Ga naar inhoud
GENEGEERD

Hoe is het hier geregeld betreft jagen?


Gerbenvink

Aanbevolen berichten

Hey

Ik heb wat vraagjes betreft het jagen in Nederland.

Ik weet dat je een jacht akte moet hebben voor te jagen met geweren.

Maar zijn er ook manieren van jagen of op special wild dat je kunt jagen zonder die akte? En dan bedoel ik niet illegaal jagen. Maar bijvoorbeeld ik zeg maar wat met een boog of zo ......

Daar ben ik wel benieuwd naar.

Mvg gerben

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Fretteren,het vangen van konijnen met een Fret is niet aan een overheids vergunning gebonden, het enige wat je nodig hebt is een verklaring van de grondeigenaar waarin vermeld staat op welk terrein je mag fretteren(perceel nrs). Deze vergunning is maximaal een jaar geldig maar kan daarna gewoon opnieuw uitgegeven worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fretteren,het vangen van konijnen met een Fret is niet aan een overheids vergunning gebonden, het enige wat je nodig hebt is een verklaring van de grondeigenaar waarin vermeld staat op welk terrein je mag fretteren(perceel nrs). Deze vergunning is maximaal een jaar geldig maar kan daarna gewoon opnieuw uitgegeven worden.

 

Is dat fretten met geweer . Of met netten en bundels ?

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook daar staat een speciale regel voor , voor het meenemen .

 

Geert

 

In Nederland ook, conform de faunawet. Volgens mij ligt hiervoor de verantwoordelijkheid bij de provincie maar is het beleid vrij eenduidig: bel 0900 884, wacht tot de faunabeheerder komt en neem het dier niet mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is dat fretten met geweer . Of met netten en bundels ?

 

Geert

 

Met netjes,jagers doen het ook wel met geweer maar die hebben dan sowieso al de jacht gepacht en dus geen speciale frettervergunning nodig(neem ik aan tenminste).

Ik deed het met netjes in de vorm van een soort netzak die je over, en een beetje in een pijp zet,het konijn springt in die zak en die trekt zich vervolgens dicht door een koord wat door de randen van dat netje is gelust,dat koord is met een stokje in de grond gestoken.Een ander systeem is met rolnetjes, dit zijn wat grotere netjes, gedeeltelijk in de pijp gestopt en een springend konijn rolt zich als het ware op in dat netje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Gerbenvink

 

Om te kunnen jagen met een geweer moet je aan de volgende eisen voldoen:

 

1) jachtdiploma gehaald hebben bij de SJN (stichting jachtopleiding Nederland)

2) jachtverzekering hebben

3) Jachtrecht op een jachtgebied van tenminste 40Ha

4) lidmaatschap bij de KNJV of NOJG

 

Zonder jachtvrienden die je het jagen gunnen op hun jachtgebied, wordt jagen in NL een dure aangelegenheid.

Alle jagers in NL kunnen op papier in ieder geval aan de eisen voldoen, maar om daadwerkelijk te kunnen jagen gaan velen naar het buitenland. Met name Duitsland.

 

Driehart

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Gerbenvink: Iedere vorm van jacht is in NL aan strenge regels verbonden. @zwellever noemt het fretteren als vergunningvrij, maar ook dat ligt zo simpel niet. Officieel mag je met fretten geeneens buiten de bebouwde kom wandelen, er is een oud wetje van vlak voor WOI dit dat verbied. Niet dat het nog nageleefd wordt, met meer huisdierfretten als jachtfretten in NL, gelukkig maar, ik heb jaren met veel plezier in de bossen gewandeld met m'n fretten. (zie avatar voor eentje)

 

Landeigenaren hebben meestal al afspraken met jagers, of zijn het zelf en zullen niet snel toestemming geven. Sterker nog, 't is mij al een paar keer gebeurd dat zo'n kerel een fazantje terug eiste, die ik net van de weg had geplukt! Mooi laten lullen, ze staan niet in hun recht.

 

Voor aangereden wild heb je bijna altijd een transportvergunning nodig. Ik ben vroeger vaak genoeg op het politiebureau geweest om die te halen voor dieren die ik wilde laten opzetten (Vossen, bunzingen, buizerds). Op die vergunning staan een aantal uitzonderingen, waaronder konijn en houtduif. Deze mag je dus bij je hebben zonder vergunning/boete.

 

Je vraag impliceert dat je zelf zou willen jagen?

Lijkt me uiterst onverstandig om dit te gaan doen met pijl en boog of andere primitieve middelen. :mad: De kans is zeer groot dat je een dier verwond ipv humaan dood.

