Ga naar inhoud
GENEGEERD

Leder als materiaal voor uitrusting


Joop

Aanbevolen berichten

Ik vroeg me af wat jullie vinden van leder als materiaal voor delen van een uitrusting. Ik zit dan te denken aan buideltjes en eventueel schedes voor messen/machete of andere gereedschappen. Ik vraag dit omdat het in principe een materiaal is waar mensen makkelijk aan kunnen komen en het erg geschikt is om zelf wat van te maken(als je er de juiste spullen voor hebt) Je zit immers niet met de nadelen van geweven materialen dat het kan gaan rafelen. Verder is het flexibel maar ook sterk en je zou er wellicht tijdelijke waterdichte verbindingen in kunnen maken?

 

Verder ben ik vanavond bezig geweest met een buideltje, voor mij eerste poging wat vinden jullie ervan?

 

20131103_220532_zps61cb910b.jpg

 

20131103_220541_zpsec9c042d.jpg

 

20131103_220605_zpsce1a2ad2.jpg

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Leer is een prachtig materiaal en als je er voor zorgt ook duurzaam. Nadeel is gewicht, het is niet werkelijk waterdicht en eenmaal nat moeilijk te drogen.

Zeker voor messen / machetes geen goed idee. Een goed mes heeft een staal met een hoog koolstofgehalte en is daardoor gevoelig voor roest, dan wil je dus geen schede die vocht vasthoudt en anders zal je veel tijd kwijt zijn aan het vet houden van je staal (sowieso goed idee).

Leer is ook relatief duur, tenzij je bedoeld dat je oude jassen en dergelijke kunt hergebruiken.

 

Iemand als Dave Canterbury hoor ik overigens wel vrij weinig over deze nadelen en hij gebruikt wel veel leer, maar dat heeft ook meer te maken met zijn "zienswijze" om vooral ook voor traditionele methodes te gaan. Overigens wijst hij daarbij moderne materialen niet volledig af als deze een verbetering zijn van de traditionele methodes.

http://www.youtube.com/user/wildernessoutfitters?feature=g-subs-u

 

Leuke poging die buidel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik dacht zelf aan schedes omdat ik ooit een handgesmeden mes heb gekocht dat in een leren schede zat. Deze schede was eigenlijk heel vet gemaakt waarschijnlijk met een soort was. Verder is het leer ook heel stug van de schede. Qua leer acquisitie dacht ik meer aan een oud bankstel strippen van leer. Zo heb ik al tijden de hoes van een zwarte ikea bank van mn ouders in bezit en sinds kort werk ik in de reparaties van banken dus ik heb nu wat meer keus. Zelf zou mij ook meer een traditionele werkwijze aanspreken maar ook de recycle factor/budget spreekt me aan.

 

Persoonlijk denk ik dat het raakvlak met preppen vooral zou zijn dat het een oefening is voor later wanneer je eventueel zelf je spullen zal gaan moetten maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hebben jullie nog ideeen wat voor dingen je van leer zou kunnen maken? Zie opzich een aantal buideltjes wel zitten voor kleinere spullen in mn BOB. Moet eerlijk bekennen dat ik daar nog niet ver gevorderd mee ben maar ik ben nu zo'n operational drybag rugzak van Fostex aan het inrichten maar daar zit natuurlijk geen interieur in. Is gewoon een waterdichte zak met rugbanden en een voorvakje ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hebben jullie nog ideeen wat voor dingen je van leer zou kunnen maken? Zie opzich een aantal buideltjes wel zitten voor kleinere spullen in mn BOB. Moet eerlijk bekennen dat ik daar nog niet ver gevorderd mee ben maar ik ben nu zo'n operational drybag rugzak van Fostex aan het inrichten maar daar zit natuurlijk geen interieur in. Is gewoon een waterdichte zak met rugbanden en een voorvakje ;)

 

Een hoesje voor je firesteel met ruimte voor wat aanmaak blokjes/watten bijvoorbeeld?

Link naar reactie
Delen op andere sites

haha zoals ik het nu lees was het misschien niet zo'n handige vraagstelling :p

@phtvs ja aan dat soort dingen zit ik wel te denken ja, kleine vakjes om aan mn bob vast te maken voor dat soort dingen en dan buidels voor in de bob voor specifieke taken(bijvoorbeeld eten apart van gereedschap)

@Rothbard dan ben ik benieuwd wat voor voorstelling van WTSHTF je hebt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Amber haha ja daar had ik nog niet aan gedacht, heeft zo'n bootcover eigenlijk ook nog een bepaalde functie?

 

@Heksenboot ja leuk idee, ik vind boogschieten wel leuk maar kan nou niet echt zeggen dat ik beschikking heb tot een boog :p zijn dat soort beschermers nou per definitie van een stugge leersoort gemaakt of zou soepel leer ook geschikt zijn? Ik heb eigenlijk uitsluitend leer wat voor bankstellen bedoelt is en dit is natuurlijk bedoelt om lekker soepel te zijn(beetje afhankelijk van de kwaliteit van de bank natuurlijk)

 

@FincalnSpanje waar denk je dat dat ding voor is wat ik gemaakt had?

 

@Geert Dat van die laarzen wist ik nog niet! Maar een raar idee hoor dat ze honden massaal zijn gaan slachten dan.. weet wel dat er veel verschil in looien en afwerken zit. ergens zou ik ook wel graag aan een stuk ongelooide huid komen. Lijkt me ook echt een gaaf materiaal om mee te werken. Gewoon het feit dat je het nat bewerkbaar kan maken en als het droogt wordt het knijter hard en stug.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot

Normaal gesproken maar je dat van stug tuigleer @Joop , maar je kan "vals spelen", door er gewoon een stuk plastic onder te doen (uit een oude harde koffer of zo) en nog een zacht laagje, om de schok te absorberen.

 

Zo kan je ook van alles en nog wat bekleden, zoals PVC-pijp, dat je om een mes heen hebt "gesmolten".

@Raycoupe kan je daar wel meer over vertellen:

 

http://preppers.nl/forum/threads/7063-Super-simpele-schedes-voor-kleine-messen?highlight=schede

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Joop

 

- Langer intact houden van de eigenlijke schoen

- Minder vuil inloop bijvoorbeeld met modder

- Bescherming bijvoorbeeld tegen takken.

- Verbinding schoen en broek op flexibele manier (bijvoorbeeld tegen teken en weer, takjes)

- Bescherming bij impact tegen je scheen (als je ze iets langer maakt, stuk stugger leer, plastic erbij)

 

Ik zat ook te denken aan bijvoorbeeld onderarm beschermers.

Heb je al eens gewerkt met Skai ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er bestaan verschillende soorten leer . En ook de manier hoe het gelooid is doet er veel aan . In de 2ww maakten de Russen laarzen van honden leer omdat dat geen poriën heeft dus water dicht .

Maar @Bandoeng weet ook veel van leer bewerken .

 

Geert

 

Tot nu toe gebruik ik tuigleer ook plantaardig gelooid leer genoemd (ik weet niet hoe ze dat doen). Om mijn messen schedes te maken.

Binnenkort zal ik tutorial topic maken hoe ik schede maak. Nu heb ik eindelijk lijm :rolleyes:

 

Voordelen van tuigleer:

Je kan ze bewerken naar je wensen, als je ze soepel wil houden dan behandel je met olie en als je ze hard wilt maken met 'hot wax'

Wil je wat bewerking op je leer hebben zoals die van @Castaway http://preppers.nl/forum/threads/6296-Shelter-Camping-Kamperen-Gilze-20-21-22-Sept/page44?highlight=gilze Dan maak je het leer vochtig, bewerken/vervormen, wanneer je in die vorm laat drogen dan blijft de vorm ook. Met behulp van haardroger wordt zelf wat harder.

 

Nadeel:

Dat je moet afwerken, olien, beitsen, waxen. Maar dat zie ik eigenlijk niet als nadeel, maar dit is wel met chemisch gelooid/ kant en klare leer al behandeld (bankstel leer bv)

Het leer trkt vocht aan, vooral aan de binnenkant van het schede, tenzij je hotwax doet.

 

Een leren schede is niet om het mes te bewaren, maar om het mes te dragen.

