Ga naar inhoud
GENEGEERD

5 manieren om een nood kaars te maken


Lekker

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@Lekker ken ze eigenlijk allemaal al en er zijn er nog wel meer maar het blijft altijd leuk om ze weer te zien :)

(die rode was zit om kaasbollen die je bij de aldi kunt kopen en met dat spul kun je ook dingen mooi waterdicht

mee verpakken ) de sinaasappel oliellamp kun je ook doen door het deksel van een jampot of zo te nemen

daar wat olijf of zonnebloem olie in te gieten en daar een lapje (plm 1 cm breed en iets langer dat de diameter

van het deksel in te leggen je kan kiezen door of 1 kant aan te steken of beide kanten zodat je iest meer licht hebt :D

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooie tips, bedankt!

 

Ik heb een vraag misschien dat één van jullie er een antwoord op weet...

 

Kun je (afgewerkte) motor olie ook gebruik als olie voor in een kaars? Of geeft dat te veel rommel af (ivm inademen)?

Gebruikte motorolie kun je bij een SHTF eenvoudig uit om het even welke auto halen. Daarnaast heb ik hier nog een liter of 20 staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooie tips, bedankt!

 

Ik heb een vraag misschien dat één van jullie er een antwoord op weet...

 

Kun je (afgewerkte) motor olie ook gebruik als olie voor in een kaars? Of geeft dat te veel rommel af (ivm inademen)?

Gebruikte motorolie kun je bij een SHTF eenvoudig uit om het even welke auto halen. Daarnaast heb ik hier nog een liter of 20 staan.

 

je beantwoorde je eigen vraag al als je het binnenshuis gaat gebruiken , buitenshuis kun je er makkelijk een fakkel mee maken even googlen ---->fakkel van motorolie of

 

gr hamster

Link naar reactie
Delen op andere sites

je beantwoorde je eigen vraag al als je het binnenshuis gaat gebruiken , buitenshuis kun je er makkelijk een fakkel mee maken even googlen ---->fakkel van motorolie of

 

gr hamster

 

Bedankt voor die linkjes. Ik ga mijn motorolie dus nog maar even bewaren. Binnenshuis dus niet aan te raden tenzij goed ventileren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Mooie tips, bedankt!

 

Ik heb een vraag misschien dat één van jullie er een antwoord op weet...

 

Kun je (afgewerkte) motor olie ook gebruik als olie voor in een kaars? Of geeft dat te veel rommel af (ivm inademen)?

Gebruikte motorolie kun je bij een SHTF eenvoudig uit om het even welke auto halen. Daarnaast heb ik hier nog een liter of 20 staan.

 

Youtube:

 

Waist/drip oil burner/heater/stove.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Heksenboot @phtvs de meeste afgewerkte olie branders werken wel vaak met een ventilator voor een geforceerde luchtstroom maar het kan wel maar dat zijn

systemen waarbij de olie soms zelfs met water gedruppeld worden op een hete plaat (die dus wel voorverwarmd dient te zijn )

http://journeytoforever.org/books/roger-sanders-heater.cgi

http://journeytoforever.org/biofuel_library/ethanol_motherearth/me5.html

de met een ventilator uitgevoerde versie wordt vaak gebruikt om metaal te smelten (aluminium ed ) @Highway toch worden ze wel degelijk gemaakt want los van afgewerkte olie kun je er ook biodiesel ed in stoken

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

En... rijdt je nog wel eens op de snelweg, Highway? :p

 

ik woon er bijna :p

 

...omdat er al 12 jarige preppeltjes zijn die van alles zelf willen maken op dit forum, en mogelijk geen idee hebben van de gevaren van slechte verbranding, heb ik er maar een voor hun bekende site gelinkt. Een fakkel brand toch wel even heel anders dan een gemiddelde auto zijn benzine verwerkt. De gemiddelde fakkel zie ik walmen, wat een onvolledige verbranding aangeeft... lekker hoor, ouwe motorolie :confused:

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik woon er bijna :p

 

...omdat er al 12 jarige preppeltjes zijn die van alles zelf willen maken op dit forum, en mogelijk geen idee hebben van de gevaren van slechte verbranding, heb ik er maar een voor hun bekende site gelinkt. Een fakkel brand toch wel even heel anders dan een gemiddelde auto zijn benzine verwerkt. De gemiddelde fakkel zie ik walmen, wat een onvolledige verbranding aangeeft... lekker hoor, ouwe motorolie :confused:

 

Bedankt voor de waarschuwing. Niet zo'n goed idee dus die kaars op motorolie..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
ik woon er bijna :p

 

...omdat er al 12 jarige preppeltjes zijn die van alles zelf willen maken op dit forum, en mogelijk geen idee hebben van de gevaren van slechte verbranding, heb ik er maar een voor hun bekende site gelinkt. Een fakkel brand toch wel even heel anders dan een gemiddelde auto zijn benzine verwerkt. De gemiddelde fakkel zie ik walmen, wat een onvolledige verbranding aangeeft... lekker hoor, ouwe motorolie :confused:

 

Lekker is anders, inderdaad, maar elke dag in de file staan is ook niet gezond.

Zo'n afgewerkte olie-brander voor noodgevallen, als je niks meer hebt? Goud.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
en zo zijn er nog tal van andere toepassingen hahaha

 

Inderdaad, kijk die youtube-filmpjes maar. Je kan het zo gek niet bedenken. Smeden, metaal smelten, pottenbakken, verwarmen, verdediging (oeps), enz.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Als je je verdiept in degeschiedenis van de ontwikkeling van licht van lampen dan zal je alle varianten al kennen.

Alle vetten en olien branden. De ene beter dan de andere.

 

Er bestonden zelfs lampen van zeevogels gemaakt. Lekkere vette uitzoeken en pit in z'n bek stoppen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...