Ga naar inhoud
GENEGEERD

Eetbaar SHTF-eten


Gemini

Aanbevolen berichten

Bij deze een voorzetje :hopelijk hebben meer mensen 'recepten' van SHTF maaltijden met voldoende voedingsstoffen ,waarvoor weinig energie nodig is en waarvan de ingrediënten relatief lang houdbaar zijn.

 

Om het houdbare voorraadje te rouleren, eten we regelmatig een SHTF maaltijd of lunch.

 

Bijgaand het 'recept' van een Bamie-soep.

 

Net iets beter gevuld dan de bekende pakjes van Mama,Indomie of die te koop zijn bij Appie of de Toko

(Ik vind zelf die van Wei-Wei erg lekker.)

 

image.jpg.492cccdc3640b941e03022576390612a.jpg

 

Bamisoep gemaakt van:

 

Blik Baronie Kippensoep(Lidl)

Atoom Bulan Bamie ( eender welk Eier-mie)

Sereh -Citroengras ( vers en pasta van Go-Tan)

Sambal Badjak of gedroogde Lombokjes

Ingemaakte gember

Gebakken uitjes (kant en klaar)

 

Soep tegen het kookpunt verwarmen,

Bamie erin,

De rest erin

10 minuten wachten en

Voilà.

 

Ik vond het prima te hachelen .:cool:

Ok vers is altijd beter, maar zo krijg je weer een lekkere warme redelijk gezonde boost.

 

De ingemaakte gember is gewoon gesneden verse gember in rijstazijn ingemaakt, zonder suiker in dit geval.

De bamie hoeft slechts10 min geweekt te worden in heet water.( In dit geval in de kippensoep)

 

Voordeel: weinig energie nodig voor een warme hap,snel klaar en onopvallend te bereiden.

 

Groeten Martin.

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ziet er goed uit. Qua ingedienten/houdbaarheid en energie/bereiding is dit een heel goed SHTF recept. Alle ingredienten zijn goed bewaarbaar, of een lang(er) houdbare variant bedenkbaar.

Het doet mij een klein beetje denken aan surinaamse soato. Maar dan de SHTF versie ervan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ziet er erg smakelijk uit @Gemini, zelf net klaar met weer een nieuw voorraadje zelfgemaakte sambal die minimaal 3 jaar houdbaar is. Maar meestal red het die houdbaarheidsdatum niet eens. :p we slaan ook echt alleen maar voeding op die we normaal ook eten en wisselen daar regelmatig mee. Gemiddeld eten we om de dag vers en de andere uit de wisselende voorraad.

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb net besloten dat ik bij SHTF zo snel mogelijk extra bloem ga inslaan. Dat kost bijna niets, is lang houdbaar, erg voedzaam en gemakkelijk te verwerken in allerlei gerechten. Nog wat extra droge gist inslaan, wat chocolade, eieren, suiker, melkpoeder en alles is mogelijk.

 

- Wafels

- Pannenkoeken

- klaaskoeken

- brood

- gebakjes

- éclairs

- ...

 

Met 1 kg bloem heb je voor 4 personen voor een hele dag te eten. Momenteel heb ik 70 kg op voorraad. Genoeg voor 2 à 3 maand. De houdbaarheid op de bloemzak staat op 16.05.2015

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ei in een recept van cake en pannenkoek kan vervangen worden door lijnzaad, een mengsel van lijnzaad en water.

Verder is er ook eipoeder, "No-egg" lang houdbaar en te gebruiken voor mensen die veganist zijn.

 

Als de gist op is kan je altijd nog zuurdesem maken voor je deegrecepten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Ulco klopt is idd geinspireerd op Sotto /Saoto -soep kan ook met rijst maar die moet weer langer gekookt worden.

 

Idee :ik zal het eens proberen met couscous(word ook geweekt).

 

@lewieke ,ik zou de bloem toch rouleren/doorgaand gebruiken ,kans is aanwezig dat er ongedierte in /aan komen:

 

http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/ongedierte.aspx

 

en er spontaan draden in groeien: geloof dat het een soort sporen zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb net besloten dat ik bij SHTF zo snel mogelijk extra bloem ga inslaan. Dat kost bijna niets, is lang houdbaar, erg voedzaam en gemakkelijk te verwerken in allerlei gerechten. Nog wat extra droge gist inslaan, wat chocolade, eieren, suiker, melkpoeder en alles is mogelijk.

 

- Wafels

- Pannenkoeken

- klaaskoeken

- brood

- gebakjes

- éclairs

- ...

 

Met 1 kg bloem heb je voor 4 personen voor een hele dag te eten. Momenteel heb ik 70 kg op voorraad. Genoeg voor 2 à 3 maand. De houdbaarheid op de bloemzak staat op 16.05.2015

 

weet niet of je het al weet maar bij de jumbo is bloem en zelfrijzend bloem erg goedkoop samen met de avena havervlokken misschien nog wel voedzamer:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

pak zelfrijzend bloem met een pak havervlokken samen 1,10 bij de jumbo zorgt voor een gevuld doomsday maagje.
Hm, beetje droog hoor ;)

 

 

Zelfrijzende bloem/meel gaat sneller bederven.

Gewoon puur bloem/meel en gist is beter houdbaar.

Boekweitmeel is zeer voedzaam, en werd vroeger voor pannenkoeken gebruikt.

Speltmeel is ook zeer voedzaam en geeft een goed gevuld gevoel, ik heb aan de helft aan boterhammen genoeg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hm, beetje droog hoor ;)

 

 

Zelfrijzende bloem/meel gaat sneller bederven.

Gewoon puur bloem/meel en gist is beter houdbaar.

Boekweitmeel is zeer voedzaam, en werd vroeger voor pannenkoeken gebruikt.

Speltmeel is ook zeer voedzaam en geeft een goed gevuld gevoel, ik heb aan de helft aan boterhammen genoeg.

 

ik heb de pakken zelfrijzend bloem in een ziplock bag in mn voorraad kast dus dat LIJKT mij zelfde houdbaar als normaal bloem of zit ik nou helemaal verkeerd?

 

Het is misschien wat droog maar denk niet dat ik nog veel eisen heb als er een echte SHTF is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bedoel dat meel en havervlokken erg droog eten is...dat was een grapje. Ik zou er minstens pap van maken...

 

 

Dat zelfrijzend meel sneller bederft is geen grapje. Het maakt niet uit dat je het in zakken bewaart, het bederft.

Sowieso is afsluiten niet goed voor meel. En als je er gist/bakpoeder in hebt zitten al helemaal niet.

Vandaar het advies meel te nemen en apart gist/bakpoeder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

weet niet of je het al weet maar bij de jumbo is bloem en zelfrijzend bloem erg goedkoop samen met de avena havervlokken misschien nog wel voedzamer:)

 

Kwaliteitsbloem in zakken van 25 kg kost 21€, eerlijk gezegd lig ik daar niet echt wakker van. Ik heb nu wel wat staan. Als het verkeerd gaat, ga ik gelijk een voorraad bijhalen, ik heb daarvoor minstens 4 winkels binnen een straal van 5 km. Ik geloof ook niet dat bloem het eerste zal zijn wat uitverkocht zal zijn. Veel mensen gaan alleen naar de bakker om brood te kopen en weten geeneens hoe ze moeten bakken. Als je'r snel bij bent, heb je binnen de kortste keren 100€ aan bloem gekocht. Daarmee kan je echt wel een end verder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@lewieke voor de eieren zou ik een kip nemen, die zijn vaak langer houdbaar:D

 

als je je eieren insmeerd met vaseline of onderdompeld in mineraalolie zijn ze ook makkelijk 6 tot9 maanden houdbaar

 

 

en voor degene die niet bekent zijn met het verschil tussen meel en bloem:Het verschil tussen meel en bloem is dat bloem uitgezeefd meel is. In meel zijn dus de tarwezemelen en tarwekiemen nog aanwezig. Terwijl het in bloem eruit gezeefd is. Vandaar dat we van meel bruinbrood kunnen bakken en van bloem witbrood. Hetzelfde geldt voor roggemeel/roggebloem, maïsmeel/maïsbloem, enzovoort.

Link naar reactie
Delen op andere sites

als je je eieren insmeerd met vaseline of onderdompeld in mineraalolie zijn ze ook makkelijk 6 tot9 maanden houdbaar

 

 

en voor degene die niet bekent zijn met het verschil tussen meel en bloem:Het verschil tussen meel en bloem is dat bloem uitgezeefd meel is. In meel zijn dus de tarwezemelen en tarwekiemen nog aanwezig. Terwijl het in bloem eruit gezeefd is. Vandaar dat we van meel bruinbrood kunnen bakken en van bloem witbrood. Hetzelfde geldt voor roggemeel/roggebloem, maïsmeel/maïsbloem, enzovoort.

 

Eieren met vaseline insmeren is geen goed idee vrees ik. Met olie, daar kan ik inkomen. Er staat in mijn tuin letterlijk een grote winkel, 100m verder de grootste groothandel van bakkerijbenodigdheden van Vlaanderen. Ik kom in beide zaken geregeld. In geval van nood ga ik naar de groothandel met cash. Met minder dan 200€kan ik mijn hele gezin voor maanden voeden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb net besloten dat ik bij SHTF zo snel mogelijk extra bloem ga inslaan. Dat kost bijna niets, is lang houdbaar, erg voedzaam en gemakkelijk te verwerken in allerlei gerechten. Nog wat extra droge gist inslaan, wat chocolade, eieren, suiker, melkpoeder en alles is mogelijk.

 

- Wafels

- Pannenkoeken

- klaaskoeken

- brood

- gebakjes

- éclairs

- ...

 

Met 1 kg bloem heb je voor 4 personen voor een hele dag te eten. Momenteel heb ik 70 kg op voorraad. Genoeg voor 2 à 3 maand. De houdbaarheid op de bloemzak staat op 16.05.2015

Niet om flauw te doen, maar waarom pas extra inslaan bij SHTF? Ben je dan eigenlijk al niet te laat en loop je onnodig risico? Heb je trouwens een manier om eenvoudig en langdurig brood te bakken?

 

Waarom geen tarwe? Molen erbij en je hebt haast onbeperkte mogelijkheden. Tarwe is langer houdbaar dan bloem in de meeste gevallen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet om flauw te doen, maar waarom pas extra inslaan bij SHTF? Ben je dan eigenlijk al niet te laat en loop je onnodig risico? Heb je trouwens een manier om eenvoudig en langdurig brood te bakken?

 

Waarom geen tarwe? Molen erbij en je hebt haast onbeperkte mogelijkheden. Tarwe is langer houdbaar dan bloem in de meeste gevallen

@lewieke de datum mag dan op dat pak bloem staan maar dan moet je het wel goed opslaan .wat @prepass zegt is veel beter (ook mits goed opgeslagen ) plus je kan veel meer doen

met tarwe , je kan er bloem van maken , maar ook de scheuten eten of er sap van persen of de scheuten tot een soort brood bakken alhoewel ik dat niet erg lekker vond ;)

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat van die scheuten heb ik geprobeerd en dat vond ik niet lekker. Het malen van tarwe, nou ja, dat is erg arbeidsintensief en levert weinig op. Daarnaast moet je dan ook nog eens een dure molen kopen. Je hebt ongetwijfeld gelijk. Maar omdat we vooralsnog in de vruchtbaarste gebieden van Europa leven hou ik het even hierbij. Mocht het dan echt helemaal verkeerd gaan, dan rij ik desnoods nog wel even een end Frankrijk in, waar heel veel graan is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@lewieke dat met die scheuten brood maken was ook niet mijn ding :rolleyes: maar het is wel erg gezond en als je weinig hebt dan is het denk ik toch een voordeel als je het

heel gezond kunt maken ( http://www.fonteine.com/tarwekiembrood.html ) tevens als je graan hebt kun je ook een aantal soorten granen opslaan (dit kun je van meel ook doen

en als ik jou was zou ik dat ook zeker doen net als haver ed omdat de voedingswaarde daar aanzienlijk hoger van is !!) Wat betreft een graanmolen , in Afrika maken ze nog steeds

meel met een vijzel en stamper , dit is iets wat je zelf simpel en erg goedkoop kunt maken , ook al is het niet zo effectief als een graanmolentje , het werkt wel

wat gist betreft @vheeswijk heeft dat al in een andere post aangeven (sorry kan die dingen nooit terugvinden :o ) dat dit eigenlijk een preppers item is wat je moet hebben ,

niet enkel om brood te bakken , maar ook vanwege de vitamines ed . .

een hele simpele manier van meel maken , maar het werkt wel

grainmilling.JPG.c8e83d90a633e95da17975915c773ff6.jpg @Gemini je maaltijd ziet er goed en voedzaam uit :cool:

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gedroogd vlees is erg lang houdbaar, die kennen we natuurlijk als beef-jerky (stukjes vlees), Horse jerky of biltong (grote stukken).

Erg smakelijk. Een ander variant. die ik via beefjerkykopen.nl op een evenement tegenkwam. is Droewors - Beersticks en horse jerky (van een nederlandse slager),

 

Daarnaast voor mij nieuw, toch even geprobeerd. Fratelli Beretta Voorgekookt en daarna gerookt vlees.650Kg, Lang houdbaar verpakt (minimaal 2 jaar) zowel koud als opgewarmd heerlijk mals vlees.

 

73.jpg

herbs.jpg

 

Tijdens een SHTF eigenlijk een zeer eenvoudig feestmaal, als iedereen bij pakken neer zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...