Ga naar inhoud
GENEGEERD

Communicatie middel kiezen


Communicator

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Interessant! Wat is het verschil tussen contact met team of anderen @Communicator?

 

Zijn de hoofdtakken niet: ontvangen / ontvangen + zenden. Korte afstand / Korte + lange afstand. Basis model / mobiel model. En vervolgens eventueel uitsplitsen op techniek zoals 27mc opties, all-band-opties etc?

 

Of begrijp ik er nog minder van dan ik al dacht? :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Communicator...is een Hyflex 54 cm antenne een goede aanvulling voor de Midland Alan 42 porto?

Ik snap dat e.e.a. afhankelijk is van de omgeving..maar zou je m aanraden?

 

Grt easy

Ik heb zelf geen ervaring met een verlengde antenne voor de alan 42. Ik durf daar geen uitspraak over te doen. Ik weet niet hoeveel verbetering deze antenne geeft.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Interessant! Wat is het verschil tussen contact met team of anderen @Communicator?

 

Zijn de hoofdtakken niet: ontvangen / ontvangen + zenden. Korte afstand / Korte + lange afstand. Basis model / mobiel model. En vervolgens eventueel uitsplitsen op techniek zoals 27mc opties, all-band-opties etc?

 

Of begrijp ik er nog minder van dan ik al dacht? :p

 

Mij leek deze insteek voor de leek handiger en begrijpelijker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb een Baofeng. ik heb geen vergunning.. maar ik wilde voor de preps toch eentje waarmee ik in korte/lange afstanden kan communiceren.. echt een top ding.. ik gebruik hem nu als ik op de motor ben in een groep met de legale 446 pmr's om te lullen met iemsnd in de volg auto of met andere motorrijders in de groep..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed diagram. Misschien wel goed om aan te geven wat een lange of korte afstand is? Dit om te voorkomen dat mensen denken met een Wouxun porto afstanden van 100 kilometer te kunnen overbruggen.

 

Daarnaast nog even de opmerking dat je voor het gebruiksklaar hebben van sommige genoemde spullen in het diagram een zendlicentie nodig hebt en dat je dus een (klein) risico loopt als je dat spul bij je hebt tijdens een controle.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zoek alleen nog zo een vouw antenne voor op de porto.. die antennes die militaire gebruiken.. weet iemand waar ik die tegen een redelijke prijs kan kopen?

 

Volgens mij bij Militaria4you, maar hou er wel rekening mee dat die antennes gemaakt zijn voor een andere frequentie dan degene die jij wilt gebruiken. Je kan die antenne er wel opschroeven misschien, maar in het beste geval werkt het niet en in het slechtste geval sloop je je zender.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij bij Militaria4you, maar hou er wel rekening mee dat die antennes gemaakt zijn voor een andere frequentie dan degene die jij wilt gebruiken. Je kan die antenne er wel opschroeven misschien, maar in het beste geval werkt het niet en in het slechtste geval sloop je je zender.

 

ja dat wil ik niet.. maar de antenne die er op zit heeft een mooi bereik maar ik wil wat verder enzo..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haai @easy,

 

Ik heb een hyflex 54cm 27mc antenne gekocht bij conrad. Het vergroot mn bereik met ongeveer één tot twee kilometer ontvangst. Zend bereik vergroot wel wat. Maar maximaal een kilometer. Antenne sluit goed aan op de alan 42. Zit goed strak en ik kan de porto ook gewoon recht op zetten zonder dat ik bang ben dat hij omvast. Voor €20 zeker een aanrader.

 

Maar zoals er al vaker gezegt is, verwacht niet te veel van portofoons. Het is voor short range gebruik. Zoals communicator al zegt, team communicatie. Zeer handig voor in de bob zou ik zeggen!

 

Groetjes,

 

Appelflapje

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Voor de 27mc kun je ook een ballon kopen met een lange draad er aan dan is het berijk wel erg goed hoor. Heb ook een 27 mc met een gpa 27 en half op 15 meter en daar kom ik tog al gauw 50 km ver mee. Dus stel je voor een ballon met lange draad hoog in een boom moet je kijken hoe ver je kunt komen . Dus een 27 mc hoort vint ik niet echt bij korte afstand zenders.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Haai,

 

Ik zit al enige tijd rond te kijken voor een zo compleet mogelijke radio die geschikt is voor bugout/offgrid. Na lang zoeken en vergelijken kwam ik uit op de Yaesu FT-817ND. Deze is ook in de eerste post vermeld :). Ik heb al twee porto's Midland alan42 en een 42 multi. Een Bearcat uniden 60xlt2 scanner en een midland bakkie. Ik zoek een radio die zowel in huis als buitens huis off grid te gebruiken is. En deze moet ook bruikbaar blijven in geval van stroom uitval/griddown. Tenslotte zijn grote accu's en dergelijken gewoon niet goed op te laden als er geen elektrischiteit is. De batterijen kan ik simpel opladen met mijn goalzero paneeltje. Ook al zal ik voornamelijk luisteren vind ik wel dat het mogelijk moet zijn op zo veel mogelijk banden te kunnen zenden.

