Ga naar inhoud
GENEGEERD

Werken aan onafhankelijkheid : kiemen


lewieke

Aanbevolen berichten

Je kweekt al tuinkers maar je wil een keer iets anders? Een beetje afwisseling? Verse groenten maar je hebt een beperkt budget dan kan je gaan kiemen. Alleen zijn niet alle kiemen lekker. Zelf kocht ik het volledige assortimet van een Nederlandse leverancier : de peulenschil. Sommige kiemen vind ik lekkerder dan andere. Bij wijze van experiment probeerde ik de meeste al een keer. De kleinere zaden kiem ik in stapelbare kiemschaaltjes. Elke dag snoepen we van een schaaltje. Kiemen zijn bijzonder gezond, rijk aan vitamines en een aanvulling op verse groenten.

 

De winkel hierboven levert prima materiaal maar sommige dingen kan je in de handel veel prijsgunstiger vinden. Daar ben ik nu naar op zoek.

http://www.depeuleschil.nl/

 

Wat met het beste bevalt zijn de kleinere zaden, de meeste van die zaden kosten voor 140g ongeveer 2.5€.

 

- alfalfa (luzerne) Intussen gevonden in een biowinkel tegen 3.3€/250g

- koolzaad

- mosterdzaad

- gemengde kiemen

 

[ATTACH=CONFIG]6370[/ATTACH]

 

[ATTACH=CONFIG]6371[/ATTACH]

 

 

Ik zoek nog andere leveranciers die grote hoeveelheden (kg verpakkingen) kunnen leveren tegen een schappelijke prijs. Bij een groothandel vond ik al heel grote verpakkingen, het blijkt moeilijker om er te kopen.

 

Daarnaast zijn er ook de peulen :

 

- adukibonen

- dupuisbonen

- linzen

- kikkererwten

- taugébonen

 

Deze bonen zijn mij te groot om gewoon te kiemen. Die kiem ik in een afgedankte weckpot. (Eentje met een beschadigde rand) 2 keer daags spoel ik de groenten die na maximaal een week zijn de kiemen eetbaar. Om de bovenrand van de pot plaats ik een stuk vliegengaas (let wel in plastic en niet chemisch behandeld). Dat gaas kan je gewoon op een rol kopen en kost bijna niets. De pot plaats ik in een schaaltje onder een hoek van ongeveer 458 graden zodat het overtollige water weg kan.

 

De peulen kosten tussen 2 en 2.5€ per 140g. Ze zijn in de gewone handel goedkoper te krijgen. In mijn winkel Colruyt betaal ik voor linzen 500g 1.69€, maar liefst 5x goedkoper. Ook Delhaize heeft een aantal van die peulen op voorraad. Ik heb het geprobeerd van enkele winkels en de meeste peulen spruiten gewoon. Natuurlijk mag je geen gebroken peulen nemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 53
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

waar ik wel last van had is dat me bietkiemen n iet met sojakiemen konden kreeg snel schimmel maar wel leuk zelfde kiemflat die ik ook heb

 

Het is best belangrijk dat je zorgvuldig spoelt anders kan je idd schimmels krijgen en dat is niet zo fijn. Anderzijds kan je haarworteltjes ook verwarren met schimmel, dus toch maar even goed kijken. Het flatje wat ik gebruik is een combinatie van 2 setjes. Ik koop er binnenkort nog enkele bij. Zo kan ik -indien nodig- gevoelige kiemen scheiden. Ik wil ook niet te veel bakjes boven elkaar want als eentje 'besmet' zou zijn met een bakterie, dan besmet je ze allemaal. Dat zou zonde zijn. Grondig afwassen en veel spoelen is een must.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is best belangrijk dat je zorgvuldig spoelt anders kan je idd schimmels krijgen en dat is niet zo fijn. Anderzijds kan je haarworteltjes ook verwarren met schimmel, dus toch maar even goed kijken. Het flatje wat ik gebruik is een combinatie van 2 setjes. Ik koop er binnenkort nog enkele bij. Zo kan ik -indien nodig- gevoelige kiemen scheiden. Ik wil ook niet te veel bakjes boven elkaar want als eentje 'besmet' zou zijn met een bakterie, dan besmet je ze allemaal. Dat zou zonde zijn. Grondig afwassen en veel spoelen is een must.

zal wel laten weten hoe het gaat met die zaden

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

De oogst van vandaag, De setup van de kiemschaaltjes.

[ATTACH=CONFIG]6626[/ATTACH]

 

Merk op dat we ook de wijnkurken sparen. Een decoratief element in huis, gratis bij de fles én kurk wordt zeldzaam. Altijd handig als je een fles wil afsluiten. Wel confronterend want je krijgt een zicht op je drankgebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De oogst van vandaag, De setup van de kiemschaaltjes.

[ATTACH=CONFIG]6626[/ATTACH]

 

Merk op dat we ook de wijnkurken sparen. Een decoratief element in huis, gratis bij de fles én kurk wordt zeldzaam. Altijd handig als je een fles wil afsluiten. Wel confronterend want je krijgt een zicht op je drankgebruik.

 

Ik ben dol op dat spul! 'k Krijg trek van die foto! Ook wel eens zelf gekiemd idd.

Hier in NL zie je het mondjesmaat in de supermarkt, toen ik in België woonde had je bij de Del Haize altijd ruime keus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben dol op dat spul! 'k Krijg trek van die foto! Ook wel eens zelf gekiemd idd.

Hier in NL zie je het mondjesmaat in de supermarkt, toen ik in België woonde had je bij de Del Haize altijd ruime keus.

 

Troost je met het idee dat je in Nederland dan wel weer soep in plastic zakken kunt kopen en in Vlaanderen niet. Geen enkel normaal mens die dat koopt overigens. Door zelf te kiemen bespaar je 90% op de aankoopprijs. Ik zal er wat in een enveloppe doen. Krijg ik je adres ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Troost je met het idee dat je in Nederland dan wel weer soep in plastic zakken kunt kopen en in Vlaanderen niet. Geen enkel normaal mens die dat koopt overigens. Door zelf te kiemen bespaar je 90% op de aankoopprijs. Ik zal er wat in een enveloppe doen. Krijg ik je adres ?

 

Hehehe, dat blijft je verbazen he, soep in zak! 't Scheelt transport kosten en je hebt niet het nadeel van Bisphenol A, dat stofje wat niet zo gezond is en in de plastic coating van blikvoer zit.

Als je ooit naar een meeting komt, neem ik er eentje voor je mee. Leuke gespreksstof voor je Vlaamse vrienden en familie. :o

 

In België heb ik me anders ook flink verbaasd in de Del Haize. Verse krokodil, steenbok en antilope, dat zien we hier niet veel! ;)

 

Je krijgt zo een pm.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kangoeroe niet vergeten. En struisvogel.

 

Klopt, maar die struisvogel vond ik niet te vreten! Krokodil kan ook nogal verschillen, als ze moddervet is ook niet lekker. Wel een keertje gruwelijk lekkere krokodil gegeten in een Noord-Afrikaans restaurantje in Brussel na de Körper Welten tentoonstelling aldaar. Ook weet ik pas jaren na het gegeten te hebben, dat Koekoek geen koekoek, maar een kip is in België. ;)

 

Ik ben niet voor niks meer dan 30 kg aangekomen toen ik daar woonde, man wat een verwennerij! Wat een armoedig land op het gebied van eten is Nederland dan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt, maar die struisvogel vond ik niet te vreten! Krokodil kan ook nogal verschillen, als ze moddervet is ook niet lekker. Wel een keertje gruwelijk lekkere krokodil gegeten in een Noord-Afrikaans restaurantje in Brussel na de Körper Welten tentoonstelling aldaar. Ook weet ik pas jaren na het gegeten te hebben, dat Koekoek geen koekoek, maar een kip is in België. ;)

 

Ik ben niet voor niks meer dan 30 kg aangekomen toen ik daar woonde, man wat een verwennerij! Wat een armoedig land op het gebied van eten is Nederland dan.

 

Zeg nooit kip tegen een mechelse koekoek. En inderdaad, je eet lekker in Vlaanderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Vorige week kwam mijn dochter thuis van school. Ze neemt -net als ik- haar boterhammetjes mee en belegt ze met sneetjes vlees of kaas, en meestal doet ze daar ook nog een flinke hap alfalfa of radijsspruit of cresonnette. Haar vriendjes vroegen wat er tussen haar brood lag. Alfalfa zei ze. Ze kenden het niet. Dus probeerde ze het uit te leggen door het te vergelijken met sojascheuten.

 

Laat dat me nu net op een idee gebracht hebben. Ik had hier nog een pot mungbonen staan die aan het kiemen waren. Die heb ik in een pot gegooid met een flinke scheut olijfolie, en eerlijk waar, ze smaakten heerlijk. Dat heb ik dan gecombineerd met gierst, een graangewas wat qua uitzicht een beetje lijkt op couscous. Daarna nog een eigen gekweekt ajuintje, een kampernoelie samen met de blokjes varkensvlees in de pan, goed gekruid met peper, zout en mediterrane kruiden. Daarbij nog een blikje tomaten blokjes. Lekker jongens.

 

[ATTACH=CONFIG]7016[/ATTACH]

Gekiemde mungbonen gebakken

 

[ATTACH=CONFIG]7017[/ATTACH]

Gierst, te veel en te weinig geroerd maar wel lekker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 10 maanden later...

Ik kiem ook al een hele tijd, het ene jaar wat meer dan het andere.

Nu woon ik in een huis met stromend water en kan de kiemen goed spoelen. Maar als je weinig schoon water tot je beschikking hebt, hoe doe je het dan?

Mijn ervaring is dat de boel dan snel gaat rotten, snotterig wordt. Wat met het rauw consumeren weer een risico heeft ( denk EHEC)

 

Wat zijn jullie gedachten hier over?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vraagje: ik post onrgelmatig op deze site. Hoewel ik Prepper minded ben kom ik door omstandigheden (1e 2 jr 2e inmiddels 2 maanden, plekkie op werk behouden kost ook uren) te weinig aan toe.

Ik heb een m2 moestuintje en kijk verlekkerd naar voorbeelden van 2 Lewieke.

 

Ondertussen pieker ik regelmatig over het scenario dat er echt iets mis gaat zoasl dat nu voor velen in het Eufaat-Tigris gebied en oost Oekraine het geval is. Open deur dat wij door onze grotere luxe en langere toeleveringsketens dan nog kwetsbaarder zijn.

Om op mijn onderwerp "vraagje'terug te komen: het "zlef voorzien"waarop ik aan eht oefenen ben met een m2 moestuin bak: hoe kom je aan de zaden als internet niet meer werkt en zaad leveranciers ter zielen gaan.

 

De opbrengst van en kwaliteit van mijn oefenen is zo beperkt dat ik liever "voor het eggie" oefen met gewassen die mij echt blijven voorzien ook als het sterk veredelde zaad mij neit meer als manna uit de hele wordt toegezonden..

 

(ik heb aardperen gepoot vorig jaar, dit jaar nog niet geoogst. Straks eens kijken: ik hoop dat die voorwoekeren en een calorie bron vooruit eigen tuin worden en blijven).

 

groet,

 

bn

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn een aantal dingen die je kan proberen (en die ik in de komende jaren ook graag wil proberen, ben net nog maar een jaartje bezig met tuinieren):

 

- Een voorraad van biologische heritage zaden aanleggen. Ze zetten meestal op de pakken 2 à 3 jaar houdbaar, maar zaden kunnen ook nog 5 tot 10 jaar later kiemen, alleen zal het bv.een veel lager percentage van je zaden zijn.

- Als je planten van niet-gemodificeerde zaden kan je van deze planten dan weer zaden oogsten voor het volgende jaar.

- Je kan een heleboel meerjarige planten plaatsen, zoals bv. je aardperen, die enkele jaren goed blijven of waarvan je altijd opnieuw nieuwe planten kan kweken. Een goed boek hierover vond ik 'Edible perennial gardening' van Anni Kelsey. Volgend jaar ga ik meerjarige brocolli en egyptische ui planten. Geleidelijk aan wil ik meer meerjarige eetbare planten uittesten, zoals bv. de chinese yam vine.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je info. ik ga achter dat boek aan dat je noemt.

Heb je ook (nu het nog kan) een betrouwbaar adres voor meerjarige Brocolli?

(zou er nu gewoon op gaan googelen en kom dan ook vast ergens uit, maar je lijkt een informatie voorsprong te hebben die ik graag gebruik.

Volgens mij kan onze SHTF in Nederland wel eens veel sneler komen dan we denken: het is net weer een beetje rustig en we zijn zo zlef overtuigd met ons 'geen wapens'beleid...

 

erg kwetsbaar.

 

 

Er zijn een aantal dingen die je kan proberen (en die ik in de komende jaren ook graag wil proberen, ben net nog maar een jaartje bezig met tuinieren):

 

- Een voorraad van biologische heritage zaden aanleggen. Ze zetten meestal op de pakken 2 à 3 jaar houdbaar, maar zaden kunnen ook nog 5 tot 10 jaar later kiemen, alleen zal het bv.een veel lager percentage van je zaden zijn.

- Als je planten van niet-gemodificeerde zaden kan je van deze planten dan weer zaden oogsten voor het volgende jaar.

- Je kan een heleboel meerjarige planten plaatsen, zoals bv. je aardperen, die enkele jaren goed blijven of waarvan je altijd opnieuw nieuwe planten kan kweken. Een goed boek hierover vond ik 'Edible perennial gardening' van Anni Kelsey. Volgend jaar ga ik meerjarige brocolli en egyptische ui planten. Geleidelijk aan wil ik meer meerjarige eetbare planten uittesten, zoals bv. de chinese yam vine.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...