Ga naar inhoud
GENEGEERD

Tomtato: tomaten en aardappels van 1 plant


f150

Aanbevolen berichten

Sinds enkele weken zijn de tomtato's op de markt. Voor zover ik heb kunnen zien en de kweker rapporteert, is het geen GMO. De tomtato is een product van horticulture bedrijf Thompson and Morgan uit de UK, schijnt een hoge opbrengst te hebben (500 tomaatjes en 2 kg aardappelen per plant), goede smaak en heeft weinig ruimte nodig. Het filmpje spreekt voor zich:

 

 

Meer informatie: http://www.thompson-morgan.com/vegetables/vegetable-plants/all-vegetable-plants/tomtato/t47176TM

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast Heksenboot

Damn moeilijk te geloven zoiets.

Het eerste wat je denkt is inderdaad hoax/1 april/GMO.

Het gaat tegen je gevoel in, strijkt je tegen de haren.

 

Wat zijn de voordelen?

Meer opbrengst(en) op hetzelfde oppervlakte.

 

Zet de proefkonijnen maar aan tafel... :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op zich wel een mooie ontwikkeling. Ben druk op zoek naar waar ik deze planten kan kopen want ik wil dit graag proberen.

Heb jammer genoeg beperkte ruimte in mijn tuin en dit zou voor mij een mooie oplossing zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het ook gezien op TV. De plantjes worden door enten met elkaar verbonden. Doen ze in Spanje ook als je bijv. een oude kersenboom hebt die weinig productie meer geeft. Dan zagen ze de stam door en enten een nieuwe boom op de oude wortels. Elke boomkweker zou dit moeten kunnen.

 

Dus de nieuwe prepper skill die we moeten leren is om planten te enten. :rolleyes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Enten is eigenlijk niet zo moeilijk . Als je het eens gezien hebt kan een kind de was doen . Let wel . Bij planten is het net zo als bij mensen een bepaalde bloedgroep kan je ook niet mengen met een ander . Appels en peren aan een boom gaat nog . Maar probeer geen aardbeien aan een peren boom . Dan ben je van een kale terug gekomen .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het ook gezien op TV. De plantjes worden door enten met elkaar verbonden. Doen ze in Spanje ook als je bijv. een oude kersenboom hebt die weinig productie meer geeft. Dan zagen ze de stam door en enten een nieuwe boom op de oude wortels. Elke boomkweker zou dit moeten kunnen.

 

Dus de nieuwe prepper skill die we moeten leren is om planten te enten. :rolleyes:

 

Inderdaad, zoals @Raycoupe al aardig in de richting zat met zijn opmerking dat het beide solanaceae zijn, is dit het volledige antwoord. Over het algemeen kan je planten die tot dezelfde familie behoren enten, geen rocket science voor nodig, lukt ook met de huis- tuin- en keukenbenodigheden. Tot zo'n 25 jaar geleden warden nagenoeg alle tomaten op een onderstam geteeld (dit omdat de kwalitatief productieve rassen vaak een slecht wortelgestel hadden). Deze warden dan dus gewoon geent op een wortelgestel van een tomatenras met sterke wortels en zie daar, een hoge produktie. Voor rozen is dit bijvoorbeeld ook heel gebruikelijk. Kijk maar eens goed naar je rozenplant in je tuin. Tomaat+aardappel, ach, meer een leuke gadget, zal niet echt commercieel interessant zijn, maar ja, het kan wel, en is niet eens zo heel moeilijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Enten is eigenlijk niet zo moeilijk . Als je het eens gezien hebt kan een kind de was doen . Let wel . Bij planten is het net zo als bij mensen een bepaalde bloedgroep kan je ook niet mengen met een ander . Appels en peren aan een boom gaat nog . Maar probeer geen aardbeien aan een peren boom . Dan ben je van een kale terug gekomen .

 

Geert

 

Klopt, is helemaal niet zo moeilijk, maar waar je appels en peren aan een (1) boom noemt, beiden in vruchtproduktie heet dit geen enten, maar occuleren. De benaming enten wordt meer gebruikt om een volledig bovengronds deel van een plant te laten groeien op een wortelgestel van een andere plant. Pruimen op perziken occuleren gaat bijvoorbeeld ook. Heb beide van mijn opa geleerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt, is helemaal niet zo moeilijk, maar waar je appels en peren aan een (1) boom noemt, beiden in vruchtproduktie heet dit geen enten, maar occuleren. De benaming enten wordt meer gebruikt om een volledig bovengronds deel van een plant te laten groeien op een wortelgestel van een andere plant. Pruimen op perziken occuleren gaat bijvoorbeeld ook. Heb beide van mijn opa geleerd.

 

Klopt maar wilde maar een voorbeeld stellen .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe heeft gelijk.

Betreft dezelfde familie dus het is mogelijk.

Maar er zijn wat opmerkingen.

 

1: tot twee kilo aardappelen kun je oogsten.

 

Er zijn rassen die met gemak de twee kilo per plant overstijgen.

De tot twee kilo uitspraak betekend dus simpelweg dat je blij mag zijn dat je ooit bij die twee kilo in de buurt komt.

 

2: Phytophtora.

Ziekte die veel in landen voorkomt waar ze aardappelen telen.

Newsflash, Nederland.

Deze ziekte gaat net zo makkelijk in tomaat zitten.

Betreft een schimmel die met de wind meevliegt.

 

Iedereen die op een moestuin oid zit weet wat dit doet.

De combi die ze dus verkopen is dus eigenlijk vragen om problemen.

 

Greener

Ps: maar het idee is leuk, absoluut geen plant voor een prepper.

Wel voor een onwetende die te veel betaald voor te weinig opbrengst.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Hoi allemaal,

 

Vandaag liep ik wat plantjes te kijken in het tuincentrum tot mijn oog naar wel iets heel aparts werd getrokken...

Tom Tato's, planten die zowel tomaten als aardappelen produceren.

Eerst dacht ik dat het om een of andere genetisch gemodificeerde soort ging maar toen ik het aan een medewerker van het tuincentrum vroeg bleek dat het om een aardappelplant ging met een tomaten stam er op geënt.

Het is dat het nu wat laat in het seizoen is maar dit wil ik met proper materiaal zeker zelf eens gaan proberen.

 

En natuurlijk kon ik het niet laten om dit ook hier te delen ;).

 

Ik ben benieuwd wat jullie idee hier over is.

Mij lijkt het een prima oplossing voor de mensen met weinig ruimte alhoewel nog zal moeten blijken of de opbrengst ook twee keer zo groot is.

In ieder geval beter dan het genetische gerotzooi waar je vandaag de dag mee dood gegooid wordt :p.

 

 

Groeten Permaculturist

 

[MOD: Samengevoegd met bestaand draadje. A.u.b. de zoekfunctie gebruiken]

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi allemaal,

 

Vandaag liep ik wat plantjes te kijken in het tuincentrum tot mijn oog naar wel iets heel aparts werd getrokken...

Tom Tato's, planten die zowel tomaten als aardappelen produceren.

Eerst dacht ik dat het om een of andere genetisch gemodificeerde soort ging maar toen ik het aan een medewerker van het tuincentrum vroeg bleek dat het om een aardappelplant ging met een tomaten stam er op geënt.

Het is dat het nu wat laat in het seizoen is maar dit wil ik met proper materiaal zeker zelf eens gaan proberen.

 

En natuurlijk kon ik het niet laten om dit ook hier te delen ;).

 

Ik ben benieuwd wat jullie idee hier over is.

Mij lijkt het een prima oplossing voor de mensen met weinig ruimte alhoewel nog zal moeten blijken of de opbrengst ook twee keer zo groot is.

In ieder geval beter dan het genetische gerotzooi waar je vandaag de dag mee dood gegooid wordt :p.

 

 

Groeten Permaculturist

 

wordt al heeeeel lang gedaan , bij mij op school werd dat al 30 jaar geleden gedaan.

eventueel vraag ik wat info in september

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoewel combinatie fruit (of groenten) absoluut niet ongewoon is, heb ik vernomen dat de rendementen toch betreurenswaardig zijn t.o.v. twee lossen gewassen dicht bij elkaar planten.

 

Maar we zullen zien, hou ons op de hoogte met plaatjes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...

De Tomtato

Natuurlijk is dit verschijnsel ook langsgekomen op het moestuinforum en werd er getwijfeld aan haalbaarheid en opbrengst.

En als gevolg daarvan is er een lid aan het experimenteren gegaan. En dat nu twee jaar achter elkaar (2014 en 2015).

Dat betekent dus: zelf kweken, goede aardappel- en tomatensoorten selecteren en aanschaffen.

