Ga naar inhoud
GENEGEERD

Utopia TV week 1 - Discussie, leermomenten, kritiek en analyse


Dr.Prepper

Aanbevolen berichten

Vandaag start UtopiaTV, waar hier op het forum al de nodige kritiek is geweest :) En terecht! Maar toch ...

 

@Mr. Gold en ik hebben het idee dat er voldoende parallellen zijn tussen de opzet van het programma en de doelstellingen/wensen/ideeen van veel preppers om dit toch goed te volgen, te becommentariëren, te bekritiseren, af te zeiken en lering uit te trekken.

 

Zie dit topic als een chatbox over UtopiaTV. Elke week maken we een nieuw topic aan en gaat de vorige op slot, zodat we wekelijks met een schone lei starten. Zo krijgt dit onderwerp, voor de vele preppers die helemaaaaaal geen trek erin hebben, ook niet meer aandacht dan open 1 topic tegelijk. Sounds fair?

 

Alle reacties op het programma zijn welkom (mits uiteraard de gangbare normen van fatsoenlijk met elkaar discussieren worden gerespecteerd) maar het meest interessante is natuurlijk als we kijken op welke manier er lering uit getrokken kan worden. En ook van een slecht voorbeeld kan je natuurlijk leren he, misschien zelfs wel juíst.

 

Half 8 vanavond, ik ben enorm benieuwd!

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 173
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Vraagje, ik ben wel erg benieuwd maar gaat dit elke dag uitgezonden worden of maar 1 dag in de week met de hoogtepunten van de week?? En op welke zender?

 

SBS6 (laatste hoop voor die zender) ;) half 8. Vandaag was het een uur, maar andere dagen een half uur. Geen idee overigens of het ook in het weekend is, zie dat ook niet staan.

 

WAT EEN GEWELDIGE EERSTE UITZENDING :) Vond het serieus goed & strak gemaakt. En o, o, o die goeie voornemens over communicatie die - zo zie je in de voorbeschouwing voor de uitzending van morgen - nog geen etmaal stand weten te houden ... Hahaha, dit wordt heerlijk vermaak denk ik. En leerzaam. En ergerlijk. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aflevering 1 zag er wel leuk uit. Ik verwacht hier echter niet veel van te leren wat preppen betreft. Wel blijf ik dit volgen om te zien hoe de mensen op elkaar reageren.

 

Je ziet nu de eerste spanningen al ontstaan. Veel anders had ik ook niet verwacht, als je 15 totaal verschillende mensen bij elkaar in een hok zet. Mooie les voor alle preppers: Denk goed na wie je in je eventuele groep opneemt.

 

Verder hoor ik ook de bushcraft hippies onder ons alweer huilen: Jaaaaa maar dit is niet realistisch, ze hebben al een schuilplaats, ze hoeven niet eens een hut te bouwen. Dat is dus juist wel realistisch. Kijk om je heen, als de SHTF plaatsvindt zijn er plaatsen genoeg om te schuilen. Die gaan niet spontaan in rook op ofzo.

 

Verder moet ik nog even kwijt dat ik die vader van 4 kids een grote l** vindt, je laat je koters niet vrijwillig een jaar achter. Ga naar huis, nu.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bijzonder dat ze zoveel kaarsen in een keer aanstaken, in een echte SHTF situatie zouden ze daar veel zuiniger mee doen. Vooral omdat ze maar 1 kist mochten meenemen en hier een jaar mee moeten doen en zo te zien nam niet iedereen kaarsen mee, of maar een stuk of wat waxinelichtjes. Maar vermoedelijk komt dit doordat er toch wel licht is voor de camera's... anders kunnen ze e.e.a. niet goed filmen.

 

Zag wel dat velen een slaapzak meenamen, een stuk zeil en gereedschap, zelfs make-up en shampoo.. Maar zag zo snel niet dat ze ook EHBO spullen meenamen. Een beetje ontsmettingsmiddel leek mij dan wel handig met al die klussen die ze nog moeten gaan uitvoeren. De drank die wel als ontsmetting had kunnen dienen dronken ze op :-)

 

Misschien is die vader van die 4 kinderen alleen maar aan de groep toegevoegd om de boel op te kunnen starten, hij is tenslotte handig (aannemer). Daar snap ik namelijk ook helemaal niets van. Ik neem aan dat er ook wel weer mensen voortijdig uit zullen stappen? Dan hoop ik voor de kinderen dat hij de eerste is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja in het kader van het kist vullen had ik simpel genoeg mn bug out bag ondersteboven gehangen.. nog even langs de drankkast en voorraadkast en klaar weer.. wel grappig dat ik dat boek overleven op je eigen km2 er in terug zag komen, die staat ook nog op de to buy list

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het gemist (bewust) kan iemand niet even een compilatie verslag maken? Iets zoals dit?

 

Met weemoed denk ik terug aan de Rise & Rise of Nico Dijkshoorn, groot geworden (IMHO) met zijn verslagen van Big Brother. Ter inspiratie:

 

Schokkend vond ik de totale apathie bij de overgebleven bewoners.

Konijnen die in de koplampen van een op volle vaart aansuizende auto kijken en niets anders kunnen doen dan zich tot paté laten rijden. We gaan het nog meemaken: Willem wordt des ochtends dood naast het kippenhok gevonden. Maurice komt naar buiten. Voelt aan pols, loopt naar binnen, douchewater is warm. Beetje eten. Beetje sporten. Waar is Willem? Maurice wijst Bart, door het raam, het regent, op het levenloze lichaam van Willem.

 

Iets later op de middag wordt er wat gezeuld met het lichaam, of het niet als opstapje naar het dak van het kippenhok kan dienen, want Ruud moet morgen, in het kader van "iedere dag iets nuttigs doen" het Brabants Stagediven demonstreren, het met de blote reet in het gezicht van de medeconcertgangers springen. Totale gevoelsarmte in het huis. Je zou, zeker na het vertrek van Bianca toch iets van boosheid, verdriet, verontwaardiging vermoeden, maar men liep het huis weer binnen alsof ze haar 7 weken te kaasfonduen hadden gehad.

 

@Johnny BravoNL zou de ideale Utopiacolumnist kunnen zijn, ware het niet dat hij praktisch geen tijd heeft omdat ie houtjes moet hakken :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beetje vreemd dat er een zwerver inzit, met pasgewassen blote pootjes zonder eelt..........

Is die nog maar net zwerver ? Nieuwige jas had hij wel, was wel heel ongeloofwaardig vond ik.

Hij zei daarentegen wel weer wat zinnige dingen, dat dan weer wel.

 

En verhongeren met 10 kippen, zo'n 20 eieren bij eerste keer rapen, en een paar koeien, dan moet je wel echt dom zijn.

Zal wel meer iets over onderlinge onenigheden worden, een beetje drank, sex en rock en roll ?

En dan een beetje zien te nep overleven.........

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De afgelopen dagen intensief "Utopia" gevolgd via de live streams en had natuurlijk al veel voorkennis nu de eerste uitzending een feit is. Slim gedaan om de mensen weer naar huis te sturen voor extra emoties en om de kandidaten beter te leren kennen voor ons als kijkers. We zagen ook een toename van de bezoekers tijdens de pauze hier op Preppers.nl en denk ook dat "Utopia" en Preppen veel met elkaar gemeen hebben en we de aankomende periode veel raakvlakken gaan zien. Hier hadden we al onze eigen "Utopia" namelijk de Shelter Camping :-)

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vond het een bijzonder begin. We gaan met z'n allen naar een afgelegen plek om eerst nog een keer terug te gaan om spullen op te halen wat in een gammele kist past. Maar verzamel dit wel binnen een kwartier.

Maakt één gast een opmerking dat hij alsnog 1 nacht thuis mag slapen.....hele familie blij...."grapje, ik heb een kwartier om wat spulletjes te pakken." De ander keert zijn werkplaats om in de kist, de ander zoveel mogelijk voedsel en of kaarsen en weer een ander stopt het vol met make-up...hmmmm. Ik vond het in ieder geval lachwekkend zullen we maar zeggen. Vooral toen er een kist naar de klote ging doordat ze hem iets te krachtig dicht wilden doen omdat alles er niet in paste. Erg grappig!

 

Ach ja, de alcohol discussie. Wel of niet. Ik vind inderdaad een EHBO-setje belangrijker. Het kwam voor mij wat nep over, maargoed.... Het blijft SBS6.

Ik denk dat het voor ons preppers, survivalists, bushcrafters erg vermakelijke TV is, maar voor hoelang weet ik niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De afgelopen dagen intensief "Utopia" gevolgd via de live streams en had natuurlijk al veel voorkennis nu de eerste uitzending een feit is. Slim gedaan om de mensen weer naar huis te sturen voor extra emoties en om de kandidaten beter te leren kennen voor ons als kijkers. We zagen ook een toename van de bezoekers tijdens de pauze hier op Preppers.nl en denk ook dat "Utopia" en Preppen veel met elkaar gemeen hebben en we de aankomende periode veel raakvlakken gaan zien. Hier hadden we al onze eigen "Utopia" namelijk de Shelter Camping :-)

 

Ja, idd. Wij kenden elkaar helemaal niet, maar dat ging toch wel wat gemoedelijker.

Misschien omdat we allemaal al preppers of preppers in wording waren.

Het zal best enigzins vermakelijk worden, maar veel zal toch gemanipuleerd worden, denk ik, om de kijkcijfers op peil te houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

wel grappig dat ik dat boek overleven op je eigen km2 er in terug zag komen, die staat ook nog op de to buy list

Tja ik had er ook al eens naar zitten kijken, na deze review http://preppers.nl/forum/threads/3668-Review-boek-Overleven-op-je-eigen-km2-door-Dick-Strawbridge

maar twijfelde na deze review http://www.vegatopia.com/vega/producten/kookboeken/11748-overleven-op-je-eigen-km2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik durf te weden dat ze volgende aflevering al aan elkaar gaan ergeren en de 3e afl ruzie wordt gemaakt 4e afl gaant iemand huilen door iemand anders in die groep

 

Sent from my LG-P760 using Tapatalk

 

Gisteren zat ik rond 00:30 am te kijken en gingen ze naar bed. Het was natuurlijk hartstikke donker maar de camera's zien haar scherp. Een van de dames wilde een kusje van de heren en hop daar ging het kusje. Toen kwam dame 2 en die wilde ook wel een kusje en gaf de jongeman een knuffel maar hield hem strak tegen haar aan en fluisterde even lekker met mijn borsten tegen je aan, lekker he. Kijk zo maak je nou televisie waar ik van hou :cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heerlijk he, die vrijheid dat je dan ook lekker niet hoeft te kijken ;) Maar wel bijzonder dat het je zo 'emotioneerd' want je uitspraken lijken mij - na 1 uitzending - redelijk disproportioneel. Care to explain waarom het programma je in deze mate in het verkeerde keelgat schiet?

 

(PS: Je bent toch niet stiekum Ruudje uit BB1 hè? Effe knuffele?) ;)

 

Nee prep ik ben gewoon boos dat de hele wereld verdibiliseerd wordt. Het zelfde met dat prepkasteel. Achterlijkheid ten top. Je gaat haast denken aan een opgezet plan om mensen dom te maken.

 

ik kijk liever mountain man of alaska survival.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee prep ik ben gewoon boos dat de hele wereld verdibiliseerd wordt. Het zelfde met dat prepkasteel. Achterlijkheid ten top. Je gaat haast denken aan een opgezet plan om mensen dom te maken.
Ah, je had een andere verwachting? Misschien dat SBS een intelligent leerzaam programma zou maken? Helaas, SBS staat bekend om zijn volksvermaak op vmbo-niveau. Het is niet "De wereld leert door" ofzo.

 

Gelukkig zijn er wel andere programma's die je goed vindt en op internet is er vast nog wel meer goeds te vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah, je had een andere verwachting? Misschien dat SBS een intelligent leerzaam programma zou maken? Helaas, SBS staat bekend om zijn volksvermaak op vmbo-niveau. Het is niet "De wereld leert door" ofzo.

 

Gelukkig zijn er wel andere programma's die je goed vindt en op internet is er vast nog wel meer goeds te vinden.

 

Heb jij weer gelijk in. Ik had moeten weten dat dat daar niet kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

wel grappig dat ik dat boek overleven op je eigen km2 er in terug zag komen, die staat ook nog op de to buy list

ik vond het weer vreemd dat dat boek nieuw bij 2 kandidaten in de kist ging. verder vond ik het jammer dat ze steeds zeggen dat ze met helemaal niks beginnen, terwijl ze wel stromend water, gas en electriciteit hebben :confused: , ok het is dan wel misschien idd zoals een shtf dat er onderdak enzo beschikbaar is, zelfs voorraden etc, maar gas en water? en 10000 euro in een kluis? prepaid tel etc., het lijkt meer op een groep kneusjes die samen een bedrijf moeten op zien te starten en beginnen met toch aardig wat hulp.

 

en de samenleving zonder druktes en ruzies zal onmogelijk zijn met deze groep :) toch leuk om af en toe te kijken alleen heeft het niet zoveel te maken meer met het oorspronkelijke idee

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zit Jaap er dit keer niet in?

 

(Terror Jaap)

 

Erg jammer van het programma vind ik hoe ze de mogelijkheid tot geld verdienen hebben gegeven. 'Ik ga met vrouwen hier in bad zitten voor geld'. 'Word jij anders een personal trainer van die rijke vrouwtjes hier. Die willen graag op tv."

Voor het programma snap ik het wel; het levert 'interessante' tv op.

Maar qua 'overleven' vind ik het geen goede bijdrage.

Als die lui het slim aanpakken, worden ze daar slapend rijk.

 

Maar toch blijf ik het een boeiend concept vinden. (Stof tot praten op je werkvloer)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...