 

Ik maak soms ook telefoon hoesjes

htc-gears-of-wars-phone-case.jpg.d4da3d7f3570f077f48c517a934118ee.jpg

 

Ik hoop dat je hier wat aan heb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Bandoeng Maar dat soort methodes kan je dus in principe niet met mn gerecycled bankleer maken? of in mindere mate? Waar haal jij je tuigleer vandaan dan? Wel gaaf zo met die patronen, maak je dat met warme stempels of iets dergelijks? En dan die stiknaden doe je daar nog wat speciaals mee? Ik denk nu dat je eerst een groef hebt gemaakt in het leder en gaatjes voorgeprikt. Dan met 2 naalden de stiknaad gelegd klopt dat? Gebruik je dan ook linnen als draad? of is dat stiekem gewoon synthetisch? Wat voor lijm heb je dan precies? ik heb er ook wel een speciale lijm voor. Heeft eigenlijk ook wel weer wat weg van contactlijm.

 

@Geert dat een materiaal stinkt bij bewerken heeft me eigenlijk nog nooit tegen gehouden. Ooit wel eens iets met polyester/vinylester hars gemaakt? Verder heb ik ook wel eens van natuurlijke koeienhoornen blaashoorns gemaakt. Als je dat zaagt ruikt het alsof iemand met een aansteker in je haar zit te klooien. Geloof ook niet dat het een fijn materiaal is maar kan me voorstellen als je het combineert met soepel leer dat je makkelijk dingen als simpel schoeisel kan maken Maar een trommel maken lijkt me bijvoorbeeld ook leuk ;)

 

@Heksenboot is denk ik wel lastig om zo'n stuk pvc netjes van leer te voorzien. opzich wel de moeite waard om te proberen want pvc is natuurlijk nagenoeg onverwoestbaar

@Amber sorry ik had even over je heengelezen! kan me voorstellen als je met weer zoals vanavond een eind moet lopen dat je blij bent met Boot Covers met bijvoorbeeld aan de binnenkant plastic ertegenaan gestikt zodat het meeste water niet de kans krijgt om je schoenen in te trekken aangezien je waarschijnlijk een regenjas/broek draagt die prima het water op je schoenen afvoert. Verder heb ik wel eens wat herstellingen gedaan met Skai maar ik kan niet zeggen dat wanneer ik de keus krijg ik daar voor zou kiezen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan, maar heel lastig. Tuigleer kan je bewerken (stempelen, vorm geven) door ze eerst vochtig te maken. Zoals ik al zei. Wanneer ze vochtig zijn, dan is het leer soepeler. Druk je met je nagel op het leer, dan blijf het staan. Kijk maar hier https://www.youtube.com/results?search_query=leather+stamping&sm=3

Schede naaien (hihihi) doe je met naald en garen... sorry ik heb grolsch kanon. De garen is van gewaxte linnen. De groeven is gemaakt om de naden dieper te zitten zodat ze minder snel slijten en het ziet er meteen netter uit. Ik heb daar speciale zelf gemaakt groef snijder

 

Foto550-WTCBWS6G.jpg.756d389675d5b07142f5230b58874b7e.jpg

Zelf gemaakt van inbussleutel, Verstelbaar groefsnijder

 

Geen speciale lijm, gewoon contact lijm wat de schoenmaker ook gebruiken.

 

Hier mijn eerste amateuristisch foto tutorial link van mijn eerste schede

Hier heb ik kant en klare leer gebruikt, nog geen tuigleer gekend. Je ziet dat patronen en vorm is gemaakt, maar super lastig. Langer droogtijd, langer inweken en hard indrukken om stempel te maken.

 

Tuigleer en andere benodigdheden bestel ik bij Boomsma. Ze verkopen ook rest leer dacht ik.

 

Zoekzes

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later...

@Bandoeng ben zelf nu ook wat aan het proberen met Tuigleer, zo heb ik bijvoorbeeld een telefoonhoesje gemaakt van tuigleer met een gepekte nylon van zo'n handstikhulp(wel gewoon normaal met de hand gestikt) Verder heb ik vandaag zo'n stempelsetje gehaald uit belgie (lederhandel in zonhoven) heb daar ook wat tuigleer vandaan maar heb ook wat van echtleer.nl

 

Maar ik had nog wel even een vraagje aan je, in je tutorial zie ik dat je wat zelf gemaakt gereedschap hebt. Zoals dat groevensnijdertje, waar je er eentje van een stuk hoorn en imbus hebt maar ook 1 van een schroevendraaier? heb je daar misschien meer foto's van en hoe doe je dit precies? verder nog leuk zelf gemaakt gereedschap?

 

2014-05-06-21.40.36.jpg.a571cc7a191d30bd3afca0c367dea682.jpg

 

20140317_103958.jpg.b2113a35a079ced74ff9ef2dbb360e93.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...