De tomatenplanten opkweken en aardappels laten kiemen zodat ze op het zelfde moment dezelfde dikte hebben om zodoende goed te kunnen enten. Het resultaat van het enten afwachten...

En dan natuurlijk een mooie plek in de grond of grote pot (of zak) prepareren en zorgen dat ze het groeiseizoen overleven (vooral wegens de al eerder in dit topic genoemde Phytophthora "schimmel").

Hiervan heeft hij gedurende het proces verslag gedaan en foto's gemaakt zodat we het gebeuren hebben kunnen volgen.

 

Voor de complete verslagen met commentaar en vergezeld van de foto's verwijs ik graag naar de twee betreffende topics:

 

2014:

http://www.moestuinforum.nl/tomtato-t12402.html

 

2015:

http://www.moestuinforum.nl/het-gezamenlijke-tomtato-topic-t16436.html

 

Voor het geval mensen hier op het forum dit ook willen proberen plaats ik dit bericht nu eind november zodat ze de geschikte soorten aardappel en tomaat op tijd kunnen bestellen.

Mocht iemand hier aan de Tomtato kweek gaan dan is het wel leuk om hier ook een verslag van te plaatsen lijkt me.:)

 

Zelf ga ik dit niet doen, want ga komend jaar voor het eerst proberen appel en pruim te enten op geschikte onderstammen (niet samen op 1 stam dus). Dat is komend jaar mijn Project nr.1 en daar valt nog heel wat te leren en moet ik mij behoorlijk in gaan verdiepen. :cool:

 

Trouwens, over dat enten van verschillende soorten fruit/groenten aan 1 boom: Watch this!! :o

 

https://www.youtube.com/watch?v=k79f-Hs2Tz0

 

(In het Italiaans maar de beelden spreken voor zich...)

 

Vertaling (ietwat krakkemikkig) van Italiaans artikel hierover:

Gepubliceerd op 11 oktober 2014

Francesco Mangano, een ingenieus vakman Taurianova (RC), slaagt erin om tomaten en aubergines groeien op de takken van een hoge boom ongeveer vijf meter. Het is een passie, dit, dat duurt vele jaren met grote tevredenheid en met een overvloedige oogst van tientallen kilo smakelijke groenten. Er is altijd veel scepsis van de kant van veel mensen over de zeer speciale "teelt" van groenten Francesco Mangano geweest. Deze video is dus het bewijs van de goedheid van de techniek die gebruikt wordt voor de komende jaren door Francesco Mangano een grote oogst van tomaten en aubergines te krijgen. Het moet gezegd worden meteen iets op deze speciale boom. Het is een "nightshade" familie "Solanaceae", waartoe ook tot de meest voorkomende groenten tomaten en aubergines. Juist om deze reden de Solanum draagt ​​heel goed het transplantaat (en groei op zijn takken) van deze groenten. De Solanum in veel delen van de wereld is verdeeld in ongeveer 1400 verschillende soorten, waarvan sommige groeien wild in Italië.

Deze film beschrijft de procedure voor alle stadia van verzorging van de bereiding van de boom om de uiteindelijke oogst van fruit. De foto's werden genomen op een drie en een halve maand, van 12 mei 2014 (datum van het enten van zaailingen) tot 25 augustus 2014 (de datum van winning van tomaten, die veel rijpen na de aubergine).

12 mei 2014 - Francesco Mangano begint het snoeien van de takken, waarop zal de zaailingen betrekken; voorbereiding zaailingen te enten; enten zaailingen van aubergine en tomaat.

3 juni 2014 - De planten beginnen hun groeicyclus.

16 juni 2014 - Op de takken van de boom worden geplaatst bamboestokken om het gewicht van de groenten groeien ondersteunen.

6 juli 2014 - De bloei is begonnen en beginnen aan de eerste groenten te verbouwen.

22 juli 2014 - Na twee maanden en 10 dagen dall'innesto je rauwe aubergine verzamelen.

25 augustus 2014 - Na drie maanden en 13 dagen het transplantaat van zaailingen worden geoogst de eerste tomaten.

Groente plukken gaat door tot de maand oktober, als ze groeien en rijpen in successie.

Noch de Solanum noch de groenten werden onderworpen aan enige behandeling (pesticide, fungicide, etc.). De groenten zijn nog niet eens gehad nodig water geven, omdat hun hele levenscyclus worden gevoed door het sap van de boom. Taurianova (RC - Calabrië, Italië) 25 augustus 2014.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...