Ga naar inhoud
GENEGEERD

E-nummers


Kans

Aanbevolen berichten

Als preppers hebben we nogal een tik met voedsel :o

En vandaag werd ik weer eens met mijn neus op de feiten gedrukt.

Ik wist wel het eea, maar dat het zo erg was dat had ik niet echt beseft.

 

De welbekende E-nummers.....

Veel zijn onschuldig, maar ook heel veel blijken ronduit vergif te zijn.

De bekenste zijn Aspertan oftewel E951 en Mononatriumnogwat oftewel E621.

 

Ik ga niet uitleggen hoe slecht het is google er maar op los..

 

Leuk boekje met een duidelijk overzicht is van Corinne Gouget, uitgever Bouillon, titel Wat zit er in je eten.

 

Ik heb er geen studie van gemaakt, maar als de helft maar waar is dan is dat al genoeg om die zooi te vermijden als de pest.

 

Andere rommel ( wat ik nog weet, zoek het even op, beter teveel mijden dan te weinig.. Ik laat de E weg)

102, 104, 120-133, 142, 151, 154, 155, 161, 173-180, 200-252, 264, 284, 285, 310-12, 320, 321, 380, 385, 421, 425-436, 460-464, 4171-479, 491-496, 507, 521, 525, 552, 556, 620, 640, 900, 905, 912, 914, 927, 950, 955, 962, 967, 1105, 1201, 1202, 1520

 

Als je dan leest hoe slecht eea getest is of door lobby goedgekeurd is, walgelijk gewoon.

 

Nou dat wordt de volgende keer winkelen met een lijstje...

Het kost je even wat tijd maar je vaste producten kun je beter checken en je boodschappenkarretje op aanpassen.

 

Prep ze ( met gezonde spullen vanaf nu !)

 

K a n s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

E621 is een hele gevaarlijke naar mijn mening. Mijn zoon heeft ADHD. Door het weglaten van E621 en suiker en suikervervangers uit zijn voedingspatroon hebben wij de effecten van zijn ADHD nagenoeg geheel laten verdwijnen. Op school wordt hij zelfs niet meer extra gevolgd. Dit alleen door hem op een dieet te plaatsen. Voedsel is dus zijn medicijn. Vers is sowieso gezonder maar weinigen beseffen denk ik hoe je je gezondheid aantast met kant en klare mixen met E nummers. Ik hoop dat iedereen Wat zit er in je eten gaat lezen maar pas op want je zal er van schrikken!

Ik zou dan ook graag Reliance gevriesdroogd voedsel willen preppen omdat dit geen toevoegingen bevat. Helaas is dit niet in Nederland te verkrijgen. Mocht iemand wel weten hoe er aan te komen...PM graag.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

E621 is een hele gevaarlijke naar mijn mening. Mijn zoon heeft ADHD. Door het weglaten van E621 en suiker en suikervervangers uit zijn voedingspatroon hebben wij de effecten van zijn ADHD nagenoeg geheel laten verdwijnen. Op school wordt hij zelfs niet meer extra gevolgd. Dit alleen door hem op een dieet te plaatsen. Voedsel is dus zijn medicijn. Vers is sowieso gezonder maar weinigen beseffen denk ik hoe je je gezondheid aantast met kant en klare mixen met E nummers. Ik hoop dat iedereen Wat zit er in je eten gaat lezen maar pas op want je zal er van schrikken!

Ik zou dan ook graag Reliance gevriesdroogd voedsel willen preppen omdat dit geen toevoegingen bevat. Helaas is dit niet in Nederland te verkrijgen. Mocht iemand wel weten hoe er aan te komen...PM graag.

