Ga naar inhoud
GENEGEERD

Fikkie stoken op balkon


AWOL

Aanbevolen berichten

Sommigen vinden dit misschien een stomme vraag maar ik stel hem toch:

 

Ik kies in principe voor bug in en denk dus na over wat ik allemaal wel en niet kan doen in mijn huur appartementje mocht het ooit zover komen dat het survival-achtige taferelen wordt.

3 hoog zit ik met verder niemand boven mij. Tijdens een team speak sessie een tijdje geleden suggereerde een mede prepper als oplossing voor water (als ik de duer niet uit kan / wil) bijvoorbeeld dat ik de regenafvoer (die voor mij toegankelijk is) altijd zou kunnen aftappen om regenwater vanaf het dak op te vangen.

 

Nou kan het gebeuren dat je op een gegeven moment je gas voorraad op is of dat je deze wilt sparen. Ik denk dan niet aan verwarmen maar meer aan water verhitten voor voedsel en drinkwater. Vuur in huis stoken is dan niet handig maar op het balkon van beton misschien wel. Ik heb al een stapeltje beton tegels en daar zou ik dan met wat bakstenen een vuur platvorm van maken, dus niet direct op de betonnen vloer.

 

Vraag is dan echter: zou de hitte van het vuur het beton van het balkon dermate aantasten dat er gemakkelijk een onveilige situatie ontstaat door scheuren in het beton? Of kun je extra maatregelen nemen, bijvoorbeeld ook nog zand onder het platvorm?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Wanneer je een voldoende heet vuur stookt, zal het beton daar zeker onder leiden. Ik weet dat uit ervaring, we hebben brand gehad thuis en het beton was flink beschadigd. beter lijkt mij een constructie boven de vloer en daar dan nog wat zand onder.

 

Maar zeg je dan hetzelfde als ik al doe of bedoel je bijvoorbeeld een stalen constructie een meter boven het balkon of zo?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sommigen vinden dit misschien een stomme vraag maar ik stel hem toch:

 

Ik kies in principe voor bug in en denk dus na over wat ik allemaal wel en niet kan doen in mijn huur appartementje mocht het ooit zover komen dat het survival-achtige taferelen wordt.

3 hoog zit ik met verder niemand boven mij. Tijdens een team speak sessie een tijdje geleden suggereerde een mede prepper als oplossing voor water (als ik de duer niet uit kan / wil) bijvoorbeeld dat ik de regenafvoer (die voor mij toegankelijk is) altijd zou kunnen aftappen om regenwater vanaf het dak op te vangen.

 

Nou kan het gebeuren dat je op een gegeven moment je gas voorraad op is of dat je deze wilt sparen. Ik denk dan niet aan verwarmen maar meer aan water verhitten voor voedsel en drinkwater. Vuur in huis stoken is dan niet handig maar op het balkon van beton misschien wel. Ik heb al een stapeltje beton tegels en daar zou ik dan met wat bakstenen een vuur platvorm van maken, dus niet direct op de betonnen vloer.

 

Vraag is dan echter: zou de hitte van het vuur het beton van het balkon dermate aantasten dat er gemakkelijk een onveilige situatie ontstaat door scheuren in het beton? Of kun je extra maatregelen nemen, bijvoorbeeld ook nog zand onder het platvorm?

 

Ik heb natuurlijk geen zicht op je budget maar misschien kun je een goede bbq aanschaffen voor op het balkon. Er zijn voor niet heel veel geld zelfs modellen verkrijgbaar die al een schoorsteentje hebben die je eventueel iets kan verlengen om op die manier je huis niet uit te roken. In de meeste bbq's kan je ook aardig hout stoken als je wilt dus misschien een idee ?

 

Groetjes,

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb natuurlijk geen zicht op je budget maar misschien kun je een goede bbq aanschaffen voor op het balkon. Er zijn voor niet heel veel geld zelfs modellen verkrijgbaar die al een schoorsteentje hebben die je eventueel iets kan verlengen om op die manier je huis niet uit te roken. In de meeste bbq's kan je ook aardig hout stoken als je wilt dus misschien een idee ?

 

Groetjes,

 

Ja ik zat ook al te denken aan een skottelbraai of zo op een standaard.

Ik heb trouwens nog een BierBQ van Amstel, was ik bijna vergeten, zie foto hieronder.

Dat ding heb ik ook meermaals gebruikt op hetzelfde balkon en dat gaf geen problemen.

Een hout vuur wordt niet heter dan een kolen vuur toch? Misschien volstaat dat ding dan wel.

 

5930771164_bb42316e9a_z.jpg.39654f40db785a106e9cea29272c05da.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

@AWOL het kan nog anders. Gewoon een binnen houtkacheltje nemen, met een afvoer door het raam. Je bent creatief genoeg om zelf te bedenken, hoe je dat oplost.

Dan kan je ook lekker warm stoken binnen.

 

Voor nu kan die kachel gewoon op het balkon gestookt worden en kan je er op koken en grillen. Schoorsteen-pijp boven het dak uit.

 

Zoek op "potkachel".

Link naar reactie
Delen op andere sites

@AWOL het kan nog anders. Gewoon een binnen houtkacheltje nemen, met een afvoer door het raam. Je bent creatief genoeg om zelf te bedenken, hoe je dat oplost.

Dan kan je ook lekker warm stoken binnen.

 

Voor nu kan die kachel gewoon op het balkon gestookt worden en kan je er op koken en grillen. Schoorsteen-pijp boven het dak uit.

 

Zoek op "potkachel".

 

Ook een interessant concept en qua lange termijn zeker een goed idee als je er ook je woning mee kunt verwarmen. Het is echter wel meteen weer een stapje omhoog zowel qua kosten als ruimte.

Ik ga dat idee eens op mij in laten werken, thanks.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook een interessant concept en qua lange termijn zeker een goed idee als je er ook je woning mee kunt verwarmen. Het is echter wel meteen weer een stapje omhoog zowel qua kosten als ruimte.

Ik ga dat idee eens op mij in laten werken, thanks.

 

Check MP. Prijzen vallen mee. Maat valt ook mee.

 

BBQ kan ook.

 

Zelf rocket stove bouwen is nog een mogelijkheid. Minder rook en minder brandstof nodig.

 

Succes. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Check MP. Prijzen vallen mee. Maat valt ook mee.

 

BBQ kan ook.

 

Zelf rocket stove bouwen is nog een mogelijkheid. Minder rook en minder brandstof nodig.

 

Succes. :)

 

Nou ja het interessante van zo'n potkachel is dat je een verlengbaar rookkanaal kunt maken en dus inderdaad binnen kunt stoken voor zowel koken als verwarming.

Met een BBQ of rocketstove gaat dat niet of alleen met een hoop gemacGyver.

In eerste instantie ging het mij om water kunnen verhitten en misschien wat bakken en dat lukt dan ook wel op die BBQ.

Je hebt echter wel mijn interesse gewekt om ook mijn woning te kunnen verwarmen dus daar denk ik nog even over door. Als ik een (binnen-) houtkachel kan hebben zonder een permanent rookkanaal dan is dat wel interessant.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ja het interessante van zo'n potkachel is dat je een verlengbaar rookkanaal kunt maken en dus inderdaad binnen kunt stoken voor zowel koken als verwarming.

Met een BBQ of rocketstove gaat dat niet of alleen met een hoop gemacGyver.

In eerste instantie ging het mij om water kunnen verhitten en misschien wat bakken en dat lukt dan ook wel op die BBQ.

Je hebt echter wel mijn interesse gewekt om ook mijn woning te kunnen verwarmen dus daar denk ik nog even over door. Als ik een (binnen-) houtkachel kan hebben zonder een permanent rookkanaal dan is dat wel interessant.

 

De truuk is, om een balkon-raam aan te passen.

Het makkelijkste zou een schuifraam zijn. Dan heb je alleen een plank met pijp-doorvoer nodig.

Maar als je een ander soort raam eruit haalt en tijdelijk opslaat, of ophangt als decoratief element (foto's erachter? enz.).... kan je zelf wel een constructie bedenken die gedeeltelijk raam is en gedeeltelijk doorvoer. Beetje MacGyver, moet kunnen toch? :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik zie dat de gemiddelde maat voor de pijpen zo'n 10-12 cm is dus daarvoor kan ik best een bovenlicht eruit halen en inderdaad vervangen door een plank met doorvoer. Dat is ook geen permanente schade dus da's mooi.

Na wat lezen hier en daar heb ik zo'n 5 a 6 KW nodig om mijn woonkamer te verwarmen (9.5 x 3.5 x 2.60) maar niemand noemt het aantal potentieel KW van de potkachels op marktplaats. Maar na wat te hebben gelezen denk ik dat een potkachel van 60 cm hoog en 30 breed wel in de buurt moet komen of ga ik dan helemaal de mist in?

 

De truuk is, om een balkon-raam aan te passen.

Het makkelijkste zou een schuifraam zijn. Dan heb je alleen een plank met pijp-doorvoer nodig.

Maar als je een ander soort raam eruit haalt en tijdelijk opslaat, of ophangt als decoratief element (foto's erachter? enz.).... kan je zelf wel een constructie bedenken die gedeeltelijk raam is en gedeeltelijk doorvoer. Beetje MacGyver, moet kunnen toch? :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

tja, je kan altijd improviseren. bijna iedereen heeft wel potgrond of planten in huis, pak je grootste pan en een kleinere pan. vol de grote pan met grond tot dat de kleine pan erin kan staan, vul nu de rest van de grote pan met aarde. Nu kan je de kleine pan gebruiken als een plek waar je een vuur kan maken om te koken of om je op te warmen. De potgrond zal de buitenste pan isoleren van de meeste hitte van het vuurtje en voorkomt dat je beton te lijden krijgt. het is maar een vlug ideetje hoor, er zullen vast wel meer preppers zijn met betere ideeen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

tja, je kan altijd improviseren. bijna iedereen heeft wel potgrond of planten in huis, pak je grootste pan en een kleinere pan. vol de grote pan met grond tot dat de kleine pan erin kan staan, vul nu de rest van de grote pan met aarde. Nu kan je de kleine pan gebruiken als een plek waar je een vuur kan maken om te koken of om je op te warmen. De potgrond zal de buitenste pan isoleren van de meeste hitte van het vuurtje en voorkomt dat je beton te lijden krijgt. het is maar een vlug ideetje hoor, er zullen vast wel meer preppers zijn met betere ideeen.

 

Voor het simpele vuurtje heb ik besloten mijn kleine BBQ te gebruiken, staande op extra betontegels, ik geloof dat dat wel goed zal gaan.

Jouw idee is ook een leuke, en met een natte doek eroverheen kennelijk ook te gebruiken als koeler, het tegenovergestelde van vuur. Of werkt dat alleen met keramiek?

http://preppers.nl/forum/threads/7175-Koelkast-zonder-stroom-Zo-gepiept?highlight=koel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ie een beetje rond kijkt op marktplaats of op andere 2 de hands sites kan je voor weinig geld een kacheltje op de kop tikken . Je hoeft niet de volle kw 's te hebben om heel uw kamer te verwarmen . Je zal blij zijn als buiten de straatstenen om hoog vriezen dat je nog een beetje verwarming hebt en de mogelijkheid een een potje eten warm te maken . De meest voorkomende maat van kachelpijp is 111 mm .let wel op voor brand als je een doorvoer maakt in een raam .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ie een beetje rond kijkt op marktplaats of op andere 2 de hands sites kan je voor weinig geld een kacheltje op de kop tikken . Je hoeft niet de volle kw 's te hebben om heel uw kamer te verwarmen . Je zal blij zijn als buiten de straatstenen om hoog vriezen dat je nog een beetje verwarming hebt en de mogelijkheid een een potje eten warm te maken . De meest voorkomende maat van kachelpijp is 111 mm .let wel op voor brand als je een doorvoer maakt in een raam .

 

Geert

 

Brand waardoor? Door een te hete afvoerpijp dat in contact staat met hout? Op te lossen wellicht met een metalen "kraag" rond het gat? Of denk je aan vonken vanuit het rookkanaal of wat anders?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog een opmerking om ideeen van bv HB te ondersteunen.

Open vuur in bijzonder inefficient.

