Pagina 3 van de 6 EersteEerste 12345 ... LaatsteLaatste
Resultaten 21 tot 30 van de 54
    Prepper goeroe
    Ingeschreven
    Jul 2012
    Link naar dit draadje toegevoegd aan kiemen database.

Survivor
    Ingeschreven
    Sep 2014
    Ik kiem ook al een hele tijd, het ene jaar wat meer dan het andere.
    Nu woon ik in een huis met stromend water en kan de kiemen goed spoelen. Maar als je weinig schoon water tot je beschikking hebt, hoe doe je het dan?
    Mijn ervaring is dat de boel dan snel gaat rotten, snotterig wordt. Wat met het rauw consumeren weer een risico heeft ( denk EHEC)

Wat zijn jullie gedachten hier over?

Elementary prepper
    Ingeschreven
    Feb 2013
    Vraagje: ik post onrgelmatig op deze site. Hoewel ik Prepper minded ben kom ik door omstandigheden (1e 2 jr 2e inmiddels 2 maanden, plekkie op werk behouden kost ook uren) te weinig aan toe.
    Ik heb een m2 moestuintje en kijk verlekkerd naar voorbeelden van 2 Lewieke.

Ondertussen pieker ik regelmatig over het scenario dat er echt iets mis gaat zoasl dat nu voor velen in het Eufaat-Tigris gebied en oost Oekraine het geval is. Open deur dat wij door onze grotere luxe en langere toeleveringsketens dan nog kwetsbaarder zijn.
    Om op mijn onderwerp "vraagje'terug te komen: het "zlef voorzien"waarop ik aan eht oefenen ben met een m2 moestuin bak: hoe kom je aan de zaden als internet niet meer werkt en zaad leveranciers ter zielen gaan.

De opbrengst van en kwaliteit van mijn oefenen is zo beperkt dat ik liever "voor het eggie" oefen met gewassen die mij echt blijven voorzien ook als het sterk veredelde zaad mij neit meer als manna uit de hele wordt toegezonden..

(ik heb aardperen gepoot vorig jaar, dit jaar nog niet geoogst. Straks eens kijken: ik hoop dat die voorwoekeren en een calorie bron vooruit eigen tuin worden en blijven).

groet,

bn

Adventurer
    Ingeschreven
    Jul 2013
    Er zijn een aantal dingen die je kan proberen (en die ik in de komende jaren ook graag wil proberen, ben net nog maar een jaartje bezig met tuinieren):

- Een voorraad van biologische heritage zaden aanleggen. Ze zetten meestal op de pakken 2 ŗ 3 jaar houdbaar, maar zaden kunnen ook nog 5 tot 10 jaar later kiemen, alleen zal het bv.een veel lager percentage van je zaden zijn.
    - Als je planten van niet-gemodificeerde zaden kan je van deze planten dan weer zaden oogsten voor het volgende jaar.
    - Je kan een heleboel meerjarige planten plaatsen, zoals bv. je aardperen, die enkele jaren goed blijven of waarvan je altijd opnieuw nieuwe planten kan kweken. Een goed boek hierover vond ik 'Edible perennial gardening' van Anni Kelsey. Volgend jaar ga ik meerjarige brocolli en egyptische ui planten. Geleidelijk aan wil ik meer meerjarige eetbare planten uittesten, zoals bv. de chinese yam vine.

Elementary prepper
    Ingeschreven
    Feb 2013
    Bedankt voor je info. ik ga achter dat boek aan dat je noemt.
    Heb je ook (nu het nog kan) een betrouwbaar adres voor meerjarige Brocolli?
    (zou er nu gewoon op gaan googelen en kom dan ook vast ergens uit, maar je lijkt een informatie voorsprong te hebben die ik graag gebruik.
    Volgens mij kan onze SHTF in Nederland wel eens veel sneler komen dan we denken: het is net weer een beetje rustig en we zijn zo zlef overtuigd met ons 'geen wapens'beleid...

erg kwetsbaar.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sakura Bekijk Berichten
    Er zijn een aantal dingen die je kan proberen (en die ik in de komende jaren ook graag wil proberen, ben net nog maar een jaartje bezig met tuinieren):

- Een voorraad van biologische heritage zaden aanleggen. Ze zetten meestal op de pakken 2 ŗ 3 jaar houdbaar, maar zaden kunnen ook nog 5 tot 10 jaar later kiemen, alleen zal het bv.een veel lager percentage van je zaden zijn.
    - Als je planten van niet-gemodificeerde zaden kan je van deze planten dan weer zaden oogsten voor het volgende jaar.
    - Je kan een heleboel meerjarige planten plaatsen, zoals bv. je aardperen, die enkele jaren goed blijven of waarvan je altijd opnieuw nieuwe planten kan kweken. Een goed boek hierover vond ik 'Edible perennial gardening' van Anni Kelsey. Volgend jaar ga ik meerjarige brocolli en egyptische ui planten. Geleidelijk aan wil ik meer meerjarige eetbare planten uittesten, zoals bv. de chinese yam vine.

Adventurer
    Ingeschreven
    Jul 2013
    Om even terug op topic te komen, ik ben nu ook volop kiemen aan het kweken. Nu ik minder in de tuin kan werken met de winter in aankomst, ben ik maar kiemen gaan kweken.

Heb al geprobeerd: fenegriek, alfalfa, brocolli, chinese kool, paarse radijs, prei, daikon, klaver.
    En op watten: tuinkers, rucolakers, mosterdkers en amaranth. Amaranth lukt niet zo goed, dus die ga ik toch eens op potgrond zaaien, zoals eigenlijk werd aangeraden.

Adventurer
    Ingeschreven
    Jul 2013
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door boynextdoor Bekijk Berichten
    Bedankt voor je info. ik ga achter dat boek aan dat je noemt.
    Heb je ook (nu het nog kan) een betrouwbaar adres voor meerjarige Brocolli?
    (zou er nu gewoon op gaan googelen en kom dan ook vast ergens uit, maar je lijkt een informatie voorsprong te hebben die ik graag gebruik.
    Volgens mij kan onze SHTF in Nederland wel eens veel sneler komen dan we denken: het is net weer een beetje rustig en we zijn zo zlef overtuigd met ons 'geen wapens'beleid...

erg kwetsbaar.
    In Nederland is er een winkel met webshop die zeer veel meerjarige planten-zaden verkopen, waaronder de brocolli en chinese yam vine. Hier een linkje: hhttps://www.vreeken.nl/

Survivor
    Ingeschreven
    Oct 2014
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door lewieke Bekijk Berichten
    Merk op dat we ook de wijnkurken sparen. Een decoratief element in huis, gratis bij de fles ťn kurk wordt zeldzaam. Altijd handig als je een fles wil afsluiten. Wel confronterend want je krijgt een zicht op je drankgebruik.
    [MENTION=2429]lewieke[/MENTION] Dat confronterende gevoel krijg ik ook als ik al die wijnflessen in de glascontainer deponeer

Senior Prepper
    Ingeschreven
    Sep 2012
    [MENTION=1836]boynextdoor[/MENTION] Die aardperen gaan woekeren, je hele tuin door. Het beste kan je ze in bakken zetten, onderkant wel voorzien van gaten.
    Everybody is a genius. But if you judge a fish by it's ability to climb a tree, it will live his whole life believing that it is stupid. A.Einstein.

Elementary prepper
    Ingeschreven
    Feb 2013
    @ Amero, dat woekeren is een beetje mijn bedoeling om meer voedsle in tijden van nood te hebben: het gazon en het terras daar houd ik ze wel weg.
    Deze soort is toch niet zo erg als die uitheemse soorten die nooit meer te beteugelen zijn: gewoon een stevig onrkuid? Of...(?)

@ Sakura Op de lastige site van Vreeken vind ik neit de meerjarigen groente waarover jij spreekt. wellicht neit geneog mijn best gedaan, maar toch zeker een paar minuten zitten heen en weer klikken en lezen op die site..
    Bij sht the fan is deze bron overigens weg...

ga eens onderzoeken hoe biologische kwekeers in de buurt dit oplossen...

Vergelijkbare onderwerpen

1. Werken aan energie-onafhankelijkheid
    Door lewieke in forum Vuur, verwarming en energie
    Reacties: 114
    Laatste Bericht: 08-08-15, 07:35
  2. Werken aan energie-onafhankelijkheid: Verwarming
    Reacties: 114
    Laatste Bericht: 12-03-15, 08:05
  3. Werken aan onafhankelijkheid : cressonnette/tuinkers
    Door lewieke in forum Eten en drinken
    Reacties: 29
    Laatste Bericht: 09-11-14, 10:13
  4. Werken aan energie-onafhankelijkheid: Auto.
    Reacties: 57
    Laatste Bericht: 18-07-14, 16:21
  5. Werken aan onafhankelijkheid : natuurlijke bemesting m2 tuin
    Door lewieke in forum Eten en drinken
    Reacties: 18
    Laatste Bericht: 18-01-14, 10:40

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten