Ga naar inhoud
GENEGEERD

Homeopathie? Sukkel!


Aanbevolen berichten

Deze tekst is niet bedoeld om te kwetsen. Het is WEL bedoelt om duidelijk te maken dat homeopathie niet werkt. Iemand die WEL beweerd dat het werkt, begrijpt waarschijnlijk niet, hoe het lichaam en de geest werkt en hoe men een bepaald effect meet.

 

Er was eens een Duitse man, Samuel Hahnemann (1755 – 1843), die BEDACHT, dat als je van een stof ziek kon worden, je door het heel sterk te verdunnen, er ook beter van kon worden. Daarvoor BEDACHT hij een reeks verdunningen van bepaalde extracten van planten, dieren en mineralen. Die oplossing MOEST krachtig geschud worden, liefst op een paardenleren kussen. Dat klinkt al bijzonder geweldig. Daardoor zou de oplossing (water, alcohol) onthouden, wat er voor stofje ooit was geweest, aan het begin van de verdunning. Dat zou betekenen, dat water alles zou onthouden waarmee het ooit in aanraking is geweest. Maar enfin, misschien dat door het krachtig schudden op een paardenleren kussen er iets nieuws herinnerd wordt door het water. De oplossingen zijn zo verdund, dat het vergelijkbaar is met één molecuul in een hoeveelheid water die zo groot is, als de afstand van aarde tot zon.....De homeopathische, lachwekkende verklaring is deze: Het doel van het krachtig schudden is om de geneeskrachtige werking van minimale doses te "ontsluiten", vrij te maken. De eigenschappen van de werkzame stof wordt waarschijnlijk overgedragen op de "drager" in de meeste gevallen is dat alcohol of melksuiker. Waardoor de hele hoge verdunningen toch hun werking behouden. Nogmaals, dat zou betekenen dat water prima onthoudt, met welke moleculen het in contact is geweest. Natuurkundig gezien, wetenschappelijk gezien en logisch bekeken, is dat uiteraard je reinste flauwekul.

 

 

Dan komen we op het vlak van de pseudowetenschap. Mensen die willen reageren op mijn tekst, dienen zich aub op de hoogte te stellen van deze link naar Wiki, alvorens we weer verzanden in allerlei geloofsovertuigingen ten aanzien van homeopathie. Want GELOVEN dat iets werkt, werkt genezing in de hand, dat noemen we Placebo. Dat ook graag lezen alvorens je wenst te reageren. En vermoei je aub niet met het aandragen van verwijzingen naar teksten waarin wordt beweerd dat homeopathie WEL een bepaald positief effect heeft, wetenschappelijk gezien zijn die teksten (geen studies!) van geen en nullerlei waarde. Gelukkig voor de mensen die WEL geloven in homeopathie hieronder een mooie uitspraak van een beroemde homeopaat. Dat klinkt inderdaad zó zweverig en lachwekkend, dat het wel bijna waar moet zijn (Kuche kuche kuche....proest!).

 

“Did you know that Jacques Benveniste, one of the world's leading homeopathic "scientists," now claims that you can *email* homeopathic remedies? Yeah, see, what you do is you can take the "memory" of the diluted substance out of the water electromagnetically, put it on your computer, email it, and play it back on a sound card into new water. I mean, that could work, right? (Nick's thoughts after reading Francis Wheen's book "How Mumbo-Jumbo Conquered the World")”
  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 108
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Ieder zijn eigen mening. Ik heb gezien en ondervonden dat het wel kan werken. Ook bij mijn kinderen die toen zo klein waren dat ze nog niks konden begrijpen van medisch handelen.

Regulier en complementair zouden elkaar veel meer moeten aanvullen dan nu het geval is in Nederland.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben het met je eens als je zou zeggen dat Dr. Vogel rommel niet werkt maar...

ik heb zelf meegemaakt dat een klassiek homeopaat (voormalig huisarts overigens) mij een middel gaf wat verkeerd viel. Ik werd er erg agressief van (voor mij vreemd). Na een paar dagen teruggegaan en ik kreeg iets anders. Hier werd ik zo lief en vriendelijk van (helemaal out of character) dat ik zelfs mijn aso, dom, schreeuwerige, vloekende buurmeisje aardig vond. Welke middelen hij mij gaf weet ik niet maar het deed beide keren wat bijzonders met me. Gelukkig is het nu uitgewerkt. :rolleyes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

homeopathie

geneeswijze waarbij middelen aan de patiënt worden toegediend, die normaal juist de betreffende ziekte(verschijnselen) zouden doen ontstaan

 

vaccinatie

inspuiten van verzwakte ziekteverwekkers om het lichaam aan te zetten tot actieve immunisatie.

 

hmm ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ieder zijn eigen mening. Ik heb gezien en ondervonden dat het wel kan werken. Ook bij mijn kinderen die toen zo klein waren dat ze nog niks konden begrijpen van medisch handelen.

Regulier en complementair zouden elkaar veel meer moeten aanvullen dan nu het geval is in Nederland.

 

Dat noemen we: Regressie naar het gemiddelde (Eng: regression to the mean)

 

Dit is een statistisch fenomeen en betekent dat opeenvolgende metingen in een populatie meer naar de gemiddelde waarde zullen neigen.

 

Met andere woorden, waarschijnlijk zijn je kinderen gewoon gezond. Als ze dan tijdelijk bepaalde klachten hadden, waren ze zonder homeopatische (lees: placebo)middelen ook 'beter' geworden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

homeopathie

geneeswijze waarbij middelen aan de patiënt worden toegediend, die normaal juist de betreffende ziekte(verschijnselen) zouden doen ontstaan

 

vaccinatie

inspuiten van verzwakte ziekteverwekkers om het lichaam aan te zetten tot actieve immunisatie.

 

hmm ?

 

Ja, en? Nog Steekhoudende argumenten? Vaccinatie veroorzaakt MEETBARE antistoffen in het bloed met een Statistisch significante afname van het aantal ziektegevallen in een populatie. Homeopathie (ten onrechte door jou aangeduid als geneeswijze, maar dat is een kwestie van definitie) vertoont geen van beide. Ook op individueel niveau is er geen meetbaar verschil tussen placebo en homeopathische middelen. Dat mensen SUBJECTIEF melden 'iets positiefs' te ervaren van homeopathie is wederom een Regressie naar het gemiddelde. Dit is een statistisch fenomeen en betekent dat opeenvolgende metingen in een populatie meer naar de gemiddelde waarde zullen neigen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Homeopatische middelen werken als een placebo bij sommige mensen wat op zich prima is.

 

 

Ik gebruik al mijn hele leven Nisyleen voor als ik net een verkoudheid voel aankomen en gevoelsmatig werkte dat tot zekere hoogte. Toen @Keyser Suze een aantal maanden geleden mij hierop wees is het hele (placebo) effect weg! Bedankt he. 3 weken geleden voelde ik een verkoudheid opkomen en ik weer naar de kast om de VSM tabelletjes in te nemen (elke paar uur) en wat denk je......loop nog steeds te snotteren. Soms kan je dingen gewoon beter niet weten ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik al mijn hele leven Nisyleen voor als ik net een verkoudheid voel aankomen en gevoelsmatig werkte dat tot zekere hoogte. Toen @Keyser Suze een aantal maanden geleden mij hierop wees is het hele (placebo) effect weg! Bedankt he. 3 weken geleden voelde ik een verkoudheid opkomen en ik weer naar de kast om de VSM tabelletjes in te nemen (elke paar uur) en wat denk je......loop nog steeds te snotteren. Soms kan je dingen gewoon beter niet weten ;-)

 

Probeer eens pipellepine extract. Werkt ook niet, maar doet misschien wel wat!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ooit eens naar zon Chinese kruidendokter geweest, en mij veel te veel geld afhandig laten maken zonder enig resultaat.. Wel las ik later dat er vaak zware metalen, en andere troep in die kruidenmengsels zitten. Nooit meer!

 

Vroeger kreeg ik wel een sterke gember thee te drinken voor een training van basupi, ter bevordering van de concentratie. tja of dat hielp weet ik niet, maar is in ieder geval minder schadelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Soms kan je dingen gewoon beter niet weten ;-)

 

P'sies, een placebo werkt enkel als je niet weet dat het een placebo is! En die gemene @Keyser Suze probeert ons nu dit mindfullnessmedicijn te ontnemen grrrrr ;)

 

Mag ik wel geloven in Natuurgeneeswijzen, KS? Niet dat ik er erg in thuis ben, maar sinds ene M. (kapitein van de N.) mij een rood pilletje deed slikken krijg de laatste tijd zo'n benauwd gevoel, duizeligheid en kotsneigingen bij alleen al de gedachte aan de grote pharmaceuticals en hun lobbypups ...

 

De natuurgenezing waar de mensheid tot een jaartje of 100 (?) geleden het mee moest doen, was natuurlijk ook niet alles. We gingen allemaal veel eerder dood. Maar dat was toen ook nog geen taboe, en evenmin een gazillion dollar business case ...

 

Anyway, ik slik ook pharmazooi hoor, ain't no saint en wil ook 101 worden. Maar vraag me wel geregeld af hoe een betere balans er uit zou kunnen zien, in de mix tussen natuurgenezing en chemiepharma.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mee eens. Alleen iets waar een meetbare stof in zit kan effect (anders dan een placebo effect) hebben op het lichaam. Als je dan toch geen reguliere medicijnen wil of kan nemen, dan is er fytotherapie, aftreksels met meetbare bestanddelen. (kruidengeneeskunde) Als "heksje" heb ik daar veel mee. Kennis daarover kan ook echt verschil maken wanneer je niet meer terug kunt vallen op dokters WTSHTF. Er zijn overigens ook "homeopathische geneesmiddelen" die minder verdund zijn en nog wel meetbare bestanddelen hebben met bepaalde werkingen, zoals het activeren van het immuunsysteem waardoor bijvoorbeeld eczeem verminderd.

 

Kijk altijd uit met combineren van kruidenaftreksels en reguliere medicijnen. Deze kunnen (nadelig) effect op elkaar hebben.

 

 

Fytotherapie (gids): Groene Kracht, fytotherapeutische gids, ISBN 90-807301-2-2

 

De uitgave van het boekje is een initiatief van producent Vitotaal, maar de informatie is objectief. De beschreven plantaardige middelen zijn verkrijgbaar in capsulevorm. Het boekje is heel handig in het gebruik. Er staat een uitgebreide lijst met aandoeningen in, waarbij wordt verwezen naar de passende middelen. In het tweede gedeelte van het boekje wordt de werking van de middelen uit de doeken gedaan.

 

Het boekje is gratis verkrijgbaar bij diverse natuurvoedingswinkels.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben in het bezit van een scheef neus tussen schot en een bepaalde vorm van hooikoorts,waardoor in sommigen jaren deze combinatie in de maand augustus leid tot ontzettende koppijn.

Ben hier ooit aan geopereerd met een te verwaarloze resultaat.

Jaren was de enige remedie met een kussen over m'n kop naar bed en de aanval uitzitten,meestal een uur of twee.

Totdat iemand aankwam met een soort hooikoorts druppeltjes van dr Vogel,wonderwel werken die wel,binnen tien minuten van de barstende koppijn af!

Grrrrrrrrrr,ik geloof niet in die flauwekul!

Wil er als nuchtere Hollander niet in geloven!!

En toch kan ik niet ontkennen dat het werkt,placebo effect? mogelijk....Hoe dan ook,een frustrerend resultaat.

Maar tevens vraag ik me af waarom er zo vijandig tegenover dit soort "onverklaarbare" zaken wordt gedaan en nou weet ik ook wel dat kwakzalverij big businez is voor een heel grote groep oplichters,maar dat is bij de farmaceutische bedrijven precies het zelfde.

Misschien moet de werking in een hele ander hoek gezocht worden,misschien iets met straling of zo,ik noem maar wat,als je een flesje radio actief water uit Fukushima drinkt is dat chemisch niet anders als gewoon water,toch zal iedereen het er over eens zijn dat dat niet echt bevorderlijk voor de gezondheid is.

En misschien is er wel een soort stralingsbron die we nu nog niet kunnen meten,wie zal het zeggen.

Helaas is uit ieder wetenschappelijk onderzoek tot nu toe gebleken dat homeopathische middelen niet werken maar als ik lees hoe die onderzoeken uit gevoerd zijn,zou ik ook wel eens de resultaten van "serieuze middelen" willen zien wat zoals uit het artikel van @Heksenboot ook al blijkt.

Laat er eens onderzoek plaats vinden op basis van een homeopathisch middel tov van een regulier middel,aangevuld met een controle groep.

 

Voorlopig blijf ik toch maar die niet werkende nepdruppeltjes slikken,bij gebrek aan beter,al zou ik graag een (betere)wetenschappelijke verklaring zien waarom ze soms wel werken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

P'sies, een placebo werkt enkel als je niet weet dat het een placebo is! En die gemene @Keyser Suze probeert ons nu dit mindfullnessmedicijn te ontnemen grrrrr ;)

 

Mag ik wel geloven in Natuurgeneeswijzen, KS? Niet dat ik er erg in thuis ben, maar sinds ene M. (kapitein van de N.) mij een rood pilletje deed slikken krijg de laatste tijd zo'n benauwd gevoel, duizeligheid en kotsneigingen bij alleen al de gedachte aan de grote pharmaceuticals en hun lobbypups ...

