Ga naar inhoud
GENEGEERD

Wij zijn kippetjes loos!


Communicator

Aanbevolen berichten

Weet je nog ... vorig jaar zo'n beetje rond deze tijd...

 

Toen besloten wij om kippen aan te schaffen. En na de tuin helemaal omgespit te hebben, een kippenkooi te hebben gekocht en een ren er omheen gebouwd. hebben wij ons twee leg kippen aangeschaft. (via marktplaats).

In maart/april begin dit jaar overleed er 1 kip spontaan. en besloot een stel vrienden van ons om twee sierkippen kado te geven (zijdehoenders) voor ons verjaardag.

 

Speciaal gehaald, en de verkoper verzekerde nog: "ja hoor mevrouwtje, het zijn twee hennetjes!"

 

Een paar maanden later...

 

Mijn vrouw kwam mij onlangs vertellen dat ze één van die kippen een raar geluid vond maken, Het klonk als een nare hoest.

We hielden dit eventjes in de gaten, maar elke dag begon dat 'nare hoestje' verdacht meer op iets anders te lijken :S

 

En ja hoor... Daar kwam ie dan... 06:30 uur ....

 

Kukelekuuu!

 

...*fuk* ...

 

er van uit gaande dat we nu dus 1 haan en twee hennen hebben. besloten we direct om die haan van de hand te doen.

Kinderboerderij zat al vol, maar die gaf mij een adres van een man die meestal wel plek heeft.

 

gebeld en voor de zekerheid allebei de sierkippen en de leg kip maar meegenomen.

 

Beide zijdehoenders blijken dus hanen te zijn, en deze man wist mij ook te vertellen dat sierkippen doorgaans niet geslacht worden vanwege blauw vlees (?)

Wij hebben ter plekke besloten dat het ons beter leek om volgend jaar met een schone lei en nieuwe jonge kippen te beginnen, en hebben na overleg alle drie de kippen bij hem achter gelaten.

 

Komende week de kippen ren en hok even goed onder handen nemen en winter klaar maken.

 

en weer een ervaring rijker!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ah! Ik dacht al dat de marter bij jullie ook langs was geweest. Deze tijd staat erom bekend dat onze vriend de marter richting de huizen trekt op zoek naar voedsel en warmte. Ik had een paar dagen geleden het kippenhok 1 keer vergeten dichtte doen, en ja hoor, de volgende dag 2 onthoofde kippen gevonden. Heerlijke kipfilet, dat dan weer wel, maar toch zonde, dit waren net 2 nieuwe legkippen, pas 1 week aan de leg...

Veel succes met de toekomstige nieuwe kippen!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een echte prepper zou de haan natuurlijk houden, in het kader van zelfvoorziendendheid: een haan en een paar kippen zorgt ervoor dat je je (leg)kippenbestand op peil kan houden, en degene die uitgelegd zijn worden in de soep gedaan. Nieuwe kippen mogen eieren gaan leggen, haantjes worden vetgemest en opgegeten.

Zonder haan is het, ehm, wat zal ik zeggen, eindig.

Niet iets wat "de ware prepper" wil lijkt mij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een echte prepper zou de haan natuurlijk houden, in het kader van zelfvoorziendendheid: een haan en een paar kippen zorgt ervoor dat je je (leg)kippenbestand op peil kan houden, en degene die uitgelegd zijn worden in de soep gedaan. Nieuwe kippen mogen eieren gaan leggen, haantjes worden vetgemest en opgegeten.

Zonder haan is het, ehm, wat zal ik zeggen, eindig.

Niet iets wat "de ware prepper" wil lijkt mij.

Ware het niet dat ik in een woonwijk zit met, op z'n zachtst gezegd, lastige buren ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijdehoenders kruisen met een leg kip lijk mij niet interessant . Dan krijg je een ras met rare veren die niet of weinig leggen en waar je ook nog raar uitziend vlees van krijgt . Dus je hebt volgens mij de beste beslissing genomen om van nul te starten . Nu heb je even tijd om het hok te reinigen en te ontsmetten . Anders is het nu ook wel een goede periode om nieuwe kippen aan te schaffen . Je houd de nu enkele dagen binnen . En na de winter beginnen die te leggen . Ik heb nu kuikens lopen van 4 weken oud 3 stuks . Of het hanen of hennen zijn kan ik nog niet zien .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben al diverse keren raskippen gehad en mochten we ooit weer kippen nemen dan wil ik alleen nog legkippen. Het eerste jaar legden de raskippen goed, daarna niet meer.

Legkippen hebben ook minder voer nodig.

 

Grappig dat je dat ook zo beleefd. Wij hebben hier 4 legkippen gehad, waarvan helaas maar 1 over. 2 zijn er uit hun lijden geholpen na een prolaps (legkanaal eruit geperst).

1 heet besloten de wijde wereld in te vertrekken. We hebben nu 2 Rhode Island hennen, 2 New Hampshire's en 1 legkip. Die legkip blijft maar eieren produceren, wel minder dan voorheen, maar ze doet het nog steeds. Die Rhode Islands verdommen het al enige tijd sinds ze in de rui zitten en de anderen moeten zelfs nog echt beginnen terwijl ze al goed aan de leeftijd zitten. Inderdaad, ondanks de bezwaren die ook kleven aan de echte hybridekippen, hebben ze t.a.v. ei produktie een absoluut voordeel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De beide rassen die ik beschreven heb, zouden ook zo rond de 300 eieren per jaar moeten leggen. Ik heb de dames dus ook nu toegesproken dat wanneer ze nog een maand zo doorgaan, ze de rest van het jaar dagelijks 2 eieren uit mogen poepen. Zo niet dan wordt het enkele reis kippensoep.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De beide rassen die ik beschreven heb, zouden ook zo rond de 300 eieren per jaar moeten leggen. Ik heb de dames dus ook nu toegesproken dat wanneer ze nog een maand zo doorgaan, ze de rest van het jaar dagelijks 2 eieren uit mogen poepen. Zo niet dan wordt het enkele reis kippensoep.

 

als je m deze keer maar niet weggooid omdattie nog beweegt na het onthoofden ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vroeger verkocht ik geregeld kippen aan Marokkaanse mensen uit de straat. Zij zochten altijd de gewone kippen uit en wilden de zijdehoenders ook niet hebben vanwege het blauwe vlees. Zijdehoenders worden ook erg snel broeds en stoppen dan met leggen. Wat weer wel handig is als je kuikentjes wilt zonder haan. Idee voor nu: Koop twee barnevelders en 1 zijdehoen. Als de zijdehoen broeds wordt koop je bevruchte eieren (van barnevelder of ander leg of vlees ras uiteraard) en legt die in het nest. Een paar weken later heb je kuikens geschikt voor leg of slacht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de raskippen destijds uitgezocht op de hoeveelheid eieren die ze legden en op hun karakter. We hebben Barnevelders gehad (ras dat niet broeds zou worden?). Het eerste jaar legden ze heel goed, vanaf het tweede jaar waren ze vier maanden broeds, drie maanden in de rui, dan was het winter en hadden de dames geen zin, vanaf begin maart tot eind mei ofzo legden ze af en toe een eitje. De australorps legden vooral snel het loodje. De New Hampshires waren het mooist en ook zij legden het eerste jaar goed, daarna niet meer en het was een stelletje agressief pikkende dametjes. Zo staan New Hamphires niet bekend, maar de onze waren wel zo. We hebben een ruime tuin en ze mochten veel rondscharrelen en helaas bleven ze toch pikken. Ze liepen met blote plekken rond en ik heb ze vlak voor een winter af laten maken. Ik wilde geen kippen die pijn hadden door bevriezing en kou.

Nu zijn we een poosje zonder kippen, al sluit ik niet uit dat we ze tzt weer nemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En de Noord Hollandse Blauwe legt ook door in de winter. En het is een hele grote kip, dus lekker ook voor in de soep;)

 

De Noord Hollandse Blauwe is mijns inziens een van de beste prepper keuze's;

Goede bevleesd,goede eier legger maar niet overdreven veel,zeer sterk,niet zo wild als een krielkip,kortom,de werkpaarden onder de kippen.

Bovendien vind ik ze nog mooi om te zien ook.

 

Hier doe ik het momenteel met een koppel hybride ex scharrel stal kippen,gekocht als soepkip voor 1,50 p.st..

Ze lopen al voor het derde jaar rond,geen uitval gehad op een paar vossen slachtoffers na,in Augustus leggen ze een week of twee wat minder omdat ze dan blijkbaar ruien maar verder praktisch iedere dag een ei per kip!,In de winter stoppen ze een maand of twee,drie met leggen om in het voorjaar weer met volle moed er tegen aan te gaan.

Ben benieuwd hoelang ze het vol gaan houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...