Ga naar inhoud
GENEGEERD

Welk GPS apparaat?


Dr.Prepper

Aanbevolen berichten

Ik zou graag een goed los GPS device willen hebben. Dus niet die in m'n iPhone of TomTom, maar eentje die me ook met de fiets naar Zuid-Europa kan brengen. M'n ideaalplaatje zou zijn:

 

* Eigen zonnecellen, of te koppelen aan solar power (ik heb de PowerMonkey-Extreme)

* Robuust (tegen water en laten stuiteren)

* Informatief scherm (kaarten?)

 

Prijs en gewicht spelen natuurlijk ook een rol, maar die vind ik ietsje ondergeschikt. Ik heb geen militaire kennis ofzo dus met enkel lengte- en breedtegraden ben ik verloren ;)

 

Wie heeft tips, of beter nog: zelf goeie ervaringen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Interessante vraag zeg. Ik heb zelf een navigatie op mijn mobiel maar als SHTF zal dit waarschijnlijk ook niet meer werken of batterijen die op zijn (vreet ontzettend veel). Ik heb zelf wel kaarten klaar liggen en wil het dan de "old fashioned" way doen. Ook een kompas heb ik klaar liggen maar hier zelf nog niet goed over nagedacht. Waarschijnlijk kan een van onze mede preppers ons hier van meer informatie van voorzien?

 

Ik zou ook wel eens wat meer kennis van de sterren en de zon willen hebben om te kunnen navigeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

net wat mr.gold zegt als er geen stroom meer is is er ook geen sattaliet verbinding niet of nauwelijks meer mogelijk.

veel van de gps zijn nl niet rechtstreeks maar via gsm-zendmasten.

 

ik zou toch opteren voor kaarten,kompas en sterren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

http://www.gps.nl/outdoor.html

 

misschien kun je wat met deze link.

als je ze een mailtje stuurt met welke mappakket je moet hebben voor zuid europa dan zoeken ze dat wel voor je op neem ik aan.

 

de kleurenschermpjes en de positie waar je jezelf bevind lijken mij toch best praktisch inderdaad, en het de meesten werken op batterijen dus als jij zorgt voor extra oplaadbare batterijen en een batterijoplader die past op je powermonkey dan ben je al een end op weg misschien?

 

succes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 weken later...

Ik zou ook mijn kaarten niet zetten op GPS. Als je ziet waar die Amerikanen zich allemaal mee bemoeien en hoe ze de wereld manipuleren... Het eerste wat ze doen als het hun uitkomt, is de GPS satellieten uitzetten of er een afwijking op in te stellen, zodat alleen zij ze kunnen gebruiken.

 

Europa wil z'n eigen GPS satellieten in de ruimte brengen, maar zo ver is het nog niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Je zou die GPS aan kunnen sluiten op de dynamo van je fiets.

Eventueel met extra accuutje (is mogelijk. gebruik Google.)

Moderne fietsen hebben niet meer zo'n dynamo die je op het wiel drukt, maar intern in de naaf.

Deze geeft minder weerstand, en is in principe altijd aan.

 

GPS is een Amerikaans militair systeem.

Ze staan het toe dat je het als burger gebruikt.

Jaren geleden hadden ze het hele systeem expres onnauwkeurig (+ of - 100 meter?) gemaakt zodat de vijand het niet zou kunnen gebruiken zonder codes.

Daarmee was het ook ongeschikt voor navigatie.

En omdat de VS feitelijk failliet is... of een nieuwe dreiging zien...

 

http://www.garmin.com/us/products/onthetrail/

GPS ook verkrijgbaar met ingebouwde portofoon, zodat je op de kaart kan zien waar je gesprekspartner is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

net wat mr.gold zegt als er geen stroom meer is is er ook geen sattaliet verbinding niet of nauwelijks meer mogelijk.

veel van de gps zijn nl niet rechtstreeks maar via gsm-zendmasten.

 

ik zou toch opteren voor kaarten,kompas en sterren.

 

Navigatie via GSM masten is in principe mogelijk, maar is te onnauwkeurig.

Je zou alleen globaal kunnen zien waar je bent.

GSM's ontvangen maar 1 mast, en kunnen dus geen driehoeksmeting doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

omdat ik personelijk prep voor een zonne - emp, zou ik toch adviseren om gewoon een kaart en een kompas aan te schaffen. tenslotte is de kans groot dat als er een emp komt dat gps gevoon verleden tijd is omdat satelieten die ervoor gebruikt worden als eerste zullen worden getroffen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

GPS apparaten is jezelf afhankelijk maken. Leer kaartlezen met kompas. MGRS leren toepassen. met een 10 cijfer coordinaat ben je op een meter nauwkeurig. Een flinke CME en die satellieten zijn gefrituurd. Tis maar wat je wilt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nog zo'n apparaatje uit WO II.

Het is een cirkel met een lange beweegbare arm, welke over een gradenverdeling over de cirkel loopt.

Je kunt er met een goede kaart een koers mee uitzetten, welke je met een kompas volgt.

Ik heb het geprobeerd toen ik naar Polen ging.

Van hieruit zat ik 1 km naast mijn bestemming.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...