Ga naar inhoud
GENEGEERD

Cold Steel Modified Tanto


Keyser Suze

Aanbevolen berichten

3100_big.jpg.c88d30817810d4ed9b99717395bf2133.jpg

 

Van @Shadow bekwam ik bovenstaand mes, zonder zwarte coating van het lemmet, zonder handvat. Foto van het product en het hoe en wat kun je HIER LEZEN. Ik heb de punt aangepast, lemmet gepolijst. Het is geen full tang mes (kun je in de bovenstaande link goed zien). Na heel lang nadenken heb ik een gleuf in een houtblok uitgehakt, ter diepte van de dikte van het mes. Ander blokje er tegenaan gelijmt met Bison konstructie Tix. Die lijm bevalt zo geweldig, heeft me nog nooit in de steek gelaten. Het bruist en zet uit en vult allerlei kleine gaatjes. Nadat het blok / lijm was uitgehard, flink mee staan slaan om te bezien of de houtdelen goed verlijmd waren en niet op een cruciaal moment mij in de steek laten.

 

Aangezien ik vrij grote handen heb en het mes meer bedoeld is voor het grove werk, heb ik een handvat gemaakt die aanzienlijk groter is. Hieronder de foto's van het eindresultaat.

20140102_001527.jpg.17afcb9171b965e2ec540d4e740b54a1.jpg

20140102_001550.jpg.cc82f32af3a1743eb0f60736d91f5f4d.jpg

20140102_001813.jpg.49e74380c4b9e9da994cb0c0b84aca8d.jpg

20140102_001935.jpg.7cf6b5b28c70cda08683dd05f104396e.jpg

20140102_002011.jpg.2671e9b38d4fb714481b953c34ac5873.jpg

20140102_002046.jpg.13ec084b467792c23651020373a0d645.jpg

 

Pas bij het bewerken van het hout (een of ander mooi tropisch hardhout) zag ik dat het nogal een kleurverschil had. Aanvankelijk vond ik dat jammer, maar ik heb ervoor gekozen om dat juist heel tof te vinden, dan kun je ook beter zien dat het geen standaard mes is.

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 52
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Mooi gemaakt @Keyser Suze . Is dat Bubinga hout? Heb je die gleuf aan de bovenkant erin gehakt? Zoja waarom niet aan de onderkant?

 

Leuk project, alleen niet geheel mijn stijl....(tanto lemmet met hout)

Hout kan ik wel bewerken, plastic niet. Eventueel had ik smaller handvat kunnen maken en omwikkelen met zwart plat koord. Ieder zijn meug.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En hoe heb je dan het mes erin gemonteerd @Keyser Suze? Via de gleuf aan de boven- of onderkant? Blijft mooi gemaakt dat handvat ! :D

 

Blok hout genomen stuk ruimer / groter dan het uiteindelijke handvat; sleuf van 4mm diep (=dikte lemmet) ter breedte van het deel wat het handvat vormt. Aangezien het geen full tang is, maar een 18 mm breed stuk metaal is, dat uitgehakt. De Bison Tix erin, 24 uur klemmen met het andere blok erop. Het alternatief was geweest in 2 blokken een identieke sleuf te hakken zodat het lemmet in het midden zou zitten van beide houtdelen.

Uiteraard voordat het andere handvat deel werd aangebracht, éérst het boorgat gemaakt waarbij het aanwezige gat in het handvat maatgevend was - na het verlijmen en klemmen de andere kant door kunnen boren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Blok hout genomen stuk ruimer / groter dan het uiteindelijke handvat; sleuf van 4mm diep (=dikte lemmet) ter breedte van het deel wat het handvat vormt. Aangezien het geen full tang is, maar een 18 mm breed stuk metaal is, dat uitgehakt. De Bison Tix erin, 24 uur klemmen met het andere blok erop. Het alternatief was geweest in 2 blokken een identieke sleuf te hakken zodat het lemmet in het midden zou zitten van beide houtdelen.

Uiteraard voordat het andere handvat deel werd aangebracht, éérst het boorgat gemaakt waarbij het aanwezige gat in het handvat maatgevend was - na het verlijmen en klemmen de andere kant door kunnen boren.

Ok, duidelijk. Bedankt voor je verdere uitleg. Met zo'n dikke plaat voor m'n kop duurt het soms even voordat het eea doorkomt.....:D

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Keyser Suze

Nice!!! Like it!!!

De tanto geen full tang? Had ik niet verwacht eigenlijk. Zeker omdat het het soort mes is om eens stevig te battonnen.

Jammer denk ik dan en een fout van CS.

Alhoewel een vriend van mij dit mes ook heeft en hem zodanig mishandeld zonder dat hij afbreekt, dus een stootje kan hij zeker hebben.

 

In ieder geval...

Mooi wat je met het handvat gedaan hebt. Een goede keus om met dit soort mes een groef aan de bovenkant te snijden om je vingers te bewaren.

Je zult zien dat je hierdoor veel plezier van je mes zult beleven als je eens stevig tekeer gaat.

Het enigste minpuntje vind ik, is dat je het gat in het handvat te hoog geboord hebt.

Hierdoor krijg je er last van als je er een stuk paracord aan bevestigd.

 

Voor de rest een prachtig stukje homemade. Kleurverschil hoort wr soms bij en geeft je mes juist een uniek karakter.

Nu de sheet nog!!! :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Keyser Suze

Nice!!! Like it!!!

De tanto geen full tang? Had ik niet verwacht eigenlijk. Zeker omdat het het soort mes is om eens stevig te battonnen.

Jammer denk ik dan en een fout van CS.

Alhoewel een vriend van mij dit mes ook heeft en hem zodanig mishandeld zonder dat hij afbreekt, dus een stootje kan hij zeker hebben.

 

In ieder geval...

Mooi wat je met het handvat gedaan hebt. Een goede keus om met dit soort mes een groef aan de bovenkant te snijden om je vingers te bewaren.

Je zult zien dat je hierdoor veel plezier van je mes zult beleven als je eens stevig tekeer gaat.

Het enigste minpuntje vind ik, is dat je het gat in het handvat te hoog geboord hebt.

Hierdoor krijg je er last van als je er een stuk paracord aan bevestigd.

 

Voor de rest een prachtig stukje homemade. Kleurverschil hoort wr soms bij en geeft je mes juist een uniek karakter.

Nu de sheet nog!!! :p

 

Dat gat moest daar komen omdat ik rekening moest houden met het oorspronkelijke gat. Zie ook de link in mijn beginpost, dan zie je het kale staal met het gat. Ik zat er nog over te denken een ander gat te maken of het mooi op te vullen met een stukje been of stukje metaal, maar liever de keuze wel een gat maken op de 'handige plek' in het staal, dan een ander gat maken. Keuzes, keuzes keuzes...eerst maar eens kijken hoe hij zo bevalt, als het handvat toch nog moet worden aangepast, kan dat stuk metaal er altijd nog in, of been of mooi stukje hout (en dan natuurlijk de kleur omwisselen). @Ronin Kogaratsu ja die schede past natuurlijk niet meer. Ik heb nu van de oude schede het bovenstuk afgezaagd; staat niet mooi maar functioneert wel. Een houten of leren schede maken is de volgende stap.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat gat moest daar komen omdat ik rekening moest houden met het oorspronkelijke gat. Zie ook de link in mijn beginpost, dan zie je het kale staal met het gat. Ik zat er nog over te denken een ander gat te maken of het mooi op te vullen met een stukje been of stukje metaal, maar liever de keuze wel een gat maken op de 'handige plek' in het staal, dan een ander gat maken. Keuzes, keuzes keuzes...eerst maar eens kijken hoe hij zo bevalt, als het handvat toch nog moet worden aangepast, kan dat stuk metaal er altijd nog in, of been of mooi stukje hout (en dan natuurlijk de kleur omwisselen). @Ronin Kogaratsu ja die schede past natuurlijk niet meer. Ik heb nu van de oude schede het bovenstuk afgezaagd; staat niet mooi maar functioneert wel. Een houten of leren schede maken is de volgende stap.

Ah het is een skeletionized tang, dacht dat je een partional tang bedoelde.

Schrok al even want het mes werdt in mijn ogen gelijk minder waard.

Nee hoor, goed mes en zul je zoals gezegd veel plezier aan beleven ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Keyser Suze mooi gemaakt , en u heeft dan inderdaad grote handen :D Ik vind het erg knap gedaan door u ,

maar ik denk dat het slim is om voor het hout een dun plaatje metaal te monteren om het hout te beschermen tegen stoten ,

want het hout is vrij vlak van voren en de kans is groot dat je er bij gebruik stukjes vanaf zal stoten (zeker bij grof werk)

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Keyser Suze mooi gemaakt , en u heeft dan inderdaad grote handen :D Ik vind het erg knap gedaan door u ,

maar ik denk dat het slim is om voor het hout een dun plaatje metaal te monteren om het hout te beschermen tegen stoten ,

want het hout is vrij vlak van voren en de kans is groot dat je er bij gebruik stukjes vanaf zal stoten (zeker bij grof werk)

gr will

 

Ja met dat idee heb ik ook gespeeld. Het hout is echter behoorlijk hard en ik vind het niet erg als een mes gebruik sporen vertoont. Als ik het mes zelf had gemaakt, dan ssowieso full tang en wat meer versiering. Bijvoorbeeld messing plaatje et cetera. Nu vond ik dat het zo moest. Als ik het mes over drie maanden zou maken, zou het er weer anders hebben uitgezien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Keyser Suze los van uw mes , die houtbeitels die zijn erg apart en lijken mij zelf gemaakt , heeft u die ook gemaakt ?? de heften zijn goed onderhouden

doch het model is erg oud . het lijkt mij dat er op een ronde stift een strip (gereedschapsstaal of zo ?? ) staal is gelast klopt dit ??

(In ieder geval mooie houtbeitels :cool: )

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Keyser Suze los van uw mes , die houtbeitels die zijn erg apart en lijken mij zelf gemaakt , heeft u die ook gemaakt ?? de heften zijn goed onderhouden

doch het model is erg oud . het lijkt mij dat er op een ronde stift een strip (gereedschapsstaal of zo ?? ) staal is gelast klopt dit ??

(In ieder geval mooie houtbeitels :cool: )

gr will

 

Aha, een kenner! Handgemaakt door vader. Tussen steel en handvat een leertje, bij het hakken dempt dit en geeft zachte 'rebound-tik' wat het werken rustiger maakt. Pa heeft een hele serie voor me gemaakt van 1mm breed tot 40mm breed. Mooie platte beitels. Indien gewenst plaats ik foto's.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...