Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 11 tot 20 van de 27

Onderwerp: Meten is weten

Moderator
    Ingeschreven
    Dec 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Heksenboot Bekijk Berichten
    Cool.
    Doe dat eens als test?
    Leuke goedkope karma.
    Mmmmmhhh, eens zoeken of ik koperdraad heb. Dan zelf wegen. Of iets anders, maar zoals [MENTION=2266]Wafels[/MENTION] opmerkt, is koperdraad erg geschikt ivm trage oxidatie, itt tot verzinkt ijzerdraad.

Wat zou nog meer kunnen dienen als goed geÔmproviseerd ijkgewichtje?
    Nieuw forum: preppers-shelter.nl (Bij aanmelden kijk voor de activatie mail in je spamfolder)

Heksenboot
    Guest
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Raycoupe Bekijk Berichten
    Mmmmmhhh, eens zoeken of ik koperdraad heb. Dan zelf wegen. Of iets anders, maar zoals [MENTION=2266]Wafels[/MENTION] opmerkt, is koperdraad erg geschikt ivm trage oxidatie, itt tot verzinkt ijzerdraad.

Loodjes uit een hagelpatroon? Moet je even aan [MENTION=1469]Geert[/MENTION] vragen...

SHTF Expert
    Ingeschreven
    Dec 2012
    De hagel patronen die momenteel gebruikt worden zijn gevuld met staal . Dat gaat roesten . Oude hagel patronen bevatten lood bolletjes . Je moet eerst een paar wegen om te weten welk gewicht je hebben wilt . In een kaliber 12 zit er 28 /32 of 36 gram .

Geert
    Shelter Camping Vlaanderen
    De afwezigen hadden ongelijk .

Moderator
    Ingeschreven
    Dec 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Heksenboot Bekijk Berichten
    Loodjes uit een hagelpatroon? Moet je even aan [MENTION=1469]Geert[/MENTION] vragen...
    Juist het idee van [MENTION=2266]Wafels[/MENTION] om iets lichts, inerts en langwerpigs (makkelijk deelbaar) te nemen is de truuk.

Een A4'tje (5,01 gram) van 80gr/m2 is makkelijk deelbaar, maar 't gewicht zal sterk afhankelijk zijn van de relatieve luchtvochtigheid.

Een luchtbukskogeltje weegt 0,45 gram (de mijne dan) en is niet deelbaar. (ook niet bepaald inert)

Mmmmmh, dit gedachtenzaadje zal acuut ontspruiten als ik tegen iets geschikts aanloop.

Vooralsnog kan ik niets beters verzinnen dan het koperdraad van Wafels.
    Nieuw forum: preppers-shelter.nl (Bij aanmelden kijk voor de activatie mail in je spamfolder)

Heksenboot
    Guest
    Juist het idee van [MENTION=2266]Wafels[/MENTION] om iets lichts, inerts en langwerpigs (makkelijk deelbaar) te nemen is de truuk.

Een A4'tje (5,01 gram) van 80gr/m2 is makkelijk deelbaar, maar 't gewicht zal sterk afhankelijk zijn van de relatieve luchtvochtigheid.

Een luchtbukskogeltje weegt 0,45 gram (de mijne dan) en is niet deelbaar. (ook niet bepaald inert)

Mmmmmh, dit gedachtenzaadje zal acuut ontspruiten als ik tegen iets geschikts aanloop.

Vooralsnog kan ik niets beters verzinnen dan het koperdraad van Wafels.
    Koperdraad is perfect.
    Knipze!

Prepper goeroe
    Ingeschreven
    Jul 2012
    Mmmmmhhh, eens zoeken of ik koperdraad heb. Dan zelf wegen. Of iets anders, maar zoals @Wafels opmerkt, is koperdraad erg geschikt ivm trage oxidatie, itt tot verzinkt ijzerdraad.

@Raycoupe : Exact 1 ml water uit een insulinespuitje (zo'n lange dunne) met naald, maar dit is nog steeds niet nauwkeuriger dan koperdraad zoals @Wafels voorstelt. Als puber heb ik ook een houten balansje gemaakt met puntenslijper mesjes als ophangpuntjes en een set ijkgewichten van koperdraad en snippertjes Al-folie. Koperdraad kun je gemakkelijk wikkelen tot mooie gewichtjes. Het is allemaal zeer goed te doen!
    Laatst gewijzigd door vheeswijk; 14-10-13 om 22:10.

Moderator
    Ingeschreven
    Dec 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door vheeswijk Bekijk Berichten
    @Raycoupe : Exact 1 ml water uit een insulinespuitje (zo'n lange dunne) met naald, maar dit is nog steeds niet nauwkeuriger dan koperdraad zoals @Wafels voorstelt. Als puber heb ik ook een houten balansje gemaakt met puntenslijper mesjes als ophangpuntjes en een set ijkgewichten van koperdraad en snippertjes Al-folie. Koperdraad kun je gemakkelijk wikkelen tot mooie gewichtjes. Het is allemaal zeer goed te doen!
    Voor wat grotere gewichten is inderdaad water een prima maat. Ook goede kans dat er wel ergens een maatbekertje, spuitje of andere volume maat te vinden is.
    En als er niets anders voorhanden is, of van te voren geprept, blijven de druppeltjes de beste geÔmproviseerde maat.

Koperdraad heb ik jammer genoeg niet in huis, althans niet geschikt, 2,5mm2 (bekende installatiedraad) is veel te dik uiteraard. Maar ik loop vast wel een keertje ergens tegenaan.

Diehard Prepper
    Ingeschreven
    May 2013
    @Rayoupe als je water als referentie gewicht gaat gebruiken zul je toch de temperatuur als een constante moeten houden denk ik anders vermoed
    ik dat er toch verschillen zullen gaan optreden want van alle stoffen is water een heel merkwaardige stof die niet gedraagt als alle andere stoffen !
    wellicht dat [MENTION=473]vheeswijk[/MENTION] hier meer uitsluitsel over kan geven in hoeverre temperatuur belangrijk is
    wat dun koperdraad betreft , je komt het tegen in kleine motortjes (speelgoed ed ) ouderwetse relais etc (kijk eens in een kringloop winkel )
    gr will

Moderator
    Ingeschreven
    Dec 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Wafels Bekijk Berichten
    @Rayoupe als je water als referentie gewicht gaat gebruiken zul je toch de temperatuur als een constante moeten houden denk ik anders vermoed
    ik dat er toch verschillen zullen gaan optreden want van alle stoffen is water een heel merkwaardige stof die niet gedraagt als alle andere stoffen !
    wellicht dat [MENTION=473]vheeswijk[/MENTION] hier meer uitsluitsel over kan geven in hoeverre temperatuur belangrijk is
    wat dun koperdraad betreft , je komt het tegen in kleine motortjes (speelgoed ed ) ouderwetse relais etc (kijk eens in een kringloop winkel )
    gr will
    Water is inderdaad een raar stofje. Heeft de grootste dichtheid bij 4 graden Celsius.
    Eťn uitzettingscoŽfficiŽnt is dus ook niet te geven van water, wordt wel vaak een getal aan verbonden, die dan geldt bv rond de 20 graden Celsius.

Belangrijk is altijd, of de nauwkeurigheid van 'de meetmethode' genoeg is voor een bepaalde berekening of doel.

Als je een brood bakt, is het niet zo interessant of je nu 10,1 gram gist toevoegt, of 9,9 gram.
    Als je een saffraan verkoopt (dure specerij) is op 10 gram die 0,2 gram variatie wel degelijk interessant.

Uitzettting water in een grafiek:
    Naam:     0_JV_waterdichtheid.jpg
Bekeken:  240
Groote:   27,0 KB

Je ziet dat ook boven de 4 graden het niet een nette rechte lijn is.
    Trek in gedachten een rechte lijn vanaf het hoogste punt (4 graden) naar de 30 graden. Het verschil is de afwijking t.o.v lineair.
    Doe je dat vanaf 10 graden, dan is de afwijking alweer een stuk kleiner.

Afhankelijk dus van wat je wilt bepalen/meten kan deze afwijking wel of niet interessant zijn.

Diehard Prepper
    Ingeschreven
    May 2013
    [MENTION=1609]Raycoupe[/MENTION] Het begint al aardig op een wetenschappelijk forum te lijken ipv een preppers forum maar dank voor je info
    gr will

Vergelijkbare onderwerpen

1. Juridische zaken, wat je wel en niet wilt weten
    Door 12gauge in forum Survival Algemeen
    Reacties: 73
    Laatste Bericht: 12-12-13, 08:41
  2. Weten wat er in mijn BOB zit?
    Door Alice in forum Survival uitrusting algemeen
    Reacties: 65
    Laatste Bericht: 19-07-13, 12:41
  3. Accu spanning meten en uitlezen
    Door Tom in forum Voertuigen
    Reacties: 1
    Laatste Bericht: 20-06-13, 21:36
  4. Als er een pandemie onstaat, hoe kunnen we dat weten? Zal de TV het omroepen?
    Door Tom in forum Gezondheid, medisch en verzorging
    Reacties: 19
    Laatste Bericht: 20-01-13, 20:21
  5. Alles wat je over goud zou moeten weten
    Door OBL-Rien in forum Geld, goud en zilver
    Reacties: 21
    Laatste Bericht: 01-12-12, 21:21

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten