Ga naar inhoud
GENEGEERD

Bijzaak, bijbaan of bij-de-hand


Bijenman

Aanbevolen berichten

Zoals de meesten hier wel weten zijn bijen nuttig in de natuur en leveren waardevolle producten. Graag wil ik d.m.v. dit draadje informatie delen waarom het handig is om als zelfvoorzienende prepper één of twee bijenvolkjes te hebben.

 

Iedereen weet dat bijen honing produceren. Ze produceren naast honing ook bijenwas en propolis. Ze verzamelen ook stuifmeel van veel verschillende soorten planten en bomen.

Maar wat kan ik nu allemaal met deze producten en waarom is het nuttig om als zelfvoorzienend prepper één of twee bijenvolkjes te hebben. Nou het is heel makkelijk. De producten zijn voedzaam, goed voor de gezondheid en hebben medicinale werkingen. En misschien nog wel het belangrijkste: ze zorgen voor bestuiving van je zelf gekweekte groentes en fruitsoorten!!

 

Hieronder heb ik in het kort de toepassingen van de verschillende producten op geschreven.

 

Honing:

Honing is natuurlijk heel erg lekker, maar heeft ook andere eigenschappen.

Egyptenaren, Chinezen, Grieken en Romeinen pasten honing al toe voor de genezing van wonden en van darmklachten. Aristoteles (350 v.Chr.) noemt honing al een zalf voor wonden en ogen. Ook nu nog wordt in de volksgeneeskunde wereldwijd dankbaar gebruik gemaakt van de helende eigenschappen van honing.

Honing werk namelijk genezend door een aantal factoren. De suikers ontrekken vocht aan een wond, waarna waterstofperoxide en flavonen bacteriën onschadelijk maken. Dit kan ook met suiker, maar is lang niet zo effectief.

 

Bijenwas:

Bijenwas wordt gebruikt voor het maken van kaarsen, boenwas, crèmes en andere cosmetica producten.

 

Propolis:

Propolis is werkzaam tegen (vooral gram-positieve, dat zijn meestal ziekteverwekkende) bacteriën, schimmels en virussen. De laatste jaren is vrij veel onderzoek gedaan naar de virusremmende eigenschappen van propolis, zowel in Oost-Europa als in Duitsland.

Er werd ook activiteit tegen Herpes virussen waargenomen. Vanouds is bekend dat propolis als locaal anestheticum gebruikt kan worden, terwijl het ook wondgenezing bespoedigt. Vooral in Oost-Europese landen, maar ook elders, wordt propolis gebruikt tegen infectieziekten, virussen en schimmels en bij wondgenezing. Voorts tegen darmzweren, huidziekten, hooikoorts, aften, dauwworm, brandwonden, blaasontstekingen, eczeem, acné, gordelroos en maagzweren. Ook wordt in de wetenschappelijke literatuur melding gemaakt van antitumor eigenschappen.

 

Stuifmeel:

Stuifmeel bevat o.a. 30% eiwitten (waarvan 10% als vrije aminozuren), 30% koolhydraten, 20% vetten ( waarvan de helft meervoudig onverzadigde vetzuren) en mineralen. De volgende vitaminen zijn in stuifmeel aanwezig:A, B1, B2, B3, B6, B8, B9, BI2, C, D, E en K.

Het effect van de consumptie van stuifmeel zorgt voor regulatie van de darmwerking, genezing van bloedarmoede bij kinderen, verhoging van de algemene gezondheidstoestand van bejaarden en herstellenden, opwekking van de eetlust, en genezing van diverse prostaatklachten. Verder zou stuifmeel versterkend werken en het welbevinden verbeteren. In het algemeen betreft het hier meer subjectieve klachten dan in het geval van het gebruik van propolis.

 

Wel geldt natuurlijk de regel dat je (indien mogelijk) een arts raadpleegt en niet zelf op onverantwoorde wijze ‘doktert’!!!!!

  • Leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 83
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Natuurlijk is de bestuiving van bijen ook héél belangrijk als je zelfvoorzienend wilt zijn. Waarom?

 

Ongeveer 70% van de belangrijkste cultuurgewassen is afhankelijk van bestuiving door insecten.