 

Mijn voorlopige idee van een set is als volgt, de Yaesu FT-817ND, met de YF-122s ssb uitbreiding. Daarbij wil ik de LDG Z-817 autotuner aanschaffen. Omdat ik wil dat de radio ook te gebruiken is door iemand die er 0 verstand van heeft, dan is het zo simpel als op het knopje drukken, even wachten en gaan....om het zo maar even te zeggen. Als antenne heb ik de D-original outback 2012 antenne op het oog. Dit is een mobiele antenne met de volgende ontvangst en zend mogelijkheden 2M/4M/6M/10M/11M/12M/ 15M/17M/20M/30M/40M/80M. Ik heb nog geen vaste antenne gevonden. Wellicht kunnen jullie mij daar bij helpen?

 

Het is een vrij dure set/oplossing. Echter wil ik graag één keer en set aanschaffen die mij zo veel mogelijk functionaliteit geeft, in plaats dat ik na een jaar of wat weer aan het zoeken ben omdat het toch niet bevalt.

Het punt is wel dat de 817 alleen op 5W zend. Echter zijn er natuurlijk ook niet zo veel andere mogelijkheden als je op batterijen werkt.

 

Ik hoor graag wat jullie van mijn voorlopige idee vinden, en wat ik eventueel zou kunnen veranderen.

 

Groetjes,

Appelflapje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haai,

 

Ik zit al enige tijd rond te kijken voor een zo compleet mogelijke radio die geschikt is voor bugout/offgrid. Na lang zoeken en vergelijken kwam ik uit op de Yaesu FT-817ND. Deze is ook in de eerste post vermeld :). Ik heb al twee porto's Midland alan42 en een 42 multi. Een Bearcat uniden 60xlt2 scanner en een midland bakkie. Ik zoek een radio die zowel in huis als buitens huis off grid te gebruiken is. En deze moet ook bruikbaar blijven in geval van stroom uitval/griddown. Tenslotte zijn grote accu's en dergelijken gewoon niet goed op te laden als er geen elektrischiteit is. De batterijen kan ik simpel opladen met mijn goalzero paneeltje. Ook al zal ik voornamelijk luisteren vind ik wel dat het mogelijk moet zijn op zo veel mogelijk banden te kunnen zenden.

 

Mijn voorlopige idee van een set is als volgt, de Yaesu FT-817ND, met de YF-122s ssb uitbreiding. Daarbij wil ik de LDG Z-817 autotuner aanschaffen. Omdat ik wil dat de radio ook te gebruiken is door iemand die er 0 verstand van heeft, dan is het zo simpel als op het knopje drukken, even wachten en gaan....om het zo maar even te zeggen. Als antenne heb ik de D-original outback 2012 antenne op het oog. Dit is een mobiele antenne met de volgende ontvangst en zend mogelijkheden 2M/4M/6M/10M/11M/12M/ 15M/17M/20M/30M/40M/80M. Ik heb nog geen vaste antenne gevonden. Wellicht kunnen jullie mij daar bij helpen?

 

Het is een vrij dure set/oplossing. Echter wil ik graag één keer en set aanschaffen die mij zo veel mogelijk functionaliteit geeft, in plaats dat ik na een jaar of wat weer aan het zoeken ben omdat het toch niet bevalt.

Het punt is wel dat de 817 alleen op 5W zend. Echter zijn er natuurlijk ook niet zo veel andere mogelijkheden als je op batterijen werkt.

 

Ik hoor graag wat jullie van mijn voorlopige idee vinden, en wat ik eventueel zou kunnen veranderen.

 

Groetjes,

Appelflapje

 

Dat is inderdaad een mooie totaaloplossing met de FT 817 ND/LDG Z-817/D-original. Die antenne heb ik nog niet eerder voornij zien komen.

Ik ben nog bezig met het behalen van mijn N-licentie en heb voor nu een Wouxun kg-uv950p quadbander gekocht.(70cm/2m/6m/10m/11m plus luchtvaartband).

Voor 330 euro heb je dan 40w op 2m en ongeveer 10w op 10 meter. Alleen geen interne batterij zoals bij de 817.

Ik ga een go-pack maken voor de quadbander met accu en verplaatsbaar zonnepaneel.

 

Maar die 817 is een mooie alleskunner hoor. en met een goede antenne kom je een heel eind. Ik zou zeker ook met een dipool experimenteren voor b.v. 10m band. is ook makkelijk mee te nemen door op te rollen.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Haai,

@Dimidrie Bedankt voor je antwoord! Ik heb ook zitten kijken aar de Wouxun kg-uv950p, erg mooi. Uiteindelijk toch verder gaan kijken gezien de missende batterij optie.

@Communicator Dat vond ik inderdaad ook een behoorlijk nadeel. Aan de andere kant, voor een thuis opstelling zijn er natuurlijk genoeg mogelijkheden om meer vermogen te krijgen. Voor een bug out of offgrid situatie is er denk ik sowieso niet echt een optie om met veel vermogen te zenden.

 

Groetjes,

 

Appelflapje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...