Ga naar inhoud
GENEGEERD

Diverse vuurmethoden (laatste deel 5)


hamster

Aanbevolen berichten

Het 'aanmaken' van het vuur

Om je houtvuur aan te maken kun je gebruik maken van kranten, spiritusblokjes, petroleum, wasbenzine, gewone benzine, aanstekers, mengsmering, chemicaliën of explosieven.

De 'echte' scout gebruikt deze dingen natuurlijk niet maar heeft andere manieren om het vuur aan te maken. Met tondels, zoals:

 

Natuurlijk Tondelmateriaal.

Denk hierbij aan dorre bladeren, boomschors, droog gras, mos e.d.

Berkepapier.

Dit is de buitenste laag van de bast van de berk. Je gebruikt dus de buitenste laag van de bast. Wanneer je de hele bast gebruikt gaat de boom dood. Laten zitten dus.

 

TIP:

Bij nat weer kun je het vochtige berkepapier (of andere tondels) heel makkelijk drogen. 's Morgens voor de hike even wat tondel verzamelen, dit in een droge theedoek doek en deze vervolgens de hele dag in je broekzak meenemen. Door de lichaamswarmte verdampt dan het water uit de tondel en zo heb je 's avonds mooi droog tondel om je vuur aan te maken.

 

Gespleten hout.

Als het hout erg nat is geworden door langdurige regenval, kun je dikkere balken splijten. Het kernhout van zo'n balk is vrijwel altijd nog droog.

 

Vuurstok.

Snap22.jpg.a36ee12c61875c562516c1961eff82dc.jpg

Om het hout sneller vlam te laten vatten, kun je er voor zorgen dat er een groter oppervlak ontstaat. Een groter oppervlak brandt immers sneller dan een klein oppervlak. Een vuurstok is vrij makkelijk te maken: snij in de stok ondiepe inkepingen en maar er 'veren' van.

 

 

 

 

Harsmannetjes.

Dit zijn de witte bolletjes die vooral aan de knoppen van jonge dennebomen zitten. Hier heeft een vlindertje een eitje afgezet; het uitgekomen rupsje heeft zich in de dennetwijg geboord, waardoor hars naar buiten is gevloeid.

 

Onderstaande tondels.

Snap23.jpg.0a6b4169507035868ffc770c32a1077e.jpg

Smelt wat kaarsvet in een blikje en doop daar voorwerpen in die gemakkelijk branden (b.v. zachtboard, krant of lucifers).

 

TIP:

Als je lucifers in kaarsvet dompelt, dan blijven ze ook droog bij regenachtig weer, of als je ze laat vallen in nat gras of iets dergelijks. Als je het vuur aan wilt maken, kras je gewoon het kaarsvet van de luciferkop af en dan kun je hem gewoon aansteken zoals je gewend bent.

 

 

 

 

Brandbaarheid van diverse houtsoorten

 

Niet alle houtsoorten hebben dezelfden eigenschappen met betrekking tot hun brandbaarheid. Hieronder staat beschreven welke houtsoorten waarvoor geschikt zijn. Let hier op als je in de vrije natuur een houtvuur gaat maken. Je hebt snel en makkelijk ontbrandbaar materiaal nodig om een vuur aan te maken. Om te koken moet je een houtsoort hebben die lang brand en veel hitte afgeeft.

 

 

 

Naam Omschrijving brandbaarheid

 

Berk: De schors en twijgen vormen goed aanmaakmateriaal. Berkenhout brandt snel en helder. Ideaal voor een snel vuur.

 

Beuk: Geeft een goede, grote en regelmatige vlam. Zowel levend als dood goed brandbaar. Altijd goed.

 

Den: Twijgen en dennekegels vormen goed aanmaakmateriaal. Het dennehout brandt vlug weg. De as van de dennekegels is ideaal voor het bakken van brood en .

om aardappels in te poffen.

 

Eik: Deze harde houtsoort geeft een bestendig vuur en vormt prima as.