Waarom is de honingbij onmisbaar? Er zijn toch meer insecten.

De honingbij is de enige bestuiver die in zeer grote kolonies leeft. Eén bijenvolk bestaat uit 30.000 tot 60.000 bijen, waarvan ongeveer de helft haalbij is. Eén bijenvolk kan op een dag miljoenen bloemen bestuiven. Bij massale bloei in een korte periode, zoals fruitbomen, zaadteelt, ect., kan een aantal bijenvolken per hectare het gewas volledig bestuiven.

 

Honingbijen hebben, dankzij hun communicatie systeem, de eigenschap dat ze bloemvast zijn. Dat wil zeggen dat wanneer ze eenmaal een soort ontdekt hebben, ze op deze bloemensoort blijven vliegen. Dus als ze vliegen op appelbloesem, blijven ze dit doen tot er geen bloemen meer zijn. Ze vliegen dus van appelboom naar appelboom en gaan niet tussendoor op een andere soort. Voor de bestuiving is dit natuurlijk ideaal. Hommels hebben deze eigenschap niet.

Bij bestuiving door bijen denken de meeste mensen aan gewassen als fruitbomen, aardbeien, zonnebloemen, ect, maar ook bij veel bladgewassen zoals prei en alle soorten kool zijn bijen nodig. Niet voor de productie van het eindproduct, maar wel bij de zaadteelt. Zaadtelers laten de gewassen in bloei schieten en gebruiken bijenvolken voor de bestuiving. Geen bestuiving, geen zaden!!

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank @Bijenman voor je posts.

Is het houden van een eigen bijenkorf te doen? Heb je daar veel ruimte voor nodig en vraagt het veel 'verzorging'?

 

Als je een bijenvolk voor de sier in je tuin wilt hebben staan is het wel te doen.

Maar als je een bijenvolk wilt houden voor de producten, dan raad ik een korf zeer sterk af. Want met een korf kun je eigenlijk op geen enkele manier invloed uitoefenen op het volk. Hiermee bedoel ik dat ik met een moderne kast nieuwe ramen in het volk kan zetten. Dit is soms nodig om het volk gezond te houden. Ook om honing af te halen is dit makkelijk. Ik haal de volle ramen met honing eruit en stop er direct lege ramen (wel uitgebouwd met was, maar zonder honing) in zodat het bijenvolk niet zonder nest zit.

In een korf moet je alles kapot maken om honing af te halen. Dan gaat waarschijnlijk je volk dood, omdat ze geen nest meer hebben en het wordt een verschrikkelijk plakzooi! Imkers zijn met een reden rond 1908 over gegaan op moderne kasten :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

... als je een bijenvolk wilt houden voor de producten, dan raad ik een korf zeer sterk af.

Ok, da's mijn onkunde. Ik noem zo'n moderne kast gewoon een korf, maar begrijp dat dat twee verschillende dingen zijn. Alhoewel ik dagelijks met plezier honing eet, gaat het me vooral om het werk dat de bijen doen: bestuiven van je gewassen. Als je een boomgaard hebt met ca. 8 perenbomen en een moestuin van ca. 500m2, heb je dan plezier van de bijen. Of de bijen van je gewassen (net zo belangrijk) ? Houdt de populatie zich in stand als in de nabije omgeving vooral grasland is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geeft niks @f150 Veel mensen weten niet precies wat het houden van bijen inhoud.

En een bijenvolk in een dergelijke boomgaard en moestuin is aan te raden. Je krijgt meer opbrengst van je gewassen en je vruchten worden door goede bestuiving groter. Maar wellicht heb je een imker in de buurt waarvan de bijen ook in jou tuin komen. Een bij vliegt tot ongeveer 2,5km van de kast.

En nee, gras heeft een bij vrij weinig aan. Hier is een lijst waar je kunt zien wat waardevol is voor bijen. (pollen=stuifmeel)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kun je misschien iets vertellen over verschillen on kwaliteit honing? Sommige honing kost maar een prikkie en die loop ik steevast voorbij maar is dat terecht? Dan heb je natuurlijk nog koud geslingerde honing, maar jij weet hier vast meer van?

 

 

 

Wel geldt natuurlijk de regel dat je (indien mogelijk) een arts raadpleegt en niet zelf op onverantwoorde wijze ‘doktert’!!!!!

 

Ai dat komt slecht uit. Das t laatste wat ik van plan was... om logische redenen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geeft niks @f150 Veel mensen weten niet precies wat het houden van bijen inhoud.

En een bijenvolk in een dergelijke boomgaard en moestuin is aan te raden. Je krijgt meer opbrengst van je gewassen en je vruchten worden door goede bestuiving groter. Maar wellicht heb je een imker in de buurt waarvan de bijen ook in jou tuin komen. Een bij vliegt tot ongeveer 2,5km van de kast.

En nee, gras heeft een bij vrij weinig aan. Hier is een lijst waar je kunt zien wat waardevol is voor bijen. (pollen=stuifmeel)

 

Dus als ik het goed begrijp moet ik bij het aanleggen van de tuin\boomgaard ook rekening houden met de bijen en de gewassen waar zij van houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De ene vraag na de andere popt op maar zo'n kast met bijen haal je niet bij de Bijenkorf; zelfs niet bij de dierenspeciaalzaak. Hoe kun je daaraan komen? En hoeveel verzorging vraagt zo'n kast? Mag die in de volle zon staan, en zijn bijen 'winterhard'? Hoeveel bijen heb je zeker nodig voor een levendige hyve? En heb je ze ook in verschillende soorten? Hoe ver moet de kast bij je leefomgeving vandaan staan, wil je er geen last van hebben? En moet je nog rekening houden met natuurlijke vijanden?

 

Ik sluit niet uit dat er imkers in de buurt zitten, maar zo bedrijvige kolonie bijen om me heen spreekt me wel aan. Heb je zelf ook kasten @Bijenman?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Bijenman Leuk onderwep en een hele mooie uitleg!

 

Vraagje, ik ben allergies voor wespensteken, een bijenvolk bestaat dat nu ook uit wespen en bijen of zijn dat twee verschillende volken? en steken bijen ook?

Ik heb vroeger namelijk twee keer op sterven na dood in het ziekenhuis gelegen vanwege wespensteken en sindsdien blijf ik ver uit de buurt van wespen, toegegeven ik haat die rotbeesten (sorry voor de liefhebbers van die dieren)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Bijenman Leuk onderwep en een hele mooie uitleg!

 

Vraagje, ik ben allergies voor wespensteken, een bijenvolk bestaat dat nu ook uit wespen en bijen of zijn dat twee verschillende volken? en steken bijen ook?

Ik heb vroeger namelijk twee keer op sterven na dood in het ziekenhuis gelegen vanwege wespensteken en sindsdien blijf ik ver uit de buurt van wespen, toegegeven ik haat die rotbeesten (sorry voor de liefhebbers van die dieren)

 

Ik weet er ook niet alles van maar dat wel . Bijen en wespen kan je best vergelijken met honden en wolven . Gelijken op elkaar maar zijn totaal verschillend en zijn zelfs vijanden van elkaar .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kun je misschien iets vertellen over verschillen on kwaliteit honing? Sommige honing kost maar een prikkie en die loop ik steevast voorbij maar is dat terecht? Dan heb je natuurlijk nog koud geslingerde honing, maar jij weet hier vast meer van?

 

Ten eerste heb je verschillende stadia van honing. Vloeibare honing(zoals de meeste mensen honing kennen), kristalliserende honing, gekristalliseerde honing en crème honing. Dit heeft te maken dat de suikers in de honing langzaam gaan kristalliseren en dat het minder vloeibaar wordt.

Ten tweede zijn bijen 'bloemvast.' Ze gaan pas naar een volgend veld bloemen/planten als alle nectar van een bepaald soort op is. Daardoor kun je variatie krijgen in honing. De meest voorkomende zijn: Lindehoning, koolzaadhoning, acaciahoning en heidehoning. Elke honing heeft zijn unieke eigenschappen van kleur, geur, smaak, viscositeit en fructose/glucose verhouding. Dit laatste heeft te maken met hoe snel een honing kristalliseert.

