Ga naar inhoud
GENEGEERD

N / F licentie of niet?


Prepping76

Aanbevolen berichten

In een shtf situatie is het qua wetgeving wellicht niet belangrijk of je in het bezit van een zogenaamde N-licentie of F-licentie bent.

Nee, dan pak je gewoon je zender en zoek je contact met je groep of de buitenwereld.

 

Alleen, ik kan mij zo voorstellen dat je in een shtf situatie zit met laten we zeggen 80% zendamateurs met licentie en laten we zeggen 20% preppers en mensen die 'gewoon zo'n zender' hebben, zonder licentie.

 

Het overgrote deel zullen dus nog gelicenceerde gebruikers zijn, die het misschien niet fijn vinden dat jij op 'hun' frequenties zit. Aan de andere kant zou je juist meteen bij een shtf situatie iedereen die je kan bereiken willen opnemen (of in ieder geval de mogelijkheid tot willen hebben) in je (kennis) netwerk of om als repeater te gebruiken of om je informatie over de shtft te vergroten.

 

En wanneer je dan die 80% wil bereiken/gebruiken, is het wel handig dat je de etiquette kent en netjes met een call sign uit komt. Ook kan ik me zo voorstellen dat je met een licentie kennis hebt vergaard die je kan helpen met optimaliseren, tot stand brengen of repareren van je verbinding/apparatuur.

 

Heb jij je 'N' of 'F' licentie en hoe kijk jij tegen bovenstaande aan?

Buiten dat je natuurlijk de zendamateur hobby in het algemeen wil promoten, is het waardevol voor een prepper om zijn licentie te behalen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Advies is soms moeilijk te geven.

 

Met zenders omgaan kost oefening, wil je echt met je multibander om kunnen gaan dan zul je ermee moeten werken en dus nu je licentie halen.

Met een licentie sta je ook officieel geregistreerd.

 

Op zich is deze registratie niks mis mee.

Alleen als je ook sportschutter bent en amateurzender, en je koopt als particulier regelmatig voor honderden euro's rijst, PM koopt, enz enz, dan heb je wel snel een redelijk specifiek digitale handtekening.

 

Als je een groep hebt is het dus beter om dit soort specifieke zaken te spreiden binnen je groep......

 

Prep ze,

K a n s

Link naar reactie
Delen op andere sites

als je nu je spullen wil gebruiken zal je minstens een N licentie moeten gaan halen.

hebben mag zonder, maar zonder ervaring zal je niet ver komen.

er is al veel kennis over nood communicatie bij DARES, dus waarom opnieuw het wiel uitvinden?

 

Rechten en plichten zijn wel duidelijk, bedankt.

Wil de spullen ook niet gaan gebruiken nu, heb nu geen behoefte aan communicatie via zo'n ding.

Heb denk ik wel genoeg technische kennis om ze te kunnen gebruiken wanneer het moet.

Ook wil ik geen noodnetwerk opbouwen zoals Dares oid. Dat schrijf en bedoel ik ook niet echt.

 

Begreep dat jij een licentie had, wellicht kun je nog eens na deze toelichting proberen om mijn vraag te beantwoorden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm,

Niet gelijk bashen, dit is mijn ervaring en weet dat dit subjectief is.

 

Mensen die actief zijn met een N of F licentie zijn gemiddeld genomen:

- op leeftijd

- hebben een technische achtergrond

- er zijn er een aantal die zeer actief monitoren op (mis) bruik van de amateur frequenties

- hechten zeer aan radio etiquette

- gebruiken een afkortings geheimtaaltje waar je erg aan moet wennen

- is een hecht gebruikers groepje

 

wil je daar profijt van hebben dan zal je nu moeten aansluiten je de normen en waarden eigen maken

dan zijn er vele die je willen helpen en geduld opbrengen voor je eerste stappen in "de hobbie"

het is een relatief klein clubje wat zich goed realiseerd dat nieuw bloed welkom is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb wel al het apparatuur om te luisteren en om te zenden op ongeveer alle banden. Zenden doe ik enkel op de 27 Mc. Heb wel eens een test gedaan op de 80m en 20m. met morse code (via de pc) en dat werkte subliem! (3800Km met 5Watt)

 

Ik heb geen licentie, en ook niet de intentie om deze te halen. Zoals ik al van andere zend amateurs hoorde, sta je dan geregistreerd, en je moet ook je antenne park opgeven.

 

Ik heb me natuurlijk wel verdiept in de materie en ben goed op de hoogte van de gebruikte protocollen. Ken het NAVO spellingalfabet uit mijn hoofd, gebruik ook netjes een 'verzonnen' call-sign. Wat tevens gelijk de valkuil is. Daaraan wordt je gelijk herkent als zend-hobbyist i.p.v. -amateur.

 

Bij het repareren van mijn apparatuur kan ik me enkel tot simpele ingrepen houden omdat ik deze kennis niet beheers, en ook niet de behoefte heb om deze te vergaren. Hier komt vaak een hoop wiskunde bij kijken, en dat is precies dat ene stukje kennis dat ik slecht beheers.

 

'denken' dat je genoeg technische kennis hebt is niet voldoende @Prepping76. Dat je geen intenties hebt om je apparatuur nu te gebruiken is prima. Maar onderwerp jezelf en het materiaal wel regelmatig aan een test. vergewis jezelf ervan dat je weet wat voor antenne je voor welke banden wilt gebruiken. Maak een gelamineerd stuk papier waar je de meest gebruikte frequenties op zet. en een lijstje met protocollen/alfabet/morse. en stop dit bij je apparatuur.

 

IMG_20131028_091247.jpg.cb7b87810b9fa22d0dfb0f19fb31e503.jpg

 

Zo ziet mijn comms tas er uit.

Hier zit alles in wat ik nodig heb. (buiten de dipole draad antenne dan...)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een N of F kicentie is ook niet aleen bedoeld om met je apparatuur te kunnen zenden.

Eigenlijk is het een soort rijbewijs. Je leert de techniek achter het apparaat kennen en je kunt kleine reparatie's zelf uitvoeren. Ook leer je verstandig met de apparatuur omgaan. et is dus nooit verkeerd om deze cursussen te doen.

 

Als ik jou was zou ik meteen voor de F gaan want die is uitgebreider en daar kun je wat meer mee dan alleen de N licentie

 

Succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm,

Niet gelijk bashen, dit is mijn ervaring en weet dat dit subjectief is.

 

Bedankt, zo als jij het ziet zag ik het inderdaad ook wel een beetje :)

 

'denken' dat je genoeg technische kennis hebt is niet voldoende @Prepping76. Dat je geen intenties hebt om je apparatuur nu te gebruiken is prima. Maar onderwerp jezelf en het materiaal wel regelmatig aan een test. vergewis jezelf ervan dat je weet wat voor antenne je voor welke banden wilt gebruiken.

 

Ja je hebt inderdaad gelijk. Alleen als ik zeg dat ik nu weet dat ik de kennis heb omdat ik het al heb geprobeerd, ben je illegaal bezig, zonder licentie :)

Gezien deze moraal-spagaat, heb ik het dus zo verwoord.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Communicator

beter geen verzonnen call gebruiken en ook niet een van iemand anders.

1 het is niet netjes

2 je kan het on line na kijken

 

toen ik de eerste keer in de lucht was werd ik gefeliciteerd met het behalen van mijn licentie. Die dude aan de nadere kant had mijn call opgezocht en zag de datum van uitgifte.

En er kwam al voorbij, alle communicatie wordt door 7 masten in NL geautomatiseerd uit de lucht gehaald. Dus als je storingen of andere ergenissen veroorzaakt kan je bezoek verwachten. Dus gewoon niet doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Overigens, de bewaking van de frequenties is volledig geautomatiseerd. Maar in het algemeen wordt geen actie ondernomen wanneer er geen klachten zijn. Toch is het ongelicenseerd gebruiken van frequentie ruimte (HAM of andere) niet aan te bevelen. Daarmee zet je jezelf (nog meer dan met een registratie) in de kijker.

 

Ik ben benieuwd hoe dat laatste werkt, kunnen 'ze' (automatisch) exact je adres uitpeilen en koppelen aan de registraties N/F licenties? Als je de materie goed kent en netjes volgens 'de regels' met je zender speelt, dan kunnen klachten toch eigenlijk alleen van mensen met licentie komen?

 

Mijns inziens levert zo'n licentie net als een paspoort/rijbewijs/visbewijs etc niet meer op dan het voorkomen van boetes en ander lastig gedoe door de overheid. Kennis en ervaring krijg je niet door zo'n 'papiertje' te halen maar door te leren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben benieuwd hoe dat laatste werkt, kunnen 'ze' (automatisch) exact je adres uitpeilen en koppelen aan de registraties N/F licenties?

 

Dat is exact wat ze nu dus doen. Ze weten precies wie, waar zit, met welke licenties. En alles daar buiten wordt automatisch gesignaleerd. Bij een regelmatig misbruik van deze frequenties word er een mobiele eenheid op afgestuurd, nadat ze al een drie-punts meting hebben gedaan en zijn de gevolgen niet mals...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is exact wat ze nu dus doen. Ze weten precies wie, waar zit, met welke licenties. En alles daar buiten wordt automatisch gesignaleerd. Bij een regelmatig misbruik van deze frequenties word er een mobiele eenheid op afgestuurd, nadat ze al een drie-punts meting hebben gedaan en zijn de gevolgen niet mals...

 

Dat 'misbruik', zijn dat niet altijd amateur radio zenders?

 

 

Zie ook DIT topic wat ik daarover heb geplaatst.

 

Ja die had ik al gezien, en het promo filmpje bekeken. Vandaar ook mijn opvatting hierboven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Advies is soms moeilijk te geven.

 

Met zenders omgaan kost oefening, wil je echt met je multibander om kunnen gaan dan zul je ermee moeten werken en dus nu je licentie halen.

Met een licentie sta je ook officieel geregistreerd.

 

Op zich is deze registratie niks mis mee.

Alleen als je ook sportschutter bent en amateurzender, en je koopt als particulier regelmatig voor honderden euro's rijst, PM koopt, enz enz, dan heb je wel snel een redelijk specifiek digitale handtekening.

 

Als je een groep hebt is het dus beter om dit soort specifieke zaken te spreiden binnen je groep......

 

Prep ze,

K a n s

 

veel schutters zijn ook zendamateurs (sommige mensen hebben gewoon een liefde voor technologie/eigen grenzen verleggen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Zo na lange tijd ga ik zelfbegeleid wonen bij Philadelphia vanwege mijn autisme, en jawel ik mag een antenne kwijt. Het huisje is al bewoonbaar, a.s. Maandag m'n eerste nachtje. Eindelijk een eigen stekkie. Antenne hangt 2m hoog een langdraad met 1:9 en het werkt goed, mijn eerste QSO was met Aziatisch Rusland xD

 

73 de PD0MV

Ik laat even wat van mij horen. Ook een Windows Phone en tapatalk app waarmee ik het forum kan benaderen xD

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...
Als je enigsinds een technische aanleg hebt, dan is dat zeker te beamen.

Zonder technische aanleg is een N waarschijnlijk al lastig genoeg.

De regelgeving is overigens voor beide gelijk, het verschil zit hem vooral in de techniek.

 

Ik kan dat ondertussen ook alleen maar bevestigen. Heb de N gehaald met 0 fouten. Achteraf gezien had ik meteen F moeten doen, dat was met een paar missers zeker 'geslaagd' geworden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ghostwhiper
Ik kan dat ondertussen ook alleen maar bevestigen. Heb de N gehaald met 0 fouten. Achteraf gezien had ik meteen F moeten doen, dat was met een paar missers zeker 'geslaagd' geworden.

 

heb beide gedaan op een dag en gezakt voor N maar geslaagd voor F

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ghostwhiper

@saintnicholaas doe ook examen voor je F op dezelfde dag.

ben blij dat ik dat ik dat gedaan heb want ondanks het feit dat ik niet voor F geleerd heb maar wel voor N ben ik dus wel voor F geslaagd.

kost wat meer geld maar je hoeft nietop de volgende examendag te wachten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

heb beide gedaan op een dag en gezakt voor N maar geslaagd voor F

Huh, hoe krijg je dat voor elkaar? :rolleyes:

 

Destijds had ik geleerd voor D, maar had tegelijkertijd ook maar examen voor C aangevraagd aangezien ik toch elektronica studeerde.

Tot mijn vreugde slaagde ik voor D met (ik geloof) één fout en voor C met een fout of tien (toch nog lager dan het maximaal toegestane). :cool:

 

D van toen is het huidige N(ovice) en A/B/C zijn nu F(ull) licenties.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...