Ga naar inhoud
GENEGEERD

Hoeveel verwarming heb je nodig?


Raycoupe

Aanbevolen berichten

Als experiment en ook omdat de stookkosten in de koudere maanden een nogal groot deel van mijn budget opsnoepen, heb ik de CV tot nu toe niet gebruikt en stook ik de petroleumkachel alleen soms voor 't bezoek.

 

Het viel mij namelijk op dat als ik een paar dagen op een SC was geweest, ik geen behoefte had aan meer dan een graad of 17 of 16. :)

 

Kennelijk wen je enorm snel aan een lagere temperatuur. Ook viel het mij op dat sinds ik weer in een reguliere woning woon, ik weer snel wen aan het comfort. In de caravan was alles boven de 7 graden bij het opstaan en douchen 'te doen', daaronder werd het pas bikkelen.

 

Onderzoek wijst ook uit, dat mensen binnen een dag of tien gewend zijn aan twee of drie graden lagere temperatuur. (Google laat me hier in de steek en tracht voornamelijk E-thermostaten te slijten)

 

De laatste dagen is het toch wel aardig fris in de woning geworden. 's Morgens haal ik de 14 graden niet meer, dus extra lange onderbroek en sweaters aan.

 

Uren lang stil zitten is er niet meer bij, een beetje het bloed stromende houden helpt enorm, als is het maar een kleine wandeling, of een paar keer de trap op en neer omdat ik toevallig iets met de was moet.

Ook voor het eerst in jaren weer koude voeten gehad, gisteravond, tijdens het kijken van 'Inglorious Bastards', ik moet echt de reclameblokken gaan gebruiken om een beetje te bewegen, spelen met de kat enzo. 't Is nog een beetje wennen. :o Gelukkig blijkt elektrische apparatuur nog een redelijke invloed op de huiskamer temperatuur te hebben, 's avonds is het al snel 16 graden hier. Het eventueel niet gevluchte bezoek helpt ook enorm. ;)

 

De relatieve luchtvochtigheid in huis blijft redelijk netjes. Normaal had ik juist last van veel te droge lucht als ik met de CV stookte (

Als roker blijf ik natuurlijk aardig ventileren, of ik nu wel of niet stook.

 

Het belangrijkste nadeel is dat mijn was niet meer droogt. Althans, niet binnen een dag of twee. Jammer genoeg de droger dus af en toe weer moeten gebruiken, maar dan zo kort mogelijk.

 

't Grote voordeel nu is natuurlijk de besparing op de stookkosten. Ook wel interessant om te kijken hoeveel verwarming je nu eigenlijk echt nodig bent om een beetje normaal te leven, want mocht de CV het niet doen, is het een beetje zonde om alles op te stoken naar 20 graden met een beperkte voorraad petroleum/hout/gas of wat je ook gebruikt. Wie het snelste kan terugschakelen, doet het langst met z'n geprepte voorraad.

 

'k Ben benieuwd hoe hoog de thermostaat staat van 'The Iceman', Wim Hof.

http://run2day.nl/downloads/Wimhof-de-winterdepressie-te-lijf_.pdf

 

Hoe hoog staat hij bij jullie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Bij ons thuis is het nooit kouder dan 21°. We stoken met een inbouwcassette en voor het comfort worden de keuken en badkamer 's morgens met de cv verwarmd. We verbruiken 15000 kwh aan aardgas en ongeveer 10m3 brandhout (eik) wat neerkomt op ongeveer 20.000 kwh. Ons electriciteitsverbruik bedraagt 3000 kwh.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In huize Bravo is het momenteel een genoegelijke 21 graden Celcius. Als mijn schoonmoeder straks op de koffie komt zal de temperatuur ongetwijfeld een fors aantal graden kelderen, maar dat terzijde... Ook zal dan de luchtvochtigheid omhoog schieten, aangezien mij spontaan de tranen in de ogen springen bij haar verschijning.

 

Overigens moet je eens navragen wat nu duurder is; ik heb namelijk eens gehoord dat het kostbaarder is om je CV op zo'n lage temperatuur te zetten, omdat deze dan vaker moet aan slaan dan bij een hogere temp. Het staat me bij dat de "ideale" temp voor een CV 18 graden is, en daarmee het zuinigst is. Hebben we hier misschien een expert in de groep die dit verhaal kan bevestigen of ontkrachten?

 

JB

Link naar reactie
Delen op andere sites

In huize Bravo is het momenteel een genoegelijke 21 graden Celcius. Als mijn schoonmoeder straks op de koffie komt zal de temperatuur ongetwijfeld een fors aantal graden kelderen, maar dat terzijde... Ook zal dan de luchtvochtigheid omhoog schieten, aangezien mij spontaan de tranen in de ogen springen bij haar verschijning.

 

Overigens moet je eens navragen wat nu duurder is; ik heb namelijk eens gehoord dat het kostbaarder is om je CV op zo'n lage temperatuur te zetten, omdat deze dan vaker moet aan slaan dan bij een hogere temp. Het staat me bij dat de "ideale" temp voor een CV 18 graden is, en daarmee het zuinigst is. Hebben we hier misschien een expert in de groep die dit verhaal kan bevestigen of ontkrachten?

 

JB

 

als je een beetje leuke CV hebt kun je m zo instellen dat hij niet verwarmt en alleen je warm kraanwater regelt

die van mij staat altijd uit lekker makkelijk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier staat de thermostaat meestal op 20.5. 's nachts gaat ie uit. Ik heb wel altijd begrepen dat het in de winter verstandig is 's nachts de temperatuur niet teveel te laten zakken, instellen op 16 of zo omdat het ander 's morgens veel meer energie kost om de boel weer naar comfort temperatuur op te stoken. Ik heb als voordeel dat ik onderburen heb en buren links en rechts. Ik zit wel onder het dak dus daar verlies ik wel energie. Gelukkig dubbel glas en afgelopen zomer zijn de spouwmuren ingespoten met isolatie dus ik ben benieuwd of dat te merken zal zijn. Ik moet eens een hygrometer aanschaffen om een beter beeld te krijgen van de luchtvochtigheid.

 

Mijn verbruik van april 2012 tot april 2013 was:

 

Elektriciteit hoog 770 kWh

Elektriciteit laag 905 kWh

Gas 1.235 m3

Link naar reactie
Delen op andere sites

In huize Bravo is het momenteel een genoegelijke 21 graden Celcius. Als mijn schoonmoeder straks op de koffie komt zal de temperatuur ongetwijfeld een fors aantal graden kelderen, maar dat terzijde... Ook zal dan de luchtvochtigheid omhoog schieten, aangezien mij spontaan de tranen in de ogen springen bij haar verschijning.

 

Overigens moet je eens navragen wat nu duurder is; ik heb namelijk eens gehoord dat het kostbaarder is om je CV op zo'n lage temperatuur te zetten, omdat deze dan vaker moet aan slaan dan bij een hogere temp. Het staat me bij dat de "ideale" temp voor een CV 18 graden is, en daarmee het zuinigst is. Hebben we hier misschien een expert in de groep die dit verhaal kan bevestigen of ontkrachten?

 

JB

 

Dat verhaal geldt alleen als je niet te lang wilt wachten op een comfortabele temperatuur. Het kost altijd minder energie om je huis opnieuw op te stoken naar 20 graden, dan hem de hele nacht op 18 graden te laten staan, zodat het 's morgens weer snel 20 graden is. Afhankelijk van de isolatie van je huis, krijg je daarom een advies die rekening houdt met het comfort niveau, en maar in beperkte mate met je gasrekening.

 

Hoe groter namelijk het temperatuur verschil tussen binnen en buiten, des te meer warmte er zal lekken.

 

Vlakke plaat formule (voor je ramen, muren, vloeren en plafonds, even simpel), afkoelingswet van Newton: hoeveelheid warmte verlies= alpha (Tbinnen - Tbuiten)

Hierbij is alpha de warmte-overdrachtscoëfficiënt die afhangt van je isolatie.

 

Ontopic: Iedereen behalve @Survival Mode stookt er dus lustig op los? Blijf je dat ook doen met een beperkte voorraad brandstof? :confused:

En wel oefenen met een firesteel terwijl je voor 20 jaar aanstekers op voorraad hebt?

 

Wat zou de impact zijn als die luxe temperatuur niet meer kan? Daar ging het mij om. :o

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat verhaal geldt alleen als je niet te lang wilt wachten op een comfortabele temperatuur. Het kost altijd minder energie om je huis opnieuw op te stoken naar 20 graden, dan hem de hele nacht op 18 graden te laten staan, zodat het 's morgens weer snel 20 graden is. Afhankelijk van de isolatie van je huis, krijg je daarom een advies die rekening houdt met het comfort niveau, en maar in beperkte mate met je gasrekening.

 

Hoe groter namelijk het temperatuur verschil tussen binnen en buiten, des te meer warmte er zal lekken.

 

Vlakke plaat formule (voor je ramen, muren, vloeren en plafonds, even simpel), afkoelingswet van Newton: hoeveelheid warmte verlies= alpha (Tbinnen - Tbuiten)

Hierbij is alpha de warmte-overdrachtscoëfficiënt die afhangt van je isolatie.

 

Ontopic: Iedereen behalve @Survival Mode stookt er dus lustig op los? Blijf je dat ook doen met een beperkte voorraad brandstof? :confused:

En wel oefenen met een firesteel terwijl je voor 20 jaar aanstekers op voorraad hebt?

 

Wat zou de impact zijn als die luxe temperatuur niet meer kan? Daar ging het mij om. :o

 

hoe meer je isoleert hoe minder je hoeft te stoken ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

De afgelopen dagen was het hier nog steeds boven de 20 gr. maar vandaag is het dan 19.5 geworden.

Ik heb buren naast en onder....geen bovenburen. Overigens is mij altijd verteld de thermostaat nooit lager dan 18 te zetten....en dat doe ik dus niet.

 

En wat de impact zal zijn als je het niet meer behaaglijk warm kan stoken in huis? Tja dat wordt kou kleumen dan....denk dat de ergste plek in huis dan de badkamer gaat worden want dat vind ik echt vreselijk als het daar koud is.

Gelukkig heb ik veel kaarsen en daar kan je het nog wel redelijk warm mee krijgen .....in 'n heel klein kamertje dan. Misschien tent bouwen in de kamer?...:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zet de thermostaat nooit hoger dan 17 graden. Ik ben daar inmiddels aan gewend en vind dit een prima temperatuur.

 

2 nadelen:

1. visite klaagt dat het te koud is.

2. als je bij andere op bezoek komt die de verwarming boven de 20 graden hebben, ervaar je het al snel als warm.

Link naar reactie
Delen op andere sites

nieuwsgierig geworden kijk ik even naar de temp 9 graden buiten geen idee hoeveel het binnen is.

mijn verwarming staat nog uit heb wel een trui aan.

vind het wel zo gezellig om als ik het koud krijg lekker onder een dekentje op de bank te gaan kruipen.

maar zolang ik bezig ben heb ik het nooit koud

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier staat de CV altijd op 0 aangezien we die niet hebben maar wel de houtkachel aan,momenteel op minimaal, en het is hier 22,5 graden en een graad of 9 buitenshuis.

Op het moment verstoken we een flinke kruiwagen per twee dagen,in de winter is dat een kruiwagen per dag en dan is het binnen een behagelijke 24 graden.

Hier wordt er niet op bezuinigd,liever een of twee dagen meer kachelhout zagen als in de kou zitten,misschien niet zo prep bewust,maar wel lekker warm:o

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag ben ik voor 7, 30 vertrokken richting jacht terein . Het is volop maïs seizoen . Dus die word nu gehackseld . Als je daar een paar uur staat met weinig beweging in de striemende regen met een buiten temperatuur van een graad of 7a8 . Ben je blij u een paar minuten te kunnen warmen aan de houtkachel . Moest die er deze middag niet geweest zijn ging in onderuit van de kou . Dus bij een shtf situatie zal je ook blij zijn u een paar ogenblikken rond een kachel te kunnen op warmen . Men zij bij ons thuis altijd naar de koude kan men u kleden naar de natte niet . Vandaag was het koud en nat .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben een redelijk open huis, de helft van de inhoud is een verbonden ruimte zonder deuren.

We stoken nooit in de slaapkamers en houden die deuren dicht om niet teveel wamte te verliezen en de slaapkamers niet te warm te krijgen.

Ik slaap altijd met open raam...

 

We stoken steeds meer op de houtkachel.

Helaas staat die niet op het laagste punt waardoor de laagste gedeeltes, keuken, eetkamer relatief koel blijven 16 graden of hoger.

De zitkamer is dan ruim 20 of meer, het hoogste punt met nog een openruimte en de gang naar de slaapkamers kan dan wel 25-30 graden worden.

Dat is dus een van de redenen dat ik eigenlijk nog een keer een eigenhuis wil bouwen die veel beter op houtstoken, en nog wat andere zaken :rolleyes:, beter is afgestemd vanaf design.

 

Ik kan wel met aanpassingen ventilatoren enz beter de warmte verspreiden maar vind dit goed genoeg.

Mischien nog een kleine houtkachel in de keuken?

 

De cv heeft dit jaar nog niet aangestaan.

Het is wel meer werk, eigenlijk moet ik als het echt vriest smorgens vroeg de kachel opstoken om de boel boven de 16 graden te houden, die temp. vind ik geen probleem maar vrouw en kinderen denken daar soms anders over...

 

Als ik veel stook dan gaat er toch wel 10-20 kuub hout door, wel een redelijk groot huis.

Dit jaar kan ik het beter meten dankzij mijn nieuwe houtopslag.

Laat maar komen die winter, lekker..

 

Prep ze,

K a n s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben een redelijk open huis, de helft van de inhoud is een verbonden ruimte zonder deuren.

We stoken nooit in de slaapkamers en houden die deuren dicht om niet teveel wamte te verliezen en de slaapkamers niet te warm te krijgen.

Ik slaap altijd met open raam...

 

We stoken steeds meer op de houtkachel.

Helaas staat die niet op het laagste punt waardoor de laagste gedeeltes, keuken, eetkamer relatief koel blijven 16 graden of hoger.

De zitkamer is dan ruim 20 of meer, het hoogste punt met nog een openruimte en de gang naar de slaapkamers kan dan wel 25-30 graden worden.

Dat is dus een van de redenen dat ik eigenlijk nog een keer een eigenhuis wil bouwen die veel beter op houtstoken, en nog wat andere zaken :rolleyes:, beter is afgestemd vanaf design.

 

Ik kan wel met aanpassingen ventilatoren enz beter de warmte verspreiden maar vind dit goed genoeg.

Mischien nog een kleine houtkachel in de keuken?

 

De cv heeft dit jaar nog niet aangestaan.

Het is wel meer werk, eigenlijk moet ik als het echt vriest smorgens vroeg de kachel opstoken om de boel boven de 16 graden te houden, die temp. vind ik geen probleem maar vrouw en kinderen denken daar soms anders over...

 

Als ik veel stook dan gaat er toch wel 10-20 kuub hout door, wel een redelijk groot huis.

Dit jaar kan ik het beter meten dankzij mijn nieuwe houtopslag.

Laat maar komen die winter, lekker..

 

Prep ze,

K a n s

 

Ik heb de luxe dat mijn vriendin een bontjas heeft en niet kan praten. :o Van geklaag van huisgenoten heb ik dus geen last, dat scheelt uiteraard enorm als je zoiets uitprobeert.

 

Jammer genoeg kan ik geen houtkachel in m'n huurhuisje plaatsen, anders stond die er al!

 

Vroeger stookten we thuis wel altijd op hout en het was verrukkelijk zo'n kachel. Inclusief het zagen en kloven van eigen brandhout, twee keer warm. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

De cv lag hier ook nog niet aan. Dit weekend voor de eerste keer de houtcassette aangelegd. Mijn vrouw vindt het wel wat stofferig maar gaat dan 's avonds met 'r kont nog even voor de kachel staan. Als ik dan vraag of ie echt niet uit moet, dan vindt ze het plots veel gezelliger dan cv.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De cv lag hier ook nog niet aan. Dit weekend voor de eerste keer de houtcassette aangelegd. Mijn vrouw vindt het wel wat stofferig maar gaat dan 's avonds met 'r kont nog even voor de kachel staan. Als ik dan vraag of ie echt niet uit moet, dan vindt ze het plots veel gezelliger dan cv.

 

 

Ik heb hier ook zo een model vrouw rondlopen ... Ze zijn allemaal een beetje hetzelfde denk ik ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...