Ga naar inhoud
GENEGEERD

Energie opslaan


Aanbevolen berichten

hallo, ikzelf heb een bunker. maar wat als de stroom uitvalt? dan kan ik niet meer koken want mijn bunker is niet aangesloten op het gas(als er gebombardeerd word is je bunker ook ontfloft) dan heb ik geen stroom. heeft iemand een idee hoe ik energie op kan slaan? ik heb namelijk 3 bunkers naast elkaar dus ruimte maakt niks uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 67
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

hallo, ikzelf heb een bunker. maar wat als de stroom uitvalt? dan kan ik niet meer koken want mijn bunker is niet aangesloten op het gas(als er gebombardeerd word is je bunker ook ontfloft) dan heb ik geen stroom. heeft iemand een idee hoe ik energie op kan slaan? ik heb namelijk 3 bunkers naast elkaar dus ruimte maakt niks uit.

Bomen in de buurt? Dan kan je altijd wel een vuurtje maken.

Wel stoer om een bunker te hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Elektriciteit kan je maar op 1 manier opslaan en dat is met een shit load aan accu's.

En anders een generator kopen samen met een aantal grote jerrycans.

 

heb je een voorbeeld van een accu die helemaal leeg kan. je hebt soms vaan die accu's due maar voor voor driekwart leeg mogen/kunnen. bestaat er een soort van accu die helemaal leeg kan en die het liefst ook een stopcontact heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

sorry, verkeerd geformuleerd. ik bedoel electriciteit.

 

Electriciteit kun je opslaan in accu's.

Maar dat zou ik dan gebruiken voor lampen/led verlichting.

 

Koken op electra, daarvoor heb je zoveel stroom nodig dat het niet aan te raden is. Zou je voor langere tijd willen koken op electra, dan heb je dus het probleem dat je gewoon gigantisch veel accu's moet hebben en dan ben je er nog zo doorheen.

 

Ik zou gewoon gaan voor een goede multi fuel brander of een hout gestookt fornuis ofzo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

heb je een voorbeeld van een accu die helemaal leeg kan. je hebt soms vaan die accu's due maar voor voor driekwart leeg mogen/kunnen. bestaat er een soort van accu die helemaal leeg kan en die het liefst ook een stopcontact heeft.

 

Oei, die zijn zeldzaam, accus die helemaal leegkunnen en ook nog met een stopcontact. Ff serieus: je hebt een AGM accu met een omvormer naar 220 nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zorg er wel voor dat je bunkers droog zijn zodat er geen schimmels en dergelijke in komen. Dat is nogal slecht voor je namelijk.

 

Als je nu eens een autonoom PV systeem installeert heb je altijd Electra in je bunker..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Elektriciteit kan je maar op 1 manier opslaan en dat is met een accu's..

 

Zo is dat.

 

Van de andere kant, wat wil je met die elektriciteit doen? Als je het weer weer omvormen in warmte (op te koken of de ruimte te verwarmen) dan heb je weer een boel meer mogelijkheden. Kijk eens goed wat voor en hoeveel energie je nodig hebt voor de verschillende doeleinden waarvoor je het nodig hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zonnepanelen die een grote accubank opladen en een windgenerator, dan heb je altijd electra. Zou een accubank nemen van 48V, dan kost het omvormen naar 110V ook relatief weinig en je maakt efficiënter gebruik van de laadcontrollers dus je accubank is in no-time weer vol. Verder AGM deep cycle accu die kan tot 80% ontladen, al is totaal ontladen niet goed voor accu's of een goede tractie accu set.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De nominale spanning van een enkele cel kan afhankelijk van de gebruikte anode variëren van 3,6 tot 3,8 Volt. De spanning varieert echter van 2,40 tot 4,20 volt. Als de spanning onder de 2,40 volt komt, is de cel meestal stuk. Daarom wordt 3,50 of 3,00 volt meestal als minimum aangehouden.

 

Het laden van een Li-ion-accu duurt ongeveer 3 uur. Bij proeven is gebleken dat laden met een hoge stroom niet korter duurt - de accu heeft toch drie uur nodig voordat hij helemaal geladen is.

 

Voordelen:

 

Hoogste energiedichtheid, op de lithium-ion-polymeer-accu na.

Geringe zelfontlading (alleen door geïntegreerd regelsysteem).

Geen geheugeneffect (geen capaciteitsvermindering bij het laden van een niet-lege accu).

Hoog vermogen (sterk afhankelijk van kathodemateriaal).

Milieuvriendelijker dan andere batterijen.

Lange levensduur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even out-of-the-box denken. Kijk eens naar een groot vliegwiel dat je overdag aandrijft. Het overdag met (zonne)stroom oppompen van een vloeistof (olie/drinkwater) naar een grote tank bovenin je bunker, en langzaam leeg laten lopen, hiermee een generator aandrijven.

Ik wil de pret niet bederven maar echt zoden aan de dijk gaat dat niet zetten.

Stel dat je grote tank bestaat uit een IBC (1000 liter) die je op een hoogte van 5 meter opstelt, en dan even rekenen.

De energie die je daarin op kunt slaan bereken je met m x g x h. (met m=1000 kg, g=9,81 m/s2 en h=5 m)

We hebben het dan over 49005 J (joule)

Met die hoeveelheid kun je een spaarlamp van 6 watt ongeveer 2,5 uur laten branden.

Of 1 kopje water aan de kook brengen.

 

En dan ga ik er nog van uit dat je de energie van het vallende water voor 100% omzet in elektriciteit, in de praktijk haal je waarschijnlijk nog geen 50%. Dus een dik uur verlichting of een half kopje heet water.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even out-of-the-box denken. Kijk eens naar een groot vliegwiel dat je overdag aandrijft. Het overdag met (zonne)stroom oppompen van een vloeistof (olie/drinkwater) naar een grote tank bovenin je bunker, en langzaam leeg laten lopen, hiermee een generator aandrijven.

Tja, dat noem ik nog eens "out-of-the-bunker" denken :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even out-of-the-box denken. Kijk eens naar een groot vliegwiel dat je overdag aandrijft. Het overdag met (zonne)stroom oppompen van een vloeistof (olie/drinkwater) naar een grote tank bovenin je bunker, en langzaam leeg laten lopen, hiermee een generator aandrijven.

 

Je moet het simpel houden en niet het "vlieg"wiel opnieuw willen uitvinden. Doe het met dingen die weinig onderhoud vergen en wat je zelf kunt repareren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hallo, ikzelf heb een bunker. maar wat als de stroom uitvalt? dan kan ik niet meer koken want mijn bunker is niet aangesloten op het gas(als er gebombardeerd word is je bunker ook ontfloft) dan heb ik geen stroom. heeft iemand een idee hoe ik energie op kan slaan? ik heb namelijk 3 bunkers naast elkaar dus ruimte maakt niks uit.

 

Nu ben ik erg benieuwd wat voor soort bunker/s u heeft

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...