 

Es: Ook in vochtige toestand brandt dit hout goed en ruikt lekker.

 

Esdoorn: Brandt geod, maar snel. Niet geschikt voor het aanmaken van een vuur. Verspreidt een scherpe geur.

 

Hulst: Voldoet goed.

 

Iep: Brandt alleen in goed droge toestand. Slecht aanmaakmateriaal.

 

Kastanje: Mits dood en kurkdroog levert het goede hitte. Anders is het ongeschikt.

 

Lariks: Gevaarlijk vanwege de vonkvorming. Liever niet gebuiken.

 

Linde: Moet goed droog zijn en is het best te gebruiken met andere houtsoorten samen.

 

Meidoorn: Levert goed aanmaakmateriaal en bakt het zoetste brood.

 

 

 

VERKOOLD KATOEN MAKEN

 

Snap24.jpg.c8e5001646850b9d3921239263c30105.jpg

 

Foto's van links naar rechts per regel lezen. Dit zijn de stappen hoe je zelf verkoold katoen kunt maken.

• Foto 1. Nodig:

 

-100% katoen (shirt, handdoek, laken, theedoek, spijkerbroek, enz.) Zoek en probeer zelf uit! Kaoten met een mix van nylon zorgt voor een mindere kwaliteit, of zelfs helemaal geen vonk die 'pakt'. Vaak ritselt dit soort verkoolde katoen dan als alu-folie/plastic.

-verfblik. Je kunt ook bijv. een sigarenblikje gebruiken, maar door de warmte van het vuur vervormt de deksel makkelijk, en het is dun blik dus ze gaan niet lang mee. 2 conservenblikken in elkaar kan ook. Voordeel van een verfblik (schilderswinkel) is dat je de deksel goed dicht en weer open kunt krijgen en het blik gaat erg lang mee!

-priem of hamer en spijker. Om een gaatje in de deksel te maken.

-eventueel handschoen. Om het hete blik uit het vuur te halen.

-eventueel schroevendraaier. Om de deksel open te wippen.

-vuur.

 

• Foto 2. Stop een prop katoen in het blik, deksel dicht en zet je blik in het vuur. Er komt al vrij snel een rookpluim uit.

 

• Foto 3. Uit het gaatje in de deksel komt een witte rookpluim. Die wordt helder en kan gaan branden, je katoen is letterlijk aan het vergassen. Soms een oranje vlam (foto), maar het kan ook een blauwe gasvlam zijn die eruit spuit!

 

• Foto 4.Na een tijdje (als de vlam zwakker wordt) haal je het blik uit het vuur en zet je hem op de kop weg. Afdekken met zand is perfect, je wilt dat de gloeiende katoen in het blik zo snel mogelijk dooft. Je kunt het blik ook rechtop laten staan, dan moet je zorgen dat het gat in de deksel afgesloten wordt. Niet mijn voorkeur; meestal is de deksel al zo vervormt door vaak open en dicht wrikken dat er lucht binnen kan blijven komen.

 

• Foto 5. Uitproberen... Open de deksel en kijk hoe het katoen eruit ziet. Gloeit het nog: meteen de deksel dicht en afsluiten! Is het (licht)bruin, dan terug in het vuur, stap 3 enz. Is het zwart (foto): perfect.

 

• Foto 6. TIP 1 (foto): uiteraard je katoen ook uitproberen. Als je een vonk op de doek hebt gekregen, rol dan het lapje katoen op tot een soort sigaretten peuk dan krijg je een veel betere hitte en dus meer kans dat je tondel (gras oid) sneller gaat branden.Tip 2: bewaar je katoen echt droog, het is gevoelig voor vocht en kou.

 

 

Tips en andere manieren voor vuur

 

 

 

Ook een aansteker kun je eenvoudig waterdicht verpakken (zie foto):

-stop hem in een stuk fiets binnenband.

-sla de randen terug

-wikkel stroken binnenband (meteen brandstof!) om het hele pakketje

-een koordje erdoor zorgt dat je hem om je nek kunt hangen.

 

Snap25.jpg.0bcac4534430655d81816620e8e0773a.jpg

 

Niet een methode als je de aansteker vaak nodig hebt, wel erg handig als je bijv. gaat varen, kan ook met lucifers.

 

Vuur met staalwol

Wrijf een batterij. (lieft een 9v. is klein dus licht en toch heel krachtig) met de plus en min polen over de staalwol en er onstaat een gloedend stuk staalwol, hou hier iets brandbaars tegenaan en je hebt vuur.

Vuur met condoom en water

Ben je na je wilde avonturen ergens terecht gekomen waar je geen vuurtje bij de hand heb.. maar wel een condoom doe dan het volgende.. vul de condoom voor een deel met water totdat je ongeveer een bol met water hebt.. dus niet helemaal vol. knoop de condoom dicht. en vaila.. nu is je condoom te gebruiken als lens waarmee je alle lichtstralen op een punt kan focussen.

 

Met een vergrootglas

Als je in een warm land gaat hiken dan raad ik een vergrootglas mee te nemen. Pak een paar droge bladeren en zorg dat de zon er goed op staat. Netzoals kinderen deden met een vergrootglas en kranten. Als je vuur probeert te maken met een vergrootglas richt het puntje dan op een zwart stukje van het papier dat gaat veel sneller!

 

Alternatief voor tondel

Smeer een dot watten in met vaseline en je hebt een perfect alternatief voor tondel. 1 keer schrapen met je ignition steel en het brand als een kaars.

 

Perfecte tondel

Tampon werkt perfect scheur er maar eens open lijkt heel klein maar je kan er heel veel watten uit halen.

 

Lucifers besparen

Als je s'ochtend wakker wordt en je wilt weer een vuurje, om je koffie te kunnen zetten. pak je uit het kampvuur van de vorige avond, twee "vlakke" verkoolde houtjes. Daar leg je een kooltje tussen die je net onder in het as hebt gevonden. ff blazen en je hebt je vuurtje weer branden, zonder een lucifer te verbruiken.

 

Waterproof lucifers/ aanmaakhulpje

Maak je eigen waterproof lucifers die óók nog als "aanmaakblokje" dienen. Draai watten om lucifers zodat ze eruit gaan zien als wattenstaafjes, maar zorg dat het kopje zelf vrij blijft. Steek een waxinelichtje aan en wacht tot het kaarsvet vloeibaar is. Doop ze nu in het kaarsvet en laat ze zich ermee volzuigen en stollen. Alvorens te gebruiken even met je nagel het kaarsvet van het kopje krabben. Brandduur anderhalve minuut ! Suc6 verzekerd.

 

 

Van brandnetel tot touw

 

Snap26.jpg.89a74f465877dec7ae8a6c572d895678.jpg

 

Tegenwoordig beschouwen we de brandnetel als een lastig onkruid. In het (verre) verleden was het een dankbaar gewas voor de mens. Brandnetel staat bekent als een smakelijke groente die als spinazie klaar gemaakt kan worden, ook de brandnetelsoep is een bekent gerecht. Brandnetels zijn rijk aan vitamine A en C, ijzer en mineralen. Behalve voor de consumptie kent de brandnetel dus ook nog andere toepassingen. De brandnetel is een vezelplant en is dan ook geschikt om er bijv. touw van te maken. Hierbij wordt het zelfde procédé gevolg als bij vlas (zie vlas) Het fijne neteldoek wordt op deze wijze gemaakt. We

 

kunnen deze procedure ook overslaan en meteen aan de slag gaan met ‘verse’ brandnetels. Pluk hiervoor brandnetels, liefst zolang mogelijk en met de minste zijtakjes. Ontdoe deze stengels van de zijtakken. Zoek nu een harde ondergrond en sla met een stok op de stengel en de ‘knokkels.’(waar de zijtakjes hebben gezeten) Hierdoor zal de stengel splijten. Een andere werkwijze is om met een 'roller' (bijv. een rond stuk boomstam) de stengels te splijten. Leg hiervoor de stengels op een stevige vlakke ondergrond en wals er met de roller er overheen. Pulk nu het merg aan de binnenkant eruit of schraap dit eraf. Wat overblijft is een rafelige vezel structuur. Neem nu een gedeelte van deze vezel en draai een gedeelte linksom vanuit het midden om en de andere gedeelte rechtsom vanuit het midden. Als we zo door blijven draaien zal en in het midden op een gegeven moment een ‘kink’ ontstaan. Deze kink is het begin van het touw. Het touw heeft dus 2 eindes. Het is nu de bedoeling dat we telkens een einde ‘opdraaien en dan een slag over het ander eind geven. Nu kunnen we met het andere eind de zelfde werkwijze uitvoeren. (het eigenlijke twijnen) Als de vezels te kort worden is het van belang om tijdig nieuwe vezels in te voeren. Dit touw is dan geschikt om ermee te weven. Ook is het mogelijk om verschillende touwen in elkaar te twijnen zodat we een dik touw krijgen die geschikt is voor andere (bouwkundige) doeleinden

(ook te gebruiken als touw voor je vuurboog)

 

 

Hamster.

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@hamster als tondel zijn ook gedroogd verrot hout en bepaalde zwammen te gebruiken te denken aan de kogelhoutskoolzwam (ook bekend als ''crampball of King Alfred's cake ) en de ''tonderzwam''

http://nl.wikipedia.org/wiki/Echte_tonderzwam zie :http://preppers.nl/forum/threads/5847-Firesteel-van-de-action/page3?highlight=verrot+hout maar allerlei pluis als van de lisdodde maar ook distels en oude berenklauwen geven goede tondel

Wat ook goed werkt is een puntenslijper (voor een potlood ) van een dun takje maak je prachtig mooie dunne schilletjes hout voor mensen die niet zo goed met een mes om kunnen gaan zeker een hele grote aanrader :cool: maar ook voor de anderen want hij is klein en weegt niets en werkt perfect :rolleyes:

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

das een goeie tnx (zo zie je maar weer dat men nooit te oud is om te leren):D

ps je pm is in goede aarde ontvangen hoor

 

gr hamster

 

@hamster als tondel zijn ook gedroogd verrot hout en bepaalde zwammen te gebruiken te denken aan de kogelhoutskoolzwam (ook bekend als ''crampball of King Alfred's cake ) en de ''tonderzwam''

http://nl.wikipedia.org/wiki/Echte_tonderzwam zie :http://preppers.nl/forum/threads/5847-Firesteel-van-de-action/page3?highlight=verrot+hout maar allerlei pluis als van de lisdodde maar ook distels en oude berenklauwen geven goede tondel

Wat ook goed werkt is een puntenslijper (voor een potlood ) van een dun takje maak je prachtig mooie dunne schilletjes hout voor mensen die niet zo goed met een mes om kunnen gaan zeker een hele grote aanrader :cool: maar ook voor de anderen want hij is klein en weegt niets en werkt perfect :rolleyes:

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

@hamster als tondel zijn ook gedroogd verrot hout en bepaalde zwammen te gebruiken te denken aan de kogelhoutskoolzwam (ook bekend als ''crampball of King Alfred's cake ) en de ''tonderzwam''

http://nl.wikipedia.org/wiki/Echte_tonderzwam zie :http://preppers.nl/forum/threads/5847-Firesteel-van-de-action/page3?highlight=verrot+hout maar allerlei pluis als van de lisdodde maar ook distels en oude berenklauwen geven goede tondel

Wat ook goed werkt is een puntenslijper (voor een potlood ) van een dun takje maak je prachtig mooie dunne schilletjes hout voor mensen die niet zo goed met een mes om kunnen gaan zeker een hele grote aanrader :cool: maar ook voor de anderen want hij is klein en weegt niets en werkt perfect :rolleyes:

gr will

 

Pas wel op want het oogsten van tonderzwammen is streng verboden!

Hier in het bos zijn polen vollop tonderzwammen aan het jatten geweest en nu is er verscherpt toezicht in het bos. Wordt je gepakt, dan krijg je een forse boete!

Zijn inmiddels een aantal polen gepakt, maar ja toen was het leed al geschied...........

 

Jammer dat die polen de boel verzieken, want staatbosbeheer heeft er geen moeite mee als jij 1 of 2 zwammen meeneemt, maar die polen hebben bijna het hele bos leeggeroofd :mad:

Link naar reactie
Delen op andere sites

@phtvs Dat klopt daar heeft u helemaal gelijk in !!! Ze zijn wettelijk beschermd maar ik dacht dat de kogelhoutskoolzwam dat niet was .

Ik denk niet dat het enkel de Polen zijn die dat doen hoor :o Ik haalde het enkel maar aan omdat ze wel onder de tondel vallen en in geval van

nood denk ik wel dat het mag @hamster dat is goed het was positief bedoelt :) wat ie puntslijper betreft dat werkt echt perfect en veel sneller als een vuurstok te snijden

ik zal kijken of ik die plaatjes van mijn experimentjes nog kan vinden

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

meestal heb ik mijn mes op zak en mijn survivalkitje ik geloof je gelijk wbt de puntenslijper maar ernergie steken in vuurmaken maakt dat jezelf ook weer warmer wordt (als je genoeg energie hebt om het te doen) anders naar je puntenslijper grijpen scheeld weer energie

 

@phtvs Dat klopt daar heeft u helemaal gelijk in !!! Ze zijn wettelijk beschermd maar ik dacht dat de kogelhoutskoolzwam dat niet was .

Ik denk niet dat het enkel de Polen zijn die dat doen hoor :o Ik haalde het enkel maar aan omdat ze wel onder de tondel vallen en in geval van

nood denk ik wel dat het mag @hamster dat is goed het was positief bedoelt :) wat ie puntslijper betreft dat werkt echt perfect en veel sneller als een vuurstok te snijden

ik zal kijken of ik die plaatjes van mijn experimentjes nog kan vinden

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

meestal heb ik mijn mes op zak en mijn survivalkitje ik geloof je gelijk wbt de puntenslijper maar ernergie steken in vuurmaken maakt dat jezelf ook weer warmer wordt (als je genoeg energie hebt om het te doen) anders naar je puntenslijper grijpen scheeld weer energie

@hamster ik had vroeger een houtkachel en zaagde en kapte al mijn hout zelf (allerlei hout ook rottig hout ;) ) en inderdaad je had het altijd 2 keer warm bij zo'n kachel ;)

en het beste werkte dat hout kappen als je een rot bui hebt , kun je goed je energie kwijt ( plus ze blijven uit je buurt als je met een grote bijl staat te zwaaien ;) )

maar bij een echte survival situatie wil je juist zoveel mogelijk energie sparen :)

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Keyser Suze zo'n A4 Fresnel is zeker interessant , zelfs in de winter .en compact

Dit hieronder is een snelle test met wat hout , ductape en wat plasticfolie , voor het maken van een '' waterlens '' deze kun je natuurlijk zo groot maken als je wilt (tot op een zekere hoogte natuurlijk ;) )

wat wel een goede is bij het experimenteren met dit soort dingen ; is een goede zonnebril want dat licht is erg fel en bij die grootte is ook voorzichtigheid voor je netvlies toch geboden dus ook niet per ongeluk in het zonlicht kijken door zo'n lens

en kost nagenoeg niets het is enkel je moet hem zelf maken en zorgen dat het niet gaat regenen zoals bij mij ;)

gr will

IMG_0635.jpg.f98c7dbdbea98d781a7a485184a77add.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...