Ga naar inhoud
GENEGEERD

Kleding opnieuw op de bon in WW III ?


Gast Dick Berts

Aanbevolen berichten

Gast Dick Berts

Kleding is het meest vergeten survival artikel. Dankzij de goedkope kleding importen uit China -die absoluut gaan wegvallen- zijn we zo verwend geraakt, dat het er nog maar aan ontbreekt, of we zijn zelfs te lui om onze kleding te wassen en kopen liever nieuwe.

 

Via marktplaats heb ik het volgende boekje gekocht: "Kleding op de bon. Kleding- en textielschaarste in Nederland 1939-1949" . Het boekje is uitgekomen ter gelegenheid van de gelijknamige tentoonstelling, die in 1995 langs drie Nederlandse musea is getrokken.

 

Een ontzettend leerzaam boekje waaruit ik het onderstaande citeer;

 

Mevrouw Nauta-van der Hoeven uit Rotterdam, schrijft op 18 november 1943 in haar dagboek: "Textielgoederen zowel kleren als huishoudgoed, mogen nu helemaal niet meer gekocht worden. Voor alles moet een speciale vergunning worden aangevraagd, die niet zal worden gegeven, tenzij men geen enkel stuk van het gevraagde meer bezit. We moeten nu verder dus teren op wat we nog hebben en dat begint angstwekkend te slijten. We zullen er dus allemaal hoe langer hoe gekker uit gaan zien. Vooral de toestand van de kousen is heel precair. En in de winter kun je toch niet zonder lopen, zoals deze zomer oude en jong en arm en rijk al deed".

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Rare mode aan:

 

Als er spullen op de bon moeten/komen is er mijn inziens nog geen SuperSHTF.

Dan mogen we dus nog van'geluk' spreken, als er SSHTF is dan zijn we zover gedicimeerd/samenleving ontwricht dat we dromen van toen er dingen op de bon waren.

Je hoord mij absoluut niet zeggen dat het toen leuk gezellig fijn of redelijk was.......

 

Rare mode uit.

 

Het aantal mensen in Ned is bijna verdubbeld sind 1940, ik heb geen gegevens over hoeveel voedsel we toen zelf produceerde en hoe dat nu zit.

En dan nog wat kunnen we nu produceren als de olie of energie toevoer stopt?

Hoeveel mensen hebben nog een groentetuintje, hoeveel mensen kunnen nog iets zelf?

Hoeveel mensen willen nog echt werken?

Heo snel kunnen we schakelen?

 

Een nieuw griep virus dat dodelijk is zal zo snel verspreid worden dat er geen houden aan is.

En dat is dan nog een natuurlijk iets, daarnaast is er de mens met zijn dodelijke speeltjes en altijd weer een maloot die denkt dat zijn macht bij lange na niet groot genoeg is en de hele wereld wil besturen.

Kernenergie, genetische manipulatie, gemaakte virussen, en wat al niet meer, we hebben geen idee wat de risico's echt zijn we hopen er maar het beste van.

 

We zijn overtuigd dat we slim genoeg zijn om in de toekomst de oplossing voor het radioactieve afval te vinden, maar na 50 jaar afval maken weten we nog steeds niet hoe we dat kunnen oplossen, fijn voor de volgende generatie.

We zouden de wijsheid moeten hebben om te beseffen dat wat technologisch mogelijk is niet wil zeggen dat we dat dan ook moeten willen, of we zover zijn?

 

En dan nog de 'slimmerikken' die ons afhankelijk proberen te maken van consumeren, geld en al het anderen wat er eigenlijk niet toe doet. Ja ik ben daar ook gevoelig voor het is niet voor niks een groot 'succes'

 

Het wordt langzaam tijd dat we als mensheid de volgende stap maken, laten we hopen dat we dat kunnen voordat de schade die we toebrengen aan deze unieke planeet te groot wordt en we onszelf uitroeien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Dick Berts

Wat een geweldig verhaal Kans! Ik ben het helemaal met je eens. Kon het niet laten om het drie keer te lezen. Vierde keer voel ik al aankomen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zie dit topic nu dat dreigt te worden bedolven door andere topics.. maar zoals ik al aangaf in mn voorstelpraatje.. ik denk inderdaad ook echt dat het belang van kleding onderschat wordt. Vandaar ook dat ik eigenlijk wil gaan leren om zelf bijv. sokken te breien. Kan wel 100 paar sokken inslaan.. maar het is goedkoper om zelf iets te breien lijkt me :)

 

Overigens Dick.. had je het over een naai-fabriekje en een verhaal daarachter..? Zou je dat willen vertellen? :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zie dit topic nu dat dreigt te worden bedolven door andere topics.. maar zoals ik al aangaf in mn voorstelpraatje.. ik denk inderdaad ook echt dat het belang van kleding onderschat wordt. Vandaar ook dat ik eigenlijk wil gaan leren om zelf bijv. sokken te breien. Kan wel 100 paar sokken inslaan.. maar het is goedkoper om zelf iets te breien lijkt me :)

 

Overigens Dick.. had je het over een naai-fabriekje en een verhaal daarachter..? Zou je dat willen vertellen? :)

 

tja ik koop dan liever 100 paar sokken, ik kan niet breien maar ik kan ook niet goed tegen jeuk aan mijn voeten.

een euro per paar vind ik nog steeds niet duur. koop iedere maand 10 paar heb nu zo,n 60 paar op voorraad.

 

mijn voeten en lijf groeien niet meer, en kleding en voedsel wordt alsmaar duurder en duurder, er komt een dag dan vind je eten belangerijker dan kleding, en dat zijn de momenten dat je had gewild dat je je had toegelegd op het aanleggen van een voorraad cheapo bdu broeken,scapino t-shirts, albert hein sokken, en paar megalekkere truien ,een bodywarmer,sjaals en een dikke jas, stevige stappers en niet te vergeten THERMOondergoed en andere thermo kleding.

er zijn van die vacuumzakken te krijgen bij campingzaken en blokker heeft ze ook, daarmee kun je die kleding tot in het oneindige, vocht en ongediertevrij houden.

misschien niet de meest modieuze kleding maar who cares.??

je hoeft het niet continue te dragen je hoeft het alleen maar op voorraad te hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Dick Berts

Hallo Koningsjef (voor mij keizerschef vanwege je inzicht). Ik begin even met het breien als je het goed vindt. Op het naaimachine gebeuren kom ik snel terug. Van het gezeik dat breien al dan niet mannelijk of vrouwelijk is, moet je je geen zak aantrekken. Dat is allemaal zo tijd en cultuur bepaald. Ik ben helaas geen schapen-, spin- en brei- expert, maar wel een ervaren prepper al ben ik zo bot om dat zelf te zeggen. Een jaar geleden heb ik overwogen om dit hele veldje ook op te pakken naast mijn slapende handnaaimachine bedrijfje. Ik heb veel uitzocht, wat ik reuze leuk en leerzaam vond, maar uiteindelijk is het plan vanwege ruimtegebrek in mijn flat niet doorgegaan. Ik doe nu net alsof jij niks weet en dat vind ik een beetje lullig, maar het kan even niet anders, omdat we geen face to face contact hebben. Hoe dan ook, jaren geleden las ik op internet een boek van een Russische professor (naam vergeten en ik kan het ook niet meer terug vinden) die exact deze crisis bij ons voorspelde. Hij gaf ons het dringende advies om een crisis beroep te bedenken. Daar is mijn handnaaimachinebedrijfje -waar ik dus nog op terugkom- uit ontstaan. Hij schreef dat het in de Joodse cultuur gebruikelijk is om twee beroepen te hebben, eentje voor goede en eentje voor slechte tijden. Je bent dan bijvoorbeeld accountant en schoenlapper. Back to basics is daarbij het devies.

 

Om je plan te laten slagen, moet je de hele keten, schaap, wol, trui zien te beheersen. Pas dan ben je onafhankelijk en kan je plan in een crisis werken.

 

Voorstel voor een plan van aanpak;

 

1) Ga pijlsnel te werk. Ik ben bang dat het eerder een kwestie van dagen dan van maanden is voordat de boel instort, ook al weet niemand dat natuurlijk zeker.

 

2) Wees niet zo dom om meteen te willen leren breien en spinnen -daar heb je in een crisis nog alle tijd voor-, maar concentreer je eerst op het verzamelen van zoveel mogelijk informatie en breng alle benodigde materialen bij elkaar. In een crisis is er ineens niets meer te krijgen!

 

3) Bolletjes wol kopen in een winkel dat kun je zo meteen totaal vergeten! Verdiep je dus in het schaap. Een prachtig en zeer onafhankelijk dier. Schapen zullen bij shit+fan prima door blijven functioneren. Alleen hoe krijgt een boer de wol eraf, als zijn elektrisch scheerapparaat niet meer werkt? Ze zullen wellicht weer met de hand moeten gaan knippen. Daar zijn speciale handscharen voor. Reken maar dat die schaars worden! Ik had dus al bedacht om een paar van die scharen te kopen. Die zijn helemaal niet duur. Bovendien wilde ik naar de een of andere schapenscheerders dag gaan, om het nodige te leren. Het is er niet van gekomen..

 

4) Koop je bij kringloopwinkels en via marktplaats suf aan boekjes over spinnen, breien en sla een enorme partij haak- en breinaalden in van allerlei formaten. Dat kost bijna niks. Ik kocht laatst bij de kringloop in Alkmaar een hele doos breinaalden voor een paar euro! Helaas heb ik ze al weggegeven. Vooral Prym is een goed merk voor breinaalden. Ik had altijd de slechte gewoonte -typisch een vent die gaat breien denk ik- om die tweedehands breinaalden voorzichtig een beetje te buigen. Sommigen vouwde je zo dubbel, andere (meestal Prym dus) bleken beresterk.

 

5) Ga met spoed naar de een of andere spindag. Je vindt van alles op internet. Op marktplaats koop je oude spinnewielen voor een tientje of twee. Ze brengen niks op. In de boekjes over spinnen lees je waarop je moet letten. Veel oude wielen zijn niet erg goed bruikbaar meer. So what, koop er vijf, dan lukt het altijd. Nieuwe wielen zijn behoorlijk prijzig.

 

Ik heb nog niet het gevoel dat ik klaar ben, maar het is al laat en ik spreek je nog wel.

 

Hierbij nog even een goed merk moderne spinnewielen;

 

http://www.louet.nl/nl/spinnen

 

Het enorme voordeel van een nieuw spinnewiel is ook, dat je er wat reservedelen bij kunt kopen, maar nogmaals, het is prijzig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geen verstand van naaien, breien, haken etc. Maar wilde even inhaken op die vacuüm zakken. Die zijn zeker niet ongedierte vrij. Muizen knagen er gaten in en dan is je vacuüm ook verloren. Wij gebruiken nu plastic bakken van ikea.

 

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...