Ga naar inhoud
GENEGEERD

Jouw huis SHTF proof maken


Basement Steve

Aanbevolen berichten

ik zie veel over BOL en shelters, maar waarom geen topic hoe jouw huis van binnen en vanbuiten uit volledig te beveiligen?

- hoe je huidige huis beetje bij beetje ecofriendly/pasief/off grid te maken

- hoe je tuin zo best mogelijk maken om er nadien uit te kunnen leven

 

- ikzelf ben in de tuin bomen aan het planten, kan handig zijn als bouwmateriaal of brandhout

fruitbomen goed voor voedsel, een moestuintje, kruidentuintje, visvijver

- regenwateropslag (1000liter) plaatsen voor wc door te spoelen

- huis isoleren om zoveel mogelijk warmte binnen te houden

- wil graag een valse wand in de kelder bouwen om al mijn prep items achter te zetten

- rookmelders, c0 melder,brandblussers hangen

 

als je nog tips hebt voor je huis in deze tijden onopvallend SHTF proof te maken, shoot :-)

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik zit er aan te denken om m'n kelder in een safe room te veranderen dmv een soort stalen deur die van binnen uit tegen de normale deur geplaatst kan worden.

Mijn huis is op zich vrij goed te verdedigen,overal van binnen te sluiten luiken en goed sloten.

Het zwakke punt is het dak,het huis is tegen een heuvel gelegen en aan de achterkant komt het dak tot op 1 m van het maaiveld.

Een paar dakpannen er af,drie keer met een bijl slaan en je staat binnen.Zolang het er een paar zijn kan ik ze wel aan maar een flinke groep volhouders zou een probleem kunnen worden,vandaar die safe room,en dan maar hopen dat ze door trekken na een tijdje:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk topic!

 

Hier zijn we van plan om vanaf volgend jaar onze moestuin volledig op te starten, nu ook beschikking over een serre :-)

Verder uiteraard goeie isolatie en dubbel glas, 15000 liter regenwater, overal rolluiken, veiligheidssloten met extra dievenklauwen, Co.-melders, rookmelders.

 

momenteel breek ik mijn hoofd betreffende alternatieve energie. Ik geloof niet echt in de zonnepanelen hype die er geweest is, omdat je nog steeds afhankelijk bent van netstroom, en om over de belastingen maar te zwijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou zeker als uw portemmonee het toe laat zonnepanelen laat plaatsen op uw dak. Mijn vader heeft er bij ons 32 stuks op liggen het is een grote inverstering maar het verdient zich wel langzamerhand terug. Dat is mijn tip

 

ja, wil daar ook graag in investeren, maar eens er geen elektriciteit meer is moet je wel een off grid systeem voorzien, want anders ben je er geen fluit mee...ben nog aan het bezien hoe dit "simpel" kan gedaan worden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk topic!

momenteel breek ik mijn hoofd betreffende alternatieve energie. Ik geloof niet echt in de zonnepanelen hype die er geweest is, omdat je nog steeds afhankelijk bent van netstroom, en om over de belastingen maar te zwijgen.

 

The same here!

Die zonnepanelen zijn vrij duur,gecompliceerd qua energie opslag en hebben een laag rendement en capaciteit.

Ben al jaren bezig met een aggregaat aangedreven op diesel als eerste opvang waarna er een motor op houtvergassing voor de backup moet zorgen,hopelijk kan ik deze winter eindelijk eens aan de gang met dit project.

Link naar reactie
Delen op andere sites

The same here!

Die zonnepanelen zijn vrij duur,gecompliceerd qua energie opslag en hebben een laag rendement en capaciteit.

Ben al jaren bezig met een aggregaat aangedreven op diesel als eerste opvang waarna er een motor op houtvergassing voor de backup moet zorgen,hopelijk kan ik deze winter eindelijk eens aan de gang met dit project.

 

 

Ik weet niet hoe het zit in NL, maar hier in den Belgique is het alleszins verboden om niet aangesloten te zijn op het stroomnetwerk, in gevolge daarvan is het ook verboden om je panelen volledig zelfstandig te laten werken. Een jammerlijk zelfs beschamend iets volgens mij.

 

Er moet toch een manier om energie op te wekken zonder "de grote jongens" nodig te hebben?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk topic!

 

Hier zijn we van plan om vanaf volgend jaar onze moestuin volledig op te starten, nu ook beschikking over een serre :-)

Verder uiteraard goeie isolatie en dubbel glas, 15000 liter regenwater, overal rolluiken, veiligheidssloten met extra dievenklauwen, Co.-melders, rookmelders.

 

momenteel breek ik mijn hoofd betreffende alternatieve energie. Ik geloof niet echt in de zonnepanelen hype die er geweest is, omdat je nog steeds afhankelijk bent van netstroom, en om over de belastingen maar te zwijgen.

 

Het is altijd nog mogelijk om de zonnepanelen niet te koppelen aan het volledige 220V netwerk maar er een los staand back up systeem van te maken. 12 of 24V met een eigen batterij bank.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet hoe het zit in NL, maar hier in den Belgique is het alleszins verboden om niet aangesloten te zijn op het stroomnetwerk, in gevolge daarvan is het ook verboden om je panelen volledig zelfstandig te laten werken. Een jammerlijk zelfs beschamend iets volgens mij.

 

Er moet toch een manier om energie op te wekken zonder "de grote jongens" nodig te hebben?

 

Kan je ze niet aanschaffen en verstoppen tot shtf?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zie veel over BOL en shelters, maar waarom geen topic hoe jouw huis van binnen en vanbuiten uit volledig te beveiligen?

- hoe je huidige huis beetje bij beetje ecofriendly/pasief/off grid te maken

- hoe je tuin zo best mogelijk maken om er nadien uit te kunnen leven

 

Ik denk dat dit vooral te maken heeft met het feit dat je in Nederland, gedurende een lange(re) SHTF situatie, onmogelijk veilig kunt blijven in je eigen huis. Op het platteland blijf je wellicht iets langer buiten het vizier van rovers/plunderaars/geteisem maar laten we wel wezen, wat wij hier "achter/buitenaf" noemen is nog steeds ruimschoots binnen loopafstand van.. iedereen eigenlijk of men moet een zeer slechte fysieke conditie hebben.

 

Hiermee wil ik niet zeggen dat je een bunker moet laten bouwen in hartje Siberie maar je houdt het gegarandeerd langer vol als het ten minste enige moeite vergt om bij je te komen ( zo hebben mijn ouders een tweede huis/BOL in Zweden, ruim 400km van Stockholm en op een paar kilometer afstand van een kleine, hechte gemeenschap ).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan je ze niet aanschaffen en verstoppen tot shtf?

 

Denk niet mijn wederhelft daar akkoord mee gaat zijn. En ik vermoed dat de installatie moet gekeurd worden na plaatsing om enig voordeel te kunnen ontvangen, mr. dat ben ik nu niet zeker, ik denk dat @lewieke hier meer over weet betreffende keuring?

 

Als ik ze aanschaf wil ik er natuurlijk wel gebruik van maken, zonder netstroom.

Link naar reactie
Delen op andere sites

een paar huis tuin en keuken tips die ik hier op t forum voorbij heb zien komen:

je kunt een grote watertank/waterzak in de kruipruimte onder je huis plaatsen.

Of een Waterpomp plaatsen id tuin

De tip van volgens mij @Heksenboot een muurtje maken van gevulde zandzakken in je tuin voor de planten en indien nodig kun je ze gebruiken bij een overstroming.

Zorgen voor een dakraam op je zolder en een luik voor het trapgat in geval van een overstroming heb je dan geen last van stank e.d.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuke topic!

 

Het hangt er natuurlijk wel heel erg van af hoe je woont, hoe je je huis SHTF-proof kunt maken op een onopvallende manier.

Wij wonen van god en alles verlaten, dus er kan veel. Woon je in een woonwijk, dan wordt alles toch alweer lastiger.

Voor de laatste situatie heb ik geen tips (behalve dan isoleer alles wat je isoleren kunt zodat de warmte goed in je huis blijft zodat je minder energie nodig hebt om je huis warm te stoken), maar aangezien je fruitbomen plant heb je misschien wat aan mijn preps voor een landelijke omgeving:

 

Hier ook bezig met plannen voor een windmolen(tje). Lijkt mij een betere optie dan zonnepanelen.

Sowieso vind ik het echt spuug- en spuuglelijk al die panelen op je dak, maar ik weet ook niet of ze wel blijven functioneren als de netbeheerder stopt met stroom leveren.

Daarom heb ik liever een windmolen dan die panelen.

Ik woon van god en alles verlaten, dus er is ruimte voor een windmolen.

Als je stromend water in je buurt hebt, is een waterrad een hele goede optie!!

 

Verder zijn er de standaard zaken als brand- en CO2melders. Ook metalen rolluiken bij de ramen (en platen hout in overvloed in de loods als de elektra niet meer werkt en de rolluiken dan net open zouden blijven), opvouwbare brandladder om van de bovenverdieping of zelfs vanuit het zolderraam te kunnen ontkomen, wapens en waakhonden ter bescherming en verdediging en veel, heel veel gereedschap en bende in de loods om de boel te repareren en versterken mocht dit nodig zijn. Gereedschap zowel op stroom als mankracht.

 

Een loods/schuur is wat mij betreft echt een must voor een prepper, indien mogelijk dan huh. Je hebt veel ruimte en privacy en een zee aan mogelijkheden: 2e woonplek, opvang van vrienden of familie, een quarantaineruimte als er ziekte uitbreekt (je zou er een geïsoleerde kamer in kunnen plaatsen), een bepaald soort kwekerij zodat je je eigen ruilmiddelen kunt kweken, extra opslag voor je voedsel en water voorraad, opslag van gereedschap en het oefenen van skills zonder glurende buren.

 

We hebben verwarming op gasflessen en een leuke voorraad hiervan, en een aggregaat mits deze nog bruikbaar is ivm geluidsoverlast in een SHTF-situatie.

 

We hebben een moestuintje met 4 appelbomen, een perenboom en een pruimenboom. Daarnaast aardbeienplanten en een startende druivenrank. Verder ook kool en wortelen en wat kruiden.

Ook nog wat klein vee voor eieren, melk, vlees en wol.

Dit alles voor eigen gebruik, en bij overschot van iets een ruilmiddel voor iets wat wij niet hebben.

 

Zolang het enigszins bewoonbaar is, blijven wij dus in eigen huis.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik woon in een heel ruim rijhuis. Bel etage.

Voor verdediging is dit alleszins heel makkelijk..achter staat al bezet met tuinhuis en afgesloten houtkot. Veranda op 1e verdiep heeft een perfect uitzicht op achter en vrij ver daarbuiten.

Voorkant garagepoort en voordeur.

Voor de rest heb ik een mega kruipkelder met een hoogte van 1m20 over volledig mijn huis verdeeld in 5 ruimtes met dikke mueren en beton en vooral kurkdroog.

Het dak is een betonconstructie met roofing.

Binnen wordt verwarmd met gas maar vooral en meest met hout. Op 500 m van mijn deur ligt een immens bos............veel potentieel.

Mijn huis is van 1979 en is een bunker op zich.

Ik voorzie momenteel in water ed.

Bij aanleg van een nieuw stuk achteraan ga ik verder uitbreiden met opslagtanks enz...

Voeding wordt binnenkort opgeslagen in kruipruimte.

Nu ben ik nog aan het verzamelen...opslagtanks,vuurmakers,materiaal enz enz.

Ik heb nu al heel veel waar ik heel veel kan met maken ed.

Ik heb ook een gebuur die net hetzelfde bezig is dus we sluiten zeer goed aan.

Ik ga bij trobbels voor een BUG IN das zeker want met de bevolkte steden en heel druk verkeer zal er bij problemen veel meer miserie zijn daarbuiten dan binnen.

Probeer een open landgoed maar te verdedigen tegen 10 of 20 aanvallers....verlies is zeker.

Voor wapens wordt er hier ook gezorgd....de stille soort dan...geen geweren ,pistolen enz....dat komt er niet in.

Mentale voorbereiding is zeker even belangrijk ( extreem belangrijk).

Ik wil niet gaan vingerwijzen maar 100 % zeker dat velen omslaan in totale paniek als het extreme gebeurt.

En als laatste is het nog te zien wat er gebeurt natuurlijk...bv een plotse kernramp ....dan mogen we gelijk waar zitten....

Maar ik verwacht geen directe slag vandaag op morgen op economisch vlak...daar zijn we nu al een tijd stilaan naar toe aan het gaan en DAAR is het voor nodig om NU actie te ondernemen en al zo veel mogelijk eigen plan te trekken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja dat zou kunnen natuurlijk maar dan zou ik zeker geen gyproc nemen.

Uiteindelijk is dit een ''zwak'' materiaal waar je direct doorzit en dat gaat trekken bij vocht (ook de groene !!!! )

Als je werkelijk plaats hebt in de garage of eender waar en je bent in de mogelijkheid zou ik eerder een ruimte maken met ytong steen. Die lijmen heel gemakkelijk op elkaar. Je zaagt ze naar maat en zijn 24 u bestand tegen 1000°c als je die neemt van 15cm dik.

Ik bedoel maar...ik hoor veel van triplex wanden ed maar dat is materiaal dat totaal geen vocht mag hebben. Bv een ruimte maken met betonplex is ook heel sterk maar niet onbrandbaar. Er zijn zo veel materialen waar zo veel kan met gedaan worden...natuurlijk zo een zaken hebben allemaal een prijs maar als je iets maakt dat je NU gebruikt en ook WTSHTF dan is het een perfecte investering...vind ik natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet hoe het zit in NL, maar hier in den Belgique is het alleszins verboden om niet aangesloten te zijn op het stroomnetwerk, in gevolge daarvan is het ook verboden om je panelen volledig zelfstandig te laten werken. Een jammerlijk zelfs beschamend iets volgens mij.

 

Er moet toch een manier om energie op te wekken zonder "de grote jongens" nodig te hebben?

 

 

Je reinste BS. Als je geen nutsvoozieningen wilt, dan heb je er geen. En waarom zou je geen zonnepanelen mogen hebben die niet netgekoppeld zijn,

maar bvb een accu opladen of zo?

 

Hoe brainwashed kan je zijn vraag ik me soms af. Hoe kom je aan zulke gedachten eigenlijk en heb je ergens gezocht om dit te ontkrachten?

Dit zomaar als waarheid poneren, is pas erg.

 

Het is wel een feit dat je 'recht' hebt op een deel gratis elektriciteit, maar niets zegt dat je die moet opnemen of zo he?

Link naar reactie
Delen op andere sites

The same here!

Die zonnepanelen zijn vrij duur,gecompliceerd qua energie opslag en hebben een laag rendement en capaciteit.

Ben al jaren bezig met een aggregaat aangedreven op diesel als eerste opvang waarna er een motor op houtvergassing voor de backup moet zorgen,hopelijk kan ik deze winter eindelijk eens aan de gang met dit project.

 

Hier hetzelfde idee, ook vallen zonnepanelen erg op, je kan ze moeilijk verstoppen immers en omdat het dure en gewilde dingen zijn zijn ze erg jat-gevoelig. Je laat in elk geval zien dat je geld hebt en dat is niet handig. Liever een aggregaat een beetje geluidloos opstellen ergens..kost ook veel minder.

 

Verder is als genoemd bomen planten als je een tuin hebt een goed idee alsook een kas voor planten, zo kan je vrijwel het hele jaar door je eigen groente eten. Zorg voor veel blusmiddelen, brandblussers dus. Rolluiken zijn handig, hier in Hongarije heeft iedereen stalen rolluiken, je kan er niets doorheen zien en je komt er ook niet heel snel doorheen.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...