Zelfs in de zomer als je dus de rest warmte niet wilt gebruiken zal een oplossing zoals een rocketstove heel veel brandstof besparen.

Zijn een paar gasflessen geen idee?

Als je die alleen voor koken gebruikt kun je met wat gasflessen heel ver komen.

Geen rook enz ook wat waard?

 

Prep ze,

K a n s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt helemaal gelijk maar het gaat mij ook om opties. Wat extra gas heb ik maar je kunt beroofd worden. Een hobo stove van een blikje en met twijgjes heb ik of kan ik maken.

Een omni fuel brandertje heeft ook mijn interesse. En dus ook die oude BBQ en alle tips tot nu toe. Maar om naast dat alles zo'n houtkacheltje te hebben vind ik wel heel aantrekkelijk.

Misschien kun je het niet altijd gebruiken maar als optie om mee te koken EN je woning te evrwarmen wanneer voorzieningen wellicht plat liggen vind ik wel een heel aantrekkelijk idee.

Daarnaast wilde ik altijd al een open haard en dit zou dan misschien het meest haalbare zijn, ook voor een gezellig niets aan de hand avondje. En volgens mij is het goed te doen zonder mijn verhuurder dwars te zitten.

Althans, ik weet eigenlijk niet of er iets gezegd wordt hierover in de huurovereenkomst dus dat moet ik eens bekijken. WSHTF dan maakt het niet zoveel uit, voor die tijd zijn sommige buren het er wellicht ook niet zo mee eens, alhoewel er regelmatig een haardvuur te ruiken is van mensen in een dichtbij staand huis.

 

 

Nog een opmerking om ideeen van bv HB te ondersteunen.

Open vuur in bijzonder inefficient.

Zelfs in de zomer als je dus de rest warmte niet wilt gebruiken zal een oplossing zoals een rocketstove heel veel brandstof besparen.

Zijn een paar gasflessen geen idee?

Als je die alleen voor koken gebruikt kun je met wat gasflessen heel ver komen.

Geen rook enz ook wat waard?

 

Prep ze,

K a n s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik zie dat de gemiddelde maat voor de pijpen zo'n 10-12 cm is dus daarvoor kan ik best een bovenlicht eruit halen en inderdaad vervangen door een plank met doorvoer. Dat is ook geen permanente schade dus da's mooi.

Na wat lezen hier en daar heb ik zo'n 5 a 6 KW nodig om mijn woonkamer te verwarmen (9.5 x 3.5 x 2.60) maar niemand noemt het aantal potentieel KW van de potkachels op marktplaats. Maar na wat te hebben gelezen denk ik dat een potkachel van 60 cm hoog en 30 breed wel in de buurt moet komen of ga ik dan helemaal de mist in?

 

Wat @Geert al zei: je zal blij zijn als je wat kan stoken, als het buiten vriest. En het is lekker als je een potje kan koken.

Zo'n potkachel geeft naar schattig 4 to 8 kW.

 

Doorvoer door bovenraam is perfect. Ook weer de aanwijzingen van Geert volgen, maar dat snapte je al.

Als je gelijk als dubbelwandig geïsoleerde pijp neemt, heb je gelijk betere verbranding/trek, dus minder rook.

 

Bij een lange schoorsteen, hebben je buren nergens last van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ja het interessante van zo'n potkachel is dat je een verlengbaar rookkanaal kunt maken en dus inderdaad binnen kunt stoken voor zowel koken als verwarming.

Met een BBQ of rocketstove gaat dat niet of alleen met een hoop gemacGyver.

In eerste instantie ging het mij om water kunnen verhitten en misschien wat bakken en dat lukt dan ook wel op die BBQ.

Je hebt echter wel mijn interesse gewekt om ook mijn woning te kunnen verwarmen dus daar denk ik nog even over door. Als ik een (binnen-) houtkachel kan hebben zonder een permanent rookkanaal dan is dat wel interessant.

 

 

Dit heb ik ooit voor nood gedaan, bij het aansteken van het ding ging ALTIJD de rookmelder af en bij het einde ging ALTIJD de co-melder af.

maw. een dodelijke setup! maar het kan.........

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...