Ga naar inhoud
GENEGEERD

Eerste aanzet tot inkopen....


hakin9

Aanbevolen berichten

Jullie hebben hier al eea. van me gezien.

Ik moet toch de conclusie trekken dat ik t in geval van SHTF niet red tot een eerste oogst om dat ik in tussentijd niets heb.

 

Daarom ben ik begonnen aan een basislijst. Ik heb echter geen idee hoeveel wij eten, ook eten wij bijna alles vers en gebruiken we weinig blik.

Als ik een blik voorraad aanleg dan vooral van de dingen die ik ook gebruik zodat ik t kan rouleren en er nooit iets verloren gaat.

 

(als ik een blik snijbonen in blik koop weet ik zeker dat die er zonder SHTF over 25 jaar nog staat of al is doorgeroest)

 

opzetje:

 

Voor gezin met 1 kind (2,5 jaar) .

Basis:
Rijst (10 kilo)
Pasta (10 kilo)
Bruine Bonen (10 kg) 
Aardappel puree ( ... )

Uitgaande van 300 gram basis per dag 30 KG / 0,3 = 100 dagen
125 basis pp en 50 voor kind

Toevoeging:
Pasta saus
Hachee in blik

Salade in blik: (of als toevoeging aan maaltijd)
Mais
olijven


Smaakmakers:
boillon blokjes
zout (10 kilo)
suiker (5 kilo)


Brood:
...

 

Alle opmerkingen zijn welkom.

 

Belangrijskte vragen:

1. hoe bepaal ik wat mijn gezin op een dag een van de lijst? (Aangezien we nu veel andere dingen ernaast eet zijn de basis componenten nu vrij laag. Maar als het enig voedsel wordt zal dit hard omhoog gaan lijkt me, daarnaast werk ik nu op een computer en zal ik dan op een akker staan)

2. Wat kan ik regelen aan aanvullende zaken als brood / ontbijt en evt een weekend snack voor het moraal.

 

Het doel is te komen tot een boodschappenlijst waarmee ik in de auto kan stappen en een rondje Makro, Sligro en Amsterdamse supermakten kan doen. (na plunderen van mijn spaarrekening)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Wat je ook zou kunnen doen is verschillende menu's uitschrijven voor 2 weken en van daaruit je voorraad opbouwen.

Gebruik dan wel menu's die je gezin ook daadwerkelijk zouden eten.

 

Voorbeeld

Maandag:

Ontbijt: crackers met sandwichspread, (houdbare) melk en koffie

Lunch: afbakstokbrood met ham (eventueel uit blik) of ander beleg, jus d'orange (flesje)

Diner: pasta met zelfgemaakte saus van tomatenpuree, gehakte tomaten uit blik, gedroogde courgette, gedroogde geraspte wortel en verse ui

Snack: gedroogd fruit, rozijnen oid

 

Dinsdag

Onbijt: roerei van eipoeder (eventueel met een zakje mix voor roerei om de smaak te pimpen), koffie en/of appelsap

Lunch: zelfgebakken brood met beleg naar keuze, flesje appelsap

Diner: nasi van rijst uit de voorraad, vlees uit diepvries en zelfgedroogde groenten (wortel, prei, ui, evt. paprika) en zelfgemaakte pindasaus (pindakaas met een flinke scheut melk en scheutje ketjap)

 

etc.

Voor ontbijtproducten kun je ook denken aan ontbijtgranen, muesli etc.

Daar waar je de beschikking hebt over verse producten laat je de gedroogde varianten of de zaken in blik achterwege.

 

Als je recepten voor twee weken hebt, heb je voldoende routatlie in je menu's om hier een goede voorraad op te kunnen bouwen.

 

Misschien ten overvloede: ik droog er veel groenten en fruit. In het seizoen als de moestuin veel produceert kan ik zo de voorraad lekker opbouwen. Dit kan natuurlijk goed als je geen moestuin hebt. Koop dan de seizoensgroenten als ze in de winkels goedkoop zijn. Deze manier bespaart veel ruimte. Nadeel is wel dat alles opnieuw gehydrateerd moet worden en je dus meer water nodig zult hebben.

 

Veel succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt nu zout en suiker als smaakmaker neergezet en waarschijnlijk op basis daarvan de hoeveelheid bepaald. Hou er rekening mee dat dit ook conserveermiddelen zijn en dan lijkt 5kg suiker me wel erg weinig.

Daar had ik zout in gedachten, suiker nog niet zozeer omdat ik de methoden (nog) niet ken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

havermout? kan je ook zelf pap van maken

en heel veel groente in blik

in bijna iedere maaltijd moeten er groente zitten

verder zou ik zelf (heb ik ook gedaan) heel veel soorten pasta en rijst saus nemen

en vlees in blik

wel PORTIE potten nemen

een pot van 5 kilo erwten is misschien wat goedkoper (dat is niet veel)

maar de kans dat het overstuur gaat is ook groot

beter kan je 20 normale blikken nemen ipv 1 hele grote

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jullie hebben hier al eea. van me gezien.

Ik moet toch de conclusie trekken dat ik t in geval van SHTF niet red tot een eerste oogst om dat ik in tussentijd niets heb.

 

Daarom ben ik begonnen aan een basislijst. Ik heb echter geen idee hoeveel wij eten, ook eten wij bijna alles vers en gebruiken we weinig blik.

Als ik een blik voorraad aanleg dan vooral van de dingen die ik ook gebruik zodat ik t kan rouleren en er nooit iets verloren gaat.

 

(als ik een blik snijbonen in blik koop weet ik zeker dat die er zonder SHTF over 25 jaar nog staat of al is doorgeroest)

 

opzetje:

 

Voor gezin met 1 kind (2,5 jaar) .

Basis:
Rijst (10 kilo)
Pasta (10 kilo)
Bruine Bonen (10 kg) 
Aardappel puree ( ... )

Uitgaande van 300 gram basis per dag 30 KG / 0,3 = 100 dagen
125 basis pp en 50 voor kind

Toevoeging:
Pasta saus
Hachee in blik

Salade in blik: (of als toevoeging aan maaltijd)
Mais
olijven


Smaakmakers:
boillon blokjes
zout (10 kilo)
suiker (5 kilo)


Brood:
...

 

Alle opmerkingen zijn welkom.

 

Belangrijskte vragen:

1. hoe bepaal ik wat mijn gezin op een dag een van de lijst? (Aangezien we nu veel andere dingen ernaast eet zijn de basis componenten nu vrij laag. Maar als het enig voedsel wordt zal dit hard omhoog gaan lijkt me, daarnaast werk ik nu op een computer en zal ik dan op een akker staan)

2. Wat kan ik regelen aan aanvullende zaken als brood / ontbijt en evt een weekend snack voor het moraal.

 

Het doel is te komen tot een boodschappenlijst waarmee ik in de auto kan stappen en een rondje Makro, Sligro en Amsterdamse supermakten kan doen. (na plunderen van mijn spaarrekening)

 

U koopt nogal produkten met E nummers *wat zit er in u eten * zoek maar eens op

 

Basis voedsel Water,Roomboter,bio melk,eieren,bloem,meel,suiker,gist = brood pannenkoeken beschuit,koek,gebak,saus,vlees,aardappelen = puree,patat,chips,schijfjes ,koffie/thee ,en groente in blik of pot

 

groet jolanda

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...