Ga naar inhoud
GENEGEERD

Brand


Preppie

Aanbevolen berichten

De woning van de buren is tot de grond toe afgefikt; feitelijk niets meer van over. evenzo van de tussenliggende tuin.... dag oogst en dag al het tuingereedschap etc. Het is een bende hier.

Maar ja, de woning is gespaard gebleven dankzij de spuitgasten, dus ik zal niet klagen.

Preppen is leuk..... maar alles kan zó in vlammen opgaan. Brrrr, niet aan denken.

 

Besef weer eens het belang van overlevingskennis en dito technieken, alsook de waarde van "het spirituele huis op orde" te hebben. Want spullen/materialen kunnen plots weg zijn. En ja, hoe weerbaar ben je dan mentaal.....?? Hoe ver kom je dan zonder al die hulpmiddelen...??

Enfin, ben voorlopig bezig de boel weer op orde te krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast Heksenboot

Wow, dat is even schrikken toch @Preppie. Dus jouw tuin is nu ook verrampeneerd?

Arme buren (zo te horen leven ze nog).

 

Ik ken iemand die het overkwam. Verzekeringspapieren in de fik. Dat was geen pretje, om alles weer goed te krijgen.

Maar sowieso een harde dobber.

Sterkte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Preppie naar verhaal, voor jou en natuurlijk ook je buren. Je moet er niet aan denken zoiets.

Wel weer een argument om spullen op verschillende locaties te hebben. Voor mij in een 3 hoog een argument om toch eens die ontsnappingsmogelijkheden te regelen.

Nog steeds niets in huis om van balkon tot op begane grond te kunnen komen als trappenhuis geblokkeerd is, gelukkig onderhand wel ideeën.

Goed punt om er ook mentaal op voorbereid te zijn, materiële zaken zijn uiteraard minder belangrijk dan de mentale zaken, maar het blijft erg naar spulletjes te verliezen, er zit toch energie in.

 

Sterkte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Preppie dat is inderdaad erg heftig en ergens mag je dan van geluk spreken dat je er dan zelf nog zo goed vanaf bent gekomen .

En wat je zegt is zeker waar zowel je spulletjes alsook de waarde van "het spirituele huis op orde" te hebben is zeker zo belangrijk !

spullen kun je nog vervangen maar als je mentaal een klap krijgt kan dat erg lang duren en soms niet eens meer helemaal goed komen , dus eigenlijk denk ik nog wel belangrijker

en het gezegde '' Now you have and now you don't '' is iets wat mensen vaak over het hoofd zien (en niet enkel door brand)

Ik wens je (en ook je buren ) veel sterkte toe en wellicht dat we je nog ergens mee - of aan - kunnen helpen , mijn aanbod heb je !

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is een ellende . Ik heb het ook meegemaakt de nacht van 8 , 9 februari 1993 . En als alles is geblust mocht ik mijn eigen huis niet meer in . Tot de experts het vrij gegeven hadden . En dan pas begint de grote schoonmaak .

Sterkte aan jou en jou buren .

 

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hartelijk dank voor jullie ondersteunende en hartverwarmende reakties!!

 

Er zijn gelukkig geen gewonden of erger gevallen. De dieren waren 'em gepeerd en doken later weer op.

De buren hebben elders een tijdelijk onderkomen gevonden; zij zijn echt alles kwijt..... hebben alleen nog de kleren die ze aanhadden. Voor hen vind ik 't echt vreselijk. Geen idee hoe dat is, ik heb dat nog nooit ervaren (en zit daar ook niet op te wachten). Uit de reakties maak ik op dat Geert dat wel weet...... tjee, wat een ellende heb jij meegemaakt!

 

De meeste tuingereedschappen, 1000 liter watervat, parasol, tuinmeubilair e.d. maar ook de weckpotten met ketel zijn in vlammen opgegaan..... evenals de oogst.... dus er is ook niks meer te wecken......

Helaas ook m'n ouderwetse wasketel met wasbord..... daar was ik groots mee! Dat wordt weer kijken op Marktplaats.

 

Langzaamaan ben ik de tuin ("mijn ding ') aan het opruimen, foto's maken van al dat verbrand is, de verzekeringspapieren aan het invullen enz.

Het eerste begin is gemaakt van het opnieuw bouwen van het afdak. Dat heeft een dubbele functie: opslag van toekomstige tuingerelateerde spullen en regenwateropvang via het dak.

Het glas (van de gesprongen ramen en kas) in de tuin is het vervelendst en tijdrovend om te verwijderen. Maar ja, ik had toch niks anders te doen.... haha.

 

Enfin: we gaan gewoon vrolijk verder.....

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Preppie, heel erg voor je. Ik hoop dat je er snel bovenop komt. Wellicht een bizarre gedachte, maar onder het mom van "elk nadeel heeft z'n voordeel": jij kunt nu wel bij jezelf kijken hoe veerkrachtig je bent. Deze situatie, die zich voltrok buiten je eigen invloed om, zorgt er voor dat je enorm teruggegooid wordt op jezelf en dat een deel van je voorbereidingen - letterlijk - in vlammen zijn opgegaan.

 

Als je hier, zowel in materieel als spiritueel opzicht, op een goede manier bovenop komt heb jij iets wat een hoop andere preppers missen: first-hand-experience bij een (zij het dan kleine) SHTF! Ik kan het me voorstellen als je hier nu nog niet aan wil denken, maar doe er je voordeel mee.

 

Heel misschien is het zelfs een idee om je ervaringen over dit proces, bij wijze van dagboek, op dit forum te delen. Gewoon een eigen topic met updates over je mentale gesteldheid, je reparaties, eventuele afhandeling met verzekeringen etc. Kan heel leerzaam en interessant zijn voor anderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor jullie reakties en mentions.

Helaas behoor ik tot de groep digibeten en heb geen idee hoe ik bv. prive op jullie reakties kan reageren. Een bericht hier plaatsen is al heel wat voor me. Af en toe een prive bericht via e-mail lukt nog wel eens (ook niet altijd). Dus een blog: helaas, zit er niet in.

 

De tuin wordt zo veel als mogelijk met gevonden en door anderen afgedankte materialen opgebouwd....... een mooie oefening om met hetgeen voorhanden is wat te maken. Het neemt wel meer tijd dan werken met materialen op maat. Edoch, creativiteit en inventiviteit verder ontwikkelen, staat ons wel aan. "Out of the box" denken en handelen, zal vast van ons gevraagd worden in de nabije toekomst.

 

Helaas gaat het hergebruik niet op voor al de fruitbomen. De meesten zijn te veel verbrand, moeten omgezaagd worden en gaan dan t.z.t. de kachel in. Die bomen moeten vervangen worden. Een paar waren al meer dan tien jaar oud en droegen goed vrucht. Jammer, maar 't is niet anders. Een aantal redden het misschien, dat wordt in het voorjaar pas duidelijk.

 

Mentale weerbaarheid heb ik gelukkig in de loop der jaren wel opgebouwd. Dit voorval was een goede test.

 

Eén dezer dagen wordt al het onbruikbare afgevoerd. Dan zal de tuin er weer wat florisanter uitzien en kan de grond/aarde gekontroleerd worden op mogelijke residuen van blusschuim en en andere chemiecaliën. Na het testen wordt duidelijk of daar een deel van afgegraven en vervangen moet worden of niet.

 

Het eerste deel van het afdak is gebouwd. Nou nog een paar weken mooi weer....haha.... dan schiet het lekker op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...