Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 12
    Last (wo)man standing
    Ingeschreven
    Mar 2012

De valkuil van vriendelijkheid (vooral voor vrouwen)

In een SHTF scenario is de vrouw meestal een ondergeschikte, dus potentieel slachtoffer doordat ze doet wat ze altijd al deed namelijk aardig en beleefd zijn. Dus nooit nee kunnen zeggen om conflicten te vermijden.

Helemaal fout, vooral in een ramp scenario.
    om nu alvast dit gedragspatroon te veranderen ( dus in een SHTF situatie problemen voorkomen) kun je een boek bestellen, waarin deze valkuil wordt afgeleerd.

(Jacqui Marson) Altijd aardig zijn, beleefd, vriendelijk en behulpzaam, charmant, grappig en sociaal, nooit 'nee' zeggen, conflicten mijden en de behoeften van een ander voor de jouwe stellen. Herkenbaar? Veel mensen en vooral vrouwen hebben last van bovenstaande gedragspatronen. Vriendelijkheid wordt een valkuil waarin je jezelf kwijtraakt.

Psychologe Jacqui Marson heeft in haar jarenlange praktijk veel met deze andere kant van vriendelijkheid te maken. Het is erg lastig om los te breken van vertrouwde gedrags- en denkpatronen die de belangen van een ander boven de eigen belangen stellen. In dit boek laat Jacqui Marson zien hoe je vriendelijk gedrag kunt omzetten in authentiek gedrag en zo bevrijd wordt van de druk van anderen.

Bijlage 6191
    http://www.succesboeken.nl/?isbn=978...82&pc=100ED3E2

In een eerder topic wordt uitgelegd wat je moet doen in een kritieke situatie;
    Veiligheids-tips speciaal voor vrouwen
    Na het lezen van deze 9 cruciale tips, ben je beter voorbereid in ieder geval weet u na deze tips voldoende om u niet te laten verrassen.

Echter nu gaan we ons meer richten om te kijken wat we zijn en of we dit willen zijn, dus deze uitleg geldt ook voor mannen.

Kernkwaliteiten en kernkwadranten voorbeelden lijst

Wat kunnen we hier mee?
    Bijvoorbeeld als je dus in ons voorbeeld van een SHTF scenario "bescheiden" bent kan dit gezien worden als onderdanig en dus lok je onbedoelde reacties uit.

In het voorbeeld (klik op de link, onderaan) is de kernkwaliteit bescheidenheid. Wanneer je te bescheiden bent loop je het risico om onzichtbaar te worden, dit is de valkuil of vervorming. Het positief tegenovergestelde van onzichtbaar zijn is jezelf presenteren; dit is de uitdaging. Mensen die zich te veel presenteren vertonen vaak arrogant gedrag; iets waar bescheiden mensen over het algemeen allergisch voor zijn. Arrogantie “lokt” in dit voorbeeld weer onzichtbaar gedrag uit; de valkuil.

Wanneer je erin slaag om je uitdaging te ontwikkelen, jezelf meer te presenteren, heb je een dubbele kwaliteit: Jezelf vanuit bescheidenheid presenteren. Dit is een positieve combinatie van de kernkwaliteit en de uitdaging. Hierdoor loop je minder kans om in je valkuil te belanden

Als ik mezelf als voorbeeld neem, ben erg bescheiden en kwam er recent achter dat dat juist reacties oproept bij de zogenaamde ALFA types, dus op de werkvloer, verenigingsleven enz.

zie het topic van [MENTION=209]Bolo[/MENTION] http://preppers.nl/forum/threads/767...igings-Analyse

Dus om conflicten proberen te voorkomen door je terughoudend op te stellen roep je juist een reactie op door de ALFA die dit aanvoeld en ziet als zwakte en dus gaat domineren. Dit kan zich op allerlei manieren manifesteren.

Maar de insteek van dit onderwerp is eigenlijk pas op voor de valkuil vriendelijkheid en dan met name is deze eigenschap voor vrouwen erg gevaarlijk in bepaalde situaties.

Lees voor de uitleg verder welk type je bent en wat je zou willen zijn

Lees meer met uitleg op de link

http://www.earth-matters.nl/14/8538/...ee-zeggen.html

(Het zijn slechts tips, als u zich prettig voelt bij vriendelijk zijn, mag dat uiteraard).

Spambot hunter
    Ingeschreven
    Mar 2012
    vriendelijk zijn en een andere mening hebben danwel nee zeggen zijn toch 2 heel verschillende dingen

Last (wo)man standing
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Je gaat hierbij wel heel erg uit van een stereotype vrouw... Ik snap wat je probeert te zeggen, je bedoeling is goed, maar niet elke vrouw is vriendelijk of wil dat zijn...

