Ga naar inhoud
GENEGEERD

Cursus PMR Porto's


Communicator

Is er interesse in een PMR Cursus  

13 leden hebben gestemd

  1. 1. Is er interesse in een PMR Cursus

    • Ja!
      9
    • Nee .. eeh... wat?
      4


Aanbevolen berichten

Ik ben zelf al een tijdje in het bezit van een Wouxun porto.

 

Dit fantastische apparaat heeft heel veel mogelijkheden waarvan ik momenteel 10% snap. denk ik ... ongeveer...

Ik hoor overal bellen rinkelen, en begrijp goed wat er bedoeld wordt, maar arme Communicator heeft in dit geval geen idee waar de klepel hangt :S

 

Ik ben serieus geïnteresseerd in een cursus PMR porto's.

Er zijn wel een aantal leden die er veel van af weten. Maar wellicht is het een idee om dit klassikaal (of iets dergelijks) aan te pakken?

 

Ik heb het hier trouwens niet over de 'Kijkshop en Blokker' Porto's. Maar meer over de programmeerbare Baofengs en Wouxuns en dergelijke.

Deze kennis ontbreekt het mij grotendeels nog aan, en daar wil ik wat aan doen!

@gerbewoner ?? Kan jij hier iets mee? Of zijn er andere gegadigden die mij, en misschien ook anderen , dit goed kunnen uitleggen?

 

Suggesties zijn welkom uiteraard!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

ah

daar zijn de concrete vragen.

 

off set

die heb je nodig om met een repeater te communiceren. Ik ken geen repeaters die in de PMR band zitten. Dus deze functie heb je niet nodig.

als je een licentie hebt kan je dit wel gebuiken.

 

Een repeater is een zender/ontvanger die bij voorkeur hoog staat opgesteld. Dan kan je deze namelijk met gering vermogen bereiken 1 tot 5 watt

deze luisterd op frequentie 1 en zend op een frequentie die hoger of lager is.

Dat is de shift die kan dus + of - zijn

stel er is een repeater die luisterd op 145.6500 en zend op 145.0500 Dat gaat over 2 kanalen anders zit dat mekaar in de weg

dan kan je de bamibak zo instellen met de shift dat deze luisterd naar de repeater op 145.0500 en zodra je met de bamiporto gaat zenden pakt die de shift en stuurd het signaal weg op 145.6500.

de repeater pakt je signaal op en gooit het er weer uit. Omdat deze veel hoger is opgesteld is je berijk dan veel groter. zo kan ik vanuit utrecht de repeater van zaandam gebruiken en een verbinding maken met een maatje in hoorn. iets wat met een directe verbinding nooit gaat lukken.

 

gan zonder licentie niet op repeaters werken. Die worden door zendamateurs vrijwillig onderhouden en geplaatst en vinden het niet fijn als deze misbruikt worden.

Het is maar 1 kanaal als je dit bezet houd kunnen anderen er geen gebruik van maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is er alweer een meeting gepland? Indien mogelijk lijkt het me leuk om een soort workshop te organiseren met verschillende apparatuur waarin eenvoudig uitgelegd kan worden hoe eea werkt. Hamradio, pmr,lpd en 27 mc verschillen kunnen we dan laten zien. Ik heb diverse programmeer kabels en software, de bami porto's kunnen we dan voorzien van een "standaard" programmering. Er is een hoop mogelijk, ook antenne metingen voor de DHZ'er.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner

Ik heb meestal ook wel het een en ander bij me.

 

Anders in december een hike plannen in Chaam. Paar uurtjes wandelen, workshop communicatie en dan weer paar uurtjes terug?

 

Heb van het weekend een munitiekistje gehaald dus ik hoop in december de PMR parrot repeater ook wel helemaal operationeel hebben (als de laatste spulletjes uit China binnen zijn dan).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb we interesse in het uitwisselen van kennis/workshop.

ben de bezitter van 2 bami portos met programmeer kabel en een 7800 van yaesu dus spullen genoeg om het een en ander te testen.

kom wel naar Chaam. Als er een PMR repeater is kunnen we ook ?legaal? oefenen met het gebruik van repeaters ;-)

dat zou tof zijn....... btw @gerbewoner, is het een simpele papagaai of duplex repeater?

 

carpool kan van locatie 030 bv NS station driebergen -zeist

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner

Het is een papegaai. De ruimte op pmr446 is te beperkt voor een duplex repeater. Van lpd naar pmr zou kunnen maar daar hangt dan wel weer een ander prijskaartje aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner

Overigens is het wel een slimme papegaai :D Heeft voicemailboxen waar gebruikers door middel van DTMF tonen gebruik van kunnen maken. Je kunt het laatst ontvangen bericht opnieuw afluisteren, handig voor als er mensen eerst buiten bereik van de repeater waren en nu in de buurt zijn, en je kunt op vaste tijden een bericht laten uitzenden. Handig kastje dus. Samen met porto en 6800mah batterij zou het geheel wel een week of twee autonoom moeten kunnen draaien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner
Op advies van @Prepping76 (en door de enorme enthousiaste "portopraat" van @Communicator en @gerbewoner) heb ik ook een bamiporto aangeschaft.

 

ik heb er de ballen verstand van, dus een cursus is zeeeeer welkom!

 

"hint" ;)

 

Dat is een heerlijke porto. Niet in de laatste plaats omdat deze waterdicht is. Audio is goed en batteryduur is ook heel goed. Ik kan je wel een config bestandje sturen met sowieso alle PMR en LPD kanalen erin. Ga je iig niet op "foute" frequenties zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je serieus meer wilt weten van dit soort radio's, ga dan gewoon een cursus zendamateur doen en haal je N licentie. Dan mag je die bamibak enzo ook gewoon legaal gebruiken en kan je de repeaters gebruiken; allemaal dingen wat zonder licentie niet mag en waarbij je zendamateurs die WEL netjes hun licentie gehaald hebben, vaak in de weg zit of onnodig irriteert. Een N licentie is echt niet zo extreem moeilijk te halen, morse code hoef je al niet eens meer te kennen.

 

Een cursus doen om je radio te leren kennen, maar niet de zendamateur N licentie willen halen, is in mijn bescheiden mening nogal belachelijk. :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner

Ach ik zit niet zo te wachten op de registratie die samenhangt met de licentie. En aangezien amateurs geen bijzondere status hebben op de pmr446 frequenties heb ik niet echt het gevoel dat ik iemandcdwars zit als ik met een half watje uitkom op deze frequenties met een porto waar ik toevallig de antenne van kan losschroeven. Let wel het gaat hier om een cursus pmr446 en niet om een cursus illegaal amateur repeater gebruik.

Ik luister vaak zat met de scanner naar de Rotterdamse repeater en heb ook niet te behoefte om me te mengen in het vaste groepje daar. En uk heb zomaar het vermoeden dat als ik mijn n licentie haal en daar vragen ga stellen over mijn midland g7 ik ook niet veel info kan verwachten.

 

Sent from my GT-I9105P using Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je serieus meer wilt weten van dit soort radio's, ga dan gewoon een cursus zendamateur doen en haal je N licentie. Dan mag je die bamibak enzo ook gewoon legaal gebruiken en kan je de repeaters gebruiken; allemaal dingen wat zonder licentie niet mag en waarbij je zendamateurs die WEL netjes hun licentie gehaald hebben, vaak in de weg zit of onnodig irriteert. Een N licentie is echt niet zo extreem moeilijk te halen, morse code hoef je al niet eens meer te kennen.

 

Een cursus doen om je radio te leren kennen, maar niet de zendamateur N licentie willen halen, is in mijn bescheiden mening nogal belachelijk. :p

 

Als ze in WW2 allemaal een N of F licentie hadden gehad was het voor de Duitsers wel heel makkelijk geweest denk je ook niet.

Dankzij de illegale zend amateurs uit die tijd kon het verzet bericht uit brengen aan de geallieerden.

De nieuwe antenne wet verplicht je om te vermelden waar en met welke antenne en radio jij op de QTH zit.

Wil jij als prepper wel hier aan mee doen?

Ik in ieder geval niet

Ik zeg niet dat je zonder licentie op amateur banden moet gaan zenden.

Maar dat je het spul in huis heb voor SHTF en het dan vol gas gebruikt tijdens SHTF ben ik en zelfs menig hulpverlener niet op tegen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner

Waarbij het overigens niet verboden is het spul in huis te hebben zolang het maar niet gebruiksklaar staat. Dus netjes in de doos op zolder is volkomen legaal.

 

Sent from my iPhone using Tapatalk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zeg niet dat we allemaal onze licentie moeten gaan halen he, ik zeg alleen maar dat als je serieuze interesse hebt in je radio beter begrijpen dan "kanaaltje kiezen, spreeksleutel inknijpen en lullen maar" dat zo'n cursus dan gewoon de meest logische stap is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan natuurlijk ook gewoon cursus volgen zonder examen te doen, je doet zo wel technische kennis op die bij een hoop andere zaken van pas kunnen komen. Denk aan accusystemen, laadregelaars, zonnepanelen enz. Je elektro/electronica kennis wordt er alleen maar groter door, naast bv antenne technieken die je zelf kan omrekenen naar 27 MHz, lpd en pmr. Richteffecten, antennehoeken en misschien ook wel uitpeil technieken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...