Pagina 1 van de 6 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 55
    Last (wo)man standing
    Ingeschreven
    Apr 2013

De gevolgen van straling

Radioactiviteit is onzichtbaar. Dat geldt - tot op zekere hoogte - ook van de gevolgen van straling. Er is de afgelopen 60 jaar veel onderzoek naar gedaan, maar ťťn ding is wel duidelijk geworden: direct aantoonbare causale verbanden tussen straling en het effect op de mens zijn lastig te bepalen. Dat geldt natuurlijk niet voor extreem hoge doseringen, die in vrijwel alle gevallen leiden tot stralingsziekte, kanker of de dood, maar het effect van lage doseringen is minder goed meetbaar.

Doordat de gevolgen zich vaak pas vele jaren later openbaren, worden ze niet gerelateerd aan straling. Dat er in de Oekraine 30x zoveel schildklierkanker voorkomt, wordt niet meer toegeschreven aan Chernobyl. 1)

De gevolgen van de zogenaamde 'low dose irradiation' zijn nauwelijks in kaart gebracht.
    In Duitsland is vorig jaar een diepgaand onderzoek gedaan naar de gevolgen van de lage dosis straling a.g.v. Chernobyl:
    waarbij significante pieken van o.a. Down Syndroom zijn aangetoond in vrijwel alle Europese landen die aantoonbaar verband houden met het ongeval in 1986. 2)

Het International Institute of Concern for Public Health heeft in 1998 uitvoerig onderzoek gedaan naar deze gevolgen en geconstateerd dat ook lage doses een verviervoudiging opleverden aan aangeboren afwijkingen, allergische en reumatische aandoeningen en disfunctioneren van hart en bloedsomloop. Het wordt omschreven als 'internal sunburn' (interne zonnebrand). 3)

In de jaren negentig zijn er 23 wetenschappelijke artikelen gepubliceerd waaruit blijkt dat ook lage doses een beduidende toename laten zien van doodgeboortes en kanker; hiervoor is onderzoek gedaan naar bevolkingsgroepen rondom 14 kerncentrales in het oosten van de VS. Sinds 1980 is schildklierkanker in de hele VS verdrievoudigd, waarbij de grootste toename zichtbaar is binnen 150 km (!) vanaf de kerncentrales. 4)

Het minst meetbaar van alle gevolgen is de DNA schade die opgelopen wordt, en weer doorgegeven wordt aan volgende generaties. Voorlopig zal het International Atomic Energy Agency nog blijven roepen dat 'One crucial feature of the data is that radiation does not seem to cause ANY medical or biological effect that cannot also occur naturally.' En "Harm from Low-Dose Radiation Is just hypothetical. Not prove" En daarmee is de zaak afgedaan. Ik verwacht de komende jaren nog veel sussende woorden, om een global 'Fukushima-paniek' te voorkomen.

Bronnen:
    1. http://ratical.org/radiation/Chernobyl/CaUFtH.html
    2. http://www.helmholtz-muenchen.de/ibb...GenEpi2012.pdf (pagina 52)
    3. http://www.ccnr.org/radiation_standards.html (ref. 29)
    4. http://www.bmijournal.org/index.php/bmi
    Hora est.

Diehard Prepper
    Ingeschreven
    Jan 2013
    Ik heb wel eens gelezen dat alleen in frankrijk 2.000.000 doden indirect aan de gevolgen van Tsjernobyl zijn overleden.
    Helaas weet ik niet meer waar en wanneer dat precies was

SHTF Expert
    Ingeschreven
    Sep 2012
    Bedankt voor de linkjes, ik ga ze zeker lezen.
    Erg fijn om niet zomaar wat te roepen maar er ook de linken bij te zetten waar je de informatie opgestoken hebt. Persoonlijk waardeer ik dat erg. Andersom, iemand die geen moeite doet om een linkje te zetten en maar wat roept, of zelfs over-the-top-bralt, neem ik niet serieus.
    Ik ben nu druk (jaja moet ik ook niet spieken hier he) maar ik ga dit zeker lezen. Bedankt dus.
    So Long, and Thanks for All the Fish

Senior Prepper
    Ingeschreven
    Jun 2013
    iemand een idee/meting wat we binnenkrijgen met dank aan fukushima?
    itís about sending a message.

Als de moed je in de schoenen zakt, ga dan op je kop staan.

By failing to prepare, You are preparing to fai

Moderator
    Ingeschreven
    Dec 2012
    Dit soort zaken speelden idd in mijn tienerjaren al. Toen werd ik heel erg boos en ging ik op de barricaden. Voor gek verklaard door de meesten, maar steeds leren we meer over de daadwerkelijke effecten.

Moedeloos wordt je ervan, machteloos. Hopelijk leert men weer een les met Fukushima, Duitsland alvast gaat veel kerncentrales sluiten, iets waar ik wel blij mee ben wat op een heldere dag kun je vanaf een hoog punt er vroeger drie zien vanuit Emmen. Nu staan ze er uiteraard nog, maar de laatste die nog in gebruik is, zal over tien jaar ook ontmanteld en verleden tijd zijn.

Hoe verder bij mij vandaan, hoe beter, in dit geval... Arme Japanse bevolking... ze zouden het halve land acuut moeten evacueren en alle visactiviteiten moeten staken, maar dat is 'onmogelijk' dus we kunnen inderdaad het tragische scenario tegemoet dat we heel veel schokkende berichten uit Japan krijgen.

Kuddo voor [MENTION=2155]f150[/MENTION]
    Nieuw forum: preppers-shelter.nl (Bij aanmelden kijk voor de activatie mail in je spamfolder)

Diehard Prepper
    Ingeschreven
    Jan 2013
    Wat me Net nog tebinnen schiet, we waren eens op vakantie in zuid-duitsland we hadden daar een appartement gehuurd op een boerderij bij een bejaard echtpaar.
    Op een avond zaten we gezamelijk in de tuin en kwam Tsjernobyl ter sprake.
    Deze mensen hadden het over een pikzwarte wolk die aan kwam drijven de zon werd gewoon versuisterd uit die wolk kwam regen die stof achter liet.
    Door de autoriteiten werden ze gewaarschuwd dat ze geen spinazie meer van het land mochten eten.
    Al het anderen kon wel gewoon gegeten worden.

Kan die wolk fall-Out zijn geweest?
    En waarom mag je geen spinazie eten en de rest wel?

SHTF Expert
    Ingeschreven
    Sep 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door luna1988 Bekijk Berichten
    En waarom mag je geen spinazie eten en de rest wel?
    Dat heet sussen.
    Dat is zoiets als, de autoriteiten geven aan dat ťťn ding niet mag, en de rest wel, dan gelooft het volk het wel.
    Eigenlijk mag je niks van het land eten, maar dat is economisch natuurlijk een ramp want dan kan er ook niks geŽxporteerd worden, of verwerkt in potten Hak en blikvoer.

Moderator
    Ingeschreven
    Aug 2013
    over sussen en zwijgen gesproken :
    Ons voedsel mocht plotseling een stuk radioactiever zijn dan tot die tijd veilig werd geacht. Waarom? Om de import van levensmiddelen uit Japan niet te frustreren. Kennelijk is dat belangrijker dan de voedselveiligheid van Europese burgers.

Hoe kon de EU deze normen zomaar aanpassen? Door een oude noodverordening uit de kast te trekken, die daar kennelijk nog steeds klaar lag. De verordening stamde uit 1989, na de nucleaire ramp in Tsjernobyl en was bedoeld om 'voedseltekorten te voorkomen'.

bron: https://www.foodwatch.nl/onze_campag.../index_nl.html

SHTF Expert
    Ingeschreven
    Jul 2013
    Ik heb ooit iemand ontmoet die bij een melkproducent werkte en metingen deed. Die persoon verklaarde dat de dosissen radioactiviteit in de periode van Tschernobyl fors stegen. De melk werd gewoon verpakt en verkocht. Ik herinner me ook dat er in BelgiŽ geen enkele maatregel genomen werd. Armand Pien moest zelfs verklaren dat er geen probleem was, onder druk van de Belgische overheid. Daar bestond een youtube filmpje van dat je tot een jaar of drie geleden kon bekijken. Dat filmpje werd offline gehaald. Armand verklaarde jaren na zijn pensionering dat dit het enige was waar hij in zijn carriŤre spijt van had, dat hij de 'orders' van de overheid had gevolgd. Dat heeft alleen mijn wantrouwen in de overheid vergroot en is er zelfs een van de bronnen van.

Het interview zelf is niet meer te vinden - overheid en veiligheidsdienst, weet je wel - maar een recent artikel dat vrij precies omschrijft wat er aan de hand was en hoe de vork aan de steel zat wel. En wie was er toen minister ? Miet Smet, de derde slet van Wilfried Martens, onze oppertsjeef met zijn katholieke principes (en zijn drie vrouwen). Tiens was dat niet voorbehouden voor moslims ?
    http://www.demorgen.be/dm/nl/5397/Mi...hiedenis.dhtml

Ik kan mij uit mijn jeugd ook niet herinneren dat er toen zoveel kankers waren als nu. In mijn vriendenkring zijn ettelijke mensen intussen kankerpatiŽnt. Relatief jonge mensen die in de periode van de ramp tieners waren. Het gaat om allerlei soorten kankers : teelbalkanker, darmkanker, keelkanker, longkanker, ... .

In Nederland werden de koeien toen binnengehouden, in Frankrijk werd de spinazie vernietigd. Ik herinner me dat mijn moeder die weken spinazie klaarmaakte omdat ze goedkoop was op de markt ... .
    Laatst gewijzigd door lewieke; 22-12-13 om 21:40.

SHTF Expert
    Ingeschreven
    Sep 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door lewieke Bekijk Berichten
    Ik heb ooit iemand ontmoet die bij een melkproducent werkte en metingen deed. Die persoon verklaarde dat de dosissen radioactiviteit in de periode van Tschernobyl fors stegen. .
    Ja, ik ook, van de Wageningse Universiteit, hij deed metingen en onderzocht groenten en melk en kazen in Tsjernobyl en Nederland. Ik krijg zijn verslag online niet geopend, maar weet dat het nog wel bij zijn vrouw ergens in de kast staat, dus daar maar even zoeken.Oja, hijzelf overleed, kanker, hoe kan het ook anders.

Vergelijkbare onderwerpen

1. Schietpartij VS gevolgen voor preppers
    Door niki in forum Preppers in de Media
    Reacties: 107
    Laatste Bericht: 01-10-15, 20:10
  2. Gevolgen militair ingrijpen in Syrie niet te overzien?
    Door morningglory in forum Internationaal
    Reacties: 1
    Laatste Bericht: 29-08-13, 14:39
  3. Nukemap 3D. De gevolgen van de bom.
    Door f150 in forum Internationaal
    Reacties: 7
    Laatste Bericht: 26-07-13, 11:36
  4. Reacties: 4
    Laatste Bericht: 21-07-12, 12:15
  5. De gevolgen van een brandstof tekort.
    Door medan in forum Macro algemeen
    Reacties: 5
    Laatste Bericht: 19-04-12, 23:41

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten