voor je moestuintje

 

En zo zijn er nog talloze toepassingen te bedenken voor aluminium folie!

 

Nog een tip, koop een paar meter kaarslont. Handig om lampjes/verwarming mee te maken en kost maar een paar eurocent!

http://www.biocosmetica.nl/lont-per-meter.html

 

Groet,

Theo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Kijk wel uit dat ze niet stoten of beschadigen, dan kun je ze niet meer afrollen.

Inderdaad, maar als je de rollen in de kartonnen verpakking laat zitten, kunnen ze vrij veel hebben.

 

Eventueel kun je ook stukken folie opvouwen en dit tussen een paar stukken karton bewaren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo, dat zal een flinke BOB worden dan. Ik begrijp de waarde van alu folie maar niet om nu een hele rol mee te nemen in je BOB. Gewicht tov de toepasbaarheid vind ik niet optimaal.

 

Ik heb nu in totaal 3 keer een test run gemaakt. 3x3 dagen alleen overleefd dmv de zaken die ik in mijn BOB heb zitten en kan je vertellen dat ik erg blij was dat ik die alu folie bij me had.

Maar hangt ook af hoe veel ruimte je hebt in je BOB, heb zelf deze rugzak als BOB

http://www.futurumshop.nl/deuter-aircontact-pro-55-15-sl-grijs-bruin-rugzak.phtml

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nu in totaal 3 keer een test run gemaakt. 3x3 dagen alleen overleefd dmv de zaken die ik in mijn BOB heb zitten en kan je vertellen dat ik erg blij was dat ik die alu folie bij me had.

Maar hangt ook af hoe veel ruimte je hebt in je BOB, heb zelf deze rugzak als BOB

http://www.futurumshop.nl/deuter-aircontact-pro-55-15-sl-grijs-bruin-rugzak.phtml

 

Hoeveel meter heb je ongeveer gebruikt? Welke dikte? Nog een reden waarom je meerdere rollen meeneemt ipv 1 rol met dezelfde lengte?

 

Deuter zijn prima rugzakken maar is 70 liter niet wat veel voor een BOB? Lijkt me meer een INCH formaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nu in totaal 3 keer een test run gemaakt. 3x3 dagen alleen overleefd dmv de zaken die ik in mijn BOB heb zitten en kan je vertellen dat ik erg blij was dat ik die alu folie bij me had.

Maar hangt ook af hoe veel ruimte je hebt in je BOB, heb zelf deze rugzak als BOB

http://www.futurumshop.nl/deuter-aircontact-pro-55-15-sl-grijs-bruin-rugzak.phtml

 

Heel goed. Ik ben ook wel eens een paar keer weggeweest, zonder een enkele rol folie....:D Maar OK, het heeft echt wel toegevoegde waarde, begrijp me niet verkeerd hoor....:D Ik neem alleen liever wat voedsel/water extra mee ipv een rolletje alu folie.

 

@dR3 inderdaad zijn die Deuters goede rugzakken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aluminiumfolie is ook vanuit een eerste hulp oogpunt zeer interessant!... Er zijn maar weinig dingen zo steriel als de binnenkant van een rol alufolie!... Het spul is nog een kleine 120 graden Celcius op het moment dat het op z'n definitieve rolletje gesponnen wordt en zolang je het niet afrolt en er buitenlucht bij laat komen blijft het keurig steriel!...

 

Leent zicht bijzonder goed voor het steriel afdekken van (brand)wonden onderweg naar correcte medische zorg...

Ook in een dagelijkse NON-shtf situatie...

 

:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoeveel meter heb je ongeveer gebruikt? Welke dikte? Nog een reden waarom je meerdere rollen meeneemt ipv 1 rol met dezelfde lengte?

 

Deuter zijn prima rugzakken maar is 70 liter niet wat veel voor een BOB? Lijkt me meer een INCH formaat.

 

70 liter is niet zo veel als je nagaat dat dit voor een gezin van 5 personen is. Kinderen nemen een klein rugzakje mee met wat noodzakelijke dingen en mn vrouwtje heeft een kleinere rugzak met kleding. De rest mag ik meeslepen ;-)

 

Ik heb 2 rollen alufolie bij me, gewoon de simpele huishoud alu folie van de Lidl. Ik heb ongeveer ruim halve rol gebruikt in 3 dagen. Maar ik ga ervan uit dat als het nodig is, dat ik dan langer dan 3 dagen moet zien te overleven.

Voor de rest hangt het natuurlijk af wat je nog meer meeneemt. Kom ik ruimte te kort dan zal er wel een rol uit de BOB gaan, maar voor nu past het prima en heb ik zelfs nog wat ruimte over voor toekomstige prepper spullen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou het ook een idee zijn om van dat dikkere alufolie mee te nemen ipv een aantal rollen? Ik bedoel van de dikte die gebruikt wordt om bijvoorbeeld afhaal eten af te dekken in zo'n schuimplastic bakje.

Dikker, sterker en makkelijker te hergebruiken? Geen idee waar je dat los zou kunnen kopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan zou ik gaan voor losse vellen van dat dikkere spul in plaats van rollen. Die vellen kun je opvouwen en wel ergens tussen proppen.

 

Is oa hier te verkrijgen:

 

http://www.aluminiumfolie.nl/

 

Inderdaad een paar vellen dan, bedankt voor de link. Voordeel lijkt mij dat er bijvoorbeeld makkelijker een windschermpje of pannetje/bakplaat van maakt.

Nadeel is misschien dat je het weer moet schoonmaken om te hergebruiken.

Iets in oprollen om te koken op de kolen zal wellicht wat moeilijker gaan maar daarvoor kun je dan weer een klein beetje normale alu folie meenemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar toch...

 

Onderstaand genie legt het even uit. Hij heeft een "Flip over" dus het MOET wel waar zijn! (redelijk lastig om te "flip overen" als je "flip over" aan de muur is verankerd, verneukt het hele principe van een "flip over", maar okay). Als je de hele video af kunt kijken dan ben je waarschijnlijk hersendood en heb je zijn tips niet meer nodig, i.e. Tin Foil Hats...

 

LUISTER naar deze begenadigde spreker met werkelijk perfectie intonatie, het vermogen om publiek te boeien, kwinkslagen in zijn presentatie weet te verwerken en AL zijn beweringen weet te staven met goed onderbouwde wetenschappelijke argumenten... Wat een held... Let vooral op HOE hij zijn argumenten op de white bord/flip over aanwijst, zo overtuigend, daadkrachtig en onomstotelijk. Hij heeft LAK aan de mode politie, zijn kapper is dood en hij heeft waarschijnlijk al drie dagen geen schone onderbroek meer aangetrokken...

 

Daarna krijgt u een cursus "Aluminium Origami voor Gevorderden" voor uw kiezen... 1, 2, 3, 4 hoedje van, hoedje van, 1, 2, 3, 4 hoedje van papier, eh zilverfolie...

 

F#ck, ik denk dat hij het levende, eh, dode bewijs is dat ZOMBIES al onder ons zijn... (ikkomopdittijdstipaltijdopderaarsteplaatsenvanyou tube...)

 

Hey @Tom Ik heb je opa gevonden!!!!!!!!!!!!! ;)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja een paar rollen is zeker geen luxe, om in je bob wat te hebben is ook zinnig, maar een of meerdere rollen in je bob?

Het is een goedkope nooddeken, je kunt electronica beschermen door het met een paar lagen aluminiumfolie in te wikkelen, het helpt je te verbergen tegen IR kijkers, enz enz.

Die van steriel noodverband is een hele goede tip @Anvil thanks.

 

Je hebt ook rollen van 300 meter, als je die een stuk of tien op voorraad hebt kun je even vooruit :p

 

Prep ze,

K a n s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onderstaand genie legt het even uit .... eh, dode bewijs is dat ZOMBIES al onder ons zijn...
Dank je wel, @Johnny BravoNL! Ik heb net een rotte tijd achter de rug en dit is de eerste keer in een maand tijd dat ik hartelijk heb kunnen lachen... en dan bijna 9 minuten lang! Ik kom niet bij van het lachen. Dank je wel, je hebt m’n dag gemaakt!
  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Aluminiumfolie is ook vanuit een eerste hulp oogpunt zeer interessant!... Er zijn maar weinig dingen zo steriel als de binnenkant van een rol alufolie!... Het spul is nog een kleine 120 graden Celcius op het moment dat het op z'n definitieve rolletje gesponnen wordt en zolang je het niet afrolt en er buitenlucht bij laat komen blijft het keurig steriel!...

 

Leent zicht bijzonder goed voor het steriel afdekken van (brand)wonden onderweg naar correcte medische zorg...

Ook in een dagelijkse NON-shtf situatie...

 

:)

 

bij steriel hoort niet alleen de temperatuur waarbij het gemaakt is, maar dat is een heel proces waaronder het verpakken, en een kartonnetje is niet luchtdicht dus daar gaat het steriel zoiezo al.

het is "schoon" en vuil vrij als het goed is, maar steriel is echt wat anders maar dat neemt niet weg dat het zeker zn toepassingen heeft

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou als dat filmpje aluminuim vers gevormd uit de pers komt en met een dusdanig hoge restwarmte op de rol gesponnen wordt, zal er binnenin de rol niet veel vuil zitten hoor... Als jij een metertje die rol in duikt is het echt HEEL schoon zoniet steriel... De verpakking bied uiteraard geen enkele vorm van bescherming nee... Dus het eerste (of laatst gebruikte) stuk op de rol zou ik discarten... Verder ga je in je gemiddelde BOB echt niks schoners vinden...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Ik vraag me af of je aluminiumfolie ook kunt gebruiken als een kooi van Faraday. Stel je hebt een radio of porto oid weet ik veel wat, dat je voor een EMP zou willen beschermen, zou je het apparaat dan in wat isolerende foam of iets dergelijks kunnen wikkelen en daarna in alufolie inpakken?

Of werk dat niet met aluminium? Ik heb dat filmpje op de vorige pagina trouwens wel gezien, maar stel de vraag toch maar even...)

 

Gr. Mickael

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vraag me af of je aluminiumfolie ook kunt gebruiken als een kooi van Faraday. Stel je hebt een radio of porto oid weet ik veel wat, dat je voor een EMP zou willen beschermen, zou je het apparaat dan in wat isolerende foam of iets dergelijks kunnen wikkelen en daarna in alufolie inpakken?

Of werk dat niet met aluminium? Ik heb dat filmpje op de vorige pagina trouwens wel gezien, maar stel de vraag toch maar even...)

 

Gr. Mickael

 

Hi @Tank532, en welkom. Wikkel je radio - terwijl deze aan staat - maar een keer of 4 in de folie. Je zult merken dat bij elke wikkel de ontvangst meer dan halveert, doordat de folie inderdaad als Faraday kooitje fungeert. De volgende post in de voorstelronde?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...