Ga naar inhoud
GENEGEERD

Water opslag in plastic of beton


Kans

Aanbevolen berichten

Vraagje voor de plastic en beton experts,

 

Wil een plastic regenton aanschaffen voor regenwateropslag.

Geeft plastic iets af aan het water waardoor drinken gevaarlijk kan worden?

Zelfde vraag heb ik voor een betonopslag in de grond, je hebt van die betonnen regenwater bakken, maar beton geeft ook iets af aan het water waardoor het minder gezond wordt, zijn daar oplossingen voor, naast filteren natuurlijk en worden dat soort zaken wel filteren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik denk dat het meer van belang is dat het water een regelmatige aan en af-voer heeft,zodat het water regelmatig ververst wordt als of het van beton of plastic is,mijn persoonlijke voorkeur gaat echter uit naar beton;het is steviger,niet lek te prikken en ik heb het idee dat water er iets"levender"in blijft,maar dat is persoonlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ergenis in africa werden tweehonderdliter vaten gebruikt voor water opslag,maar voor het gebruik werd de binnenkant ook gesaust met een cement soort.

dit systeem werd ook gebruikt in het verleden (of mischien nog het heden ) voor het sausen van drinkwatertanks aan boord van zeegaande schepen.

Indien je een regenwater gaat gebruiken met het doel van drinkwaterconsumptie raad ik je aan alles te filteren,koken etc voor gebruik.

bij iedere bui spoelt namelijk een hoop vuil mee van het beregende oppervlak,en hoe langer het droog is geweest hoe meer vuil er zal meekomen in je water opslag.

 

Zwellever heeft gelijk als ie zegt dat water een regelmatige aan en afvoer moet hebben,want in een ton is het een stilstaand en na een tijd dood water.

dus consumatie kan risico's vormen,en dat willen namelijk niet. ( althans ik niet ) :o

Bij wijze van expirement neem je maar eens een gewone schone emmer en die vol laten regenen

het ogenblik dat er blaadjes gaan inwaaien of vliegen, muggen, of andere insecten gaan erin komen dan moet je maar conclusies trekken,of je het nog zo kan consumeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vers regenwater dat schoon opgevangen is is drinkbaar. daarbij is het aan te raden eerst de verontreiniging uit de lucht te laten weg regenen. In bakken beton of kunststof gaan zich op den duur algen vormen. Hoe ruwer het oppervlakte van de ton of bak hoe makkelijker dit zal gaan plaatsvinden. Tevens is een ruwer oppervlakte lastiger te reinigen.

Voor het overige sluit ik mij aan bij Zwellever en mitros.

Link naar reactie
Delen op andere sites

cement moet wel bewerkt worden met een aparte waterdichte laag

beton is van zichzelf over het algemeen poreus

 

Er is spul te krijgen om het waterdicht te maken.

Je mengt het onder de cement.

Maar kant en klare bakken zijn van zichzelf al waterdicht.

Ligt ook aan de dichtheid en kwaliteit van het beton.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Paar reacties poberen aan te halen.

 

Doorstroming, ja lijkt me goed, maar als er te kort is noway.

Of het nodig is, dood water, weet ik niet, in botswana maakte de westerlingen, de locale hadden daar geen geld voor, een gat in de grond op een lage plek, meter of 5 doorsnee meter of 6-7 diep. Daar werd een deksel op gemaakt zodat je er miet zomaar in kon lopen, en wat slimme guultjes om regenwater zo goed mogelijk naar het gat te leiden.

Het gat werdt met een soort stuckwerk stevig gemaakt geen idee of dat iets speciaals was volgens mij niet.

 

Dus van doorstroming was geen sprake, het werd in de water ton gepompt die boven op wat palen stond en dat was de water voorziening.

Stom kan me niet meer herrinneren of er gefliterd werd zal zeker geen hightech duur filter zijn geweest.

Ik kan me nu niet eens meer herrinneren of het gedronken werd? Maar het kwan uit de kraan dus afwassen zeker, tanden poetsen ook.

Volgens mij werd het ook gedronken kan me niet meer herrinneren dat ik veel met water sjouwde.

Shit ik wordt oud....

 

Maar een echt antwoord heb ik nog niet geeft beton een stof af, ik dacht van wel omdat koykarpers ook niet in beton vijvers overleven, zal dat nog eens opzoeken. Voedselgrade plastic vertrouw ik ook wel maar spul waar een regenton van wordt gemaakt is dat zeker niet, vandaar de vraag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik me afvraag naast het plastic waar het water in bewaard gaat worden of de kwaliteit van de regen goed genoeg is om voor langere tijd te drinken. Inderdaad luchtverontreiniging en lage/geen mineraalwaarde van dit waarde lijkt het mij niet geschikt voor langere tijd. De opvangbak zal donker moeten zijn tegen algen, maar ook bacterieën zijn een risico.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf een paar flinke plastic jerrycans vol staan met water, om de houdbaarheid te verlengen kun je er micropur aan toevoegen of simpelweg wat bleekwater.

Nadeel van bleekwater is de chloorsmaak. Voor langere perioden zonder water heb ik een katdayn pocket achter de hand, misschien dat ik nog een UV lamp aan het assortiment ga toevoegen om eventuele virussen te inactiveren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...