Ga naar inhoud
GENEGEERD

[REVIEW] Cold Steel Kukri Machete


Lekker

Aanbevolen berichten

Beste medelezers,

 

Enige tijd geleden werd er gevraagd wie een ColdSteel Kukri Machete wilde ontvangen voor een review (beoordeling). Deze heb ik toen toebedeelt gekregen, daarvoor mijn dank @Mr. Gold!

Omdat ik in de Caribbean zit is de machete eerst naar mijn ouders gegaan en pas enkele weken geleden bij ons aangekomen. Vorige week heb ik een eerste gebruikerstest met de machete gedaan, lees hier onder mijn persoonlijke bevindingen (met plaatjes!).

 

Eerste visuele indruk:

Blad is vrij ruw geslepen zonder scherp te zijn

Handvat ziet er wat plastiek uit

On praktische schede.

 

De eerste foto's

Image00002.jpg.43a360a46441e09b3254fc36b647da0a.jpg

 

Image00003.jpg.6c88b31d213c5cb319c124dcc80ca00a.jpg

 

Image00004.jpg.bfb2c0a111364f926c74e2937865ed75.jpg

 

Image00006.jpg.c3e8d77c55176254646e1e9af86d449e.jpg

 

Image00007.jpg.2b8873c962664ec1bb1f0f194247c07f.jpg

Zoals jullie zien, niet echt scherp.

 

Deel 2 volgt

  • Leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 62
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Dan, NAAR BUITEN! En gebruiken.

Taak:

Snoei werkzaamheden in de zoutpan, wandelpaden vrij maken/houden. Lopen, takje snoeien, lopen boompje snoeien enz.. Steeds kleine korte stukjes van gebruik.

Tevens een traptrede hakken in zachte steen (lijkt op beton zonder gebruik van cement).

 

Uw toegewijde testteam:

Image00021.jpg.0cf1ec0ad6c6ae48ff7e825960ad5fb8.jpg

 

Eerste indruk met gebruik:

Wat mij als eerste opvalt, is het gewicht voorop bij het snoeien. Het blad van de Kukri is voor hoger, dit geeft je net even wat mee massa (gewicht) om gemakkelijker door een tak te komen, ondanks het niet echt scherp zijn van het blad.

Kleine takken tot een 8mm gaat prima in 1x, jong hout tot 12mm gaat ook in 1 a 2x door. Dikke takken vergen paar extra slagen.

De machete laat zich erg goed handelen, je kunt er toch zeer fijn en precies mee hakken. Dat komt ook mede door zijn relatieve kortheid, meeste machetes zijn langer. Maar een vis mee fileren, nee. Maar daar is dit ook niet voor.

 

Image00008.jpg.6f54a26202c84dac9d50f2f27eee33c2.jpg

Dit gaat in 1x door.

 

Image00009.jpg.d933bd4d6937c82a8ca924309e6f71ff.jpg

2x hakken.

 

Image00010.jpg.489a7100c54d13d13d602f568663b6c8.jpg

 

Image00011.jpg.e51fb431a287b2f276a59d16af2d535e.jpg

Dit soort pols dikke takken vergt wel enige malen hakken, maar meer als een 8x is het niet geweest.

 

Deel 3 volgt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over de Cold Steel Kukri Machete, naar mijn mening dan althans.

 

Handvat.

De ribbels achter op zijn niet fijn, ik heb er nu niet constant mee gehakt maar ik kan me voorstellen dat; als ik mij een weg door het oerwoud van Brazilië moet hakken dat je na een klein uur al flinke blaren zal hebben het duim-muis gedeelte (daar waar nu je muis je duim/handpalm raakt). Ik begon dat al te krijgen na mijn snoei tochtje. Nu heb ik, met mijn beroep als tester van wasverzachter en badschuim, ook zeer zachte & poezelige handjes…

 

Het blad.

Zoals ik al zei, hij wordt je bijna stomp aangeleverd, ik zou er met de blote kont op kunnen gaan zitten en nog geen snee hebben. Hier maakte ik mij zorgen over, nou weet ik dat een machete niet vlijmscherp hoeft te zijn, maar iets meer had ik wel verwacht. Bij gebruik bleek dit echter helemaal geen probleem te zijn.

Een ander plus punt van het blad is dat het een stijf blad is, ik hou niet van machetes die “slap” zijn.

 

De Schede.

Niet een functionele schede voor aan de riem. Je moet nml de riempjes los en vast maken. Met een rechte machete heb je een simpele leren schede aan mijn riem waar ik hem steeds in en uit haal.

 

[ATTACH=CONFIG]6474[/ATTACH]

Het hakken van een kleine traptrede.

 

Hieronder enkele plaatjes van de machete na gebruik, met name het blad.

 

[ATTACH=CONFIG]6475[/ATTACH]

 

[ATTACH=CONFIG]6476[/ATTACH]

 

[ATTACH=CONFIG]6477[/ATTACH]

 

[ATTACH=CONFIG]6478[/ATTACH]

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eindconclusie na een paar uur gebruik.

 

Verbaasd over het gebruiksgemak/ergonomie van het blad! Misschien door de kromheid maar vooral door het extra gewicht wat voorop zit, dit maakt het hakken gemakkelijker.

In plat Nederlands, het handvat is voor mij klote door de ribbels boven op. Ik ga dit nog wat uitgebreider proberen en zien of ik er aan kan wennen, zo niet dan schuur ik de ribbels er af.

Het blad blijft redelijk in vorm, ik heb het vrij ruw gebruikt. Het is een gereedschap wat is gemaakt voor zwaar fysiek gebruik, zo gebruik ik het ook. Er zitten wat deukjes in het blad van het raken van stenen, zie je ook op de foto. Maar dat maakt niet uit voor een machete, mits het er niet veel te veel zijn.

Wat ik extra gedaan heb is een trap trede gehakt in een steen. Steeds met de punt naar beneden in de steen hakken. Dit ging ook prima en het blad bleef er verbazing wekkend goed onder. Hier is een machete niet voor gemaakt, maar dit soort gereedschap moet multi inzetbaar zijn.

 

Dan de prijs. in de Websjop voor net geen 24euro http://prepshop.nl/buitenleven/gereedschap/cold-steel-kukri-machete

Hier koop je een normale rechte machete in euro's voor een 10euro voor dit formaat, wel een iets minder hard & stijf blad en normaal rechte vorm.

Is het de 14 euro extra waard? Moah.. Ach, als je van leuke messen houd en van een stijf blad houd wel, maar als je op een budget moet preppen, het doet zijn werk niet 14 euro beter. Ondanks zijn mooie ergonomie.

 

Ik ga hem nog wat vaker gebruiken, in meerdere werkzaamheden en zal jullie op de hoogte houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet of ze dit al verholpen hebben, maar die van mij behield zijn scherpte niet erg lang. Waarschijnlijk is bij het afslijpen van de snede in de fabriek door de hitte de verharding van het metaal verpest. Dit is op te lossen door een stukje verder af te slijpen met een schuurband. Ook helpt het om de hoek van de snede wat kleiner te maken, dan blijft hij minder snel vastzitten in het hout.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat mooie review, dankje! Net als @zippo schrijft, het handvat is niet om over naar huis te schrijven, maar ook inwikkelen met paracord werkt goed en dan heb je ook nog een extra touw bij je als nodig blijkt. Het slijpen is ook iets wat ik heb gedaan bij mij machete, vond dat het beter kon, maar ben eigenlijk nog geen mes tegen gekomen waar ik dat niet nodig vond.

 

Ik ben ook wel benieuwd naar de machetes van 10 euro, kun je daar ook zo'n mooie review van maken?

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tip, wikkel grip tape om dat handvat, net zolang tot je hand er lekker in past. werkt perfect! kwam ik stom toevallig achter dat tijdens stokvechten wel eens een stok uit mijn hand getrokken werd, en dat dat voorbij was toen ik dus grip tape ging gebruiken.

 

Dat handvat van de ks kukri is idd niet echt comfortabel zonder die tape.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooie review en je conclusies over het handvat zijn correct. Ik heb de Magnum Kukri, ofwel de langere variant.Ook over de schede ben ik het met je eens, zelf heb ik het onderste gedeelte van de schede dichtgenaaid (tot de eerste drukker) hierdoor blijft de machete iets stabieler in de schede zonder de 'uitneembaarheid' te beïnvloeden.

 

Ik snap alleen niet dat je de snede niet eerst hebt bijgewerkt, dit is volgens mij ook gewoon de bedoeling. De coating zit daar om het staal te beschermen tijdens opslag en transport. Het is zeer makkelijk om met een vijl snel de machete scherper te maken, dit scheelt ongetwijfeld een aantal keer hakken. Daarnaast kun je de voorkant van het lemmet convex slijpen (sterker) en het rechte gedeelte bij het handvat meer plat. Op die manier wordt de machete meer algemeen bruikbaar en kun je wat fijner snijwerk verrichten dichter bij het handvat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alhoewel mijn voorkeur uitgaat naar de latin machette, is de kukri een fijne om mee te werken.

Helaas wordt hij niet scherp aangeleverd maar dit is simpelweg te verhelpen door.hem eerst te slijpen.voor gebruik. Cold steel leent zich uitermate goed voor een normale messenslijper en slijpen op de band of met slijptol raad ik in principe dan ook af.

De onhandige sticker laat makkelijk los met een beetje lauw water en groene zeep.

Als je hem goed geslepen hebt, dan hak je er met gemak complete bomen mee om.

 

Tip: Doe een stukje paracord als lus om het einde van het handvat. Tijdens gebruik wikkel je die om je hand en zal de machette niet zo snel wegschieten als je enige kracht gebruikt

Link naar reactie
Delen op andere sites

De onhandige sticker laat makkelijk los met een beetje lauw water en groene zeep.

Stickers verwijderen doe ik altijd door de sticker kort te verwarmen met een fohn of (hete lucht) verfstripper. Niet te heet stoken, dan komt de stiker los zonder lijmresten achter te laten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stickers verwijderen doe ik altijd door de sticker kort te verwarmen met een fohn of (hete lucht) verfstripper. Niet te heet stoken, dan komt de stiker los zonder lijmresten achter te laten.

 

Het meeste lospeuteren en dan wasbenzine werkt ook goed met deze stickers.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ancestral-viking

mooie review en leuke foto,s :)

 

neem een stuk oude binnenband van een fiets en trek dit om het handsvat , zelfs met natte/zweterige handen nog veel grip.

 

+1 voor dit review :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het meeste lospeuteren en dan wasbenzine werkt ook goed met deze stickers.

Werkt ook maar warm stoken kost 5 seconden en zonder peuteren en boenen komt de stiker los.

Ik hobby veel met hout en daar zitten ook altijd vervelende stickers op. Los peuteren levert altijd gedoe op met lijmresten en wasbenzine of welke andere vloeistof gebruiken is uit den boze bij hout.

Dus gewoon de verf fohn erop en de sticker laat los en valt er zo vanaf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Gamble denk er wel aan dat een lanyard (paracord lus) er ook juist voor kan zorgen dat, mocht je de grip op de machete verliezen, de machete in je eigen been zwaait.

 

Uh....de lus zorgt juist voor een betere grip. Hoe gebruik jij hem dan???

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...