Ga naar inhoud
GENEGEERD

Houdbaarheid meel


Invictus

Aanbevolen berichten

Preppen en geduld gaan goed samen, dus daarom eerst een uitvoerige inleiding als toelichting op de gestelde vraag. Ik ben tenslotte junoir prepper dus wat extra achtergrondinfo kan geen kwaad.

 

In het voorsteltopic heb ik aangegeven dat ik geen ervaring heb met preppen. Bij het filteren op voor mij belangrijke items, het lezen van het boek van mijn oude collega-marineofficier en het maken van mijn eerste lijstje realiseerde ik mij dat de genoemde nul-ervaring niet helemaal juist was.

 

Een paar jaar geleden was de mexicaanse griep in aantocht en ik schrok mij wild. Deze griep zou ook jonge en gezonde mensen (extra) hard treffen, en ik heb jonge en gezonde kinderen. Toen ook bleek dat ik niet in aanmerking kwam voor mijn jaarlijkse vrijwillige griepspuit en ik in de gaten kreeg dat vanuit het bedrijf wel spuiten geregeld werden voor belangrijke maar vooral ook onbelangrijke figuren waren voor mij de rapen gaar.

 

Het woord preppen kende ik nog niet maar bereidde mij wel voor op een aantal weken "cocooning". Ik heb van alles in huis gehaald dat ons in staat zou moeten stellen om achter een dichte voordeur redelijk goed door te kunnen leven. (pas sinds de laatste maand weet ik dat mijn pakket niet goed genoeg was).

De bewuste griep is met een sisser afgelopen, maanden later aten we nog van "eigen merk".

"Nee papa niet weer die golfballen" was het commentaar van mijn jongens toen ik de gehaktballen uit blik van de Aldi voor de zoveelste keer op tafel zette.

 

Eén van de dingen die ik ook in huis had gehaald was een broodbakmachine inclusief een aantal zakken broodmix. De machine staat nog nieuw in de doos, het receptenboek wat ik gekocht heb staat ongelezen in de kast en alle zakken meel/mix zijn in de container verdwenen. Tijd voor een revival van de goede voornemens.

 

Mijn preplijstje bevat vooral op het gebied van voedsel nog de nodige vraagtekens, jullie zullen me nog vaak genoeg vragen zien stellen. Maar op dit moment ben ik aangeland bij de afdeling brood.

Zo her en der op het forum wordt melding gemaakt van beperkte houdbaarheid van meel e.d. maar helemaal een eenduidig recept/antwoord heb ik niet kunen vinden. Omdat ik vooralsnog niet van plan ben een roulatiesysteem in te stellen voor zelfgemaakt brood zal ik het moeten hebben van een meelvoorraad die periodiek vervangen moet worden.

 

De primaire vragen die ik heb zijn:

Hoe lang kun je meel c.q. broodmix bewaren?

Hoe detecteer je bederf ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

De houdbaarheid van broodmix staat op het pak. Aan broodmix is vanalles toegevoegd zodat het mij onduidelijk is hoe lang je dat nog langer kan bewaren dan de verpakking aangeeft.

Meel bewaren, is ook onderheven aan bederf. Na een tijd gaan de bakkwaliteiten achteruit en het is gevoelig voor beestjes.

Wat is er mis met in de weekenden zelf brood maken voor het zondagse ontbijtje om zo toch je meel te rouleren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

We hebben thuis een broodmachine en de kinderen zijn dermate verslingerd aan ons brood dat ze geen brood meer van de bakker willen eten. Ik heb hierover al eerder een postje gemaakt.http://preppers.nl/forum/threads/7815-Werken-aan-onafhankelijkheid-brood-en-gebak

 

Het komt er ongeveer op neer dat je per brood een besparing van 1 à 1.5€ maakt. Je zal ook merken dat het verbruik van brood stijgt. Wij bakken er elke dag én er staat zelfs een reserve broodmachine klaar voor het geval de onze onverwacht de geest geeft.

 

We hebben al een beetje ervaring en mochten ondervinden dat je met een broodmachine ongeveer 1000 broden kan bakken voor ze de geest geeft. Hopelijk doet deze beter.

 

Het argument wat veel mensen gebruiken is dat het tijdrovend is om brood te bakken. Wij besteden hieraan elke dag ongeveer 2 minuten omdat we de routine hebben. We zorgen er voor dat de bloem voor 5 broden uitgewogen staat in platic schaaltjes met deksel. Het is praktisch om deze na elkaar uit te meten, dan neem je voor het bakken van je brood een dergelijk bakje, gooit het in de machine en voegt de rest van de ingrediënten toe. Binnen de 2 minuten gepiept.

 

We zoeken ook nog een optimalisering van onze productie zowel naar kostprijs als naar gemak. We maken onze mixen zelf. We bakken respectievelijk wit brood, bruin brood en meergranen brood. De basis hiervoor is witte bloem, daarnaast hebben we ook een zak voor bruine bloem die wordt gemengd met de witte bloem. Voor meergranenbrood mengen we witte boem met bloem voor bruin brood en een schepje meergranenbloem.

 

En nu komt het. We kiezen niet voor broodmixen en wel om 2 redenen :

- 1 dit kost te veel

- 2 de bewaartijd is te kort. De bewaartijd van broodmixen is kort omdat de gist er al is aan toegevoegd. Normaliter is de bewaartijd maximaal 6 maand.

 

Als je kiest voor bloem, (in grotere verpakkingen) dan bespaar je fors op de prijs én de bewaartijd is langer. Bloem droog bewaard in de originele verpakking in een nette ruimte (niet te warm, niet te koud) bewaart 1 jaar à 1.5 jaar.

 

Werk je zoals ons met droge gist, dan bewaart die gist ook 1 à 1.5 jaar.

 

Samengevat : Door zelf je mix te maken bespaar je én bewaren je grondstoffen langer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ga uit van een jaar in een goed afgesloten ton waar geen lucht,vocht of lucht bij kan. ( meel )

je ruikt het vanzelf als het ranzig word of zurig

en als je het niet goed opslaat kan je zomaar gratis eiwitten erbij krijgen in de vorm van de meelmijt of de meelmot

kun je dan gewoon even zeven

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ga uit van een jaar in een goed afgesloten ton waar geen lucht,vocht of lucht bij kan. ( meel )

je ruikt het vanzelf als het ranzig word of zurig

en als je het niet goed opslaat kan je zomaar gratis eiwitten erbij krijgen in de vorm van de meelmijt of de meelmot

kun je dan gewoon even zeven

 

Bewaren in een gesloten ton zou ik niet doen. Meel bevat een percentage vocht en moet kunnen 'ademen'. In een afgesloten ton heb je risico op schimmelvorming. De bloem zit in papieren zakken, daar is een reden voor. Droog en koel bewaard, in een nette ruimte, kan je je meel tot anderhalf jaar bewaren. Met een zak van 25 kg bak je ongeveer 50 broden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is nu ook toeval . Net een week geleden in mijn kelder aan het opruimen . En achter in een hoek staat een emmer met afgesloten deksel . Met als opschrift ,, bloem ,, . Ik heb de emmer open gemaakt en er zat inderdaad nog bloem in . Ik vermoed van het jaar 1988 . Heb de bloem gezeefd en geen worm of larf te bespeuren . Ik volg een cursus voor bakken op woensdag middag heb dat aan gekaart in de les . De meeste cursisten trokken hun neus op , maar anderen zijden en ook de leerkracht niet mis mee als het maar steeds droog heeft gestaan . En om dat te bewijzen ga ik morgen ( woensdag ) een brood bakken met bloem van 25 jaar oud . Moest het fout lopen zal het stil zijn van uit deze richting .

 

Geert

Ps . Er stond nog een volle emmer keuken zout ook .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Meel bewaar je het beste in zijn oorspronkelijke verpakking: de graankorrel. Dan is deze extreem lang houdbaar mits het juist opgeslagen wordt. (Donker, luchtig en droog)

Zelf malen is ook beter voor de broodkwaliteit.

Extreem droog echt heel lang, maar wel langzaam drogen, dan bewaart het volgens mij langer dan wij nog gaan leven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
  • 1 jaar later...
Dat is nu ook toeval . Net een week geleden in mijn kelder aan het opruimen . En achter in een hoek staat een emmer met afgesloten deksel . Met als opschrift ,, bloem ,, . Ik heb de emmer open gemaakt en er zat inderdaad nog bloem in . Ik vermoed van het jaar 1988 . Heb de bloem gezeefd en geen worm of larf te bespeuren . Ik volg een cursus voor bakken op woensdag middag heb dat aan gekaart in de les . De meeste cursisten trokken hun neus op , maar anderen zijden en ook de leerkracht niet mis mee als het maar steeds droog heeft gestaan . En om dat te bewijzen ga ik morgen ( woensdag ) een brood bakken met bloem van 25 jaar oud . Moest het fout lopen zal het stil zijn van uit deze richting .

 

Berichtje uit de toekomst...hoe was de ervaring @Geert?

 

Ik vond gisteren bij het opruimen van een kast nog een flink pak volkoren broodmix. Natuurlijk controle...

Voorzichtig opengemaakt...geen beestjes, ook niet na een glas meel in de zon te hebben gezet. Verder zag ik ook geen schimmel etc. De geur was wel een beetje vaag + de structuur & kleur leek anders. Het fijne woord...ranzig omschrijft het wel.

Natuurlijk heb ik er wel een brood mee gebakken. De evt. extra ingrediënten + gebruik oven, heiligden de middelen om eens te kijken wat voor brood er zou verschijnen....

De verpakking had een uiterste gebruiksdatum van oktober 2014.

 

Laten we zeggen...het rijzen ging prima, het bakken ook alleen de smaak en vage geur...nee. Na twee hapjes toch maar niet opgegeten. Misschien tijdens een shtf situatie wel maar of je hier ziek van kan worden...:rolleyes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...