 

De natuurgenezing waar de mensheid tot een jaartje of 100 (?) geleden het mee moest doen, was natuurlijk ook niet alles. We gingen allemaal veel eerder dood. Maar dat was toen ook nog geen taboe, en evenmin een gazillion dollar business case ...

 

Anyway, ik slik ook pharmazooi hoor, ain't no saint en wil ook 101 worden. Maar vraag me wel geregeld af hoe een betere balans er uit zou kunnen zien, in de mix tussen natuurgenezing en chemiepharma.

 

Kruidengeneeskunde is wat anders als homeopathie. Het eerste heeft zeker een aantal WERKZAME bestanddelen en preparaten, het laatste per definitie NIET. En je hebt helemaal gelijk, de Farma-boys besodemieteren regelmatig de boel en verdraaien de resultaten. Voor iedereen die dat leuk vindt:

 

Ben Goldacre - Wetenschap of Kwakzalverij

 

Vitaminen als middel tegen hiv en aids, granaatappelsap om je te beschermen tegen veroudering en rimpels: de mythen en verzinsels die verkocht worden als waarheden zijn eindeloos. Wetenschap of kwakzalverij? gaat over die zogenaamd wetenschappelijke beweringen waarmee media en reclamemakers ons bombarderen.

 

Ben Goldacre neemt ons mee op een hilarische, verfrissende en informatieve reis langs onbetrouwbare wetenschap. Hij toont hoe kwakzalvers en andere charlatans onze angst voeden om ziek te worden. Hij wijst op de macht van het placebo-effect en de invloed van voedingsdeskundigen. Vervolgens fileert hij de trucs waarmee de farmaceutische industrie artsen en patiënten een rad voor ogen draait. Ook laat hij zien hoe de media ons slecht of half voorlichten.

 

Daarom: lees dit boek om al die flauwekul te doorzien en zelf het onderscheid te kunnen maken tussen wetenschap en kwakzalverij!

Recensie(s)

NBD|Biblion recensie

De auteur laat ons op een indringende manier kennismaken met de scheidslijnen tussen wetenschap en kwakzalverij. Vooral betreffende vrij verkrijgbare geneesmiddelen, alternatieve en soms ook reguliere geneeswijzen en gezonde voeding. De psychologie van de mens wordt optimaal benut door de wetenschap. Op allerlei manieren worden producten aan de man gebracht die inspelen op de gevoelens en psyche van de mens. De auteur illustreert dat aan de hand van diverse praktijkvoorbeelden. Werkt dat detox-voetbad nu echt? Wat is de rol van de vorm en kleurzetting van pillen en verpakkingsmaterialen? Wat wordt verstaan onder het placebo-effect? En waarom geloven intelligente mensen domme dingen? Deze en vele andere vragen en worden overtuigend beantwoord. Dit boek laat de ware aard zien van hoe bijvoorbeeld bepaalde farmaceutische bedrijven en artsen opereren en hoe statistieken en zogenaamde wetenschappelijke onderzoeken in hun voordeel worden gebruikt. Wat is nu wetenschap en wat is echte kwakzalverij? Dit boek helpt je alvast een flink stuk op weg en geeft je de juiste bagage om werkelijkheid en bedrog te onderscheiden in de wereld van de wetenschap. Met bronverwijzingen in eindnoten en een register.

(NBD|Biblion recensie, Drs. Can Kumru)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze tekst is niet bedoeld om te kwetsen. Het is WEL bedoelt om duidelijk te maken dat homeopathie niet werkt. Iemand die WEL beweerd dat het werkt, begrijpt waarschijnlijk niet, hoe het lichaam en de geest werkt en hoe men een bepaald effect meet.

 

Háá, die Keyser!

Misschien heb ik een eerdere post gemist of misschien had je gewoon zin over homeopathie te beginnen, maar ik vroeg me af waarom nu?

 

Ik sta zelf ook heel sceptisch tegenover homeopathie, gebedsgenezing, uittreding uit je lichaam, bijna dood ervaringen, het leven na de dood, God enz. Dat komt omdat ik de wereld wil begrijpen. Hoewel ik geen academicus ben, ben ik het er wel mee eens dat alles te verklaren zou moeten zijn. De wereld om ons heen is uit te leggen in natuur- en scheikundige processen. Men kan nog niet alles verklaren, maar men is al aardig op weg...

 

Inmiddels ben ik daar niet meer zo zeker van. Mijn zus is al een jaar of 15 klassiek homeopaat en haar verhalen doen je wenkbrauwen wel optrekken. Verder blijkt dat steeds meer reguliere artsen zich ook bekwamen in homeopathie.

En Keyser, ik denk dat jij wel de laatste zult zijn die de macht en invloed van de farmaceutische industrie zal ontkennen. Misschien ken je dit artikel, dat op WantToKnow staat, misschien is het zelfs de aanleiding van jouw stukje, maar als ik dat lees, denk ik toch: ja, daar zit ook wat in. In dat stuk staat o.a. het volgende citaat:

 

Het is bekend dat John Rockefeller, de grote financier en ‘evil root’ achter de Big Pharma-industrie, nooit zonder zijn lijfarts op reis ging. Maar dat deze dokter een geschoolde homeopatisch arts was, is veel minder bekend. Met andere woorden, John Rockefeller gebruikte zijn eigen, op aardolie gebaseerde, chemische medicijnen niet.. Maar dat was kennelijk wel goed genoeg voor het pleps, zodat hij daar zijn fortuin verder mee kon uitbreiden..?

 

De hele discussie over homeopathie doet me denken aan de discussie over de evolutietheorie, waarbij de creationisten alles, maar dan ook alles uit de kast halen om die te ontkrachten. Hele boeken worden er over volgeschreven, themaprogramma's over volgeluld.

 

En ja, je kan schimpen over het feit dat homeopathische middelen het best in een paardenleren zak geschud kunnen worden, maar is de reguliere geneeskunde ook niet begonnen met aderlating en bloedzuigers plaatsen? Werd in de reguliere geneeskunde ook niet schamper gedaan over handjes wassen voor een bevalling of operatie eind 19de eeuw? Ofwel, is de reguliere geneeskunde ook niet een zaak van voortschrijdende inzichten?

 

 

Groet

Charlie

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

KEYSER SUZE IS ZELF EEN PLACEBO.

 

Ondanks de rare stukjes die KS hier schrijft, heb ik een enorm vertrouwen in dr. KS. En dat meen ik echt. En daarom werkt de van God verlaten chemische rotzooi die KS voorschrijft zo uitstekend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze tekst is niet bedoeld om te kwetsen. Het is WEL bedoelt om duidelijk te maken dat homeopathie niet werkt. Iemand die WEL beweerd dat het werkt, begrijpt waarschijnlijk niet, hoe het lichaam en de geest werkt en hoe men een bepaald effect meet.

 

Homeopathische middelen zijn in verschillende verdunningen verkrijgbaar. Varierend van D1(oertinctuur) tot C15(voorbij de grens van avogrado).

 

Gelukkig richt de farma zich met al zijn argumenten alleen maar op de extreme verdunningen en die school binnen de homeopathie die het idee aanhangt dat verdunningen boven de avogradogrens verklaart kunnen worden vanuit een geheugen.:mad:

 

Waar onze beste KS(dankzij de farmapropaganda) echter aan voorbij gaat is dat de meest gebruikte en verkochte homeopatische middelen slecht tot verdunning D6 gaan, waarbij er dus aantoonbaar nog werkzame stoffen aanwezig zijn.

 

Arnica zalf, calendula oerTinctuur en zalf, staphisagria D3, bella donna D6, avena Sativa D4 en echinaforce zijn de meest gebruikte homeopatische middelen en hebben hun oorsprong gewoon allemaal in de krudengeneeskunde.

 

De farma verdient te grote kapitalen aan allerlei pilletjes , en dat verdienmodel wordt bedreigt door homeopathie en kruidengeneeskunde.

 

Wel vind ik dat een ieder met voldoende kruidenkennis dezelfde resultaten kan bereiken met planten en kruiden. Zo is calendula tinctuur gewoon een goudsbloemextract opgelost in alcohol.

 

Ik schiet de hele medische wetenschap toch ook niet af omdat een aantal Farmabedrijven de kluit belazeren? Schiet dan de homeopathie ook niet af op basis van een stroming die in onbewijsbare werkingen gelooft.

 

Voor alles geld, handelen vanuit onkunde is bijna net zo erg als afwachten met kennis.

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

"Organismen bestaan slechts voor 0,000000001% uit vaste stof en voor 99,999999999% uit energie"

 

 

 

Waar of niet waar?

 

Hiermee zitten we in de hoek van de quantumfysica, wat nog een zeer nieuwe tak van wetenschapssport is.

Áls bovenstaande waar is dan kan ik me [a] voorstellen dat homeopathie werkt en het met de huidige techniek niet te bewijzen valt :cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...