Ga naar inhoud
GENEGEERD

Een stronteigenwijze bob van een stronteigenwijze vent (db).


Gast DickBerts

Aanbevolen berichten

Vanuit de helikopterview gezien, is het ontzettend goed, dat we er allemaal een andere survival filosofie op nahouden. Dat verhoogt de kans dat de mensheid als geheel het overleeft. Zonder dat ik gelijk wil claimen en zonder dat ik een soort universele prep norm wil nastreven of de prep goeroe wil uithangen, ga ik even vanuit een maximaal kritisch bewustzijn naar de bob's van veel preppers kijken. Mijn verhaal is bewust eenzijdig gehouden. De waarheid is altijd een diamant met vele facetten, ik beoog slechts enkele daarvan te beschrijven!

 

Ok, wat is mijn kritiek op de meeste BOB's?

 

- Ze zijn te zwaar. Dat is een onvoorstelbare handicap bij een shtf. Wie dat niet begrijpt, moet eerst maar eens flink gaan speedmarsen met een onvoorstelbare hoeveelheid zooi op zijn rug.

 

- De BOB's bereiden de dragers voor op ALLE rampen. Als een prepper zich zonder na te denken en zonder keuzes te maken op alle rampen wil voorbereiden, dan is hij nergens op voorbereid. De meeste BOB's lijken op een soort pakket dat je een Amerikaanse straaljagerpiloot zou toewensen, die overal ter wereld -ook in een verlaten woestijn- kan neerstorten. Maar Nederland is een overbevolkt land, dat dicht bebouwd is. Ha, ha, ha, veel preppers doen net alsof ze zich bij een shtf op een verlaten Veluwe kunnen gaan ingraven. Daar zitten dan miljoenen mensen, die alleen de Randstad maar verplaatst hebben. In werkelijkheid zul je na een shtf overal onderdak en hulp kunnen vinden, mits je het goed aanpakt. Wat gaat het grote probleem worden bij iedere ramp? Drinkwater, drinkwater en nog eens drinkwater! Ook bij een mega watersnood die West Nederland onder water zet. Want dan kom je als vluchteling in Oost Nederland ook in een gebied te zitten, waar door de onderlinge verwevenheid van alle infrastructuur het drinkwater is uitgevallen.

 

Wat is mijn stronteigenwijze oplossing? Een vederlichte BOB met daarin alleen drie Katadyn waterfilters. Daarmee krijg je overal onderdak en eten aangeboden van mensen die met hun handen in het haar zitten.

 

 

Als ik naar de maan wijs, dan moet je niet naar het puntje van mijn vinger blijven staren. Je moet me WILLEN begrijpen. Ik verwacht zo weer 80 postings dat mijn keuze voor Katadyn filter niet goed is. En dat een zaklamp, een mes en een schone onderbroek ook handig zijn, dat begrijp ik ook wel, daar gaat deze discussie alleen niet over

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Als de SHTF je alleen persoonlijk treft, wel, dan is geld alleen al voldoende. Alle deuren gaan open. Algemene SHTF? Dat kan van alles wezen (aardbeving, overstroming, enz...) gedurende korte of langere tijd.

Overigens viel het me op dat nogal wat Amerikaanse preppers veel en veel te dik zijn, een BMI van 25 is echt wel het maximum. Trots hun $20 lepeltje van titanium tonen om zo een paar grammen te sparen, maar ze vergeten hun dikke pens!

Wees fit!

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

haha straks komt iedereen op de PH alleen aan met waterfilters:)

 

En natuurlijk moet ik toch even mijn kant uitleggen:) hetgene wat ik koop en opsla is toch gericht op mijn survival bij PH, het zijn bijvoorbeeld ook dingen die leden in de PH kunnen helpen maar die ik zelf minder zou kunnen gebruiken. Ik ga er dus vanuit andere preppers te ontmoeten om zo samen de SHTF door te komen, ik zou het wel alleen kunnen proberen maar dat zou minder verstandig zijn en het zou mijn overlevingskansen verkleinen dus hoop ik andere preppers te ontmoeten op PH maar natuurlijk iedereen zn eigen ding:)

 

mvg, Mp

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap het helemaal.

Bij deze soort Posts moet ik steeds terugdenken aan new Orleans na de orkaan Katrina.

Al die mensen op de daken omringd door water maar geen druppel drinkwater in de buurt.

