Ga naar inhoud
GENEGEERD

Werken aan onafhankelijkheid : champignons


lewieke

Aanbevolen berichten

Vandaag kocht ik een setje voor champignons. 5€, normale winkelprijs 9.95€. Ik heb er een beetje water bij gedaan en in de woonkamer geplaatst. Benieuwd of de champignons willen groeien. Er waren verschillende soorten. Het was al langer een idee wat bij me opkwam om zelf champignons te gaan kweken. Het setje is er vermoedelijke eentje van 3l. Lukt dit experiment, dan wil ik graag enkele sets aanschaffen met grotere hoeveelheden. Ik vond best betaalbare sets op http://www.minichamp.nl

Wellicht zoek ik hier in de buurt een champignonkwekerij waar ik later grotere hoeveelheden kan aanschaffen.

 

[ATTACH=CONFIG]6374[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]6376[/ATTACH]

 

Ik wil me eerst inlezen waarna ik champignons wil gaan kweken in een palletbox die ik al eerder kocht. Ik wil eventueel de bak elektrisch gaan bijverwarmen zodat de kweek wat sneller gaat. Eventueel isoleer ik die om te hoog energieverbruik te vermijden.

 

[ATTACH=CONFIG]6375[/ATTACH]

 

Zijn er mensen die hiermee ervaring hebben, tips kunnen geven of me kunnen helpen met de sporen en de basisgrondstoffen? Ik wil graag verschillende soorten kweken, liefst in te grote hoeveelheden die ik dan eventueel zou verkopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Gemixte ervaringen met die van Minichamp; vorige jaar een doos die extreem goed produceerde, wel 5 ladingen met enorme champignons vanaf gehaald; dit jaar weer een doos, alleen deze gaat echt slecht. Hij startte heel traag en nu na de eerste lading lijkt 'ie niets meer te doen.. hopelijk gaat 'ie straks toch weer verder.

 

Als ze eenmaal groeien dan gaan ze idioot hard ook. In een paar dagen van een champignon van een paar mm, naar een joekl van 7 of meer cm doorsnee; en echt heel lekker! Ik wil er nog een paar proberen en dan ook kijken of ik zo'n bak zo gek kan krijgen dat 'ie doorgroeit een bak eigen compost in. In dat geval zou je als 't goed is vrij eenvoudig een bijna permanente bron van champignons moeten hebben. Compost aanvullen, wat mycelicum van een actieve bak overzetten naar een verse bak en hoppa... van 1 bak naar meerdere. Na een oogst of 3-4 gooi je zo'n bak leeg, nieuwe compost er in, weer wat mycelicum en gaan met die banaan.. uh.. champignon :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gemixte ervaringen met die van Minichamp; vorige jaar een doos die extreem goed produceerde, wel 5 ladingen met enorme champignons vanaf gehaald; dit jaar weer een doos, alleen deze gaat echt slecht. Hij startte heel traag en nu na de eerste lading lijkt 'ie niets meer te doen.. hopelijk gaat 'ie straks toch weer verder.

 

Als ze eenmaal groeien dan gaan ze idioot hard ook. In een paar dagen van een champignon van een paar mm, naar een joekl van 7 of meer cm doorsnee; en echt heel lekker! Ik wil er nog een paar proberen en dan ook kijken of ik zo'n bak zo gek kan krijgen dat 'ie doorgroeit een bak eigen compost in. In dat geval zou je als 't goed is vrij eenvoudig een bijna permanente bron van champignons moeten hebben. Compost aanvullen, wat mycelicum van een actieve bak overzetten naar een verse bak en hoppa... van 1 bak naar meerdere. Na een oogst of 3-4 gooi je zo'n bak leeg, nieuwe compost er in, weer wat mycelicum en gaan met die banaan.. uh.. champignon :)

 

Misschien kunnen we online een beetje ervaringen delen met dit project ? Ik wil een klein tuinkas kopen, de champignonbak (1m3) daarin plaatsen zodat ie mooi warm blijft en eventueel een verwarmingselement er in gooien om de temperatuur een beetje constant te houden.

 

Heb jij wat water toegevoegd aan je compostbakje ? Kocht je het rechtstreeks of in de tussenhandel ? Hoeveel champignons haalde je uit die bak ? Hoe werkt dat met dat mycelicum ? Koop je dat, werk je met sporen ? Gaat dat uit zichzelf verder in ideale omstandigheden ? Welk soort compost gebruik je ? Ik hoorde ooit een verhaal over paardenmest, wat is daar van aan ? Ik zag eens een filmpje over mensen die champignons kweekten in koffiegruis. Misschien is daar wel aan te komen via een groot theehuis of zo. Afval voor hen, grondstof voor ons ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Champignons kweek je toch donker en koel? Bij ons in de stad staat een oude toren waar onder in champignons worden gekweekt. Het was er zelfs koud.

 

Sommige soorten kweek je in het donker, zoals champignons, sommige mogen wel gewoon in 't licht, zoals oesterzwammen en shiitakes.

 

Met deze mannen weleens contact gehad: http://www.shiitakekwekerij.nl/global/nl/producten

 

Overigens kun je ipv de stammetjes, beter de geente pluggen kopen, de kant en klare stammetjes zijn al gebruikt namelijk. :o

 

Deze site heeft leuke handleidingen: http://www.groenetakken.nl/teelthandleidingen2.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kocht er eentje bij Aveve. Tijdelijke promotie. Kost normaal 9.50€, nu voor 5.00 in de uitverkoop. Het is een testje, wellicht een winkelrestant. Ik ben niet zeker of het werkt, Lukt het niet dan haal ik een klein pakket van een andere leverancier online zoals in bovenstaande posts vermeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 8 maanden later...
Ik kocht er eentje bij Aveve. Tijdelijke promotie. Kost normaal 9.50€, nu voor 5.00 in de uitverkoop. Het is een testje, wellicht een winkelrestant. Ik ben niet zeker of het werkt, Lukt het niet dan haal ik een klein pakket van een andere leverancier online zoals in bovenstaande posts vermeld.

 

Het project was geen succes. Champignons kosten 2€/500g en ik haalde 4 champignons uit het pakket. Te nat of te droog of beide. Het vraagt behoorlijk wat kennis.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...