In deze huidige wereld wordt ik misschien gezien als aardig type, maar kom niet aan mijn kids! Dan verander ik in een leeuwin en zal hun tot mijn laatste snik met hand en tand verdedigen! Daar heb ik geen boekje voor nodig, dat is mijn moederinstinct.

Bovendien beschikken vrouwen over andere capaciteiten die bij een SHTF erg handig kunnen zijn, vraag maar aan ons prepperopperhoofd [MENTION=2777]DickBerts[/MENTION] die heeft daar ook een mening over.
    Preparedness is a state of mind as well as a style of life.

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2012
    Iedere persoon op deze aarde heeft evenveel recht op alles wat de aarde te bieden heeft als iedere andere persoon.
    Ongeacht etniciteit, ongeacht locatie, ongeacht grenzen, ongeacht cultuur, ongeacht politiek, ongeacht maatschappelijke positie.
    Forumregels

Senior Prepper
    Ingeschreven
    May 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Davena Bekijk Berichten
    Bovendien beschikken vrouwen over andere capaciteiten die bij een SHTF erg handig kunnen zijn, vraag maar aan ons prepperopperhoofd [MENTION=2777]DickBerts[/MENTION] die heeft daar ook een mening over.
    Ok, Dick klets je hier maar eens uit :-)

WR
    Dare I say it? Could 'Full Faith and Credit' be the new barbarous relic?

SHTF Expert
    Ingeschreven
    Sep 2013
    Onderschat de macht van een vrouw niet. Wij zeggen altijd "Een kut trekt harder dan 10 paarden".

Last (wo)man standing
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Wild Rover Bekijk Berichten
    Ok, Dick klets je hier maar eens uit :-)

WR
    Dat bedoelde ik juist in de positieve zin en dan vooral in mentale of spirituele kracht, niet waarop jij nu doelt. [MENTION=2777]DickBerts[/MENTION] jij kan dat beter dan ik verwoorden...: wat zijn volgens jou de capaciteiten van een vrouw als prepper?
    Laatst gewijzigd door Davena; 04-11-13 om 05:33.
    Preparedness is a state of mind as well as a style of life.

IsaBo
    Guest
    Wat [MENTION=34]Tom[/MENTION] hier zegt vind ik wel kloppen. Vrouwen worden opgevoed met het idee altijd vriendelijk te moeten zijn. Zie Sheryl Sandberg's boek "Lean In: Women, Work and the Will to Lead".

Along with the latter there are the barriers that women create for themselves through internalizing systematic discrimination and societal gender roles. Sandberg argues that in order for change to happen women need to break down these societal and personal barriers by striving for and achieving leadership roles.
    Meisjes wordt onbewust opgevoed lief en aardig te zijn. Dominant spel is "not done" voor meisjes behalve [MENTION=836]Davena[/MENTION] als een meisje of vrouw haar kinderen verdedigd. Dan is het wel sociaal geaccepteerd. Dus wat je zegt bevestigd gewoon wat Tom schreef.

Ook ik heb er last van. Bijvoorbeeld: steeds als ik op dit forum iets wil schrijven wat als onvriendelijk, bitchy of correctie uitgelegd kan worden (of het gewoon is) zal ik mezelf corrigeren en Úf het niet schrijven Úf mjin post zodanig aanpassen dat het wel aardig is. De enkele keren dat ik me wel gewoon uit voelen in mijn maag slecht aan. Som begin ik letterlijk te beven of krijg buikpijn. Dat geldt ook voor mijn dagelijks leven. Maar net als Davena geldt ook hier weer een uitzondering. In mijn geval inderdaad mijn kinderen maar ook als ik iemand wil verdedigen die dat zelf niet of slecht kan. En sorry (zie je hier komt de innerlijk blijkbaar nodige verontschuldiging weer) soms als iemand mij herhaaldelijk heel heel heel erg irriteert. Zoals jouw prepperopperhoofd al eens gemerkt heeft. Maar ook dan beef ik en heb spijt van mijn harde woorden. Terwijl dat niet zou moeten of hoeven. het is verinnerlijkt

DickBerts
    Guest
    [MENTION=836]Davena[/MENTION]. Ik wil liever niet bij iedere discussie betrokken raken. Maar omdat jij het bent die het vraagt, zal ik er toch wat over zeggen. Ik ben overigens de laatste die zichzelf als prepper opperhoofd ziet. Omdat ik een boekje heb geschreven? Zouden meer mensen moeten doen. Hoe ouder ik word, hoe meer in ga inzien, dat zowel het leven zelf als de mens een mysterie zijn, waarop concepten maar nauwelijks vat krijgen, hoe graag we dat ook willen. In mijn geliefde Baghavad Gita, de Bijbel van de Hindoes staat: "In ieder vrouwenlichaam zit een mannenziel en omgekeerd". Dan moet ik al zo lachen. Vergeet het maar met je concepten, zo interpreteer ik die zin uit de Gita. En vergeet het maar met je concept dat je met vriendelijkheid niks bereikt bij een shtf. "Responsability" in de zin van being able to respond to the situation, dat gaat het hem doen. Flexibiliteit en niet vastgeroest zitten aan concepten over man en vrouw etc, dat is belangrijk voor je overleving. Zo'n boekje als waar Tom het over heeft, kan handig zijn voor mannen of vrouwen die niet tot het hele spectrum aan mogelijke reacties op een situatie in staat zijn. Veel liefs en veel hardheid van Dick, marinier EN softie.
    Laatst gewijzigd door DickBerts; 04-11-13 om 08:44.

Diehard Prepper
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door IsaBo Bekijk Berichten
    Wat [MENTION=34]Tom[/MENTION] hier zegt vind ik wel kloppen. Vrouwen worden opgevoed met het idee altijd vriendelijk te moeten zijn. Zie Sheryl Sandberg's boek "Lean In: Women, Work and the Will to Lead".

Meisjes wordt onbewust opgevoed lief en aardig te zijn. Dominant spel is "not done" voor meisjes behalve [MENTION=836]Davena[/MENTION] als een meisje of vrouw haar kinderen verdedigd. Dan is het wel sociaal geaccepteerd. Dus wat je zegt bevestigd gewoon wat Tom schreef.

Ook ik heb er last van. Bijvoorbeeld: steeds als ik op dit forum iets wil schrijven wat als onvriendelijk, bitchy of correctie uitgelegd kan worden (of het gewoon is) zal ik mezelf corrigeren en Úf het niet schrijven Úf mjin post zodanig aanpassen dat het wel aardig is. De enkele keren dat ik me wel gewoon uit voelen in mijn maag slecht aan. Som begin ik letterlijk te beven of krijg buikpijn. Dat geldt ook voor mijn dagelijks leven. Maar net als Davena geldt ook hier weer een uitzondering. In mijn geval inderdaad mijn kinderen maar ook als ik iemand wil verdedigen die dat zelf niet of slecht kan. En sorry (zie je hier komt de innerlijk blijkbaar nodige verontschuldiging weer) soms als iemand mij herhaaldelijk heel heel heel erg irriteert. Zoals jouw prepperopperhoofd al eens gemerkt heeft. Maar ook dan beef ik en heb spijt van mijn harde woorden. Terwijl dat niet zou moeten of hoeven. het is verinnerlijkt
    Dank voor je openheid Isabo, ook hier herkenning :-). Daarom is het juist zo leerzaam om WEL te oefenen en te spelen met bitchy zijn zo af en toe. Zo heb ik, om te oefenen, ooit eens bewust voorgedrongen in winkels :-) (zweten, hartkloppingen en dan een ontzettend onschuldig gezicht trekken)

Het grappige is dat als ik vind dat ik dominant of vals doe, dat anderen vinden dat dat wel meevalt. Of.... dat andere mensen zo heftig schrikken van mij, dat dat nou ook weer niet de bedoeling was.

Je kunt je vriendelijkheid ook positief gebruiken hoor. Je kunt met de meest vriendelijke uitstraling de vreselijkste dingen uithalen. Het voordeel is dat mensen dat dan niet verwachten en je onderschatten....... bitchy he?
    "Be prepared, not scared"

Vergelijkbare onderwerpen

1. Veiligheids-tips speciaal voor vrouwen
    Door Tom in forum Survival Algemeen
    Reacties: 28
    Laatste Bericht: 18-11-13, 18:47
  2. Acute vergifiging bij inname ( vooral door kinderen)
    Door Tom in forum Gezondheid, medisch en verzorging
    Reacties: 2
    Laatste Bericht: 18-05-13, 13:24
  3. Zwangere vrouwen die het over preppen hebben.
    Door Mr. Gold in forum Preppers in de Media
    Reacties: 27
    Laatste Bericht: 28-10-12, 15:29
  4. Reacties: 27
    Laatste Bericht: 16-07-12, 14:59

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten