Ga naar inhoud
GENEGEERD

Bevriezing van Tenen en Vingers (frostbite)


Aanbevolen berichten

In het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde deze week (23 juni 2012, p 1007) iets practisch voor de preppers:

Er zijn twee processen actief:

A. het bevriezen van weefsel en

B. Microvasculaire occlusie (dicht gaan zitten van je kleine bloedvaatjes)

 

Factoren die een rol kunnen spelen bij bevriezingsletsels zijn onder andere: immobiliserende verwondingen (gips aan je been), hoofdverwondingen, alcohol (gaan je bloedvaten open van staan en je bent bevriezing minder gewaar) en dan nog verschillende medische aandoeningen en medicatiegebruik, daar ga ik hier niet op in. In ieder geval is het zaak om je er warm tegen te kleden EN dat als iets ontdooid is, dat het dan NIET opnieuw bevriest (lijkt mij beide logisch). Vingers, tenen, oren en neus zijn het meest aangedaan.

 

Wat te doen:

1. Geef 4x per dag 400-600mg IBUPROFEN - dit werkt als pijnstiller en tevens, en dat is het BELANGRIJKSTE: het vermindert het vrijkomen van allerlei giftige stoffen die afgegeven worden door de ontdooiende weefsels en bloedvaten. Geef een aantal dagen de Ibuprofen.

2. Warm het lichaamsdeel op in een bad van 40-42 Celsius gedurende 30 minuten, meestal zal het lichaamsdeel paarsrood verkleuren, daarna ook weer soepel worden, dat is het teken dat het weefsel ontdooid en dan dan het opwarmen stoppen en dan het lichaamsdeel aan de lucht laten drogen, dus NIET HARD GAAN WRIJVEN.

3. Starten met één week ASPIRINE 300mg per dag, alhoewel het nut niet heel groot is, is een betere behandeling alleen voorhanden in het ziekenhuis.

4. Zo lang als dat er geen infect optreedt, kun je wachten tot vinger/ teen ZWART wordt (duurt enkele WEKEN) waarna je deze gemakkelijk kunt verwijderen; als er sprake is van pus in de aangedane ledemaat (gangreen), dan moet het chirurgisch worden verwijderd ter hoogte van het kleurverschil tussen gezond en ongezond weefsel; dat is gemakkelijk te bepalen want het afgestorven weefsel is pijnloos, dus daar kun je in snijden en zagen zonder dat verdoving noodzakelijk is. Als het zeer doet, dan ben je goed bezig want dan ben je weer op vitaal weefsel.

 

Leefregels om bevriezing te voorkomen:

1. Zorg voor een WARME kerntemperatuur

2. Voorkom zweten

3. Houd de huid droog, gebruik geen alcohol of onnodige medicatie

4. Let op de kleding, deze moet overal soepel zitten (afknelling bloedvaten!)

5. Eet voldoende

6. Controleer de ledematen regelmatig; dove plekken, blaren, witte plekken die omgeven zijn door roodheid, blaren gevuld met bloed

 

 

Groet en denk aan de Ibuprofen en de Aspirine als je weer gaat shoppen! Keyser Suze

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Goede tip! ik heb bevriezing meegemaakt van lichaamsdelen. Wat een doffe ellende. Heb er nog jaren later last van gehad. Mijn ervaring is als je het koud hebt en het doet pijn is het ok. op het ogenblik dat de pijn weg gaat en het zelfs warm aanvoelt is het foute boel. Ik heb totaal geen verstand van medische zaken maar heb dit aan den lijve ondervonden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goede tip! ik heb bevriezing meegemaakt van lichaamsdelen. Wat een doffe ellende. Heb er nog jaren later last van gehad. Mijn ervaring is als je het koud hebt en het doet pijn is het ok. op het ogenblik dat de pijn weg gaat en het zelfs warm aanvoelt is het foute boel. Ik heb totaal geen verstand van medische zaken maar heb dit aan den lijve ondervonden.

 

Heftig man! Nou, jij zal de ibuprof en aspirine zeker in je tas proppen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan de bevroren lichaamsdelen ook opwarmen door ze tegen het lichaam te houden.

Het belangrijkste is om het letsel niet te snel op te warmen omdat hierdoor zware schade veroorzaakt kan worden.

dus geen heet water of het tegen een radiator houden.

 

@ Keyser Suze: Was er ook een verklaring voor de werking van ibuprofen waardoor gifstoffen minder snel worden afgegeven? want ik vind dit wel boeiende materie :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Keyser Suze: Was er ook een verklaring voor de werking van ibuprofen waardoor gifstoffen minder snel worden afgegeven? want ik vind dit wel boeiende materie :)

Ja dat is een ingewikkeld verhaal van cytokinen en andere stoffen die me weinig boeien. Het artikel is in elke universiteitsbibliotheek te vinden...sterkte met lezen, het advies is dit vooral niet te willen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@KS, kan ik je niet oppikken op de route Amsterdam - Antwerpen of Amsterdam - Maastricht.

Ik kan ongeveer 300 KG (0,5m*1m*1m) voor je vrijhouden. ;)

 

Andere hardwerkenden ook welkom (Landbouw en verdediging) mits je het aankunt om te leven onder een dictator.

Ik werk nog aan een plan om te komen tot een democratisch gekozen dictator..... iig een structuur waarbij je in geval van problemen niet eerst hoeft te overleggen maar een sterke leider hebt en in rustige perioden kunt heroverwegen of het de beste leider is. oid.....

 

.. wacht ik zal eens een topic over de ideale politiek in een kleine zelfstandige commune openen ergens.... (niet nu want ik moet aan t metselen voor mijn grote schuur, groetn van BOL)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah, een zelfbenoemde dictator die - soms - open staat voor democratie. Dat zijn de besten. icon_twisted.gif

 

@KS, kan ik je niet oppikken op de route Amsterdam - Antwerpen of Amsterdam - Maastricht.

Ik kan ongeveer 300 KG (0,5m*1m*1m) voor je vrijhouden. ;)

 

Andere hardwerkenden ook welkom (Landbouw en verdediging) mits je het aankunt om te leven onder een dictator.

Ik werk nog aan een plan om te komen tot een democratisch gekozen dictator..... iig een structuur waarbij je in geval van problemen niet eerst hoeft te overleggen maar een sterke leider hebt en in rustige perioden kunt heroverwegen of het de beste leider is. oid.....

 

.. wacht ik zal eens een topic over de ideale politiek in een kleine zelfstandige commune openen ergens.... (niet nu want ik moet aan t metselen voor mijn grote schuur, groetn van BOL)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...