Ga naar inhoud
GENEGEERD

Overstroming door zee: wat heb je dan aan een waterfilter?


Rambi

Aanbevolen berichten

We hebben dat prachtboekje van Dick Berts gelezen en naar aanleiding daarvan willen we een waterfilter aanschaffen. Wat we ons afvroegen: als we te maken hebben met een overstroming door zout water (zee, we wonen in Zuid-Holland), wat heb je dan aan dat filter? Ik neem aan niet zo veel. Moet je dan toch ondertussen ook een regenwaterbron hebben bijgehouden of kan je toch iets met dat filter? (Behalve dus regenwater opvangen en dat filteren)

Of moet je dan gewoon dubbel preppen: een zoetwater voorraad op zolder voor de overstroming en een filter voor een ander soort crisis waarbij we uit de gracht of zoetwaterplas kunnen drinken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@Rambi. Hier is al veel over gezegd op deze site, maar het is zo'n belangrijk onderwerp, dat ik graag een keer in herhaling val, ook al zal ik daar zeker kritiek op krijgen. Bij een falen van onze primaire zeeweringen zou het wel eens heel erg lang kunnen duren, voordat je gered wordt van je zolder. Voldoende zoet water opslaan vormt dan een van de voornaamste factoren om het te overleven. Wat drinkwater op zolder is dus zo wie zo verstandig. Afhankelijk van het punt waar je woont, gaat het eventueel vollopen van de badkuip West-Nederland waarschijnlijk niet zo heel erg snel. Er is daarom alle kans, dat je nadat je bijvoorbeeld op de radio gehoord hebt, dat de dijken doorgebroken zijn, nog wel even tijd hebt, om alles dat maar drinkwater kan bevatten, met zoet water te vullen en naar zolder te brengen, voordat het water, dat afhankelijk is van elektrische pompen uit gaat vallen. Mocht je zo lang op je zolder zitten, dat je drinkwater bacteriologisch verontreinigd is geraakt, dan kun je het via je waterfilter wel weer 'vers' krijgen. Als je nog meer vragen hebt, kom maar op hoor, want dit is belangrijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eens met @DickBerts blijft een belangrijk punt in Nederland! Zout water drinken is dom, drink dan niet! Probeer maar eens uit als je op het strand bent. Dorst zal je ten deel vallen!

 

Zoet wat opslag of kunnen opvangen is eigenlijk het enige remedie. Zout water ontdoen van zout kan alleen met hele dure en ingewikkelde filters of door te koken, waterdamp te vangen en laten afkoelen. Dit laatste is praktisch op een zolder eigenlijk niet te doen of je moet toevallig een hobby stokerij hebben staan. Opslaan lijkt mij erg verstandig!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoet wat opslag of kunnen opvangen is eigenlijk het enige remedie. Zout water ontdoen van zout kan alleen met hele dure en ingewikkelde filters of door te koken, waterdamp te vangen en laten afkoelen. Dit laatste is praktisch op een zolder eigenlijk niet te doen of je moet toevallig een hobby stokerij hebben staan. Opslaan lijkt mij erg verstandig!

 

Op zolder inderdaad moeilijk te doen maar voor survival is het altijd handig om te weten hoe het kan: http://www.ehow.com/how_5626376_make-sea-water-drinkable.html

 

http://www.youtube.com/watch?v=itOHm0IixrQ

 

Je zou eventueel als alternatief kunnen improviseren met fresnellenzen of een paar spiegels als je een zolderraam hebt. Door gebruik te maken van deze zou je wellicht een pot/pan(netje) heet genoeg kunnen krijgen zonder vuur alhoewel het proces stukken trager zal werken en meer tijd zou kosten...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beter regen opvangen, dus de afvoer van het dak gebruiken... In nl wil het nog al eens regenen.

 

De regen stopt altijd exact bij de Belgische grens. Daar gaat het dan druppen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

er zijn 3 mogelijkheden : of voldoende zoetwater op voorraad hebben; of omgekeerde osmose met een speciaal daarvoor geschikt osmose filter (dit is erg duur ) ;of destillatie van zout water naar zoet water

wel betaalbaar maar je moet er wel de energie ( brandstof) voor hebben er is een 4 de mogelijkheid in de kustgebieden namelijk op sommige plaatsten in de duinen (bijvoorbeeld net als bij ons hier op Walcheren

is er zoet waterwinning dus daar is soweiso zoetwater aanwezig en is hoger als de rest van Walcheren (nadeel als iedereen naar toe zou gaan het weer te weinig wordt maar altijd toch goed om te weten :) )

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Rambi. Hier is al veel over gezegd op deze site, maar het is zo'n belangrijk onderwerp, dat ik graag een keer in herhaling val, ook al zal ik daar zeker kritiek op krijgen. Bij een falen van onze primaire zeeweringen zou het wel eens heel erg lang kunnen duren, voordat je gered wordt van je zolder. Voldoende zoet water opslaan vormt dan een van de voornaamste factoren om het te overleven. Wat drinkwater op zolder is dus zo wie zo verstandig. Afhankelijk van het punt waar je woont, gaat het eventueel vollopen van de badkuip West-Nederland waarschijnlijk niet zo heel erg snel. Er is daarom alle kans, dat je nadat je bijvoorbeeld op de radio gehoord hebt, dat de dijken doorgebroken zijn, nog wel even tijd hebt, om alles dat maar drinkwater kan bevatten, met zoet water te vullen en naar zolder te brengen, voordat het water, dat afhankelijk is van elektrische pompen uit gaat vallen. Mocht je zo lang op je zolder zitten, dat je drinkwater bacteriologisch verontreinigd is geraakt, dan kun je het via je waterfilter wel weer 'vers' krijgen. Als je nog meer vragen hebt, kom maar op hoor, want dit is belangrijk.

 

Berts, het enige wat me irriteert is het feit dat je altijd meent te denken dat je anderen irriteert. Bijzonder irritant is dat. Waarom vertel je niet gewoon wat je belangrijk vindt en wie het irritant vindt, die staat het toch vrij om jouw berichten niet te lezen ? Zelf vind ik je stukjes meestal wel ok en onderbouwd. Tot je gaat doordrammen over de perceptie van anderen over je eigen zelf. Hopelijk vind je me nu net zo irritant.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Berts, het enige wat me irriteert is het feit dat je altijd meent te denken dat je anderen irriteert. Bijzonder irritant is dat. Waarom vertel je niet gewoon wat je belangrijk vindt en wie het irritant vindt, die staat het toch vrij om jouw berichten niet te lezen ? Zelf vind ik je stukjes meestal wel ok en onderbouwd. Tot je gaat doordrammen over de perceptie van anderen over je eigen zelf. Hopelijk vind je me nu net zo irritant.
Lewieke heeft een terecht (leuk gebracht) punt DB. Who cares what others think?
  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Berts, het enige wat me irriteert is het feit dat je altijd meent te denken dat je anderen irriteert. Bijzonder irritant is dat. Waarom vertel je niet gewoon wat je belangrijk vindt en wie het irritant vindt, die staat het toch vrij om jouw berichten niet te lezen ? Zelf vind ik je stukjes meestal wel ok en onderbouwd. Tot je gaat doordrammen over de perceptie van anderen over je eigen zelf. Hopelijk vind je me nu net zo irritant.

 

"Oordeel nooit over een ander voordat je 2 manen lang in zijn mocassins hebt gestaan". (Indiaas gezegde).

 

Perceptie, ha, ha, je moest eens weten wat hier binnenkomt.

 

Je ziet het, ik ben je advies al aan het opvolgen, want ik vertel gewoon wat ik belangrijk vind, namelijk de manier waarop wij met elkaar omgaan op deze site, ook als jou dat irriteert.

 

 

Hier laat ik het bij. Hoe irritant sommigen dat ook zullen vinden :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou dat Katadyn Survivor 35 filter ook best willen hebben als ik de loterij win. Aangezien ik al twee mensen ken die een flinke prijs hebben gewonnen, toch nog even een paar feiten over dit filter. Bij een Katadyn pocket zoetwaterfilter moet je een minuut pompen om een liter water te krijgen. Bij de Survivor 35 een kwartier! Het pocketfilter heeft geen onderhoud nodig als je het op de plank laat liggen, de Survivor 35 wel. Het pocketfilter heeft twintig jaar garantie, de Survivor 35 maar een jaar, dat zegt al erg veel. Met andere woorden, ik ga hem pas kopen als ik een heel erg grote prijs win.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zout water ontdoen van zout kan alleen met hele dure en ingewikkelde filters of door te koken, waterdamp te vangen en laten afkoelen. Dit laatste is praktisch op een zolder eigenlijk niet te doen of je moet toevallig een hobby stokerij hebben staan. Opslaan lijkt mij erg verstandig!

 

Het wordt op dit forum steeds aangenomen dat ontzilten door middel van koken zoveel energie vergt, maar is dat eigenlijk wel zo?

 

In de tachtiger jaren kende ik een bijstandsgezin waarvan het echtpaar gek op alcohol was. Hoe ze het precies deden weet ik niet meer, maar door middel van een snelkookpan waarvan het veiligheidsventiel vervangen was door een lang gekruld koperen pijpje, destilleerden ze zelfgemaakte wijn en dergelijke. Voor zover ik me kan herinneren stond die pan op een laag pitje op het fornuis - zou ook op een petroleumstel kunnen - en liep er een klein maar gestadig stroompje 'moonshine' in een fles.

Ontzilten is technisch gezien bijna hetzelfde.

 

Bovendien komt er bij dit proces warmte vrij, hetgeen in de winter meer dan welkom is.

 

@vheeswijk , kom er eens in als je wilt...

Link naar reactie
Delen op andere sites

De kunt de energie die nodig is om een stof op te warmen berekenen met de formule:

Q=m*c*deltat. Q is hierin het aantal Joule, m de massa van je stof, C de soortelijke warmte en delta T het temperatuursverschil.

 

Om 1 liter water op te warmen, dat is ongeveer 1 kg, van 20 graden naar 100 graden heb je dus:

1*4186*80=251160J nodig of 251KJ nodig.

 

Nu nog de energiewaarde van je brandstof en de efficiëntie van je verwarmingstoestel nodig.

 

Bij elektrisch verwarmen, het eenvoudigste heb je dus 0.0698 KWh nodig voor het verwermen van 1l/

Let wel dat alcohol bij lagere temperaturen verdampt dan water, voor water is er dus meer energie nodig.

 

Een inductieplaat levert een efficiëntie van 90% op, wat zou betekenen dat je 0.0698 kwh/0.9 nodig hebt ofte 0.0776 kwh voor het verwarmen van 1 liter water van 20 graden naar honderd graden.

 

Kortom, met mijn overschot aan panelen kan ik 1000kwh besteden aan het verwarmen van water dat zijn heeeeeeeeeel veel liters. @wodan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...