Ga naar inhoud
GENEGEERD

Houthakkers tool om planken te zagen (van boomstammen)


Tom

Aanbevolen berichten

Zit vandaag een beetje in de houthakkers hoek te denken, wat ik ervoor moet preppen e.d.

 

Heb een elektrische kettingzaag gekocht. Nog niet nodig voor klussen maar als ik in een survival situatie zelf planken e.d. moet zagen van bomen om maar iets te noemen.

Achteraf denk ik toch dat een benzine-motor-kettingzaag een betere keuze was geweest.

Maar in het volgende filmpje zie je een handige tool om planken te zagen met een kettingzaag.

 

Weet zo niet waar je die tool (om met de kettingzaag planken te zagen) kunt kopen.

 

 

 

[video=youtube;pabD--cSaR8]

 

 

 

En je hoeft niet een grote harige kerel te zijn met klauwen als kolenschoppen om houthakker te worden, deze vrouw kan het ook:)

Weliswaar met vallen en opstaan maar ze leert snel.

 

 

via http://www.youtube.com/user/wranglerstar?feature=watch

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Zo'n constructie is vrij eenvoudig zelf te maken maar ik heb dat eens zelf anders opgelost;

Ik had van zware houten balken een soort goot gemaakt waar boomstammen in werden gelegd waar ik een platte kant aan wilde hebben,aangezien stammen altijd aan een kant dikker zijn als aan de andere kant,kun je dan mooi die stam uitrichten op de gewenste hoogte en daarmee de dikte.

Van lijmklemmen op het zaagblad gemonteerd had ik een soort geleider gemaakt die over de bovenkant van die goot gleden.Aangezien dit arbo technisch enige minpuntjes had,zal ik verder niet op de precieze constructie ingaan:).

Het grote voordeel van zo'n goot is dat je itt tot de werkwijze in het filmpje je altijd een wel goed vlakke kant aan de stam zaagt,een niet te onderschatten voordeel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo'n constructie is vrij eenvoudig zelf te maken maar ik heb dat eens zelf anders opgelost;

Ik had van zware houten balken een soort goot gemaakt waar boomstammen in werden gelegd waar ik een platte kant aan wilde hebben,aangezien stammen altijd aan een kant dikker zijn als aan de andere kant,kun je dan mooi die stam uitrichten op de gewenste hoogte en daarmee de dikte.

Van lijmklemmen op het zaagblad gemonteerd had ik een soort geleider gemaakt die over de bovenkant van die goot gleden.Aangezien dit arbo technisch enige minpuntjes had,zal ik verder niet op de precieze constructie ingaan:).

Het grote voordeel van zo'n goot is dat je itt tot de werkwijze in het filmpje je altijd een wel goed vlakke kant aan de stam zaagt,een niet te onderschatten voordeel.

 

ook een mooie techniek

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmmm idd een elektrische kettingzaag is geen goed idee...

Zonder stroom sta je daar...

Ik haal veel hout waar ik vinden kan en krijg en das meestal ergens in de velden dus aan een elektrische ben je alleen maar wat in jouw tuin.

Ze zijn ook niet (bijlange niet ) zo krachtig als een 2-takt kettingzaag....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een oom van mij heeft zijn hele leven lang oude timmermansmaterialen verzameld. Onlangs heeft hij alles samengebracht in een heus museum. Dat is zijn levenswerk. Hij kan een volledige ambachtelijk houtbewerkingsfabriek inrichten met alle materialen van toen. Als er kandidaten genoeg zijn voor een bezoek kunnen we dat eens samen gaan bekijken. Als ik hem dat vraag kost dat geen cent.

Link naar reactie
Delen op andere sites

oke maar wat als je geen benzine of ander energie kunt gebruiken? weet je dan hoe je moet bouwen?

check deze link eens hier staat hoe je met je handen een log cabin bouwt link

Zit vandaag een beetje in de houthakkers hoek te denken, wat ik ervoor moet preppen e.d.

 

Heb een elektrische kettingzaag gekocht. Nog niet nodig voor klussen maar als ik in een survival situatie zelf planken e.d. moet zagen van bomen om maar iets te noemen.

Achteraf denk ik toch dat een benzine-motor-kettingzaag een betere keuze was geweest.

Maar in het volgende filmpje zie je een handige tool om planken te zagen met een kettingzaag.

 

Weet zo niet waar je die tool (om met de kettingzaag planken te zagen) kunt kopen.

 

 

 

[video=youtube;pabD--cSaR8]

 

 

 

En je hoeft niet een grote harige kerel te zijn met klauwen als kolenschoppen om houthakker te worden, deze vrouw kan het ook:)

Weliswaar met vallen en opstaan maar ze leert snel.

 

 

via http://www.youtube.com/user/wranglerstar?feature=watch

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Zag laatst in een aflvering van Mountain Men hoe Marty een 2e blokut bouwde. Kwam neer op boomstammen van ongeveer gelijke dikte op elkaar leggen en dan steeds de kettingzaag tussen twee stammen doorhalen. Hiermee worden beide stammen afgevlakt en liggen ze stevig (en afgeplat) op elkaar. Super simpele techniek die razendsnel werkt. Tip: elektrische zaag inruilen voor benzinezaag of investeren in zo'n dure generator op zonnecellen. 1ste is veel goedkoper want voor 't verschil kun je heel veel liters benzine opslaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...