En aan een dorpje in Belgie waar dat de mensen een tijd geen kraantjeswater konden gebruiken door de aanwezigheid van een micro-organisme en zich storten op het flessenwater dat de watermaatschappij bracht.

Helaas vind ik de reportage niet terug :p

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap het helemaal.

Bij deze soort Posts moet ik steeds terugdenken aan new Orleans na de orkaan Katrina.

Al die mensen op de daken omringd door water maar geen druppel drinkwater in de buurt.

En aan een dorpje in Belgie waar dat de mensen een tijd geen kraantjeswater konden gebruiken door de aanwezigheid van een micro-organisme en zich storten op het flessenwater dat de watermaatschappij bracht.

Helaas vind ik de reportage niet terug :p

 

Dat dorpje was een bescheiden stad. Kluisbergen en Ronse.

http://www.demorgen.be/dm/nl/5397/Milieu/article/detail/1671743/2013/07/19/Leidingwater-in-Ronse-en-Kluisbergen-besmet.dhtml

 

Het komt overigens wel vaker voor in België, het enige Afrikaanse land in Europa.

https://fr-fr.facebook.com/permalink.php?story_fbid=142129079198479&id=122810877769852

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Inderdaad, maar het beeldmateriaal van de wateruitdeling was een vrij post-apocaliptisch beeld dat me toch heeft doen inzien

Dat de meeste mensen zich overlaten aan hun dierlijke instincten.

Jammer dat ik het niet terug vind.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tsja...Ik ben het niet vaak eens met DB, maar hier brengt hij een belangrijk punt ter tafel.

 

Mijn filosofie ten aanzien van de BOB laat zich ook samenvatten in "lichter is beter"

Een BOB ga je volgens mij nodig hebben in omstandigheden waarbij flexibiliteit, snelheid en wendbaarheid van levensbelang zijn.

 

Mijn oplossing is dat ik alle mogelijke soorten opties "grijpklaar" heb liggen.

Verschillende filters, verschillende kookopties, verschillende shelters, verschillende slaapsets, verschillende kledingsets.

Op moment X is het dan een kwestie van een rugzak pakken en erin stoppen wat er voor die specifieke situatie nodig is.

 

Op deze wijze kan ik in enkele minuten een lichte BOB van 30 liter 15kg samenstellen of een zwaardere BOB (INCH) van 55 liter 20kg.

En natuurlijk alle combinaties hiervan.

 

Voor een snelle evacuatie naar een sportzaal heb ik graag mijn oordoppen, uitgebreide hygiëne set en credit cards bij me.

Voor een tocht naar een verder gelegen BOL zal ik meer gefocust zijn op een shelter en voeding.

 

Een tas met drie katayns zal ik natuurlijk nooit als BOB beschouwen (al was het maar omdat ik die katadyns overprijsde ondingen vind)

Maar ik ben het eens het principiële punt dat je maakt @DickBerts

 

"alles wat je thuis kunt laten is mooi meegenomen"

Is een gevleugelde uitdrukking die ik altijd in mijn achterhoofd hou

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat de meeste BOB's te zwaar zijn, daar ben ik het enorm mee eens. Ik heb zelf een teringhekel aan zwaar gesjouw, ook als ik gewoon een middag ga wandelen voel ik al snel het gewicht dat ik draag. Daarom heb 2 kleine dagrugzakjes als Bob voor mij en mijn man. met 3 verschillende soorten waterfilters, in totaal 4 stuks. Verder alles in het mini, een stuk zeil, touw en vooral ook warmtepacks voor handen en buik. Warme sokken en ondergoed.

 

Prio 2 zou moeten zijn, zorg dat je niet onderkoeld raakt! Waar je ook naartoe moet, in Nederland is het nat en heel vaak koud, het gevaar voor onderkoeling moet je nooit onderschatten!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Laten we eens vaststellen wat een "bug out" eigenlijk is.

 

Een "bug out" is een verplaatsing van een vaststaand Punt X naar een vaststaand Punt Y. Aan de hand van de afstand en obstakels die je onderweg tegenkomt bouw je je tas op.

 

Mensen die denken dat ze een "Book Of Eli" wandeltocht gaan doen als een soortement nomade.

 

Think again.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En niets van dat tonnen geprept pleepapier in die bob?