 

En koud geslingerde honing is l*lkoek. honing wordt altijd koud geslingerd, anders smelten de ramen die gemaakt zijn van bijenwas. Wat daarna gebeurt met de honing is een ander verhaal. Veel fabrikanten verhitten de honing en daarmee maken ze de honing kapot, want door verhitting vaan veel waardevolle componenten verloren in een honing. Verhitting zorgt ervoor dat een honing niet kristalliseert en dat dat beter is voor de verkoop. Kristallisatie van de honing toont aan dat een honing onbewerkt is.

 

Dus als ik het goed begrijp moet ik bij het aanleggen van de tuin\boomgaard ook rekening houden met de bijen en de gewassen waar zij van houden.

Je kunt ze altijd een handje helpen door lekker bloempjes neer te zetten. Maar kijk maar eens goed om je heen. Er zijn maar weinig plekken in Nederland waar het schaars is aan drachtplanten voor bijen. Of je moet bovenin Groningen zitten waar alleen maar grasland is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De ene vraag na de andere popt op maar zo'n kast met bijen haal je niet bij de Bijenkorf; zelfs niet bij de dierenspeciaalzaak. Hoe kun je daaraan komen? En hoeveel verzorging vraagt zo'n kast? Mag die in de volle zon staan, en zijn bijen 'winterhard'? Hoeveel bijen heb je zeker nodig voor een levendige hyve? En heb je ze ook in verschillende soorten? Hoe ver moet de kast bij je leefomgeving vandaan staan, wil je er geen last van hebben? En moet je nog rekening houden met natuurlijke vijanden?

 

Ik sluit niet uit dat er imkers in de buurt zitten, maar zo bedrijvige kolonie bijen om me heen spreekt me wel aan. Heb je zelf ook kasten Bijenman?

 

Je kunt ze kopen via marktplaatst en/of bijenmarkten. Vaak staan bijenkasten in een bijenstal, dan staan ze uit de zon, uit de wind, uit de regen en sneeuw. Als ze in een stal staan kunnen ze goed tegen de koude winters, mits je ze goed hebt ingewinterd(genoeg voeren en warm toedekken). Een goed volk bestaat uit 15.000-60.000 bijen. Je hebt inderdaad veel voorkomende soorten bijen. In Nederland heb je voornamelijk de Buckfast en Carnica lijn. Elk weer onderverdeeld in 'sub lijnen'

Als je een rijtjeshuis hebt, kun je een bijenkast in je achtertuin hebben staan. Mits je een beetje zachtaardig volk hebt. Bijv. de Carnica 1075. Dit soort hoef je niet eens beschermende kleding te dragen.

Natuurlijke vijand...de Varroamijt. Een nare parasiet waar eigenlijk elke imker in Nederland last van heeft. Ook ik helaas.

En ja, ik heb zelf een leuk aantal kasten. Ik kan ze niet op twee handen tellen :)

 

@Bijenman Leuk onderwep en een hele mooie uitleg!

 

Vraagje, ik ben allergies voor wespensteken, een bijenvolk bestaat dat nu ook uit wespen en bijen of zijn dat twee verschillende volken? en steken bijen ook?

Ik heb vroeger namelijk twee keer op sterven na dood in het ziekenhuis gelegen vanwege wespensteken en sindsdien blijf ik ver uit de buurt van wespen, toegegeven ik haat die rotbeesten (sorry voor de liefhebbers van die dieren)

 

Zoals @Geert al zei; het zijn verschillende dingen, maar het doet beiden pijn. Ik heb ook een pesthekel aan wespen. Dit omdat wespen op zoetigheid afkomen en altijd aan het zeuren zijn als ik buiten zit met een biertje o.i.d. Bijen vliegen alleen op planten en zijn zelden agressief. Alleen als je hun woning(kast) bedreigd dan worden ze wat minder vriendelijk. Maar zeg nou zelf, dat doen wij ook als er indringers dicht rond ons huis lopen.

Bijen kunnen maar 1x steken trouwens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals @Geert al zei; het zijn verschillende dingen, maar het doet beiden pijn. Ik heb ook een pesthekel aan wespen. Dit omdat wespen op zoetigheid afkomen en altijd aan het zeuren zijn als ik buiten zit met een biertje o.i.d. Bijen vliegen alleen op planten en zijn zelden agressief. Alleen als je hun woning(kast) bedreigd dan worden ze wat minder vriendelijk. Maar zeg nou zelf, dat doen wij ook als er indringers dicht rond ons huis lopen.

Bijen kunnen maar 1x steken trouwens.

 

Mijn vader was imker en bij ons stonden ze voor 't huis op een paar meter van de voordeur en vlak bij het terrasje. De bijen kwamen idd niet op de ranja af, wat wespen wel doen.

Klein voordeel was dat de bijen ook niet van wespen hielden. Eén op één legt een bij het af tegen de sterkere wesp, maar owee als er een paar in de buurt van de kasten kwamen. Drie of vier bijen slopen zo'n wesp geduldig uit elkaar. Op het terrasje voor had je dus nooit last van wespen, aan de andere kant van het huis wel!

 

In die tijd was ik allergisch voor bijensteken. Een enkele steek in m'n ooglid, baf, alles opgezet, 'k kon zelfs twee weken niets meer zien. Door mijn panische reacties moesten ze ook altijd mij hebben. :o Gillen, daar houden ze niet van. Kennelijk past het lichaam zich aan, want paar jaar daarna werd ik liever door een bij dan een mug gestoken, het deed me weinig meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik zou zo graag ... maar dan zie je mij zo veel op mijn veld als in een pretpark vol wespen.

Ik heb namelijk een panische angst (intussen stroomt het bloed naar mijn voeten en krijg ik een ijl hoofd)

Ik val nogal eens flauw bij het zien van. Oh nee, ik mag er ni aan denken!

Euh, niettegenstaand de panische angst voorzie ik altijd schaaltjes water waar wespen (en enkele bijen) gretig gebruik van maken tijdens de warme hondsdagen. En als er eentje in de vijver sukkelt zal ik die er wel uithalen ook (brrrrrr)

 

En dan nog, die sukkeltjes van beestjes moeten over gifvelden en monsanto gesponsorde steenwoestijnen vliegen op zoek naar een EEK! zeldzaam bloemetje. Immers, al wat nog niet veranderd is in steenwoestijn moet doodgespoten worden want dat trekt vieze beesten aan.

't Stad hé, t' stad ...

En ze moeten het niet ontkennen! 3 EX imkers in de buurt. Spoot de boer z'n veld dan sleepten de arme biekes zich naar hun nest en crepeerden.

In het late voorjaar is de gemeente godweetwat komen spuiten. Gedurende een hele week liep ik over lijken van hommels. Lagen te spartelen op de straat. De hele zomer dan ook amper 4 hommels gezien (normaal zit de hele voortuin vol tientallen hommels waar ik trouwens geen angst voor heb, vreemd hé) enkele bijen gezien en honderden wespen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De hele zomer dan ook amper 4 hommels gezien (normaal zit de hele voortuin vol tientallen hommels waar ik trouwens geen angst voor heb, vreemd hé) enkele bijen gezien en honderden wespen.

 

Hmm... Volgens mij moeten wij tijdens een volgende meeting eens gezellig babbelen, want als ik me niet vergis heb ik je binnen een half uurtje van je angst voor bijen af... ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan ik me bij jou eens laten steken;)

Wist niet dat t gezond was. Wordt (of laat je) jezelf nog regelmatig steken?

 

Bijengif zet aan tot productie van cortison, het bijnierschorshormoon. Dit hormoon is verantwoordelijk voor vele effecten. Bijengif stimuleert de bloedvoorziening van het weefsel en de doorlaatbaarheid van celmembranen. Bloedvaten verwijden erdoor en de bloeddruk daalt. Bijengif is spierversoepelend en pijnverminderend, onder andere door het oplossen van melkzuur in het weefsel. Een kleine hoeveelheid bijengif is opwekkend, maar bij teveel kunnen hartkloppingen optreden en slapeloosheid, vergelijkbaar met het effect van teveel koffie.

 

Maar je kunt het tegenwoordig ook in capsules krijgen, hoef je je niet meer te laten steken wat mij nog regelmatig gebeurt :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...