Ga naar inhoud
GENEGEERD

Drinkwaterbron laten slaan


DQA

Aanbevolen berichten

Ik lees hier dat veel mensen water inslaan, maar is het laten slaan van een waterbron geen realistische oplossing? Ik neem aan dat het filtersysteem het duurst is (en afhankelijk van elektriciteit), maar het laten slaan van een waterput is niet bijzonder duur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik heb het in de voortuin laten doen, ivm plaatsing pomp in de kelder.

Was in een morgen klaar.

Ik heb het niet eens nagevraagd of dat mocht.

Nu zie je er niks meer van.

 

Reken op ca 1000 € kosten (pomp, put zelf, leidingen).

Hoe wil je het water gebruiken?

Alleen een kraan buiten?

Extra kraan binnen?

De WC?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een pomp slaan is in de meeste gevallen wel te doen maar dit is zogenaamd boven water. Dit water is zeker niet geschikt om ongezuiverd te drinken. Je moet dus eigenlijk een dieper gelegen grondwater hebben.Over filters is al een hoop te vinden.

Een pomp heeft ongeveer een aanzuigend vermogen van 8 meter. een pomp zuigt namelijk niet het water op maar zorgt voor een vacuüm boven de vloeistof. De luchtdruk perst vervolgens de vloeistof in de pomp. aangezien de Luchtdruk ongeveer 10mtr waterkolom is Zou de ideale pom water vanuit 10 meter naar boven kunnen halen. Die pomp bestaat helaas niet vandaar dat met verliezen ongeveer 8 mtr gehaald kan worden. Zit het water dieper maar niet te diep dan kan de pomp naar beneden worden geplaatst. Persen kan een pomp veel beter. Een andere methodiek is van de ene kant de druk te verhogen die op de vloeistof staat.

Je mag overigens niet overal een pomp slaan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben een week lang het water uit onze bron gewoon gebruikt omdat ik het leidingwerk niet op tijd klaar kreeg.

We leven nog steeds :o

Ik heb het laten testen, en alleen het nitraatgehalte was veel te hoog (mag 50 mg/l zijn, is 86,3 mg/l)

Ben nog van plan om er nog een paar filters tussen te zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

JohnRambo, heb het bij mij thuis ook bekeken en zit erg veel ijzer in de grond waardoor alles een roest kleur krijgt; planten, wastafels, tanden noem maar op.

Nu schijnt dat een zuivering hiervan in de duizenden euro's loopt, is dat zo of is er en andere mogelijkheid om het ijzergehalte te neutraliseren.

 

Alvast bedankt

Link naar reactie
Delen op andere sites

JohnRambo, heb het bij mij thuis ook bekeken en zit erg veel ijzer in de grond waardoor alles een roest kleur krijgt; planten, wastafels, tanden noem maar op.

Nu schijnt dat een zuivering hiervan in de duizenden euro's loopt, is dat zo of is er en andere mogelijkheid om het ijzergehalte te neutraliseren.

 

Alvast bedankt

 

Je kunt het water langzaam door diverse lagen scherpe zand of gele zand en stenen laten lopen in een grote bak..

Het is belangrijk dat het water tot rust komt, en dus langzaam loopt.

Het zand en stenen neemt dan het ijzer op.

De makkelijkste methode:

Ook kun je het water eerst laten bezinken in bijvoorbeeld een IBC.

Het ijzer zakt dan naar de bodem.

Je kunt makkelijk zorgen dat het vat vol blijft door een afsluiter met vlotter van een wc-stortbak de watertoevoer laten regelen.

Vanuit het vat heb je dan eventueel een andere pomp nodig (niet van helemaal onderaf pompen. daar ligt het ijzer op de bodem).

Of gebruik de overhevelmethode vanuit het deksel van de IBC.

Binnen pijp tot halverwege. buiten tot bijna op de bodem. Even aanzuigen, en het water stroomt vanzelf.

Dus niet de kraan van de IBC gebruiken.

Belangrijk is dat je het water in het vat rustig houdt zodat het ijzer kan zakken.

 

Ook zou je kunnen experimenteren met grote magneten (Neodymium magneten zijn de sterkste) die het ijzer vasthouden.

Maar ook daarbij moet het water niet te snel stromen.

 

Je kan ook proberen naar een andere laag te boren (jammer van je huidige put :( )

Vaak kan het zijn dat een paar meter dieper beter water zit. Maar dat is een gok.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Sorry dat ik dit oude topic omhoog haal, maar heeft er iemand in de buurt van Rotterdam ervaring met het laten slaan van een waterput? Zoiets als dit lijkt me wel wat:

http://tuinpomp.nl/index.html

 

Ik woon onder NAP, dus ik denk dat het grondwater hier niet diep zit? Volgens de gemeente zit het in Rotterdam op slechts een meter onder het maaiveld?http://www.rotterdam.nl/grondwater_hoe_zit_dat_eigenlijk_

Link naar reactie
Delen op andere sites

@prepperpappa Het trekken van water uit een diepre zandlaag levert een veel betere kwaliteit op. Ook de opbrengst/min zal veel hoger zijn. De stroomsnelheid door klei (wat je veel hebt aan de oppervlakte in Flevoland) is erg slecht.

@Tom Hét middel tegen roest is het beluchten van het water. Teveel ijzer in het grondwater kan schadelijk zijn wanneer het niet gaat om elementair Fe, maar om ijzerverbindingen zoals FeSO4 (ijzersulfide) of FeCl2 (ijzerchloride). Een concentratie van 200 mg/l en een totaalopname van 10-50 gram is dodelijk. M.a.w. ik adviseer je toch even het water te laten analyseren voordat je het consumeert.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 jaren later...
Op 21-6-2012 om 20:24, Mojoh zei:

Oké dan, dan zou het misschien wel interessant kunnen zijn, al denk ik dat wij er de ruimte niet voor hebben helaas.

Hoeveel ruimte neemt een waterput echt in beslag.

Ik heb wel eens een heel klein huisje gezien, met een kleine voortuin, en daar stond een hele goede put in het water was voortreffelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 10 maanden later...
25 minuten geleden, Mrsjones zei:

Oude koe uit de sloot trekken.

vrijdag wordt bij mij een punt geslagen.

ik zal berichten van doen. 

Ben zeker benieuwd aangezien dit mij heel mooi lijkt, alleen woon ik zelf in de stad en heb ik een kleine tuin. Misschien leuk om foto's te plaatsen van de werkzaamheden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...