 

Persoonlijk denk ik dat het een voordeel heeft spullen bij te hebben die op verschillende manieren water kunnen zuiveren. Een waterfilter is goed maar ook een paar buffs of katoenen doeken of bandana's om zelf een filter te maken op een 3-pod, een canteen cup (of 2 of 3) en een vuurmaaksetje, Hadex, een tarp en enkele messen en tools dat samen niet meer dan 10 kg weegt. Het meeste zit dan ook in mijn auto kit alsook in m'n ghb met een beetje voedsel voor 4 dagen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er staan al ontelbaar veel lijstes voor de EDC, BOB en INCH op dit forum.

Dus wat dat betreft is je verzoek zo ingewilligd.

 

De kunst is nu juist die van het weglaten.....en dat kan je alleen zelf...

 

TIP

Ga eens met je BOB lopen en eruit leven.

Daarna zul je bij thuiskomst al heel snel zaken willen weglaten (of toevoegen)

@Raycoupe, @gerbewoner, @JamHard, @Cyberbeer en @Communicator en vele anderen hebben hierover op dit forum ook al geschreven...

 

 

Dus dan een boodschappenlijstje voor de Dick Berts c.q. lichtgewicht BOB maken?

Minder spuleln dan de grotere BOBs maar wel bruikbaar en slim/strategisch gekozen.

Wie maakt een begin?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben wel een grammenjager maar heb ook graag een complete BOB. Eerlijk gezegd heb ik liever een zware BOB met genoeg gear, dan een lichte BOB met te weinig. Je weet vaak niet precies wat je nodig hebt, maar met slechts een Katadyn en onderbroek op stap gaan, zou mijn strategie niet zijn.

 

Zoals @Survival Mode ook al zegt: zorg voor een gezonde conditie. We zijn een paar maanden geleden nog 5 dagen volledig off grid in IJsland geweest met 7 kinderen (zie verslag) en we hebben geen van allen een BMI van boven de 20. Ondanks dat de backpacks 25-35% van ons lichaamsgewicht zijn, valt er moeiteloos 25-30 kilometer off trail te lopen op een dag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe

 

Zonder dollen.... dit IS mijn BOB.... :)

 

Leg net deze lijst naast de tas..... identiek.

 

creepy...

 

Dat is idd creepy! :p

 

Ik heb geen BOB, maar een INCH bag. Pas als je weet welke verplaatsing je wilt doen (bv naar je BOL), kun je pakken voor de BOB.

 

Al met al ben ik toch een verstokte kampeerder, zonder die-hard legerervaring die inderdaad veel te veel spul meesjouwt (vier seizoenen bestendig).

 

Komisch eigenlijk, want ik loop of met dat monster op m'n rug, of ik heb een bos EDC'tje van 1,5 kg bij me (inmiddels dankzij @jan001) in een heuptasje. ;) Je snapt wel welke vaker in 't bos te vinden is. :o Helemaal sinds de survival cursus van @DutchSurvival101, want zijn survivaltasje leek verdacht veel op m'n bos EDC'tje.

 

Die INCH bag is echt nog een worstelpuntje... :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen ik rond 2011 begon een soort BOB te maken geloofde ik ook meer in een kleiner / lichter formaat.

Onderstaande, sorry in het Engels want zat toen nog op een Amerikaanse site, zat allemaal in een legerpukkel en woog bij elkaar 4.5 KG.

Klein en niet zwaar dus.

Ondertussen heb ik wat meer en betere spulletjes maar hiermee moet je al aardig ver komen.

Met name de behoefte aan water en voedsel heeft ervoor gezorgd dat het volume van de BOB toegenomen is.

 

 

The bag I use is a basic military satchel (I am from Europe so I use metric system). Bag is (completely stuffed) 27x23x16 (WxHxD). Weight is about: 4.5 Kilo.

