Ga naar inhoud
GENEGEERD

De ooievaar


Flos

Aanbevolen berichten

Gisteren reed ik met de auto langs de Belgische kust . Op de grens met Nederland is een natuur en vogel reservaat . HET ZWIN . Nu zag ik dat met de Sint Nicolaas storm verschillende ooievaars nest verwoest zijn door de wind . Die vogels zullen ook raar staan kijken als ze in de lente terug komen .

De ooievaar ( Ciconia ciconia )

Bij wijze van duidelijkheid in het Duits Weisstoch , in het Engels White Stork , in het Frans Cigogone Blanche .

Maar het is vooral een vogel die past bij een handelszaak in babykleding en doopsuiker .

En omdat er hier toch een paar toffe leden in blijde verwachting zijn die post .

Er is mij al eens gevraag waarom die vogels zoveel krakeel maken .

Dat de ooievaar zich zo luidruchtig gedraagt in maart , april heeft te maken met hun terug keer naar hun nest .

Bij het begin van het voorjaar reppen de mannetje zich snel naar hun zomer nest .

Zij bezet herstellen en verdedigen hun nestplatform . Ooievaars gebruiken jaren lang het zelfde nest . Gebouwd op vrij hoge schouwen daken masten torens en andere uitkijkposten . Tot de aankomst van hun vrouwtje ( ooievaar zijn levenslang gekoppeld ) ,, hoog in 't oog ,,

Al dat nerveus geklepper komt omdat het mannetje geen ander vrouwtje in de omgeving van zijn nest wilt .

 

Er is geen zichtbaar seksverschil tussen de mannetjes en de vrouwtjes .

Ze zijn 100 tot 115 centimeter groot , met een vleugelspanwijdte van 195 tot 215 centimeter .

In augustus september vliegen ze in groepsverband naar zuid-Europa en Noord-Afrika , maar volgen geen groepsgebonden vluchtformatie . Zij trekken over vrij korte afstanden 110 tot 150 km per dag .Ooievaars houden van zweefvluchten om energie te sparen .

Bij het begin van de lente komen ze terug naar hun zomer verblijf tijdens deze trek leggen ze vaak grotere afstanden af 250 km per dag voor zeer ijverige mannetjes .

Ooievaars jagen lopende op prooien : kikkers , slangen , kleine knaagdieren , jongen van bodem broeders insecten ......

In april -mei legt het vrouwtje 3 tot 5 eieren die door beide ouders worden uit gebroed ongeveer 32 dagen . Na 60 dagen zijn de jongen vliegbekwaam .

Ooievaars worden geassocieerd met geboorte zorg en ouderschap .

 

Geert

 

Ps .Mijn ooievaars gedrag ? Ben vandaag 1 jaar lid van peppers nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gisteren reed ik met de auto langs de Belgische kust . Op de grens met Nederland is een natuur en vogel reservaat . HET ZWIN . Nu zag ik dat met de Sint Nicolaas storm verschillende ooievaars nest verwoest zijn door de

 

Wow, Geert je liet me schrikken. Ik dacht, na het bericht van Flow, dat ook bij jou de ooievaar onderweg was!! ;)

 

Ah, ik wilde je nog wijzen op je tikfout, maar je hebt het al gezien: Zwin

 

groetjes

 

Charlie

Link naar reactie
Delen op andere sites

en de hamvraag, hoe smaakt zon beest?

 

In veel Europese landen staat de ooievaar nog in de jachtwet . Maar in Vlaanderen en Nederland is hij niet bejaagbaar . Dit is een van de weinige vogels dat ik nog niet gegeten heb . Dus ik kan het jou niet vertellen . Misschien iemand anders .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

en de hamvraag, hoe smaakt zon beest?

 

Voor n 33 jr terug hadden wij het dak ingesmeerd met groene zeep zo dat dat beest niet kon landen met zn huilbakkie.

Maar zoals je wel weet dat is niet gelukt, de babie is nu best al groot en de ooievaar lag met 2 gebroken poten in de tuin.

Echt lekker zijn ze niet maar als geboorte beperking goed te pruimen,in elk geval lekkerder als een reiger :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...