Ga naar inhoud
GENEGEERD

Streven naar onafhankelijkheid. Klaaskoeken van eigen deeg.


lewieke

Aanbevolen berichten

De Sint mét zwarte pieten was wee in het land. Een gepaste traditie zijn hierbij klaaskoeken. Om het een beetje comfortabel te houden, wil ik die maken met de broodmachine. Momenteel ben ik aan het experimenteren met volgend recept :

 

5 theelepels droge gist

water 200 g

melkpoeder 4 theelepels

een snuifje kaneel

80 gr boter + 5 gram

1 ei

70 gr suiker + 5 gram

1 zakje vanillesuiker

500 gr bloem

 

Alle ingrediënten in de bakmachine doen, de machine haar werk laten doen op het programma deeg maken. Daarna 30 min laten rusten en rijzen. Daarna 15 min op 50 graden laten rijzen in de oven. Instrijken met lauwe melk (of eigeel?) en 14 minuten afbakken op 220°.

 

Zodra ze klaar zijn, post ik een foto. Het is mogelijk dat het recept nog moet aangepast worden.

 

Ik schat dat de kostprijs ongeveer 1.5€ is tov 10€ in de winkel. Een besparing van 85%

 

[ATTACH=CONFIG]6780[/ATTACH]

En het resultaat.

 

Ook de smaaktest bevalt goed. Ik heb kaneelstokjes gebruikt, wat geen goed idee is, dus dat maar vervangen door kaneelpoeder. Ook mag er een ietsepietsie meer suiker in en iets meer boter.(daar doen we dus 5 gram bij).

Het werkt prima met eigeel. Dat doe ik er volgende keer op zodra ik de broodjes laat rijzen in de oven, geen idee of dat even goed werkt.

 

Het recept kan je zonder kaneel gebruiken voor sandwiches.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Ziet er prachtig uit!

 

Gewoon kneden kan ook. Ik zou maar een keer kneden. Zelf ga ik voor de bakmachine omdat je er alles in gooit en anderhalf uurtje later alles in de oven kan. Dat houdt het midden tussen onafhankelijk zijn en besparen. De besparing is groter dan de kost van de machine. Het werkt tijdsbesparend en het is comfortabel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ziet er prachtig uit!

 

Gewoon kneden kan ook. Ik zou maar een keer kneden. Zelf ga ik voor de bakmachine omdat je er alles in gooit en anderhalf uurtje later alles in de oven kan. Dat houdt het midden tussen onafhankelijk zijn en besparen. De besparing is groter dan de kost van de machine. Het werkt tijdsbesparend en het is comfortabel.

 

Ja ik snap het, maar wij leven zonder elektrische apparaten min of meer, ik ga het proberen met kneden, ik ben benieuwd, lijkt erg lekker!

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Ja ik snap het, maar wij leven zonder elektrische apparaten min of meer, ik ga het proberen met kneden, ik ben benieuwd, lijkt erg lekker!

 

Het kan beslist met kneden. Ik zocht even een gelijkaardig receptje op, dat is afkomstig van Piet Husentruyt, een Vlaamse kok. In tegenstelling tot veel andere koks geeft hij recepten zonder fouten in. Hier beschrijft hij de beste procedure om te kneden. Het proberen waard lijkt me. Een vriend van mij kneedt ze ook zelf. Klaaskoeken zijn een typsich Vlaams gebruik. En lekker met een kop chocolademelk !

 

Piet heeft het water en melkpoeder vervangen door melk, niets van aantrekken.Dat gefilterd water is ook flauwekul. 5cl gewoon water bij doen.

 

Werkwijze

 

Maak de melk lauw, doe er de eitjes bij, de helft van de bloem en de gist. Kneed zachtjes gedurende 5 minuten. Stop met kneden, Zorg dat de boter op kamertemperatuur is en doe ze er in nootjes bij, ook de rest van de bloem, de suiker, en het zout.

Kneed opnieuw 10 minuten tot het deeg niet meer kleeft, zeker geen bloem meer bijvoegen. Het deeg is nu 1 geheel.

Strooi een beetje bloem op het aanrecht en bol het deeg even op. Leg het in een schaal, een nat doekje erover en 20 minuten laten rijzen in een oven van 40 graden.

Strooi een beetje bloem op het aanrecht, haal het deeg uit de kom en rol het uit tot op een 1,5 cm met een deegrol.

Maak vormpjes, leg deze op een bakplaat met boterpapier en zet opnieuw in de oven van 40 graden. Laat rijzen gedurende 20 minuten.

Meng eigeel met een beetje gefilterd water, haal de koeken uit de oven, zet de oven op 225 graden en smeer de koeken in met het dooier / water mengsel, voorzichtig.

Wanneer de oven heet is bak je ze gedurende 15 minuten.

TIPS

1. Start met de bloem.

2. Maak het in 2 keer.

3. Laat 2 keer rijzen, maar ... slechts 1 keer kneden.

 

- See more at: http://www.kookeiland.be/recepten/Piet-Huysentruyt/KLAASKOEKEN/2011#sthash.8SUJlgU1.dpuf

Link naar reactie
Delen op andere sites

@lewieke De koeken op je foto zien er in mijn ogen heel mooi uit. Hier in het hoge noorden ken ik deze koeken niet. Ik kan het wel proberen na te maken maar weet niet hoe ze horen te smaken. Zoals ik me vanuit het recept voor kan stellen zijn ze heel luchtig (veel gist) en zoet/kanelig

 

Het is een echt Vlaamse traditie rond Sinterklaas. Ze worden hier massaal gegeten. Het is een feestelijke koek die inderdaad ietwat zoetig is met een smaakje van kaneel. De koeken die je ziet smaken nog niet helemaal perfect zoals het hoort. Ik probeer morgen nog eens opnieuw en vervang de bakboter door echte boter en voeg wat extra suiker toe, dan komt het wel goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...