 

List of items:

Some items listed are part of a small survival tin (*=tin)

 

SHELTER

 

Rib stop poncho (150cm x 220cm) (Mil. black)

Emergency plastic poncho

Rescue / space blanket x2

Garbage bag

 

WATER

 

water purification tablet x10 (10 litre) (*)

Suction tube 40 cm + 20 cm (*)

 

FIRE

 

Firesteel x2 (*1)

Regular matchbox

Water-windproof matches

Small Bic lighter (*)

Vaseline cotton balls

 

FOOD

 

Adventure food minced meat 2 portions

Adventure food goulash 2 portions

Freeze dried soup (chicken) x1

Tea bag x4

Instant coffee x6

Sugar / salt

Small fishing kit (*)

 

COOKING (one package)

 

Globe trotter alu cooking pots (2x 0.5 litre)

Emergency burner (gel + matches)

Hobo stove - small

BBQ fuel blocks x10

 

LIGHT

 

key-chain LED light x2 (*1)

tea light candle x2 (*1)

small LED flash light (*)

Crank light (no batteries)

 

TOOLS

 

Paracord 10 metres

nylon cord (20m?) + 6 alu stakes

Victorinox Champ multi tool

MERU 420 steel fixed blade(full tang / 10cm blade)

Frame lock folding knife (*)

Duct tape 5m

zip tie x8

Electrical tape

DC3 sharpening stone (diamond/ceramic)

ALU foil (*)

Snare wire (*)

 

SIGNALING

 

Tin can surface (*)

emergency whistle

flash light strobe

 

NAVIGATION

 

Silva compass

button compass (*)

 

EXTRA

 

SAS survival guide

Glasses (prescription) + Polaroid add on

Memory stick 512 MB (passport + drivers license)

hand warmers x2

Tobacco

€ 70

coin money

pencil

paper

AA battery x2

Bic pen

Nokia telephone (charged-no sim)

Sowing kit (needles, thread)

 

FIRST AID

 

Outdoor first aid kit + extra painkillers

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner
Vanuit de helikopterview gezien, is het ontzettend goed, dat we er allemaal een andere survival filosofie op nahouden. Dat verhoogt de kans dat de mensheid als geheel het overleeft. Zonder dat ik gelijk wil claimen en zonder dat ik een soort universele prep norm wil nastreven of de prep goeroe wil uithangen, ga ik even vanuit een maximaal kritisch bewustzijn naar de bob's van veel preppers kijken. Mijn verhaal is bewust eenzijdig gehouden. De waarheid is altijd een diamant met vele facetten, ik beoog slechts enkele daarvan te beschrijven!

 

Ok, wat is mijn kritiek op de meeste BOB's?

 

- Ze zijn te zwaar. Dat is een onvoorstelbare handicap bij een shtf. Wie dat niet begrijpt, moet eerst maar eens flink gaan speedmarsen met een onvoorstelbare hoeveelheid zooi op zijn rug.

 

- De BOB's bereiden de dragers voor op ALLE rampen. Als een prepper zich zonder na te denken en zonder keuzes te maken op alle rampen wil voorbereiden, dan is hij nergens op voorbereid. De meeste BOB's lijken op een soort pakket dat je een Amerikaanse straaljagerpiloot zou toewensen, die overal ter wereld -ook in een verlaten woestijn- kan neerstorten. Maar Nederland is een overbevolkt land, dat dicht bebouwd is. Ha, ha, ha, veel preppers doen net alsof ze zich bij een shtf op een verlaten Veluwe kunnen gaan ingraven. Daar zitten dan miljoenen mensen, die alleen de Randstad maar verplaatst hebben. In werkelijkheid zul je na een shtf overal onderdak en hulp kunnen vinden, mits je het goed aanpakt. Wat gaat het grote probleem worden bij iedere ramp? Drinkwater, drinkwater en nog eens drinkwater! Ook bij een mega watersnood die West Nederland onder water zet. Want dan kom je als vluchteling in Oost Nederland ook in een gebied te zitten, waar door de onderlinge verwevenheid van alle infrastructuur het drinkwater is uitgevallen.

 

Wat is mijn stronteigenwijze oplossing? Een vederlichte BOB met daarin alleen drie Katadyn waterfilters. Daarmee krijg je overal onderdak en eten aangeboden van mensen die met hun handen in het haar zitten.

 

 

Als ik naar de maan wijs, dan moet je niet naar het puntje van mijn vinger blijven staren. Je moet me WILLEN begrijpen. Ik verwacht zo weer 80 postings dat mijn keuze voor Katadyn filter niet goed is. En dat een zaklamp, een mes en een schone onderbroek ook handig zijn, dat begrijp ik ook wel, daar gaat deze discussie alleen niet over

 

Daarom heb ik geen kant en klare bob. Ik pak de spullen die ik nodig heb voor de specificaties situatie.

 

Wat is het toppunt van lichtgewicht reizen? Alleen een creditcard meenemen :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...