Ga naar inhoud
GENEGEERD

Composteren


ronnepon

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast Dick Berts

Hallo Ron, dat is zeker aan te raden. Nog belangrijker is het installeren van een regenton die je regelmatig schoonmaakt. Gratis water voor je planten en zeer bruikbaar bij de nooddrinkwatervoorziening. Je regentonwater het liefste door een goed waterfilter halen (Katadyn pocketfilter of Katadyn syphon). In geval van nood, regentonwater door een koffiefilter laten lopen.Vervolgens voeg je 3 druppels bleekwater (5,25% Natriumhypochloride) per liter water toe en laat je dit 30 minuten inwerken. Een theelepel is ongeveer 30 druppels en dus goed voor tien liter. Echt gezond is het niet, maar in geval van nood kan het prima. Nu ik het er toch over heb, nergens zijn we zo kwetsbaar als in onze drinkwatervoorziening. Ik leg dat uitgebreid uit in mijn boek "Hoe overleef ik een crisis". Ik zal er ook op deze site nog regelmatig op terug komen. Je hoeft mijn boek dus beslist niet perse te kopen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast oliestel

Composteren is uiterst belangrijk! indien mogelijk zet je een compost ton op je erf. hier kunnen we die voor 25 euro bij de gemeente kopen.

Een goede samenstelling em mee te beginnen voor moestuin grond is: 1/3 modder 1/3 zand en 1/3 compost.. ook is houtas een goede toevoeging aan de grond!

als je kippen hebt kun je de eierschalen ook bewaren en verkruimelen voor toevoeging van kalk aan de moestuin.

 

ook zou zoeken naar info over, of een goed moestuinier boek aanschaffen die uitgebreid in gaat op:

- bodemsamenstelling

- wisselteelt

- tussen en na teelt

- welke rassen goed bij elkaar gedijen en welke minder

- en welke rassen welke voedingstoffen het "lekkerst" vinden

- composteren

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 jaren later...

Probeer eens "Leven van het land" van John Seymour, de bijbel van de zelfvoorziener. Via Marktplaats af en toe nog te koop. Of "Tuinieren zonder gif" van Alwin Seifert, helaas bijna nergens meer te vinden, maar een must voor de tuinier. Sepp Holzer's "Permacultuur" is een vrij recent boek en biedt tal van nuttige tips.

Hier onder onze compostzeef.

 

DSCF8168.jpg.97587d77a7ec9e6ef12c2fc9ce052276.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Nog een boek aanrader: Overleven op je eigen km2 van pa en zoon Strawbridge, is echt mijn bijbel. Niet alleen over tuinieren en composteren, ook andere dingen maken zoals manden vlechten, geneesmiddelen, kaarsen maken enz. Mooie foto's ook.

 

Ja, compost maken is helemaal mijn ding. De planten varen er wel bij! Er zitten nog aardig wat voedingsstoffen in en je tuin heeft elk jaar voeding nodig. Als je pompoen en courgette wilt kweken, kun je niet zonder compost.

Inmiddels pas ik 3 methodes toe, waaronder de onkruidmethode die je composteert onder een oud kleed. Zo re-use/recycle je alles. Daarnaast de gewone compostmaakmethode in een groot donder vat en als 3e de bokashi voor in de keuken.

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een gruwelijk leeg draadje eigenlijk, over zoiets belangrijks als composteren!

 

Ik werk nog steeds met een ouderwetse hoop. Heb dan ook geen haast en behalve gekookte, gekruide spullen en citrusschillen gaat zo'n beetje alles erop. Koffiedik, snoeiafval, blad, houtsnippers en de wormen zijn me dankbaar.

Compost van een hoop die al klaar is gebruik je om de nieuwe hoop te 'enten' met de juiste bacteriën. Compostversneller in van die pakken van bv. de Lidl kan het proces aanzienlijk versnellen.

 

Het mooiste is een composthoop opbouwen in lagen, maar dan moet je wel voldoende van alle materialen in één keer hebben, dat is hier dus nooit het geval.

Mijn oude leermeester is Pieter Boxman, hier zijn composthoop: http://www.de12ambachten.nl/beter1x/beter1x144-03-11-composthoop.php

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later...
Kijk hier eens...

 

Yes die had ik al bekeken, aangezien we hier behoorlijk wat doe het zelf klussers op het forum hebben (met mooie projecten) vroeg ik mij af of iemand hier zelf een mooie compostbak in elkaar gebouwd heeft... Ik vind de meeste voorbeelden op de link niet zo heel erg mooi, 4 pallets tegen elkaar aanknallen kan iedereen wel geloof ik;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het fijne van de pallets is dat er genoeg lucht doorheen gaat, de compost heeft zuurstof nodig..en het nare van de pallets is dat ze op den duur rotten...dus niet mooi meer zijn.

Je kan ook een bak maken met gaas, dat blijft "netter".

 

Ik heb ook nog kippengaas liggen dus dat komt goed uit, thanks voor de tip!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Wat betreft de samenstelling van de compost; ik lees veel over het (al dan niet onmisbare) gebruik van (paarden)mest. Echter, ik geloof toch niet dat elke moestuinierder ook een paard in zijn/haar achtertuin heeft lopen voor de mest. Hoe doen jullie dit? Ergens de mest afhalen/kopen, of gewoon zonder de mest?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...