Ga naar inhoud
GENEGEERD

Rocket stove gekocht.


fritsimeel

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast Heksenboot
Omdat ik zelf geen tijd heb om te bouwen heb ik er maar 1 gekocht.

 

 

Heb hem hiervan : http://www.rocketstoves.org

 

Iemand ervaring met deze stove?

 

Wow, de hoofdprijs voor een paar blikjes (met wat werk).

 

Met deze specifiek geen ervaring. Zelf een soortgelijke gebouwd (maar dan met RVS binnenkant) en dat werkt prima hoor.

 

Droog bewaren en weinig gebruiken, want zoiets heeft geen lang leven.

 

edit:

 

En pas op met die scherpe randjes. :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het ziet er best leuk uit.

Verder moet ik me toch bij de reacties al gegeven aansluiten...

 

Pas ook nog even op de eerste keer dat je hem gebruikt, blikken hebben een coating aan de binnenkant, als je hem gaat gebruiken dan oppassen met de rook de eerste 10 minuten, daarna zou die coating wel weg moeten zijn.

 

Mischien had je vraag beter kunnen stellen voor je hem kocht?

 

Prep ze,

K a n s

Link naar reactie
Delen op andere sites

@fritsimeel twee puntjes , mbt je rocket stove , Als je een ''schort '' rond je kookpan maakt met een opening tussen de kookpan en de schort van plm 1 a 1, 5 cm

en deze iets langer neemt dan je kookpan hoog is en als je kookt deze rond je kookpan te doen heb je een veel hogere efficientie (scheelt plm 20 a 30 % , dus sneller koken

en minder hout verbruik) De rookgassen worden vanaf onder de kookpan langs de zijkant ervan omhoog geleid )

Pic2potskirt.JPG.f4eca1df35bd1aa159ce76656e72300d.jpg

 

pot-skirt.jpg.b372d6f16f6a62114c41b958b3d86c60.jpg

 

Je kan zoiets van dubbel gevouwen aluminium folie maken of dun blik (is om het even , het geleid enkel de rookgassen maar )

Verder geef ik je het advies om je rocket stove met een spuitbus met hittebestendige verf te behandelen zowel van binnen (bovenkant) als van buiten . want blik roest stevig

als je er een vuurtje in stookt . Die verf gaat tot zo'n 660 graden C dus kan best wel wat hebben je kan ze kopen bij bedrijven die houtkachels ed verkopen .

gr will

 

PS Zo'n schort werkt ook bij elk ander type kooktoestel (benzine , gas etc ) en houd naast de wind weg dus de rookgassen (de warmte dus) zoalng mogelijk bij de kookpot )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan me best voorstellen dat je niet alles zelf wil bouwen, niet iedereen heeft de middelen en de ruimte om te hobby-en.

Wel jammer dat hij niet van RVS is, want ook hier de ervaring dat blik wegroest waar je bij staat.

 

Ik sluit me aan bij Ray en 45$ valt best mee als uitgave. Ja wel duur voor een stukje blik, maar het bedrag is ook de eind van de wereld weer niet. Ik heb ook wel eens iets gekocht waarvan ik later dacht... ehhh wat heb ik eraan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vind het ook aardig duur. Had dan die in de Prepshop gekocht voor 100€ die heeft echt wel meerwaarde door z'n degelijkheid en goed vorm van isolatie.

Ik heb er zelf onlangs een gebouwd met groot (5liter) blik bier en een stuk kachelpijp wat ik nog had liggen. Geïsoleerd met vermiculliet (Perliet is beter, heeft dezelfde isolatie waarde maar kan beter tegen vocht). Helaas ging door de extreme hitte de gehele kachelpijp in vlammen op. Was waarschijnlijk gegalvaniseerd aluminium dat ging dus voor geen meter;).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Vind het ook aardig duur. Had dan die in de Prepshop gekocht voor 100€ die heeft echt wel meerwaarde door z'n degelijkheid en goed vorm van isolatie.

Ik heb er zelf onlangs een gebouwd met groot (5liter) blik bier en een stuk kachelpijp wat ik nog had liggen. Geïsoleerd met vermiculliet (Perliet is beter, heeft dezelfde isolatie waarde maar kan beter tegen vocht). Helaas ging door de extreme hitte de gehele kachelpijp in vlammen op. Was waarschijnlijk gegalvaniseerd aluminium dat ging dus voor geen meter;).

 

Hehe. Gewone aluminium pijp smelt gewoon. :D

 

Ik zit te denken aan een zelfbouwpijp van klei met zaagsel. PVC pijp als mal.

Beetje zoals deze:

 

 

Hij bouwt de hele stove van klei, maar ik wil dan alleen een L-pijp van ongeveer 4 cm dik. Evt. verstevigen met wapening (ijzerdraad of kippengaas).

