Ga naar inhoud
GENEGEERD

Hoe worden we weer in de maling genomen door de voedselindustrie


FincaInSpanje

Aanbevolen berichten

Ik wilde een stoofschotel met inktvis (calamaris) op de site zetten voor de weckpot, maar kwam dit bericht tegen.

 

http://www.rtlnieuws.nl/editienl/calamares-gemaakt-van-varkensanus

 

Dan maar niet te denken aan mensen die geen varkensvlees eten uit geloofsovertuiging of omdat ze varkens niet zo rein vinden. Denk je dat je Calamaris eet, blijkt het een stuk varkens anus.

 

De stoofschotel volgt dus later als we bekomen zijn van de schrik.:mad:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Het zal me worst wezen, ik eet dat sowieso niet, dus who cares?

 

Wie zegt dat je ooit varkens anus of iets anders hebt gegeten waarvan je het niet wist, gewoon omdat de fabrikanten het niet melden.

@phtvs, ik heb 4 jaar bij een voedselfabrikant gewerkt waar ook darmen voor worst werden verkocht. Vroeguh was dat inderdaad gemaakt van dierlijke darmen, maar tegenwoordig is 90% van de darmen vezelkunstdarm verkregen uit geregenereerde cellulose. Niet dat natuurdarmen helemaal niet meer gebruikt worden en dat maakt ook niet uit verder wanneer je maar weet wat er in je product zit.

 

Ook in het buitenland worden delen van dieren gegeten als delicatesse ie je misschien liever zelf niet eet, maar dan weet je dus wat je eet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach wij boeren eten graag snert, vooral in de winter. Nu was het vroeger (en nog niet zo lang geleden) de gewoonte om er een echte varkenskop in mee te koken.

 

Ook gewoon gekookt en dan op bord was voor menigeen een delicatesse.

 

Voor wie deze lekkernij eens wil proberen hier het recept;

varkenskop

peper

zout

nootmuskaat

laurierbladen

azijn

 

Zet de gewassen kop op met kokend water, zout en laurierbladen. Kook deze gaar gedurende 2-4 uur,

tot het vlees van het been goed loslaat. Verwijder het vlees van het been en maal of snijd het fijn.

Vermeng het met kooknat, voeg naar smaak azijn en kruiden toe en laat het hiermee nog 1 kwartier stoven.

Schep de massa in stenen kommen of vormen, die met koud water omgespoeld zijn.

 

En dan bloedworst, het water loopt me in de mond;

Bloedworst

 

2 liter bloed

kooknat van zwoerd enz.

zwoerd

afval van vlees

1 pond spek

bloedworstkruiden

zout

ui

boekweitmeel

 

Zeef het bloed en voeg hier het kooknat, de kruiden, zout, fijngemalen zwoerd, vlees en desverkiezend de fijngesnipperde uien aan toe.

Snijd het spek in dobbelsteentjes en kook deze 5 min. Doe ze bij de massa en voeg zoveel boekweitmeel toe

tot het een dikvloeibare massa is. Vul de darmen voor 3/4 deel en leg ze in kokend water met zout.

Houd het water 3/4-1 uur op 90-98° C. Laat de worst hangend koud worden.

 

Deze bloedworst kan in dunne plakjes gesneden of gebakken gegeven worden.

 

 

En dan nog Tongenworst of Gebakken hersenen yammi yammi, kan niet wachten tot we weer een varken gaan bereiden

 

Wilt u ook de recepten van de overige delicatessen, klik dan hier

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad bloedworst is erg goed voor je ijzergehalte ook.:)

 

"Bloedworst bevat 386 kcal, 12,4 g eiwit, 8,5 g koolhydraten en 32,6 g vet per 100 gram. Het zal je misschien verbazen maar er zitten meer onverzadigde dan verzadigde vetten in bloedworst. Het mineralengehalte is vrij hoog. IJzer springt eruit maar dat is natuurlijk niet verwonderlijk."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Al jarenlang wordt er geknoeid met voedselproducten. Denk hierbij aan fraude en besmet voedsel(E-coli, bacteriën, bedorven). Daarnaast richten vele fabrikanten zich alleen op de kwantiteit en niet meer op de kwaliteit. Ook het transporteren van voedsel door de transportsector gaat vaak niet volgens het boekje.

 

Zembla - Sjoemelen met vlees

https://www.youtube.com/watch?v=V5AX7dlHRu0

 

Besmet voedsel veroorzaakt jaarlijks 700.000 ziekte- en 80 sterfgevallen

http://www.gezondheid.nl/nieuwsartikel.php?nieuwsartikelID=3204

 

Fraude voedsel niet gemeld

http://nos.nl/artikel/517586-fraude-voedsel-niet-gemeld.html

 

Monsanto, de agrarische bende van ellende

http://www.visionair.nl/analyses/25-mei-wereldwijd-protest-tegen-monsanto/

 

EU-parlement: hogere straffen voedselfraude

http://www.telegraaf.nl/buitenland/21978642/___Hogere_straffen_voedselfraude___.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach wij boeren eten graag snert, vooral in de winter. Nu was het vroeger (en nog niet zo lang geleden) de gewoonte om er een echte varkenskop in mee te koken.

 

Ook gewoon gekookt en dan op bord was voor menigeen een delicatesse.

 

Voor wie deze lekkernij eens wil proberen hier het recept;

varkenskop

peper

zout

nootmuskaat

laurierbladen

azijn

 

Zet de gewassen kop op met kokend water, zout en laurierbladen. Kook deze gaar gedurende 2-4 uur,

tot het vlees van het been goed loslaat. Verwijder het vlees van het been en maal of snijd het fijn.

Vermeng het met kooknat, voeg naar smaak azijn en kruiden toe en laat het hiermee nog 1 kwartier stoven.

Schep de massa in stenen kommen of vormen, die met koud water omgespoeld zijn.

 

En dan bloedworst, het water loopt me in de mond;

Bloedworst

 

2 liter bloed

kooknat van zwoerd enz.

zwoerd

afval van vlees

1 pond spek

bloedworstkruiden

zout

ui

boekweitmeel

 

Zeef het bloed en voeg hier het kooknat, de kruiden, zout, fijngemalen zwoerd, vlees en desverkiezend de fijngesnipperde uien aan toe.

Snijd het spek in dobbelsteentjes en kook deze 5 min. Doe ze bij de massa en voeg zoveel boekweitmeel toe

tot het een dikvloeibare massa is. Vul de darmen voor 3/4 deel en leg ze in kokend water met zout.

Houd het water 3/4-1 uur op 90-98° C. Laat de worst hangend koud worden.

 

Deze bloedworst kan in dunne plakjes gesneden of gebakken gegeven worden.

 

 

En dan nog Tongenworst of Gebakken hersenen yammi yammi, kan niet wachten tot we weer een varken gaan bereiden

 

Wilt u ook de recepten van de overige delicatessen, klik dan hier

 

Alles van het varken is eetbaar . Als jee het maar weet klaar te maken .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Geert, dat klopt maar het gaat erom dat fabrikanten eerlijk moeten zijn wat er in je voedsel zit. Wat mij betreft worden ze persoonlijk aansprakelijk gesteld met hoge straffen en boetes in het vooruitzicht wanneer de boel belazerd wordt.

 

Mijn vader was slachter dus ik heb als kind heel veel op het abattoir rond gehobbeld. Toen werden spare-ribs nog weggegooid (ik bedoel verwerkt zoals dat heet) als afvalvlees en nu betaal je 8€ de kilo.

 

Wees eerlijk en verkoop geen knollen voor citroenen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alles van het varken is eetbaar . Als jee het maar weet klaar te maken Geert
@Geert

Net als het recept Balkenbrij, van oorsprong gemaakt met het restvlees van een varkenskop, boekweitmeel en rommelkruiden

 

Hier een voorbeeldrecept https://www.goedboerenindestad.nl/recepten/artikel/balkenbrij/ zonder varkenskop

en eentje met: http://www.nrc.nl/koken/2012/01/27/balkenbrij/

 

Ook wel een handig preppersrecept wellicht?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er wordt zeker veel gesjoemeld met eten, maar vergeet niet dat het ruim 100 jaar geleden bedroevender was dan nu. De melk werd verdund, en was veroorzaker van veel epidemieën (tyfus/difterie). De opkomst van fabrieksbrood hebben tienduizenden mensen het leven gered, ondanks de erbarmelijke kwaliteit van het brood.

 

Neemt niet weg dat het voedsel van vandaag een grote marketing machine is en er veel wordt gemanipuleerd. Ondanks dat we een groot gezin hebben, probeer ik zoveel mogelijk te voorkomen dat we onverantwoord eten.

- zuivel: uitsluitend biologisch, melk en boter bij AH, kaas bij kaasmakers uit de buurt (regio Gouda)

- groente en fruit: uit tuin, en via de bezorgdienst van bioaanhuis.nl (tip!)

- vlees: een boer uit de regio slacht 1x per maand een koe. Dat krijgen we niet op met elkaar

- pluimvee: via de boer uit de regio

- vis: via groothandel (Wylax), zo min mogelijk kweekvis

- brood: via molenaar uit de buurt; brood bakken we zelf

- koek/snoep: verbruik is nihil, wel chocolade via chocoweb.nl

- overige boodschappen: ca. 80% biologisch via verschillende leveranciers

 

Ik heb mijn twijfels of het voedsel dat als organic/biologisch wordt verkocht, wel altijd als zodanig geproduceerd is, maar ergens houdt het op. Er moeten ook gewoon iedere dag 8-9 monden gevuld worden, en dat op zich is al een hele klus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...