Ga naar inhoud
GENEGEERD

Grachtenwater


Jacob

Aanbevolen berichten

Beste mede-preppers,

 

Water kan chemisch vervuild zijn en vervuild door bacteriën zo heb ik begrepen. Bacteriën kunnen door het water te koken worden verwijderd. Koken helpt echter niet tegen chemische verontreiniging. Althans zo heb ik het begrepen.

 

 

Stel je neemt grachtenwater en zeeft dat door een t-shirt en kookt het vervolgens. Zou dat veilig drinkwater zijn?

 

 

Regenwater (natuurlijk heilig vergeleken bij grachtenwater) is dat te transformeren tot drinkwater door het alleen te koken of is er meer nodig?

 

 

Van dit soort zaken heb ik weinig sjoege. Ik hoop wat wijsheid op te doen. Alvast bedankt voor een ieder zijn/haar tijd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Maak je geen illusies, regenwater is minstens zo vervuild als grachtenwater (als je tenminste het regenwater in de stad opvangt, elders kan het anders zijn).

 

Wat bedoel je met " veilig" ? Van gekookt grachtenwater en ook van gekookt vies regenwater ga je niet dood de komende tijd. :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Regenwater is geen probleem. Ook niet uit de stad!

Grachtenwater daar in tegen is zo'n beetje het meest vervuilde water wat er maar bestaat. Alleen in nood en dan nog filteren met je zakdoek, koken op vuur en zuiveren met je waterfilter.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Regenwater is geen probleem. Ook niet uit de stad!

Grachtenwater daar in tegen is zo'n beetje het meest vervuilde water wat er maar bestaat. Alleen in nood en dan nog filteren met je zakdoek, koken op vuur en zuiveren met je waterfilter.....

 

Dat is niet persee waar, mensen denken dit snel maar waar ik woonde hebben ze met regelmaat het grachtenwater gecontroleerd en dat bleek dus echt NIET het meest vervuilde water wat er bestaat. Regenwater daarentegen kan echt RETE-vies zijn. Dit alles is geheel afhankelijk van de plek waar je zit dus je kan niet zomaar zeggen dat regenwater schoon is en grachtenwater vies!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou sowieso geen enkel risico nemen met drinkwater.

 

Ik filter met een sawyer, daarna een paar druppels dunne bleek erin (3 druppels bleek per liter, 30 minuten wachten) en daarna nog een keer door een actief koolfilter (Brita).

Je wilt echt geen vervuild drinkwater in een shtf situatie gebruiken.

 

Uiteraard kan het in noodsituaties voorkomen dat je deze uitgebreide filter mogelijkheden niet hebt, in dat geval zou ik gaan voor regenwater. Grachten zijn vroeger vaak gebruikt als open riool en daarnaast wil je niet weten wat er allemaal voor rotzooi

in het water is terecht gekomen en alsof dat nog niet genoeg is heb je ook nog last van dieren (vissen,vogels,eenden, ratten) die hun uitwerpselen erin achterlaten en er ook in doodgaan.

 

Bij een bug-in kun je ook je CV installatie aftappen. Dit water uiteraard goed filteren en met bleek behandelen (legionella).

Link naar reactie
Delen op andere sites

@phtvs, wat is een actief koolfilter (Brita)? Is dat een waterfilter? Kun je dan niet beter een alles in waterfilter a la katadyn of sawyer gebruiken?

 

Ik gebruik een sawyer om de verontreiniging eruit te filteren. Daarna dunne bleek erin om alle eventueel nog aanwezige bacterien en virussen te doden en daarna een Brita filter met actieve kool erin om de chloor smaak en de chemische rotzooi en zware metalen die er eventueel in zitten eruit te filteren.

 

http://www.brita.nl/brita/nl-NL/cms/fill-and-go/fillandgo2012_0.grid

 

Met drinkwater neem ik geen enkel risico. Vroeger een keer behoorlijk ziek geweest op vakantie toen ik verontreinigd water gedronken had. Dat wil je bij een sthf niet meemaken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij drinken geen regenwater EN geen grachtenwater, alleen maar grondwater (diepe waterput) dat gefilterd is met een keramisch filter. Maar mocht de nood hoog zijn, filter dan gewoon je regenwater of je grachtenwater. Wij hebben een Berkenfield: http://www.jamesfilter.com/british_berkefeld.htm

 

 

 

edit, hebben we al 8 jaar en nog nooit ziek geweest

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij drinken geen regenwater EN geen grachtenwater, alleen maar grondwater (diepe waterput) dat gefilterd is met een keramisch filter. Maar mocht de nood hoog zijn, filter dan gewoon je regenwater of je grachtenwater. Wij hebben een Berkenfield: http://www.jamesfilter.com/british_berkefeld.htm

edit, hebben we al 8 jaar en nog nooit ziek geweest

 

Mooi filtertje!

Mijn nood voorraad water http://nl.wikipedia.org/wiki/IJsselmeer :cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Jacob Destilleren is waarschijnlijk het meest veilige want daar haal je bacterieen ermee uit maar ook zout en wellicht een deel van de chemische verontreiniging

zware metalen ed wel , maar hoe het zit met koolwaterstoffen ed weet ik niet misschien dat @vheeswijk daar iets meer over kan zeggen ??? een actiefkoolfilter

is zeker een must . In ieder geval is het een van de slechtste waterbronnen .(maar niet enkel grachten kennen dit probleem vergeet ook sloten niet zowel door kunstmest, en pesticide

maar ook langs snelwegen ed )

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zo niet zo snel water uit een gracht drinken, kan je beter regenwater nemen.

 

sowieso water uit een gracht/sloot eerst filteren en koken.

 

 

Wij hebben een grondwater put waar we water uit kunnen halen, en anders nog een sloot naast en voor het huis, of anders water uit één van de regentonnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Jacob Destilleren is waarschijnlijk het meest veilige want daar haal je bacterieen ermee uit maar ook zout en wellicht een deel van de chemische verontreiniging

zware metalen ed wel , maar hoe het zit met koolwaterstoffen ed weet ik niet misschien dat @vheeswijk daar iets meer over kan zeggen ??? een actiefkoolfilter

is zeker een must . In ieder geval is het een van de slechtste waterbronnen .(maar niet enkel grachten kennen dit probleem vergeet ook sloten niet zowel door kunstmest, en pesticide

maar ook langs snelwegen ed )

gr will

 

Destilleren van water, overigens een methode die veel energie vraagt, doodt bacteriën en virussen. Het proces is geschikt om zouten (bv. zeewater), zware metalen, en alle stoffen die niet vluchtig zijn met stoom (dat zijn vele agrochemicaliën, waaronder de meeste pesticiden) te verwijjderen. Sommige vluchtige organische en biologische verontreinigingen kunnen nog steeds het water een vieze smaak of geur geven. Deze zijn gemakkelijk te verwijderen door een nabehandeling met kool (koolfilter). Gedestilleerd water (puur water) is helemaal niet lekker, het heeft een laffe smaak. Een schroevendraaierspuntje (ca. 10 mg, spanningszoeker, per liter) ijzer (II)sulfaat (ferro-sulfaat) haalt de smaak iets op (werd vroeger in de tropen veel gedaan). Een mespuntje (ca. 100 mg) op 1 Liter ORS-poeder doet ook wonderen.

vheeswijk (huischemicus)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier volgende watervoorzieningen :

 

50 l flessenwater

Waterfilter + chemische waterzuivering + dunne bleek + voorraad actieve kool.

12000 l regenwater

Op 500m watervoorraad van een meer,62 ha water die gebruikt wordt voor waterproductie

Op 600m een vaart waaruit dagelijks 30000m3. water per dag gehaald wordt door het waterbedrijf.

op 1km een rivier (meest vervuild)

 

PS We zitten ook ruim boven de zeespiegel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Stichting Toegepast Onderzoek Waterbeheer (STOWA) heeft in 2007 uitgebreid onderzoek gedaan naar de kwaliteit van afstromend regenwater. Dat is natuurlijk minder schoon dan hemelwater, maar het geeft wel houvast. Het onderzoek is opgezet om de vuilemissie van regenwatersystemen en de effecten daarvan op het milieu beter te kunnen schatten.

 

Er zijn 600 metingen verricht, over meer dan 30 locaties in het land. Om de kwaliteit inzichtelijk te maken, zijn de standaard MTR (maximaal toelaatbaar risico) als voor het oppervlaktewater gebruikt. Op pagina 6 is een tabel opgenomen van de kwaliteit van het regenwater vóór afstroming, waaruit blijkt dat vooral zink, nikkel en koper concentraties nog relatief hoog zijn.

 

Misschien goed om te weten: er is geen direct verband waargenomen tussen verkeersintensiteit en de vervuilingsgraad van afstromen regenwater.

 

Het volledige rapport kun je hier vinden:

http://www.riool.net/riool/binary/retrieveFile?itemid=3289

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn noodvoorraad is ook het IJsselmeer ;) Op loopafstand, ook met jerrycans, en voor langere tijd ruim voldoende voorraad.

Daarnaast natuurlijk de diverse filters en flessen water. Maar ook heel veel sap en frisdrank op voorraad, en ook ranja, thee en (oplos)koffie. Ik ben niet zo'n waterdrinker en zal eerst mn voorraad frisdrank aanspreken. Hou ik nog wat water over voor mn honden die ook als waakhonden dienen en dus nut hebben in serieuze SHTF, al zullen ze bij voorkeur eerst zoveel en zo vaak mogelijk regenwater krijgen en dan pas een fles Spa ;)

Als dat op is ga ik over op regenwater. Slootwater is hier volgens mij onwijs vervuild door alle troep die de boeren op de weilanden uitstrooien en alle septische tanks van de boerderijen en woonhuizen in deze omgeving. Het slootwater is kraakhelder, maar geen vis in te bekennen. Dat zegt voor mij dan al genoeg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

inderdaad

:p

Dat is niet persee waar, mensen denken dit snel maar waar ik woonde hebben ze met regelmaat het grachtenwater gecontroleerd en dat bleek dus echt NIET het meest vervuilde water wat er bestaat. Regenwater daarentegen kan echt RETE-vies zijn. Dit alles is geheel afhankelijk van de plek waar je zit dus je kan niet zomaar zeggen dat regenwater schoon is en grachtenwater vies!
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...