Ga naar inhoud
GENEGEERD

Review Aqualine 12 Combinatie Filter


Raycoupe

Aanbevolen berichten

Negen hoofdstukken:

 

- Algemeen

- Onderhoud

- Het gebruik van kraanwater

- Basisch Water

- Het gebruik van ‘vuil’water

- Keramiek herstellen/schuren met een groen schuursponsje

- Een voorfilter op de AQ12

- Laboratorium testen

- Eind Conclusie

Algemeen:

 

De Aqualine is zwaartekracht waterfilter voor thuis met meerdere functies, zonder elektronische componenten of bewegende mechanische onderdelen.

Hierdoor onafhankelijk van een stroombron en de kans op defecten is gering.

 

In de hele constructie zitten drie rubberen (siliconen) ringen en een kraantje.

 

Een uiterst simpele constructie, die preppers moet aanspreken. In noodgevallen is dit filter dus eenvoudig te repareren, mocht een rubber of het kraantje defect raken.

 

Ook bij catastrofale defecten, compleet gebarsten kunststof bakken, etc., is het mogelijk een gat in een emmer te boren en daar het keramische element in te monteren. Waardoor de, voor preppers, belangrijkste functie, het veilig drinkbaar maken van onzuiver water, weer beschikbaar is.

 

De scheiding tussen het vuil en schoonwater compartiment gebruikt wederom de zwaartekracht.

 

Bij overstroming van het vuil water compartiment kan dit niet bij het schone water komen door de lichte kegelvorm van de schoon water tank. In principe zou je bij een stortbui de Aqualine gewoon buiten kunnen zetten, met het deksel eraf.

 

Het systeem wordt geleverd met een Nederlandstalige, beknopte maar duidelijke handleiding. Montage is kinderlijk eenvoudig, net als het vervangen van de filters.

 

Met een hoogte van net geen 55 cm past hij op het aanrecht onder de keukenkastjes.

 

1.jpg.de3e05f22ad9a586d732ae94559f51b2.jpg

 

Het filter herbergt meerdere functies voor het behandelen van het water:

 

Stap 1: Keramisch filter wat onzuiverheden en bacteriën verwijderd tot 0,2 micron. Bacteriën hebben een formaat van tussen de 1 en de 5 micron. De aller kleinste bacterie is weliswaar maar 0,1 micron groot, maar leeft uitsluitend in andere (grotere) cellen.

 

2.jpg.fa6dd48e758468349d6ac2f458c11ba6.jpg

 

Stap 2: Combinatie filter. Een forse hoeveelheid actieve kool filtert smaakjes, chemicaliën, kleurstoffen en zware metalen. De korrels onderin de filterpot zorgen dat het water licht basisch wordt met het neutrale filter (pH 7,8 max) of sterker basisch met de basische variant.

 

3.jpg.f2362e6d7a3b3c7cbdbfc6842eb0de2b.jpg

 

4.jpg.47bda0478f06f38189d5dd678f74ea11.jpg

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Stap 3: Stenen in de schoonwater bak voegen extra mineralen toe, o.a. Kalium, Natrium, Calcium en Magnesium.

De bruine stenen zijn geïmpregneerd met zilver. Dit zou er voor moeten zorgen dat er ook geen bacterie groei kan plaats vinden in het gefilterde water.

 

5.jpg.dcc78115a15b3d808e2c64c31634a0e8.jpg

 

Stap 4: Er zit een sterke magneet in het kraantje, dat moet ervoor zorgen dat het water een hexagonale structuur krijgt, die meer in 'harmonie' zou moeten zijn voor het menselijk lichaam.

 

Onderhoud:

 

Het keramische filter en het combinatie filter moeten elke 2000 liter, of eens per jaar vervangen worden bij een gebruik van 6 liter per dag. Een vervangend keramisch element kost 25,42, een neutraal combifilter 26,44 en een basisch combinatiefilter 40,67.

 

De minerale stenen dienen iedere drie jaar vervangen te worden, wat 30,50 kost.

 

Voor 6000 liter water, 3 jaar gebruik ben je dus in totaal 228,77 aan vervangende filters kwijt. Dat is 76,26 euro’s per jaar bij 6 liter per dag in combinatie met het basische filter. (Met het neutrale filter is het iets goedkoper)

 

Het keramische filter kan worden schoongemaakt met een zacht borsteltje of doek. Let op dit advies, want een afwasborstel laat in het zachte keramiek als snel sporen achter.

 

Met een schuursponsje is het keramiek af te schuren, indien de doorlooptijd te lang wordt door het gebruik van vervuild water of veel kalk in het water.

 

Het gebruik van kraanwater:

 

De meeste mensen met dit filter zullen hem gewoon uit de kraan vullen. In de praktijk pak ik gewoon de hele witte bak van het filter en laat het vollopen onder de kraan. Een grote schenkkan is veiliger, loop je niet de kans de bak met keramisch element te laten vallen uiteraard.

 

Het filter is reeds door Simurgh gebruikt en ik heb er 80 liter water reeds mee gefilterd. Grove schatting is dus dat het filter reeds 100 liter kraanwater verwerkt heeft, dat is 5% van de door de fabrikant opgegeven levensduur van de filterelementen (2000 liter). Onderstaande testen zijn uitgevoerd met het neutrale combinatiefilter, i.p.v. het basische combinatiefilter. Hier kwam ik achter tijdens de pH meting. Navraag leerde dat het neutrale combifilter was geleverd. Het basische combifilter zal worden nagezonden.

 

De smaak is uitstekend, maar daarbij moet ik opmerken dat in mijn woonplaats geen chloor of andere smaakjes aan het kraanwater zit.

 

Doorlooptijd:

 

Het keramische filter is de traagste stap in het proces. Gelukkig maar, anders zou het filter overstromen. :-)

 

Daarom heb ik hier het vuilwater compartiment op een pan gezet en gevuld met vier liter kraanwater. Na een uur meet ik de hoeveelheid water die is doorgelopen. Meerdere testen laten hetzelfde resultaat zien:

 

6.jpg.5f099bb9b553e44e196e5c3321c49de0.jpg

 

Na 1 uur: 1,6 liter gefilterd water.

 

7.jpg.ecf657a0934f86e0aeacb20888f995cc.jpg

 

Des te lager het water niveau in het filter des te langzamer het water gefilterd wordt. De doorlooptijd is aanzienlijk langer dan de fabrikant in de handleiding beweerd, namelijk 4 liter in 1 uur.

Of dit een probleem is, hangt van je wensen af.

 

Normaal gesproken vul je het filter ’s avonds en is het ’s morgen klaar. Tijdens het gebruik viel mij inderdaad op dat ongeveer 2/3 van het reservoir doorloopt in 2 uur tijd. (+/- 2,6 liter), daarna neemt de het tempo rap af, na een uur of vier is het vuilwater reservoir leeg.

 

Conclusie: Doorlooptijd met gewoon kraanwater is langer dan opgegeven door de fabrikant. In plaats van 4 liter per uur, 1,6 liter per uur. In de praktijk ervaar ik dit niet als een probleem, aangezien hij normaal de hele nacht de tijd heeft. Inmiddels is dit n.a.v. deze review op de site van Aqualine aangepast.

Basisch Water:

 

Wat is het nut van basisch water drinken in plaats van gewoon neutraal water?

 

Het menselijk lichaam is een complexe chemische fabriek waarbij de zuurgraad in diverse delen van het lichaam cruciaal is. In je maag heb je een hele lage pH, in bijvoorbeeld kniegewrichten is hij juist weer erg hoog. Je bloed heeft dan weer een pH tussen de 7,35 en 7,45 (bron http://nl.wikipedia.org/wiki/Zuur-base-evenwicht_(bloed))

 

Je lichaam zal er alles aan doen om de zuurgraad van je lichaam op de juiste waardes te houden. Hierbij helpt basisch water en hoeft je lichaam minder hard te werken.

 

Een probleem namelijk is ons huidige dieet. In tegenstelling tot vroeger eten we veel meer vlees, vis, vet en suikers (verzurende etenswaar) en minder groenten. Ook het gebruik van koolzuurhoudende dranken, met name cola, zorgt ervoor dat ons lichaam hard moet werken om het juiste evenwicht te behouden.

 

Basisch water bevat een mix aan mineralen o.a. calcium, magnesium, natrium en kalium. Deze minarelen kunnen zich binden aan verzurende stoffen en ook radicalen, waardoor het lichaam ontlast wordt. Feitelijk meten we met een pH meting de OH¯ concentratie, maar deze is evenredig aan de positieve mineralen waar het om gaat. De OH¯ -en worden bij inname acuut geneutraliseerd door het maagzuur.

 

Op het internet zijn diverse glorieuze verhalen te vinden van mensen die diverse ziektes en problemen hebben opgelost met basisch water. Ook ik schrijf het aan basisch water toe dat ik van mijn eczeem ben afgekomen. Ik ben echter zeker geen medicus en kan ook over de verhalen op internet weinig uitspraken doen. Wel heb ik gemerkt in mijn omgeving dat de meeste mensen twee effecten ervaren van basisch water, want mijn vriendenkring gebruikt dit al een paar jaar.

 

Ten eerste een verbeterde stoelgang. Deze is lichter van kleur en van betere consistentie. Ten tweede ervaren veel mensen met last van opvliegers en overmatig zweten dat dit verminderd.

Een vriend van mij is er van overtuigd dat de dystrofie in zijn voet hierdoor is genezen.

 

Door de eerste pH meting kwam ik erachter dat niet het goede filter was meegeleverd met de AQ.

 

8.jpg.dfc2e4a586c142adf8a1c061b86d3f3b.jpg

 

pH 7,81 is veel te weinig voor een basisch water filter. Dit heb ik aangekaart bij de importeur van de AQ en deze heeft toen een nieuw filter verstuurd.

Bij ontvangst leek deze 100% identiek aan het filter wat ik al had, dus maar meteen weer aan de bel getrokken. Inderdaad bleek het weer een neutraal filter te zijn. Nieuwe basische filters moesten uit Korea komen, dus dat duurde even.

 

Met het nieuwe basische filter opnieuw de pH gemeten.

 

Verse ijkvloeistof met een pH 7,00 geeft dit op de meter:

 

9.jpg.a451a448ca8c55805fcccee8f258d063.jpg

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey Ray, waar kun je dit filter halen?

Wat zijn de kosten (apperaat, filters en dergelijke)?

Wat is de geschatte levensduur?

Het werkt niet op stroom. Hoe dan wel? Batterijen?

 

Ziet er goed uit!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu komt de Aqualine op 8,33.

 

Dit is nadat het filter een kleine 200 liter met het nieuwe basische filter heeft gefilterd. Omdat er ook een liter of tien vuil water mee gefilterd is (wat zuurder is dan kraanwater) kan dit een negatief effect hebben op de pH.

 

10.jpg.80c2a1515f05092385b71a93572a902f.jpg

 

Ik vind dit eigenlijk wat tegenvallen wat basisch water betreft, echt veel materiaal (de witte en bruine korrels) zit er dan ook niet in het filter.

 

Een eerdere filterkan die ik had, haalde bijna de 9 met een verse filter cartridge. Een elektrisch basisch water apparaat van een vriend van mij produceert pH 9,5 en op de krachtigste stand pH 10,5 (sterker wil je niet drinken).

 

Op het basisch water verhaal ga ik verder niet al te diep op in. Bufferwaardes, ORP waardes (Oxygen Reduction Potential), etc., de geïnteresseerden kunnen zich er zelf verder in verdiepen en ook staat er op de website van AQ een prima verhaal over. http://www.tradeline.nl/alkalisch-water/

 

Het gebruik van ‘vuil’water:

 

Dezelfde opstelling als met kraanwater, echter nu gevuld met regenwater uit een open bak uit de tuin.

 

11.jpg.bb2203a332f779c70a13fbfa02058e39.jpg

 

Je ziet hier duidelijk de alg en viezigheid op het keramiek:

 

12.jpg.8647c803418107a986732b784a38187d.jpg

 

Na 1 uur: 1,15 gefilterd water.

 

Na het tweede uur komt er nog 0,45 liter bij, na het derde uur nog 0,38 liter.

 

In drie uur tijd slechts 1,98 liter.

 

Het valt mij op dat het water nu al nagenoeg neutraal smaakt, zelfs zonder de rest van het filter te gebruiken.

 

13.jpg.4b75174eaf74693d0cddc5642306d678.jpg

 

Ook is het keramische element heel eenvoudig schoon te spoelen.

 

14.jpg.7eead220177c5965017f892812638470.jpg

 

Opvallend is dus dat het volume met redelijk schoon regenwater snel afneemt!

 

Dit is niet helemaal onverwacht. Met water een paar meertjes en vijvertjes uit de omgeving heb ik een 2 liter petfles gevuld en dit overnacht laten filteren. Meestal stond er nog een centimetertje water in het bovenste compartiment de volgende ochtend.

 

De smaak is echter uitstekend! Kan het niet onderscheiden van water uit de kraan.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Keramiek herstellen/schuren met een groen schuursponsje:

 

Tussendoor heb ik er al heel wat kraanwater mee gefilterd en wat vuil water en voordat ik weer verder ga met het regenwater uit de tuin, eerst weer een doorloopmeting met schoon kraanwater. Daarna afschuren met een schuursponsje en weer een meting om te kijken of het keramiek te herstellen is.

 

Na 1 uur: 1,07 liter

 

Keramiek voor het schuren, met de zichtbare krassen van de te harde afwasborstel:

 

15.jpg.389ca284235183d9aaa33d3963b52c89.jpg

 

Schuren: Na het schuren met de groene kant van een schuursponsje zijn de groeven van de afwasborstel verdwenen. Er is dus echt een laagje afgeschuurd. Volgens de importeur is het keramiek 1 cm dik, je kunt het dus meermaals op deze manier opfrissen.

 

16.jpg.41e4384625a036a82905d590eb5be7f1.jpg

 

Meteen een doorloopmeting levert na 1 uur 1,20 liter

 

Hierna het filter weer twee dagen gebruikt, dus 8 liter extra door laten lopen. Volgens de importeur neemt namelijk, na het schuren, het volume weer toe na een tijdje gebruik.

 

Na 1 uur: 1,52 liter

 

Volume is inderdaad toegenomen en de functie van het keramiek hersteld.

 

Nu heb ik eerst weer het filter tien dagen gebruikt (40 liter) en weer een doorstroommeting uitgevoerd.

 

Na 1 uur: 1,41 liter

 

Een voorfilter op de AQ12:

 

Eigenlijk verbaasd het me niet dat het keramiek snel verstopt. Dit gebeurde ook bij andere keramische filters die ik heb gebruikt en voorfilteren is wederom het devies.

 

Nu helpt het eenvoudige ontwerp van de Aqualine 12. Je kunt er simpelweg een bak bovenop zetten die je gebruikt als voorfilter. Om dit te demonstreren heb ik niet lang gezocht en de eerste bak gepakt die ik in de tuin zag liggen, een kunststoffen plantenbak.

 

Theedoek erin en deze verzwaard met de stenen van de AQ zelf voor een testje met schoon kraanwater.

 

De toren wordt zo wel een stukje hoger!

 

17.jpg.291bdade5ef6993fd4b632daa4905230.jpg

 

Het schone water stroomt sneller door het theedoek voorfilter als het keramiek. Dit is uiteraard een testje met alleen schoon kraanwater dus de uitkomst, 1,35 liter in een uur tijd is volgens verwachting.

 

Tijd om met een simpel voorfilter opnieuw regenwater uit de bak in de tuin te gaan filteren. Een natte theedoek in vieren opgevouwen en verzwaard met diverse ‘stenen’.

 

18.jpg.0f5c4e0f00be6880d3e056d9f5ce8599.jpg

 

Het regenwater uit de bak uit de tuin is er niet schoner op geworden, ziet erg troebel van de algen.

 

19.jpg.ea2e5bda91b8604897e53e0e07a6c7f2.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vier liter vuil water in het voorfilter en we geven het weer een uurtje de tijd.

 

20.jpg.5d9e997ac6d4a8f37414595cc7476b4c.jpg

 

Na 1 uur, is het meeste water door het voorfilter gelopen, maar nog maar weinig heeft het keramiek gepasseerd, 0,22 liter.

Het water na het theedoek voorfilter ziet er nog steeds troebel uit, dit wordt een zware klus voor ’t keramiek.

 

21.jpg.0049b7f10182c4b65ba394913c24c4f4.jpg

 

Ik laat hem nog een uurtje staan, om te kijken hoeveel er nog door het keramiek loopt.

 

Na twee uur: 0,22 + 0,26 = 0,48 liter

 

Nog een uur later (na drie uur dus): 0,48 + 0,15 = 0,63 liter

 

Het mag duidelijk zijn, het voorfilter laat juist die kleine deeltjes door, die het keramiek verstoppen.

 

Behalve een demonstratie dat het keramiek slecht tegen mechanische vervuiling kan, ook een falen van mijn simpele theedoek voorfilter, want de volgende dag is er nog steeds bijzonder weinig doorgelopen, maar 1 liter erbij.

 

Conclusie vuilwater filteren:

 

Het filteren van vervuild water leidt tot snelle verstopping van het keramiek, zowel bij licht verontreinigd water als bij zwaardere vervuiling. Dit is vrij simpel weer te verhelpen door het afschuren van het keramiek. Het filter blijkt dus minder geschikt voor vervuild water met mechanische vervuiling (algen, plantendeeltjes, etc.).

 

Het keramiek is nu echt goed groen en slijmerig:

 

22.jpg.bcc492b1c95ac74c6e508bbf300db0e7.jpg

 

Na een flinke beurt met het schuursponsje ziet het er weer zo uit:

 

23.jpg.8557708d5f978e76046b0eee77c69b34.jpg

 

Een laatste doorloopmeting komt uit op 1,43 liter.

Eerdere ervaring leert dat dit nog een beetje gaat toenemen naarmate hij meer kraanwater heeft gefilterd.

 

Het keramiek laat zich dus goed herstellen en is nog steeds bruikbaar.

 

Laboratorium testen:

 

We zouden de resultaten van de Aqualine 12 ook in het laboratorium laten testen op aanwezige bacteriën, een aanbod van Vempain. Aangezien het in de praktijk lastig is om vervuild water te zuiveren, het keramiek slaat meteen dicht, heeft dit weinig zin voor dit filter.

 

Eind Conclusie:

 

Zeer eenvoudig filter, met als bonus basisch water. Hulde voor het simpele ontwerp, zolang je er niet mee gaat smijten, kan er nagenoeg niets mee fout gaan.

 

Persoonlijk had ik iets ‘sterker’ basisch water verwacht. pH 8,33 is nog relatief ‘zwak’ basisch. Een pH van 9,5 zou optimaal zijn.

 

Met kraanwater heb je er geen omkijken naar. In drie maanden tijd hoefde ik alleen maar het keramiek af te schuren omdat ik tussendoor er ‘vuil’ water in filterde. Hierbij is het grote volume van de actieve kool ongetwijfeld de reden dat er geen smaakjes en geurtjes aan het water zitten.

 

Het keramiek is echter het zwakke punt van dit filter. Niet bij normaal gebruik, waarbij kraanwater gefilterd wordt, dat gaat zonder veel onderhoud en hier is het filter ook eigenlijk voor bedoeld. Het verbeteren van de kwaliteit van het kraanwater en het basisch maken van dit water.

 

Echter bij het gebruik van water met mechanische vervuiling, bv algen of zwevende plantaardige delen, verstopt het keramiek zeer snel.

 

Het opschuren met een schuursponsje gaat super, maar voor de levensduur van het keramiek is belangrijk om een voorfilter te maken als je meer vervuild water wilt filteren. Dit is vrij eenvoudig te realiseren door een extra bak als voorfilter op de complete Aqualine te zetten. Voordeel van het ontwerp is hierbij dat mocht het voorfilter sneller doorlopen dan het keramiek, er geen vervuild water in het schoonwatercompartiment kan stromen.

 

Een theedoek is een slecht voorfilter. Wellicht is een fatsoenlijk zandfilter een betere optie.

 

Ondanks het testen met vuil water blijft het apparaat z’n werk goed doen als basisch waterfilter, het keramiek is gelukkig goed te herstellen met een schuursponsje.

 

Direct vervuild water in de AQ gooien is geen goed idee, tenzij schoon regenwater wat weinig mechanische vervuiling bevat. Hoewel je het keramiek makkelijk kunt opschuren en weer een nieuw leven geeft, zijn de doorlooptijden met vervuild water ronduit teleurstellend.

 

Website Importeur: http://www.tradeline.nl/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verkoper spreekt van pH van 9.5 ! iets wat de testen (nog) niet aantoonden... Wanneer verwacht je het basische filter patroontje? Post je dan ook testje daarmee hier?

 

Even goed lezen, later met het basische filter wel gemeten na 200 liter kraanwater en tien liter vuil water. 'k Kwam echter maar op 8,33.

Die pH 9,5 haalt de importeur zelf ook slecht even in 't begin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weer goed je best gedaan!

Helaas zie ik niet al te veel positieve kanten aan dit filter.

Fijn dat dit getest is, met foto's en uitgebreid verslag.

Dat het filter geen goed resultaat heeft is jammer. Door de ervaringen met het filter hier te delen kan ik me een miskoop besparen.

Heel fijn om te weten dat ik hier niet in hoef te investeren.

 

Thanks @Raycoupe

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooie review, wel jammer dat het waterfilter niet tegen vervuild water kan??????

 

@Raycoupe,

 

Weer goed je best gedaan!

Helaas zie ik niet al te veel positieve kanten aan dit filter.

 

Greener

 

Fijn dat dit getest is, met foto's en uitgebreid verslag.

Dat het filter geen goed resultaat heeft is jammer. Door de ervaringen met het filter hier te delen kan ik me een miskoop besparen.

Heel fijn om te weten dat ik hier niet in hoef te investeren.

 

Thanks @Raycoupe

 

Uiteindelijk doet het filter prima waarvoor hij ontworpen is, kraanwater smakelijk en gezond maken.

 

Als prepper kijk ik uiteraard naar de mogelijkheden als er geen water meer uit de kraan komt.

 

Best kans dat ik nog wat verder ga prutsen met een geschikt voorfilter zodat ik wel willekeurig welke waterbron kan gebruiken i.c.m. de Aqualine 12.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuke review. Erg dat de leverancier ofwel niet weet wat ie verkoopt, ofwel jet doelbewust het verkeerde verkeerde verkoopt.

Ik durf niet te stellen wat het ergste is van die twee mogelijkheden.

 

Een foutje is snel gebeurd. 't Gaat erom hoe het opgelost wordt.

 

Mijn contacten en ervaring met de leverancier zijn erg positief.

 

Omdat ik niet 'zomaar' een klant ben, maar bekend als reviewer bij de leverancier, heb ik dit niet opgenomen in de review

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uiteindelijk doet het filter prima waarvoor hij ontworpen is, kraanwater smakelijk en gezond maken.
Ah, dan is het hier helemaal overbodig. Prima, zo net het beste en smakelijkste kraanwater van Nederland.

Maar ik weet dat andere plaatsen minder lekker water hebben. Dan is een goed filter wel fijn denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 of 1 micron voorfilter en een koolfilter als het laatste filter voor pesticiden en andere chemische stoffen uit het water te filteren en voor de smaak natuurlijk..

 

Inderdaad moet een voorfilter het liefst een paar lagen hebben. Net als bij een aquariumfilter werkt dat het beste.

 

Een koolfilter zit juist al in de AQ12 en een hele dikke ook. Die doet z'n werk meer dan uitstekend!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...