 

Ik dacht gelezen te hebben een poos terug dat ADHD een verzonnen ziekte is. Die psychiater die het 'uitvond' biechtte dat op z'n sterfbed op:

 

''"ADHD is fraud intended to justify starting children on a life of drug addiction," said Dr. Edward C. Hamlyn, a founding member of the Royal College of General Practitioners, back in 1998 about the phony condition. Adding to this sentiment, psychiatrists Peter Breggin and Sami Timimi, both of whom oppose pathologizing the symptoms of ADHD, say that ADHD is more of a social construct than it is an objective "disorder."'' link

 

Over mij werd ook altijd geschreeuwd dat ik ADHD had maar kan het niet gewoon zo zijn dat je zoon z'n energie niet kwijt kon? Energie haal je inderdaad uit je eten en kan een medicijn zijn maar als je de hele dag 'opgesloten' zit in de schoolbanken dan is het ook niet raar dat je stuiterend thuis komt natuurlijk. Hier thuis verder nooit wat mee gedaan maar ben zo fit als een hoentje. Zorg gewoon voor een goede uitlaatklep zou mijn advies zijn. Echter wel goed dat je nu let op wat jullie eten :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is nog iets met het weglaten van E nummers uit je dag en dagelijkse eten; ik sprak hier al over op een andere plek op het forum.. We kunnen momenteel niet meer fatsoenlijk uit eten gaan zonder last te krijgen van de toegevoegde E'tjes in restaurants..

Op dit moment is het zo dat ons lichaam blijkbaar is ontgift en sterk reageert op de schadelijke E nummers die in sommige voedingsmiddelen zitten...we worden gevoeliger voor die stoffen,.Niet altijd even leuk maar het laat wel zien op hoeveel plekken toevoegingen in ons eten worden toegevoegd..

 

We zijn ooit begonnen met dat boekje, inmiddels zijn we ook zover dat we gluten in de ban hebben gedaan... Ik heb beloofd een korte impressie te geven van het boek "de Broodbuik: maar daar ben ik nog niet aan toegekomen helaas.... druk enzo hahahaha

 

Enfin, oppassen dus met toevoegingen... Eigenlijk alles dat door de industrie is bewerkt of wordt aangeprezen.. . Onze stelling is, eet niet wat de oma niet zou herkennen..... met andere woorden, echt en volwaardig voedsel en geen bewerkte producten die doorgaan voor voedingsmiddelen maar slechts tot doel hebben de producent winst te laten maken... Gebruik geen light producten, geen multimaxigezonde samengestelde producten, maar alleen goed en echt eten....

 

Schrap om te beginnen alle voedingsadviezen van het Voedingscentrum. Die zijn op de hand van de voedingsindustrie en hebben zeker niet het belang van de mensen voor ogen..

 

Genoeg om over te vertellen maar ik houd het even hierbij..

 

Tip voor de smartfoongebruikers, een gratis app: "e nummer vrij" http://www.consumentenbond.nl/test/voeding-gezondheid/voeding/e-nummers/E-nummer-apps/

 

Kijk ook eens op de site van foodwatch http://www.ahealthylife.nl/en de site van Juglen Zwaan (verketterd door het Voedingscentrum) http://www.ahealthylife.nl/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht gelezen te hebben een poos terug dat ADHD een verzonnen ziekte is. Die psychiater die het 'uitvond' biechtte dat op z'n sterfbed op:

 

''"ADHD is fraud intended to justify starting children on a life of drug addiction," said Dr. Edward C. Hamlyn, a founding member of the Royal College of General Practitioners, back in 1998 about the phony condition. Adding to this sentiment, psychiatrists Peter Breggin and Sami Timimi, both of whom oppose pathologizing the symptoms of ADHD, say that ADHD is more of a social construct than it is an objective "disorder."'' link

 

Over mij werd ook altijd geschreeuwd dat ik ADHD had maar kan het niet gewoon zo zijn dat je zoon z'n energie niet kwijt kon? Energie haal je inderdaad uit je eten en kan een medicijn zijn maar als je de hele dag 'opgesloten' zit in de schoolbanken dan is het ook niet raar dat je stuiterend thuis komt natuurlijk. Hier thuis verder nooit wat mee gedaan maar ben zo fit als een hoentje. Zorg gewoon voor een goede uitlaatklep zou mijn advies zijn. Echter wel goed dat je nu let op wat jullie eten :)

 

Of ADHD nu wel of niet bestaat kan ik niet beoordelen maar het is wel de diagnose die de aanleiding gaf tot verandering van zijn voedingspatroon. De stuiters waren er niet alleen als hij op school was geweest maar ook in vakanties. Normaal op een stoel zitten kon meneer niet eens. Wel kan ik de verandering in zijn gedrag beoordelen en deze is zo buitenproportioneel groot dat hij zeker ergens last van heeft gehad. Of dat beestje nu ADHD heet of overgevoeligheid voor E621 maakt mij niets uit, ik weet alleen dat vers eten zonder pakjes,zakjes,toevoegingen en aroma mixen hem geweldig veel rustiger heeft gemaakt. Dit 'dieet' zoals hij het noemt werkt voor hem. Vroeger bestond ADHD niet maar toen bestond E621 ook nog niet....

Maar een keertje Chinees eten en meneer gunt ons geen plaats meer op de 6zits bank, dit zegt mij genoeg. Een leven met vers voedsel heeft hem rustiger, socialer en gemaakt en zijn concentratievermogen is verviervoudigd.

 

groetjes Yoyo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik blijf me er over verbazen dat de kennis over deze troep toch nog niet erg wijdverbreid is onder de community hier.

Ben blij dat het weer eens onder de aandacht wordt gebracht.

En de reden dat ik altijd propageer je eigen voedsel te verbouwen..

 

Begin een tuintje, dit topic is ook een van de redenen dat ik praktisch alles zelf maak en zoveel mogelijk zelf verbouw,

dan weet je wat je er in stopt. Maar je moet er maar wel de energie voor hebben, kost best veel tijd.

 

Ben je een complottheorist, dan zou je per definitie al een tuin moeten hebben uit noodzaak, dan worden de verhalen

over controle door de mighty few via voedsel toevoegingen een feit..:rolleyes:

 

Maar het is wel handig eens te lezen wat die E nummers nu precies chemisch inhouden en betekenen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

E621 is een hele gevaarlijke naar mijn mening. Mijn zoon heeft ADHD. Door het weglaten van E621 en suiker en suikervervangers uit zijn voedingspatroon hebben wij de effecten van zijn ADHD nagenoeg geheel laten verdwijnen. Op school wordt hij zelfs niet meer extra gevolgd. Dit alleen door hem op een dieet te plaatsen. Voedsel is dus zijn medicijn. Vers is sowieso gezonder maar weinigen beseffen denk ik hoe je je gezondheid aantast met kant en klare mixen met E nummers. Ik hoop dat iedereen Wat zit er in je eten gaat lezen maar pas op want je zal er van schrikken!

Ik zou dan ook graag Reliance gevriesdroogd voedsel willen preppen omdat dit geen toevoegingen bevat. Helaas is dit niet in Nederland te verkrijgen. Mocht iemand wel weten hoe er aan te komen...PM graag.

 

Kan verklaren waarom ADHD zo de kop heeft opgestoken de laatste 10tallen jaren, we zijn er steeds meer troep in gaan stoppen, dat kan niet goed zijn.

Ik ben ook wel benieuwd naar dat spul van Reliance! En ja ze maken het steeds moeilijker om de slechte e-nummers te mijden idd.

Hide and Seek!

 

Nuttig topic dit en een goed boekje ook trouwens: "Weet wat je eet," zou het iedereen aanraden, het is simpel, klein, compact en meestal wel te krijgen bij natuurwinkels zoals Ekoplaza. Het vervolg boekje is ook interessant: "Weet wat je scheet!"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vroeguh .. toen ik nog op school zat heb ik geleerd dat bijna alle E-nummers boven de 350 "slecht" zijn. Soms zelfs kankerverwekkend wanneer in grote mate geconsumeerd. In ieder geval zitten er een hoop kleur-, geur- en vervangende stoffen tussen die je eigenlijk niet wilt consumeren. Voedselfabrikanten hebben daar lak aan.

 

Ik heb 4 jaar bij een fabrikant gewerkt en die had een probleem met AH, omdat er teveel bacteriën in zaten. In NL mag je producten niet zomaar bestralen, maar in BE toen nog wel (nu weet ik het niet). Toen werd alles in BE bestraald en in NL werd er een sticker "behandeld" opgezet. Deze spullen werden gebruikt voor AH recepten omdat het kiemgehalte erg laag werd.

 

Iedereen kent de slogan wel "Gewoon bij Albert Heijn".:mad:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...