 

Als je wilt oefenen, 'schiet' dan met je camera foto's. Een hele goede praktijk oefening voor de jacht. Zo leer je waar het wild zit, hoe je ze moet benaderen of juist opwachten, rekening houden met windrichtig, stil lopen/zitten, etc. Je weet bovendien dat iedere succesvolle foto een maaltje had kunnen zijn, als je een geweer had gehad.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

In Nederland ook, conform de faunawet. Volgens mij ligt hiervoor de verantwoordelijkheid bij de provincie maar is het beleid vrij eenduidig: bel 0900 884, wacht tot de faunabeheerder komt en neem het dier niet mee.

 

Paar jaar geleden werkte het nog niet zo. De politie of 'faunabeheerder' kwam echt niet langs voor een platte haas.

 

Ik heb me destijds ook verbaasd dat je aangereden wild eerst naar het politiebureau moest brengen om een transportvergunning te krijgen. Tijdens die rit naar het politiebureau ben je immers strafbaar.

 

Op het bureau zouden ze moeten kijken of het dier niet is gevangen met strik of toch geschoten is. Echter de jonge knullen en dames achter de balie vinden het maar vies en gluren hoogstens even in de vuilnisbak zak. Vervolgens moet je ze ook nog gaan vertellen wat voor soort dier het is. ;)

 

De enige reden voor mij om een transport vergunning te halen, was het laten opzetten van een enkel dier. Zonder dat papiertje kan de preperateur het opgezette dier niet registreren en voorzien van labeltje met id nummer en dat is nodig, anders ben je weer illegaal bezig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou zelf niet willen jagen maar was puur uit intresse en verveeling

 

Als je interesse hebt in de schietsport kun je beginnen met een luchtbuks bij een schietvereniging, meen dan met 18 jaar kun je echte wapens kiezen als je door de selektie komt van "goeie jongen" kun je later een (jacht)geweer aanschaffen. Voor de jacht kun je op een kleiduiven vereniging gaan dus met een jachtgeweer zonder het gedoe om jager te worden met de genoemde hoge kosten.

http://schietsport.startpagina.nl/

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe;

Maar goed dat niemand dat wetje kent dan,eerste resultaat voor google naar "fretteer vergunning";

http://www.fretteren.eu/pages/69353/vergunning.html

 

Ik zeg ook niet dat je wel een vergunning nodig bent, maar simpel het bos in wandelen met een doos fretten is er ook niet bij.

Mensen bij de vereniging die wel wilden fretteren konden meestal geen toestemming krijgen.

 

@Geert: Ik ken alleen die vergunning met die uitzonderingen. Dat het onder overig wild valt, geen idee! ;)

De dieren die @Ronin Kogaratsu noemt, horen ook bij die uitzondering inderdaad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je mag jagen op eigen terrein met een luchtgeweer, maar geen "bedreigde" dieren(geen enkele duif noem ik bedreigd!!!).

Je mag geen vallen zetten binnen de wetten. Met boog weet ik niet ook al doe ik aan de sport.

 

Veel succes verder!!!!

 

in nederland mag je in geen enkel geval met iets anders jagen dan een vuurwapen en een akte

dit valt onder stropen, 2500 euro gebruikte spullen kwijt en 2 jaar voorwaardelijk ik zou er nog een keer over na denken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je mag jagen op eigen terrein met een luchtgeweer, maar geen "bedreigde" dieren(geen enkele duif noem ik bedreigd!!!).

Je mag geen vallen zetten binnen de wetten. Met boog weet ik niet ook al doe ik aan de sport.

 

Veel succes verder!!!!

 

De turkse tortel en de hole duif zijn beschermde duif soorten .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Geert,

 

Klopt helemaal. Dank voor de aanvulling.

Je kan wel je examen doen op je 16de geloof ik ,m aar pas jagen met een geweer vanaf je 18de.

 

Aanvullend:

Het examen van de SJN bestaat uit de volgende onderdelen:

1) Theorie examen

2) Kleiduiven schieten

3) schieten met een kogelgeweer

4) omgang wapen (veiligheid) hier zakken de meesten kandidaten op.....

 

 

Driehart

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Gerbenvink,

 

Wat een reactie joh.....

Ik dacht dat je alle ins en outs wilde weten omtrent wat mogelijk is binnen de Nederlandse wet en regelgeving...

 

Nou er zijn een aantal soorten die je mag vangen (met netten of iets dergelijks). In geen geval met geweer. Dit zijn de soorten die min of meer vogelvrij zijn.

 

Zelfs voor diersoorten bemachtigen met bijv. roofvogels is regelgeving van toepassing.

Diersoorten met bijv. (lange)honden bemachtigen is verboden.

 

Ik hoop dat je een aardig beeld krijgt.

 

Maar als TSHTF dan doet iedereen gewoon wat nodig is en dan breekt nood de wet.

 

Driehart

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...