Ga naar inhoud
GENEGEERD

Welk mes?


bjo1998

Aanbevolen berichten

dag allemaal,

ik ben op zoek naar een goed mes voor mijn edc

bij voorkeur met kartels en glad ik heb al eens rond gekeken en mijn oog is gevallen op de bear grylls compact scout knife

http://www.zakmesshop.be/product/316761/gerber-bear-grylls-compact-scout.html

vooral belangrijk is de grote rond de 10 cm dicht geklapt zijn er sugesties?

mvg bjorn

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 132
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Gast Heksenboot
@Stuudje het moet dienen als een survival/ bushcraft-mesje dat ik altijd kan mee dragen ( een mora compagnion is niet erg subtiel:D) @Heksenboot bedankt ik zal een kijken

 

Succes.

Nog een tip voor een bushcraft/survival mes: doe geen kartels, die zitten in de weg bij de meeste houtbewerkingsklussen, zoals feathersticks en evt. splitsen van hout.

Zelf heb ik wel Mora EDC, bevalt me prima, maar ik snap dat niet iedereen dat zomaar kan. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@bjo1998Mijn advies: zoek op internet naar een winkel waar ze messen verkopen bij jou in de buurt. Bezoek deze winkel. Dan kun je de messen in het echt zien. En voelen hoe ze in de hand liggen. Een mes is heel persoonlijk.

 

@Heksenboot: serrated is ook heel persoonlijk. You love it or you hate it. Persoonlijk vind ik het fijn bij een wat groter mes voor het ruigere werk. Zelf heb ik een Gerber Prodigy. Daarnaast voor het fijnere (houtbewerken, villen van dieren) werk heb ik een Gerber Freeman Folder zonder kartels.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben persoonlijk niet zo'n fan van de Bear Grylls producten, alhoewel het van Gerber is, maar daar hebben meer preppers last van. Ik vind ze te opzichtig, maar dat is wellicht meer een kwestie van smaak. De BG messen vind ik lijken op de welbekende "LifeHammer" voor in de auto door de kleurstelling...

 

Enfin, ik ZWEER bij mijn Leatherman Charge Titanium. Die gaat overal mee naartoe!

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Met andere woorden :de enige die beter wordt met een Bear Grylls mes is Bear zelf .

Voor die prijs koop je beter 3 x http://prepshop.nl/catalog/product/view/id/32/s/mora-companion-mg/category/33/ .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben persoonlijk niet zo'n fan van de Bear Grylls producten, alhoewel het van Gerber is, maar daar hebben meer preppers last van. Ik vind ze te opzichtig, maar dat is wellicht meer een kwestie van smaak. De BG messen vind ik lijken op de welbekende "LifeHammer" voor in de auto door de kleurstelling...

 

Enfin, ik ZWEER bij mijn Leatherman Charge Titanium. Die gaat overal mee naartoe!

 

Kan ik enkel bevestigen ,heb de mijne reeds 5 jaar en gebruik die elke dag wel eens .Heeft me nog nooit in de steek gelaten ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Heksenboot bedankt ik denk dat ik van mijn kartels afstap (of toch al van bear grylls)

@Renanim het probleem is dat er nauwelijks zo'n winkels in de buurt zijn enkel een as adventure en dat ik nog minderjarig ben

leatherman heb ik ook mijn c33 vind ik super maar met mijn sidekick heb ik pech , de tang werkt niet goed ( heeft last van speling) maar deze is te groot voor in de survivalkit

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Heksenboot bedankt ik denk dat ik van mijn kartels afstap (of toch al van bear grylls)

@Renanim het probleem is dat er nauwelijks zo'n winkels in de buurt zijn enkel een as adventure en dat ik nog minderjarig ben

leatherman heb ik ook mijn c33 vind ik super maar met mijn sidekick heb ik pech , de tang werkt niet goed ( heeft last van speling) maar deze is te groot voor in de survivalkit

 

Leatherman geeft 25 (!) jaar garantie op hun messen , zelf heb ik nog geen beroep moeten doen op hun service maar een vriend van me wel en die kreeg een nieuw exemplaar .

http://www.leatherman-multitools.nl/index.php/garantie-reparatie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
@bjo1998Mijn advies: zoek op internet naar een winkel waar ze messen verkopen bij jou in de buurt. Bezoek deze winkel. Dan kun je de messen in het echt zien. En voelen hoe ze in de hand liggen. Een mes is heel persoonlijk.

 

@Heksenboot: serrated is ook heel persoonlijk. You love it or you hate it. Persoonlijk vind ik het fijn bij een wat groter mes voor het ruigere werk. Zelf heb ik een Gerber Prodigy. Daarnaast voor het fijnere (houtbewerken, villen van dieren) werk heb ik een Gerber Freeman Folder zonder kartels.

 

Goed advies en serration is inderdaad een kwestie van smaak, maar ook van toepassing natuurlijk.

 

Bij mij Mora voor het meeste werk, batonnen geen probleem (zou ik echt niet gauw met een vouwmes doen).

Leatherman met 1 gewoon en 1 serrated, voor van alles en nog wat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind een goede kartelzijde wel handig. Daarom mijn voorkeur van een wingman boven een sidekick. Snijden van hardere materialen gaat best goed en feathersticks kan je er ook mee maken (door de groeven de gebruiken maak je in de stick zelf nog meer ruimte vrij.)

 

Gerber heeft imo het probleem de kartel aan de verkeerde zijde te zetten voor rechtshandigen (waartoe ik behoor) en beter geschikt voor is linkshandigen.

 

Herbertz heeft voor relatief weinig geld ook goede vouwmessen die hun werk doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Stuudje het moet dienen als een survival/ bushcraft-mesje dat ik altijd kan mee dragen ( een mora compagnion is niet erg subtiel:D) @Heksenboot bedankt ik zal een kijken

 

Als ik bovenstaande lees denk ik maar aan één mes: Fjallkniven F1. Ok, geen vouwer, en iets groter dan de voorkeur. Maar echt zo'n fijn/goed mes. Leverbaar met 2 verschillende schedes. Een leren en kunststof. Beiden erg fijn....:D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik bovenstaande lees denk ik maar aan één mes: Fjallkniven F1. Ok, geen vouwer, en iets groter dan de voorkeur. Maar echt zo'n fijn/goed mes. Leverbaar met 2 verschillende schedes. Een leren en kunststof. Beiden erg fijn....:D
een mooi mes maar te groot het mag dichtgeklapt max 10cm zijn

maar ooit komt dit er nog;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...