 

Het voordeel van het blikken rocket-stoofje van @fritsimeel is, dat het makkelijk mee te nemen is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank jullie voor de feedback.

Nogmaals, als ik de tijd had...

 

In mijn bescheiden opinie heeft dit ook te maken met preppen.

Een kosten baten analyse gemaakt.

Of een dag knutselen/proberen( wat ook best leuk is) of een kant en klare oplossing die ik direct bij mijn voorraad kan zetten.

 

En verder moet iedereen het maar voor zichzelf uitmaken.

 

Groet.

Frits

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank jullie voor de feedback.

Nogmaals, als ik de tijd had...

 

In mijn bescheiden opinie heeft dit ook te maken met preppen.

Een kosten baten analyse gemaakt.

Of een dag knutselen/proberen( wat ook best leuk is) of een kant en klare oplossing die ik direct bij mijn voorraad kan zetten.

 

En verder moet iedereen het maar voor zichzelf uitmaken.

 

Groet.

Frits

misschien een rare vraag maar waarom heb je eigenlijk niet gewoon zo'n gasbrandertje gekocht voor 20 euro ofzo?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Idd...ik denk ook dat het beter is om zo een paar vuurtjes te maken...je kan naar hartelust koken en ze kosten geen fluit.

Heb hier een assortie blikken staan dus morgen ga ik even aan de slag.

Ik had dit nog niet gezien maar zo een rocket vuurtje staat me wel heel erg aan en is onvoorstelbaar simpel om te maken zie ik zo.

Ik denk er aan om een uitgebreide versie te maken voor in de tuin. Ik ben geen bug outer....maar wel een inner dus hier wil ik alles voorhanden hebben. En ja zoals @ Raycoupe zei...hout is er altijd...

Foto volgt....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voordat er iemand gaat knutselen een goed advies verdiep je eerst eens in die materie , want een rocket stove is niet zo maar een paar blikken bussen in elkaar geflanst of wat bakstenen gestapeld

een rocket stove heeft bepaalde afmetingen wilt hij goed en efficient werken !! en dat geldt ook voor een woodgastovse als een TLUD ed het ziet er simpel uit maar als je het echt goed wilt doen

dan is het iets meer als wat knutselen (overigens is die kennis wel erg handig zeker bij een shtf :rolleyes: )

een paar links die de moeite zijn om te bekijken : http://www.rocketstove.org/designtool/doc/explanation_for_metal_stove.pdf

en deze hier is een hele mooie hier staan maten mbt de rocket stove en kookpotten ed : http://www.aprovecho.org/lab/rad/rl/reg-rep/doc/81/raw‎

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Voordat er iemand gaat knutselen een goed advies verdiep je eerst eens in die materie , want een rocket stove is niet zo maar een paar blikken bussen in elkaar geflanst of wat bakstenen gestapeld

een rocket stove heeft bepaalde afmetingen wilt hij goed en efficient werken !! en dat geldt ook voor een woodgastovse als een TLUD ed het ziet er simpel uit maar als je het echt goed wilt doen

dan is het iets meer als wat knutselen (overigens is die kennis wel erg handig zeker bij een shtf :rolleyes: )

een paar links die de moeite zijn om te bekijken : http://www.rocketstove.org/designtool/doc/explanation_for_metal_stove.pdf

en deze hier is een hele mooie hier staan maten mbt de rocket stove en kookpotten ed : http://www.aprovecho.org/lab/rad/rl/reg-rep/doc/81/raw‎

gr will

 

Aan de ene kant waar, als je de perfecte Rocket Stove wilt, aan de andere kant luister het niet zo nauw, voor een kleine RS.

Al doende leert men.

 

Een samenvatting:

 

[ATTACH=CONFIG]6122[/ATTACH]

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Heksenboot dat klopt , alles is beter als een open vuur want het rendement daarvan is heel erg laag

maar als ik mag kiezen bij een shtf dan ga ik voor die met een hoog rendement en als je nu gaat knutselen is het slim om de maten van een rocket stove

toch op zijn minst te benaderen (in ieder geval in je achterhoofd te hebben )

wat betreft de grootte van je rocket stove (opp van je schoorsteen /verbrandingskamer) die moet wel degelijk kloppen want als hij te klein is krijg je

het water niet aan de kook of het duurt een eeuwigheid . er zit wel degelijk verband tussen de kookpot grootte en je rocket stove .!

. Dit zelfde geldt zeer zeker bij een ''woodgas stove'' zo'n blikken bussen vergassing kacheltje zowel de hoogte ervan als

de verhouding 1:5 voor de primaire en secundaire lucht

 

PS wel even de hoogte aangeven van het ''rekje'' waar je hout op legt

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...